AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #21 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I dag så jeg at de i et tomt lokale i byen her, hadde utdeling av gaver kjøpt inn via røde kors. Disse lappene på trær. Jeg har støttet sånt i flere år og ble skuffet over hva jeg så. Det sto en stor haug med folk utenfor, det var kun et norsk par- resten utenlandske som med stor sannsynlighet ikke feirer jul. Og hvordan kan jeg si det? Jo fordi damene hadde muslimske klær og hodeplagg, og damene og mennene snakket arabisk og annet språk fra muslimske land. Altså, julegavehjelp er jo først og fremst for familier som feirer jul. Føler det ble så feil. De ropte og var helt ville i blikket. Bar på store poser med ting de som kom ut av lokalet. Virket som de slapp inn noen få av gangen for å hente. Det sto utenfor på en plakat at det var for røde kors ønsketre. Inne var det en haug med pakker. Skal vi som ikke feirer eid, søke hjelp hos muslimske organisasjoner da, så kan vi få litt hjelp også selvom vi ikke ferier det. Det tviler jeg på at hadde blitt godt tatt i mot. Føler dette var mye for å gribbe til seg. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: fb01a...279 Så kjekt å høre at gavene går til noen som trenger det. Det er også veldig kjekt at andre religioner deltar i tradisjoner som er ukjent for dem. Anonymkode: d70fb...d5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #22 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mange av de eier ikke skam. Dessverre. Anonymkode: 6137f...935 Mange etnisk norske som ikke eier skam og. Vet det er folk som samler gaver fra forskjellige steder for å få mer, matposer fra forskjellige steder i tillegg til at de har penger på konto. Tenke deg det å reise til nabobyen for å karre til seg der og når man har det man trenger. Kan du med hånden på hjertet si at du ikke hadde benyttet deg av muligheten til å få noe ekstra til barna dine om du ikke hadde mye fra før? Tenk deg å være i en slik situasjon at du vil stille deg til spott og spe for å motta gratis ting mest sannsynlig fordi du ikke evner å skaffe deg dette selv. Anonymkode: b394a...ecb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #23 Del Skrevet 5. desember 2024 Finnes så utrolig mange grånyanser, stort sett ingenting i livet er svart-hvitt. Noen er muslimsk, men feirer jul fordi de prøver å tilpasse seg samfunnet og kulturen de bor i. Noen tenker kanskje at det kan være fint for ungene sin del å gjøre noe ut av høytiden, selv om de selv ikke feirer. Det er strengt tatt ikke noen sin business. Synes ikke veldedighet burde komme med betingelser. Anonymkode: 06225...42e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #24 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For det første så hørte jeg det parret jeg sier er norsk, snakke norsk. Og mange muslimer feirer jul? Jeg kjenner mange muslimer, barna har gått på skole med mange muslimer og jeg jobber med muslimer. Så og si ingen av dem feirer jul, det er de åpne om. Såklart NOEN muslimer gjør det, men det er ikke så mange. De feirer ikke på den måten vi gjør, da det er ikke er dems tradisjon og tro. Noe som er helt naturlig. Når mennesker som ikke feirer jul gribber til seg på den måten, for det er jo det de gjør, så er det er ikke sikkert organisasjonen har nok til å hjelpe dem som faktisk trenger hjelp til jul. Organisasjonene går jo ut og sier at de er redde for og ikke klare å hjelpe alle når pågangen er så stor. Såklart finnes det utenlandske som feirer jul, men jeg flertallet av muslimene! gjør ikke det. Folk er utrolig naive! Anonymkode: fb01a...279 Hahaha det er litt morsom at du tror du vet hva som foregår alle muslimske familier og tror at du sitter på fasiten. Anonymkode: eb07f...d58 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #25 Del Skrevet 5. desember 2024 Mine muslimske kolleger feirer jul. De har hengt opp julelys ute, noen har hengt opp stjerne i vinduet, noen har ikke hengt opp stjerne, alle har juletre