Gå til innhold

Føler meg alene om å lage jul for barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror jeg hadde gitt han telefonen i det jeg og ungene skulle til å gjøre en aktivitet. Gitt han den og sagt at den var vel mer viktig enn oss og at han kunne gå å sette seg litt unna. 

Anonymkode: c61e5...f38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anononyma skrev (9 minutter siden):

Ikkesant 😉 Legg deg på sofaen du også, plutselig står han der og lurer på hvor det blir av julepynten!

Gubben og guttungen kom drassende med 2 nisser her om dagen og lurte på hvor de skulle settes, de fikk tilbakemelding om at jeg helst ikke vil ha nisser i det hele tatt, men de får sette den akkurat der de vil om de absolutt må stå fremme. De hadde det veldig hyggelig med de nissene sine 😂❤️

😂 Er stygt redd han ikke hadde dratt frem en eneste nisse. Men kan jo prøve det etter jula med alt rotet som flyter om jeg ikke rydder. Bare la vær å rydde og se hvor langt det går 🙈 

Anonymkode: 65533...8e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror jeg hadde gitt han telefonen i det jeg og ungene skulle til å gjøre en aktivitet. Gitt han den og sagt at den var vel mer viktig enn oss og at han kunne gå å sette seg litt unna. 

Anonymkode: c61e5...f38

Kanskje jeg skal prøve det, ja 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med en sånn far. Han var ikke med på noen ting fra jeg var i barneskole alder og jeg har veldig få minner av han fra julen. Husker at han stekte smultringer en gang og selvfølgelig at vi spiste julemat og åpnet gaver.

Men alle de fine minnene er det mamma som har stått for :hjerte: Hun pyntet rommene våre, lagde adventskalender, vi bakte pepperkaker og hang opp i vinduet, var på julemarked, lagde snølykt i hagen, tente adventslys hver søndag og drakk kakao. Også kom hun med lekekataloger som vi kunne krysse inni på det vi ønsket oss til jul :D

Alt dette er så koselige og gode minner, og jeg elsker julen! Hadde vi bare vokst opp med faren vår hadde nok ting vært veldig annerledes.

Så selv om det er kjedelig å være den som gjør alt, så betyr det så mye for barna! Og det er du som blir husket for alt du har gjort, og skaper tradisjonene de tar med seg videre! :)

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det kommunikasjon til. 

Hvis du i alle år har tatt ansvar for julestellet er det ikke rart kjæresten din har tatt på seg den passive rollen. Han ser hvor mye du bryr deg og planlegger, og tenker at du får lede det du virker til å like.

Du kan ikke bebreide han for å ikke være en tankeleser. Han kan jo ikke vite at du faktisk hater å lede julen og hater enda mer at han bare står og ser på. Utenfra virker det nok som om du er glad i det og god i det. 

Så her må du først fortelle sannheten. Begynn med å sette deg ned med han og fortelle hvordan du har hatt det de siste årene. At julen har blitt mer og mer slitsom fordi du føler at han ikke er med på alt det du har planlagt. 

Derfor...

Så skal du i år la han få ta styringa! Hva kan gå galt? 

Både du og han har noe å lære her. Han må lære seg hva det vil si å være en familie - å bake pepperkaker selv om de egentlig aldri blir spist opp, å måtte løpe på butikken kl 8 en onsdagskveld og kjøpe enda en boks melis fordi dere gikk tomme, å stresse med å få planlagt alt som skal planlegges... rett og slett å ta ansvar for noe større enn seg selv. Jeg tror han kan vokse litt på det.

Og du på din side må lære deg at ingen noensinne kommer til å måle seg opp til dine evner. Far sine pepperkaker vil være brente. Kanskje vil det bli flere vanlige kvelder denne julen enn det har vært før. Barna får potensielt ikke alt de har ønsket seg... Noen tradisjoner vil utgå. Jula stelt i stand av han vil bære preg av det han liker - kanskje mye skiturer og skogsturer, og mindre baking. Dette gir deg en gylden mulighet til å lære deg å sette pris på mannen din for hvem han er, istedenfor å klage på hvem han ikke er. Og kanskje ender du opp med å like en mer avslappa, minimalistisk jul likevel?

Anbefaler dere i hvertfall å prøve. Istedenfor å sette seg på baken og krangle om hvem som har rett og galt, heller bare la han ta tøylene og forsøke å lede julen i år. Så kan du være hans glade julehjelper som bistår med godt selskap og tar tidlige kvelder mens han baker med barna ;) Kan jo være du setter pris på litt tid med en god bok mens snøen laver ned utenfor, istedenfor å være dekt fra topp til tå med melis og Nonstop mens pepperkakene brenner seg i ovnen.

Anonymkode: df4ad...090

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her må det kommunikasjon til. 

Hvis du i alle år har tatt ansvar for julestellet er det ikke rart kjæresten din har tatt på seg den passive rollen. Han ser hvor mye du bryr deg og planlegger, og tenker at du får lede det du virker til å like.

Du kan ikke bebreide han for å ikke være en tankeleser. Han kan jo ikke vite at du faktisk hater å lede julen og hater enda mer at han bare står og ser på. Utenfra virker det nok som om du er glad i det og god i det. 

Så her må du først fortelle sannheten. Begynn med å sette deg ned med han og fortelle hvordan du har hatt det de siste årene. At julen har blitt mer og mer slitsom fordi du føler at han ikke er med på alt det du har planlagt. 

Derfor...

Så skal du i år la han få ta styringa! Hva kan gå galt? 

Både du og han har noe å lære her. Han må lære seg hva det vil si å være en familie - å bake pepperkaker selv om de egentlig aldri blir spist opp, å måtte løpe på butikken kl 8 en onsdagskveld og kjøpe enda en boks melis fordi dere gikk tomme, å stresse med å få planlagt alt som skal planlegges... rett og slett å ta ansvar for noe større enn seg selv. Jeg tror han kan vokse litt på det.

Og du på din side må lære deg at ingen noensinne kommer til å måle seg opp til dine evner. Far sine pepperkaker vil være brente. Kanskje vil det bli flere vanlige kvelder denne julen enn det har vært før. Barna får potensielt ikke alt de har ønsket seg... Noen tradisjoner vil utgå. Jula stelt i stand av han vil bære preg av det han liker - kanskje mye skiturer og skogsturer, og mindre baking. Dette gir deg en gylden mulighet til å lære deg å sette pris på mannen din for hvem han er, istedenfor å klage på hvem han ikke er. Og kanskje ender du opp med å like en mer avslappa, minimalistisk jul likevel?

Anbefaler dere i hvertfall å prøve. Istedenfor å sette seg på baken og krangle om hvem som har rett og galt, heller bare la han ta tøylene og forsøke å lede julen i år. Så kan du være hans glade julehjelper som bistår med godt selskap og tar tidlige kvelder mens han baker med barna ;) Kan jo være du setter pris på litt tid med en god bok mens snøen laver ned utenfor, istedenfor å være dekt fra topp til tå med melis og Nonstop mens pepperkakene brenner seg i ovnen.

Anonymkode: df4ad...090

Takk for det. Jeg skal prøve å la han ta mer styring og kommunisere bedre om hvordan jeg føler det ☺️👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svett.svele skrev (6 minutter siden):

Jeg vokste opp med en sånn far. Han var ikke med på noen ting fra jeg var i barneskole alder og jeg har veldig få minner av han fra julen. Husker at han stekte smultringer en gang og selvfølgelig at vi spiste julemat og åpnet gaver.

Men alle de fine minnene er det mamma som har stått for :hjerte: Hun pyntet rommene våre, lagde adventskalender, vi bakte pepperkaker og hang opp i vinduet, var på julemarked, lagde snølykt i hagen, tente adventslys hver søndag og drakk kakao. Også kom hun med lekekataloger som vi kunne krysse inni på det vi ønsket oss til jul :D

Alt dette er så koselige og gode minner, og jeg elsker julen! Hadde vi bare vokst opp med faren vår hadde nok ting vært veldig annerledes.

Så selv om det er kjedelig å være den som gjør alt, så betyr det så mye for barna! Og det er du som blir husket for alt du har gjort, og skaper tradisjonene de tar med seg videre! :)

Ååå ❤️ Det var oppløftende å høre om ☺️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han er generelt dårlig til å ta initiativ til å gjøre ting. Føler at jeg må foreslå alt og be han om alt. Han er kanskje vant til at jeg styrer alt, så mulig han blir veldig passiv av det. Prøver å la vær å si noe, men vi har sikkert kommet så langt inn i en dårlig sirkel at det er vanskelig å komme ut av det. Han er veldig engasjert i og opptatt av barna og meg. Han er bare så passiv hvis han ikke får beskjeder. 

Kanskje du skal slutte å styre alt i heimen og gi han litt plass også?!

Anonymkode: d48bb...ae0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om det er slik som her i huset, så får jeg ikke være med å bestemme noe som har med jula å gjøre. Kona har allerede planlagt alt ned til miste detalj om alt som skal skje og gjøres i desember. Føler meg tilsidesatt og føler ingen julestemning for hun har bestemt hva som er julestemning for alle.

Anonymkode: 0af7d...6e9

Snakker dere ikke sammen? Hva med ar du kommer henne i forkjøpet?

Anonymkode: d64e0...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Husk det er mange som sitter aleine hele jula, uten noen.

Jeg er en av de.

Anonymkode: cb242...51b

Hva har det med saken å gjøre? Eller ble du faktisk krenket av ts sin problemstilling? Synes du det er greit å besvare alle andres problemstillinger med "det er alltids noen som har det verre"? 

Anonymkode: bd8fe...827

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi er som deg. Mye mas hele jævla tiden.

Hvis du er så opptatt av jul så kan du ta ansvar for det! Jeg gidder ikke å drive å pynte og bake pepperkaker, synes det er drit kjedelig og har null interesse for det 

Synes egentlig hele greia er bortkasta penger. 

Anonymkode: e9b6f...832

Hva om begge foreldrene var slik 😮‍💨 stakkars unger. Synes du har en egoistisk tankegang. For jeg tror de fleste foreldre gjør disse tingene for å skape en fin jul for barna sine. Jeg er ikke så glad I slike aktiviteter jeg heller. Men hadde jeg hatt barn, hadde jeg gjort det likevel. Ig med en partner, hadde jeg forventet at han bidro på lik linje som meg året rundt, også i Høytider. Men jeg har jo så klart ikke tenkt å skaffe meg en så uinteressert, lat og egosentrisk mann. 

Anonymkode: 164c7...b93

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi er som deg. Mye mas hele jævla tiden.

Hvis du er så opptatt av jul så kan du ta ansvar for det! Jeg gidder ikke å drive å pynte og bake pepperkaker, synes det er drit kjedelig og har null interesse for det 

Synes egentlig hele greia er bortkasta penger. 

Anonymkode: e9b6f...832

Men bør du ikke delta på kjedelige ting for barna sin skyld? Eller skal det være to egoistiske voksne i huset som kun tenker på seg selv?  Det er ingen logikk i at du skal slippe mens din kone må gjøre de kjedelige tingene, dere er to foreldre med samme ansvar for å ordne for barna.

Anonymkode: 7b7fe...3d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare jeg som står for alt med jul å gjøre.

Vi har vært sammen i 20 år og 2 barn. Helt siden vi flyttet sammen når vi var 19 år er det jeg som har pyntet , satt opp treet, fikset gaver til barna og familien, fikser gave kalender, baker pepperkaker med barna etc 

Jeg forventer ikke noe sv mannen min da han liker julen..jeg elsker den. I hans familie pyntet de ikke eller satt opp treet før 23. Min familie noen dager før 1 desember.

Jeg koser meg med å pynte etc...jeg planlegger i forhold til lage pepperkaker etc.

Her har vi rampenissen og der jeg som styrt med dette i 6 år..ogder blir nok 6 år til...

Så jeg tenker hadde jeg ville at han skulle gjort ner så sier jeg i fra, men tanke på at han har "sluppet" unna dette i så mange år, forventer jeg ikke se han gpr på loftet og henter pynt og setter i gang he he.

Men be han blir med på kjøpe julegaver..be han sette seg ned og bli med å bake pepperkaker...

Mannfolk kan dessverre ikke lese tankene våres. De må ofte ha der inn med teskje 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg kjenner noen familier der alle fire sitter og baker pepperkaker sammen. Ikke fordi fedrene er totalt uinteressert i familien, men fordi det sjelden gjøres slike prioriteringer i hverdagen, der begge foreldre er med på alt. Familiene der det er tre barn er i hvert fall oppdelt, i hvert fall hvis begge foreldre er i full jobb, fordi hverdagen er såpass hektisk at en henter seg inn mens den andre er med barna, eller at man tar ett/to barn hver.

Det at han sitter og scroller på mobilen er jeg enig i at er en uting. Jeg sliter også med dette, fordi jeg selv forsøker å begrense mobilbruk foran barnet, siden vi ikke har introdusert noe skjerm ennå. I tillegg er det irriterende for meg å ha noen som "alltid er der" (han er mye hjemme), men samtidig mentalt ikke er der. Det er noe barna plukker opp også. 

Det er ikke sikkert du kan fremprovosere den store julestemningen hos ham, der er folk rett og slett forskjellige. Men du KAN si fra at hans egentid - som din - primært er når barna har lagt seg, og det er ikke slik at det er opp til deg å underholde hele deres våkentid.

Anonymkode: a7a60...967

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør også alt hjemme hos oss, og jeg har etter et langt samliv gitt opp å mase. Hans jobb i advent er å henge opp julebelysningen utenfor, men det har han hittil ikke gjort. Neivel, da klarer vi oss uten. Jeg har pyntet til advent inne, det er min jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han bidrar med ungene ellers, ville jeg latt dette passere. Du lager nok jul minst like mye for din egen del som for barnas? Ikke alle er like opptatte av jul og juleforberedelser, spesielt ikke hvis de begynner veldig tidlig og tar veldig mye tid og skaper stress.

Hvis han ikke gjør en dritt ellers heller, vil jeg si problemet er noe annet enn jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig at menn er uengasjert i pynting til jul...hvis du misliker det så finn deg en kvinne.

Anonymkode: 9a44a...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kanskje du skal slutte å styre alt i heimen og gi han litt plass også?!

Anonymkode: d48bb...ae0

Men når det gis masse plass, men mennene gir faen. Oj, jeg glemte det, måtte bare svare på den eposten, skal bare etter den fotballkampen og så blir det ingenting. 

Her tvinger jeg mannen til juletradisjoner, men han MÅ klage. Gavekjøp til ungene (fra hverandre), Bestille årets pakkekalender til datteren, kjøpe juletre og så må han hjelpe til med å henge lysene på juletreet. 

Jeg har flere mannlige kollegaer som  liker å gjøre juleting med barna, men ikke min mann.  Han begynte å melde seg ut når barna kom og innså at de også var hans ansvar, at de trenger klær og sko stadig vekk, at de ikke kommer utlært i ryddingens kunst.

Anonymkode: 52b58...600

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (20 timer siden):

Ikkesant 😉 Legg deg på sofaen du også, plutselig står han der og lurer på hvor det blir av julepynten!

Gubben og guttungen kom drassende med 2 nisser her om dagen og lurte på hvor de skulle settes, de fikk tilbakemelding om at jeg helst ikke vil ha nisser i det hele tatt, men de får sette den akkurat der de vil om de absolutt må stå fremme. De hadde det veldig hyggelig med de nissene sine 😂❤️

Trur du guttungen husker tilbake på gode juleminner med mamma når han blir voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er helt vanlig at menn er uengasjert i pynting til jul...hvis du misliker det så finn deg en kvinne.

Anonymkode: 9a44a...25f

Det er ikke vanlig at menn driter i å lage minner og tradisjoner for barna sine. Jeg har heldigvis gode juleminner om oss og faren min, som var mer opptatt av at vi skulle ha det fint og kvalitetstid enn å leke macho.

Anonymkode: 91311...9aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...