Gå til innhold

Så utdeling av julegaver fra røde kors i dag, en haug med utenlandske som garantert ikke feirer jul mottok gaver.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag så jeg at de i et tomt lokale i byen her, hadde utdeling av gaver kjøpt inn via røde kors. Disse lappene på trær. Jeg har støttet sånt i flere år og ble skuffet over hva jeg så. Det sto en stor haug med folk utenfor, det var kun et norsk par- resten utenlandske som med stor sannsynlighet ikke feirer jul. Og hvordan kan jeg si det? Jo fordi damene hadde muslimske klær og hodeplagg, og damene og mennene snakket arabisk og annet språk fra muslimske land. Altså, julegavehjelp er jo først og fremst for familier som feirer jul. Føler det ble så feil. De ropte og var helt ville i blikket. Bar på store poser med ting de som kom ut av lokalet. Virket som de slapp inn noen få av gangen for å hente. Det sto utenfor på en plakat at det var for røde kors ønsketre. Inne var det en haug med pakker. 

Skal vi som ikke feirer eid, søke hjelp hos muslimske organisasjoner da, så kan vi få litt hjelp også selvom vi ikke ferier det. Det tviler jeg på at hadde blitt godt tatt i mot. 

Føler dette var mye for å gribbe til seg. 

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: fb01a...279

• Liker 24
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det mange som faktisk feirer jul da. Det er kanskje ikke en del av tradisjonen fra hvor enn de kommer fra, men mange tar inn nye tradisjoner i familien når de flytter til et nytt land. Jul er mer enn bare religion.

Anonymkode: 81ff5...f02

• Liker 26
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar du opp et emne som jeg akkurat har diskutert med min datter. Det første hun sa til meg var: Det er mange muslimer som også feirer jul!

Endret av Belima
  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per du lyver...om du ikke forstår hva jeg mener. Google it. 

Anonymkode: db546...7d3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, hva tenker jeg...
Tenker at du antar ting, dømmer folk og kommer med nedsettende karakteristikker, basert på egne tolkninger og holdninger.

Sikker på at det ene paret du så var norske da? Kan jo ha sneket seg inn noen sleipe nederlendere. 🙄

Anonymkode: 20c4d...13d

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på skole. Alle muslimske der feirer jul. De fleste går i kirken også, selvom de også feirer id osv. 

Anonymkode: fb09c...d37

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at barn av ateister heller ikke bør få julegaver? Eller er det bare muslimer som ikke får lov til å feire jul?

Anonymkode: b389f...6b2

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven. En livets harde skole fyr som dømmer andre utifra klær og språk. Hvem skulle trodd det? 

Anonymkode: ced35...909

• Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alt ikke er sort/hvit. Hvis jeg ønsker å hjelpe enten med julegaver fra treet på senteret, levere brukt til organisasjoner, betale penger til en organisasjon så gjør jeg det fordi jeg ønsker å hjelpe. Jeg hjelper uten å sette prinsipper for hvem som skal få.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er litt av hvert, mange eller de fleste feirer jul, men noen gribber til seg uansett anledning, men dette kan også være nordmenn. 

Anonymkode: f7757...4f1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert delta på eid og få deg noe god, gratis mat, du også. Så det blir mer rettferdig for deg?

Sikker på at det eneste norske paret ikke hadde bakgrunn i Jehovas Vitner, da? Det burde du jo ha sjekket.

Anonymkode: abf41...7fd

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så hørte jeg det parret jeg sier er norsk, snakke norsk. 

Og mange muslimer feirer jul? Jeg kjenner mange muslimer, barna har gått på skole med mange muslimer og jeg jobber med muslimer. Så og si ingen av dem feirer jul, det er de åpne om. Såklart NOEN muslimer gjør det, men det er ikke så mange. De feirer ikke på den måten vi gjør, da det er ikke er dems tradisjon og tro. Noe som er helt naturlig. 

Når mennesker som ikke feirer jul gribber til seg på den måten, for det er jo det de gjør, så er det er ikke sikkert organisasjonen har nok til å hjelpe dem som faktisk trenger hjelp til jul. Organisasjonene går jo ut og sier at de er redde for og ikke klare å hjelpe alle når pågangen er så stor. 

Såklart finnes det utenlandske som feirer jul, men jeg flertallet av muslimene! gjør ikke det. Folk er utrolig naive!  

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tenker du at barn av ateister heller ikke bør få julegaver? Eller er det bare muslimer som ikke får lov til å feire jul?

Anonymkode: b389f...6b2

Ateister feirer da som regel jul. 

Muslimer får så absolutt lov å feire jul på lik linje som alle andre, men veldig mange gjør det ikke nettopp pga sin tro. 

Det er forskjellen.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og mange muslimer feirer jul? Jeg kjenner mange muslimer, barna har gått på skole med mange muslimer og jeg jobber med muslimer. Så og si ingen av dem feirer jul, det er de åpne om. Såklart NOEN muslimer gjør det, men det er ikke så mange. De feirer ikke på den måten vi gjør, da det er ikke er dems tradisjon og tro. Noe som er helt naturlig. 

Når mennesker som ikke feirer jul gribber til seg på den måten, for det er jo det de gjør, så er det er ikke sikkert organisasjonen har nok til å hjelpe dem som faktisk trenger hjelp til jul. Organisasjonene går jo ut og sier at de er redde for og ikke klare å hjelpe alle når pågangen er så stor. 

Såklart finnes det utenlandske som feirer jul, men jeg flertallet av muslimene! gjør ikke det. Folk er utrolig naive!  

Jeg bor i Groruddalen i et borettslag med langt under 50% med Norsk bakgrunn og her feirer ihvertfall mange muslimer jul i en eller annen form. Stort sett alle uansett tro og bakgrunn har det ekstra hyggelig i jula med god mat og familiebesøk når det er fri men mange henger også opp lys, gosser seg med julesnop og baker med barna for å nevne noe.

Mange av familiene her er blandingsfamilier også og barna går jo i skolen så de får med seg jula og stort sett alle barna jeg kjenner ihvertfall har hatt adventskalender en eller flere ganger og fått en form for julegaver selv om familien er helmuslimske. De fleste har virkelig noen juletradisjoner.

Anonymkode: 8c4b2...d55

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tenker det er veldig fint at barna til disse også kan komme fra juleferie og fortelle om gaver de har fått. 

Anonymkode: 60266...823

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kjenner du så mange da? Jeg kjenner flere som er muslimer og de aller fleste av de feirer faktisk jul, samme gjør  de jeg kjenner som hører til buddhismen

Regner med du er kristen siden du feirer jul siden du er så dømmende med andre. 

Anonymkode: c362f...717

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber på skole. Alle muslimske der feirer jul. De fleste går i kirken også, selvom de også feirer id osv. 

Anonymkode: fb09c...d37

Men da bruker de ikke HIJAB

Anonymkode: 31978...7b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...