og ungene har adventskalender. Vi har julegavekalender på jobb hvor alle kjøper inn og de deltar der også. De færreste muslimer har problemer med kristendommen. I Islam er Jesus en profet. Anonymkode: d60f0...802 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #26 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hahaha det er litt morsom at du tror du vet hva som foregår alle muslimske familier og tror at du sitter på fasiten. Anonymkode: eb07f...d58 Like morsomt som at det er mange naive svar i denne tråden. Da får vi bare si oss enige om å være uenige i denne saken. Anonymkode: fb01a...279 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 5. desember 2024 #27 Del Skrevet 5. desember 2024 TS for en holdning og kyss meg bak. Jula handler om å gi uavhengig av hva man tror på. Seriøst blir dårlig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #28 Del Skrevet 5. desember 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Like morsomt som at det er mange naive svar i denne tråden. Da får vi bare si oss enige om å være uenige i denne saken. Anonymkode: fb01a...279 Mange naive svar, eller er det kanskje du som hopper til konklusjoner på grunn av fordommene dine? Anonymkode: 06225...42e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #29 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Like morsomt som at det er mange naive svar i denne tråden. Da får vi bare si oss enige om å være uenige i denne saken. Anonymkode: fb01a...279 Hvor mange muslimer kjenner du og har vært hjemme hos? Vi bor et sted der det er en del og de fleste som har vært her en stund har juletre og pakker for barnas skyld. Imamen har vært med i kirken hver gang det har vært noe der med skolen. Barna hans og har deltatt på alt. For barna sine er man med på mye rart, tro meg. Anonymkode: b394a...ecb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #30 Del Skrevet 5. desember 2024 Tenker der alltid vil være noen som misbruker slike muligheter, uavhengig av religion. Og det får være på deres samvittighet. Det skrives jo hele tiden om «vanlige» norske familier, som har helt ok inntekt, men som sløser osv, som møter opp på diverse opplegg for å få både mat, gaver osv. Dessverre så vil det alltid være slik. Anonymkode: ca78b...aa2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #31 Del Skrevet 5. desember 2024 Tror du at jula bare er for personlig kristne? Da hadde det vært svært mange familier i Norge som ikke skulle ha fått feiret jul. Vet om mange muslimer som feirer jul med grøt, gaver, julepynt etc. Anonymkode: 880f2...a0b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #32 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag så jeg at de i et tomt lokale i byen her, hadde utdeling av gaver kjøpt inn via røde kors. Disse lappene på trær. Jeg har støttet sånt i flere år og ble skuffet over hva jeg så. Det sto en stor haug med folk utenfor, det var kun et norsk par- resten utenlandske som med stor sannsynlighet ikke feirer jul. Og hvordan kan jeg si det? Jo fordi damene hadde muslimske klær og hodeplagg, og damene og mennene snakket arabisk og annet språk fra muslimske land. Altså, julegavehjelp er jo først og fremst for familier som feirer jul. Føler det ble så feil. De ropte og var helt ville i blikket. Bar på store poser med ting de som kom ut av lokalet. Virket som de slapp inn noen få av gangen for å hente. Det sto utenfor på en plakat at det var for røde kors ønsketre. Inne var det en haug med pakker. Skal vi som ikke feirer eid, søke hjelp hos muslimske organisasjoner da, så kan vi få litt hjelp også selvom vi ikke ferier det. Det tviler jeg på at hadde blitt godt tatt i mot. Føler dette var mye for å gribbe til seg. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: fb01a...279 Om dette er i en by som begynner på S… kan jeg si at det er sant . Veldig mange er fattige familier med utenlandsk opprinnelse med mange barn (5 barn pluss). Har du ikke skjønt det før nå? Hvorfor tror du det nesten utelukkende står ønsker om klær og utstyr enn leker og typiske gaveønsker for barn? Har opplevd at noen pakker opp gavene rett etter å ha mottatt de . det er kanskje delvis litt lureri. Men tenk at dere uansett hjelper barn få varme gode klær enn at de fryser . Familiene har kanskje fått 5-6 barn mens de bodde i andre varmere land. Å kle 5-6 barn til norsk vinter er noe helt annet enn de varme landene de kommer fra Anonymkode: 3fe65...526 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 5. desember 2024 #33 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For det første så hørte jeg det parret jeg sier er norsk, snakke norsk. Og mange muslimer feirer jul? Jeg kjenner mange muslimer, barna har gått på skole med mange muslimer og jeg jobber med muslimer. Så og si ingen av dem feirer jul, det er de åpne om. Såklart NOEN muslimer gjør det, men det er ikke så mange. De feirer ikke på den måten vi gjør, da det er ikke er dems tradisjon og tro. Noe som er helt naturlig. Når mennesker som ikke feirer jul gribber til seg på den måten, for det er jo det de gjør, så er det er ikke sikkert organisasjonen har nok til å hjelpe dem som faktisk trenger hjelp til jul. Organisasjonene går jo ut og sier at de er redde for og ikke klare å hjelpe alle når pågangen er så stor. Såklart finnes det utenlandske som feirer jul, men jeg flertallet av muslimene! gjør ikke det. Folk er utrolig naive! Anonymkode: fb01a...279 Alle mine muslimske venner feirer jul, man trenger faktisk ikke være relgiøs i det helle tatt for å feire jul. De har kansje sin egen vri på selskapet og snaker selfølgelig ikke om jesus og sånt, men de har alikevel en feiring. Og det er bra! Tenk så trist for barna om de skulle gå på skolen i januar uten å kunne fortelle noe gøy! Om du ikke vil gi gaver til barn fordi de feirer på "feil: måte, da synes jeg du er et ganske fælt meneske!!! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #34 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mange naive svar, eller er det kanskje du som hopper til konklusjoner på grunn av fordommene dine? Anonymkode: 06225...42e ☝️ Anonymkode: eb07f...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #35 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag så jeg at de i et tomt lokale i byen her, hadde utdeling av gaver kjøpt inn via røde kors. Disse lappene på trær. Jeg har støttet sånt i flere år og ble skuffet over hva jeg så. Det sto en stor haug med folk utenfor, det var kun et norsk par- resten utenlandske som med stor sannsynlighet ikke feirer jul. Og hvordan kan jeg si det? Jo fordi damene hadde muslimske klær og hodeplagg, og damene og mennene snakket arabisk og annet språk fra muslimske land. Altså, julegavehjelp er jo først og fremst for familier som feirer jul. Føler det ble så feil. De ropte og var helt ville i blikket. Bar på store poser med ting de som kom ut av lokalet. Virket som de slapp inn noen få av gangen for å hente. Det sto utenfor på en plakat at det var for røde kors ønsketre. Inne var det en haug med pakker. Skal vi som ikke feirer eid, søke hjelp hos muslimske organisasjoner da, så kan vi få litt hjelp også selvom vi ikke ferier det. Det tviler jeg på at hadde blitt godt tatt i mot. Føler dette var mye for å gribbe til seg. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: fb01a...279 Altså.. feirer ingen av muslimene du kjenner jul? jeg fikk ikke så mye tanker om dem som om deg, men jeg synes du skal søke om økonomisk hjelp til og feire eid, og kanskje ta opp det du så med røde kors og høre hva de synes? Anonymkode: 13cce...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 5. desember 2024 #36 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag så jeg at de i et tomt lokale i byen her, hadde utdeling av gaver kjøpt inn via røde kors. Disse lappene på trær. Jeg har støttet sånt i flere år og ble skuffet over hva jeg så. Det sto en stor haug med folk utenfor, det var kun et norsk par- resten utenlandske som med stor sannsynlighet ikke feirer jul. Og hvordan kan jeg si det? Jo fordi damene hadde muslimske klær og hodeplagg, og damene og mennene snakket arabisk og annet språk fra muslimske land. Altså, julegavehjelp er jo først og fremst for familier som feirer jul. Føler det ble så feil. De ropte og var helt ville i blikket. Bar på store poser med ting de som kom ut av lokalet. Virket som de slapp inn noen få av gangen for å hente. Det sto utenfor på en plakat at det var for røde kors ønsketre. Inne var det en haug med pakker. Skal vi som ikke feirer eid, søke hjelp hos muslimske organisasjoner da, så kan vi få litt hjelp også selvom vi ikke ferier det. Det tviler jeg på at hadde blitt godt tatt i mot. Føler dette var mye for å gribbe til seg. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: fb01a...279 Kanskje de ønsker å delta i samfunnet, og er glade for at de kan være med på juleglede selv om de kanskje ikke er kristne? Mange nordmenn som ikke er kristne feirer jo jul. Det er mer kultur enn religion. Burde vi kanskje være glade for at nye landsmenn ønsker å integrere seg og ta til seg vår kultur? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #37 Del Skrevet 5. desember 2024 Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Alle mine muslimske venner feirer jul, man trenger faktisk ikke være relgiøs i det helle tatt for å feire jul. De har kansje sin egen vri på selskapet og snaker selfølgelig ikke om jesus og sånt, men de har alikevel en feiring. Og det er bra! Tenk så trist for barna om de skulle gå på skolen i januar uten å kunne fortelle noe gøy! Om du ikke vil gi gaver til barn fordi de feirer på "feil: måte, da synes jeg du er et ganske fælt meneske!!! Jeg kjenner også muslimer som feirer jul som jesus sin bursdag. Ikke guds sønn, men profeten . Det finnes jo mange variasjoner og religion er privat. Jeg er ikke religiøs, men barna mine får julegaver ja. Anonymkode: 13cce...0cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #38 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men da bruker de ikke HIJAB Anonymkode: 31978...7b3 To av mødrene gjør det jo. De var på juletre tenning 1 desember også. Anonymkode: fb09c...d37 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #39 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For det første så hørte jeg det parret jeg sier er norsk, snakke norsk. Og mange muslimer feirer jul? Jeg kjenner mange muslimer, barna har gått på skole med mange muslimer og jeg jobber med muslimer. Så og si ingen av dem feirer jul, det er de åpne om. Såklart NOEN muslimer gjør det, men det er ikke så mange. De feirer ikke på den måten vi gjør, da det er ikke er dems tradisjon og tro. Noe som er helt naturlig. Når mennesker som ikke feirer jul gribber til seg på den måten, for det er jo det de gjør, så er det er ikke sikkert organisasjonen har nok til å hjelpe dem som faktisk trenger hjelp til jul. Organisasjonene går jo ut og sier at de er redde for og ikke klare å hjelpe alle når pågangen er så stor. Såklart finnes det utenlandske som feirer jul, men jeg flertallet av muslimene! gjør ikke det. Folk er utrolig naive! Anonymkode: fb01a...279 Jeg har jobbet i skolevesenet i 20 år..jo de FLESTE muslimer som har bodd i Norge x antall år feier jul i tillegg til Eid. Anonymkode: 1bf71...2ea 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #40 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mine muslimske kolleger feirer jul. De har hengt opp julelys ute, noen har hengt opp stjerne i vinduet, noen har ikke hengt opp stjerne, alle har juletre og ungene har adventskalender. Vi har julegavekalender på jobb hvor alle kjøper inn og de deltar der også. De færreste muslimer har problemer med kristendommen. I Islam er Jesus en profet. Anonymkode: d60f0...802 Min erfaring også. De muslimske familiene her deltar i juleaktivitetene som er. Det er så fint, for det er av stor betydning for ungene å få være med på det sosiale. Anonymkode: cceeb...ee1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå