AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #41 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag så jeg at de i et tomt lokale i byen her, hadde utdeling av gaver kjøpt inn via røde kors. Disse lappene på trær. Jeg har støttet sånt i flere år og ble skuffet over hva jeg så. Det sto en stor haug med folk utenfor, det var kun et norsk par- resten utenlandske som med stor sannsynlighet ikke feirer jul. Og hvordan kan jeg si det? Jo fordi damene hadde muslimske klær og hodeplagg, og damene og mennene snakket arabisk og annet språk fra muslimske land. Altså, julegavehjelp er jo først og fremst for familier som feirer jul. Føler det ble så feil. De ropte og var helt ville i blikket. Bar på store poser med ting de som kom ut av lokalet. Virket som de slapp inn noen få av gangen for å hente. Det sto utenfor på en plakat at det var for røde kors ønsketre. Inne var det en haug med pakker. Skal vi som ikke feirer eid, søke hjelp hos muslimske organisasjoner da, så kan vi få litt hjelp også selvom vi ikke ferier det. Det tviler jeg på at hadde blitt godt tatt i mot. Føler dette var mye for å gribbe til seg. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: fb01a...279 Jeg tenker disse menneskene er griske og skamløs. Typisk for visse kulturer. Anonymkode: 238ad...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 5. desember 2024 #42 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker disse menneskene er griske og skamløs. Typisk for visse kulturer. Anonymkode: 238ad...4fb Jeg tenker du er ganske grisk og skamløs som vil nekte barn å feire jull på grund av etnisitet, heldigvis forstår jeg at det skyldes din personlighet og ikke kultur. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #43 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Om dette er i en by som begynner på S… kan jeg si at det er sant . Veldig mange er fattige familier med utenlandsk opprinnelse med mange barn (5 barn pluss). Har du ikke skjønt det før nå? Hvorfor tror du det nesten utelukkende står ønsker om klær og utstyr enn leker og typiske gaveønsker for barn? Har opplevd at noen pakker opp gavene rett etter å ha mottatt de . det er kanskje delvis litt lureri. Men tenk at dere uansett hjelper barn få varme gode klær enn at de fryser . Familiene har kanskje fått 5-6 barn mens de bodde i andre varmere land. Å kle 5-6 barn til norsk vinter er noe helt annet enn de varme landene de kommer fra Anonymkode: 3fe65...526 Det er faktisk i en by som starter på S ja, så mulig vi snakker om samme by. Uansett, synes jeg ikke det er greit. At de skal få hjelp til varme klær? Ja såklart, det unner jeg dem og gir av hele mitt hjertet resten av året. Men denne hjelpen til julegaver kjøpt av andre, gitt til en organisasjon for å gi videre til trengende i JULEN, det synes jeg ikke noe om at blir misbrukt. Det skal liksom være til gaver under treet til barn som ikke får julegaver, men blir i stedenfor pakket opp med en gang det er mottatt, sånn at alle disse 5-6 barna pr familie som du nevner skal få flotte helt nye jakker akkurat til jul. Så sitter det en annen familie da som virkelig er trengende i julen, som ikke får hjelp fordi det ikke var mulighet for å hjelpe flere, og disse barna har ingen pakker under treet. Skjønner ikke at folk ikke skjønner det. Anonymkode: fb01a...279 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #44 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk i en by som starter på S ja, så mulig vi snakker om samme by. Uansett, synes jeg ikke det er greit. At de skal få hjelp til varme klær? Ja såklart, det unner jeg dem og gir av hele mitt hjertet resten av året. Men denne hjelpen til julegaver kjøpt av andre, gitt til en organisasjon for å gi videre til trengende i JULEN, det synes jeg ikke noe om at blir misbrukt. Det skal liksom være til gaver under treet til barn som ikke får julegaver, men blir i stedenfor pakket opp med en gang det er mottatt, sånn at alle disse 5-6 barna pr familie som du nevner skal få flotte helt nye jakker akkurat til jul. Så sitter det en annen familie da som virkelig er trengende i julen, som ikke får hjelp fordi det ikke var mulighet for å hjelpe flere, og disse barna har ingen pakker under treet. Skjønner ikke at folk ikke skjønner det. Anonymkode: fb01a...279 Men du vet da ikke om disse menneskene feirer jul, du tror de ikke gjør det basert på dine fordommer. Anonymkode: eb07f...d58 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #45 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag så jeg at de i et tomt lokale i byen her, hadde utdeling av gaver kjøpt inn via røde kors. Disse lappene på trær. Jeg har støttet sånt i flere år og ble skuffet over hva jeg så. Det sto en stor haug med folk utenfor, det var kun et norsk par- resten utenlandske som med stor sannsynlighet ikke feirer jul. Og hvordan kan jeg si det? Jo fordi damene hadde muslimske klær og hodeplagg, og damene og mennene snakket arabisk og annet språk fra muslimske land. Altså, julegavehjelp er jo først og fremst for familier som feirer jul. Føler det ble så feil. De ropte og var helt ville i blikket. Bar på store poser med ting de som kom ut av lokalet. Virket som de slapp inn noen få av gangen for å hente. Det sto utenfor på en plakat at det var for røde kors ønsketre. Inne var det en haug med pakker. Skal vi som ikke feirer eid, søke hjelp hos muslimske organisasjoner da, så kan vi få litt hjelp også selvom vi ikke ferier det. Det tviler jeg på at hadde blitt godt tatt i mot. Føler dette var mye for å gribbe til seg. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: fb01a...279 Har vært flere tråder her inne siste ukene om folk som ikke gir lengre til ulike folk som «tigger». Men jeg lurer på en ting, stod du selv i denne køen siden du fikk med deg så mye om både påkledning, språk og alt annet? Var du den ene norske, eller ene synlige norske? Trodde heller ikke Røde kors delte ut posene 5.12.. Men langt seinere i måneden. Anonymkode: 9deb3...f06 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #46 Del Skrevet 5. desember 2024 Pippi Lotta skrev (12 minutter siden): Jeg tenker du er ganske grisk og skamløs som vil nekte barn å feire jull på grund av etnisitet, heldigvis forstår jeg at det skyldes din personlighet og ikke kultur. Jeg nekter ingen julefeiring. Svarte på spørsmål fra Ts. Anonymkode: 238ad...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #47 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du vet da ikke om disse menneskene feirer jul, du tror de ikke gjør det basert på dine fordommer. Anonymkode: eb07f...d58 Hør her! Jeg har ALDRI sagt at ingen av dem ikke feirer jul, men mange gjør ikke det. Men det jeg er sikker på er at alle de som sto i den køen ikke var trengende til jul, og mange av dem ikke feirer. Mange av dere skriver at dere kjenner så mange muslimer som feirer jul, ok det kan jeg ikke si noe på. Men jeg kjenner ihvertfall mange som ikke gjør det. Det betyr at det er en mellomting da. Og jeg er sikker på at av alle de som sto der så feirer ikke alle jul, det tror jeg bare ikke på. Noen av de har sett på det som en mulighet til å få ting. Det er jo akkurat derfor også frelsesarmeen har blitt strengere mange steder, fordi de i mange år opplevde ekstremt mange som ikke feiret jul kom å skulle ha matpenger til julemat. Noe som gjorde at mange som faktisk feiret jul ikke fikk den hjelpen de trengte. Og ja såklart finnes det norske som også misbrukte dette. Nå har frelsesarmeen flere steder strengere retningslinjer på hvem som får hjelp akkurat til disse tingene til jul. Det vet jeg fordi jeg kjenner noen i frelsesarmeen. De har ikke ubegrenset med midler. Anonymkode: fb01a...279 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #48 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har vært flere tråder her inne siste ukene om folk som ikke gir lengre til ulike folk som «tigger». Men jeg lurer på en ting, stod du selv i denne køen siden du fikk med deg så mye om både påkledning, språk og alt annet? Var du den ene norske, eller ene synlige norske? Trodde heller ikke Røde kors delte ut posene 5.12.. Men langt seinere i måneden. Anonymkode: 9deb3...f06 Jeg gikk forbi, og det sto såpass mange der at jeg måtte stoppe litt opp og gå rundt. Det er ganske mye man kan få med seg på kort tid. Jeg tenkte selv på at det var tidlig med utlevering av gaver, men de deler vel ut forløpende da så ikke alt blir kaos på tampen av jul. Anonymkode: fb01a...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #49 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har vært flere tråder her inne siste ukene om folk som ikke gir lengre til ulike folk som «tigger». Men jeg lurer på en ting, stod du selv i denne køen siden du fikk med deg så mye om både påkledning, språk og alt annet? Var du den ene norske, eller ene synlige norske? Trodde heller ikke Røde kors delte ut posene 5.12.. Men langt seinere i måneden. Anonymkode: 9deb3...f06 Jeg vet forresten ikke helt hva du mener med poser, det var gaver. Lokalet var fult av gaver. Det kunne man se utenfra da det var et ellers tomt lokale med flombelysning, man kunne jo se alt inne også fra vinduene. Jeg gikk ikke bare forbi en gang, men to fordi jeg skulle tilbake samme vei. Anonymkode: fb01a...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #50 Del Skrevet 5. desember 2024 Der hadde jeg stoppet og tatt bilder og tipset media. Stor skam at andre enn kristne som mottar gaver slik. Julehøytiden er for å skille "oss" og "dem" 🏳 Anonymkode: d15db...610 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #51 Del Skrevet 5. desember 2024 Nå har jeg ikke hatt veldig mange muslimske venner og bekjente opp gjennom, men de jeg har hatt har alle gitt sine barn en eller flere gaver i forbindelse med jul. Det uavhengig av om de ellers har noen julefeiring eller ei. Dette er jo barn som vokser opp i Norge, og som gjerne går i klasser med norske barn som får julegaver og som uansett forholder seg til juleferie og julekalendre på TV og julesanger og julegreier overalt rundt seg i desember. At de får en julegave de også, eller i hvert fall en gave rundt samme tid som vi jule-feirende gir hverandre julegaver, har jeg ikke noe problem med. Også hvis de så får like mange gaver til eid som mine barn får til jul. Så synes jeg selvfølgelig det er en uting hvis folk grafser til seg flest mulig gaver bare fordi de kan, eller på annet vis benytter seg av veldedige tilbud de overhodet ikke trenger på en måte som går på bekostning av andre. Men det gjelder nå uansett hvem det er som gjør det. Anonymkode: 4fb29...de0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 5. desember 2024 #52 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg nekter ingen julefeiring. Svarte på spørsmål fra Ts. Anonymkode: 238ad...4fb Beklager om jeg tolket deg feil, men da kan du kansje forklare på hvorfor du synes menesker som trenger jule hjelp er griske og skamløse? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #53 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tja, hva tenker jeg... Tenker at du antar ting, dømmer folk og kommer med nedsettende karakteristikker, basert på egne tolkninger og holdninger. Sikker på at det ene paret du så var norske da? Kan jo ha sneket seg inn noen sleipe nederlendere. 🙄 Anonymkode: 20c4d...13d Apropos egne tolkinger og holdninger... Anonymkode: 7a8a3...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #54 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Typisk gjerrig nordmann du. Anonymkode: ab7d1...be1 Ja møter grådig invandrer,legg ut noe gratis på finn..Gjett hvem som henter🤣 Anonymkode: 5cae9...128 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 5. desember 2024 #55 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Der hadde jeg stoppet og tatt bilder og tipset media. Stor skam at andre enn kristne som mottar gaver slik. Julehøytiden er for å skille "oss" og "dem" 🏳 Anonymkode: d15db...610 Ja! Nekt de små barna julegaver, som Jesus sikkert ville si.... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #56 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet forresten ikke helt hva du mener med poser, det var gaver. Lokalet var fult av gaver. Det kunne man se utenfra da det var et ellers tomt lokale med flombelysning, man kunne jo se alt inne også fra vinduene. Jeg gikk ikke bare forbi en gang, men to fordi jeg skulle tilbake samme vei. Anonymkode: fb01a...279 Sikker på at du var utenfor? Anonymkode: 7a8a3...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #57 Del Skrevet 5. desember 2024 Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Beklager om jeg tolket deg feil, men da kan du kansje forklare på hvorfor du synes menesker som trenger jule hjelp er griske og skamløse? Ut i fra Ts beskrivelse hadde disse menneskene en oppførsel som sier det meste. Anonymkode: 238ad...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #58 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da bruker de ikke HIJAB Anonymkode: 31978...7b3 Jeg kjenner flere som går med hijab som feirer jul. Du vet kanskje ikke at Jesus er en stor profet i Islam? Anonymkode: a7021...148 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #59 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg kan ærlig talt ikke forstå at enkelte kan bli sinte for at barn får gaver. Fortjener ikke alle barn i Norge gaver, uavhengig av hvilken religion eller hudfarge foreldrene har? Det kan godt hende foreldrene ikke feirer jul. Men barna blir jo uansett eksponert for jul og gaver fra oktober av, så tenker det er kjempefint at de kan få et innblikk i norske tradisjoner. Bidrar til god integrering også! Gavene du snakker om skal jo ikke være til glede for foreldrene, men barna. Og personlig mener jeg alle barn er like mye verdt, uansett etnisitet, nasjonalitet, religion og hudfarge. Anonymkode: 7b125...ac0 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 5. desember 2024 #60 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ut i fra Ts beskrivelse hadde disse menneskene en oppførsel som sier det meste. Anonymkode: 238ad...4fb TS beskriver vel ingen oppførsel? Bare at de så muslimske ut..... Hvilken oppførsel sikter du egentlig til? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå