Gå til innhold

Følte meg liten og er sjokkert etter gaveønsker fra barnebarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må briller være så dyrt? Om en ikke trenger noe spesielt? Har aldri hatt råd til mer enn briller fra nille. Og jeg jobber fulltid. 

Anonymkode: 5c00a...3f7

Så vidt jeg vet, selges det kun lesebriller på Nille, briller med samme styrke på begge glassene. Jeg har riktignok funnet nærsyntbriller med styrke -2 på begge glassene på Europris en gang, men for å fungere for en nærsynt annet enn som «nødbrille» før man får tak i skikkelige briller, må man jo ikke ha noe brytningsfeil, og være nærsynt tilsvarende -2 på begge øynene.

Du har kanskje ikke fått med deg at folk kan være nærsynte (altså motsatt problem enn det de med behov for lesebriller har), ha en kombinasjon av både nærsynthet og alderslangsynhet, ha svært ulikt syn på hvert øye, skjeve hornhinner, osv? Da må man ha helt andre briller enn dem man kan kjøpe på Nille. 

Anonymkode: 7f794...d91

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Må briller være så dyrt? Om en ikke trenger noe spesielt? Har aldri hatt råd til mer enn briller fra nille. Og jeg jobber fulltid. 

I enkelte tilfeller må en. Ser hos meg, jeg kan ikke kjøpe fra Nilsen osv pga koriigering som må gjøres i glassene, da kan bare glass komme opp i over 10.000kr så kommer briller og test i tilleg

Anonymkode: 66f1b...f2b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Antagelig trenger hun noe "spesielt". Feks korrigering av skeive hornhinner, ulike styrke på øynene e.l. Brillene på Nille er ekstremt Basic og de fleste som trenger briller har ikke nok med dem

Anonymkode: 4a620...447

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er langsynt, ulikt på hvert øye, og skjeve hornhinner. Ser ingenting med briller fra Nille 😃.

Betalte 14.000 for briller i sommer. TS måtte ha vaskemaskin også. Ca 7.000 på det, sikkert. Absolutt ikke rart at en ufør tømmer bufferkonto når sånt skjer. Er ikke lett for en ufør å spare opp penger. Især ikke om hun er alene.

Kanskje det er på tide nå å lære 8-åringen litt om økonomi? At når man er for syk til å jobbe, så får man bare penger til det mest nødvendige. At 1.000 kr kanskje er matbudsjettet til bestemor i to uker? At kjærlighet ikke måles i penger og gaver ❤️

Anonymkode: 29d36...7d0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Happyflopp skrev (11 timer siden):

Åssen går det virkelig ann å sitte i ett så elendig uføre ?? Da regner jeg med du kjøpte briller på Nille og brukt vaskemaskin , det gjør nemlig mange , og de syter ikke av hvor dårlig råd de har heller ! 

Stakkars barnebarn , en ussel 1000 lapp kan du ikke avse ?? Da lurer jeg på åssen du prioriterer pengene dine ? 

Hvor godt er utvalget på multifokale briller på Nille for tiden? Er optikerne på Nille fornøyde med brilleutvalget de fronter?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjenner egentlig ingen som ikke kan det.

Med egne penger, om man har en vanlig lønn. Uten overforbruk. 

Anonymkode: 10253...7c6

Nå er det slik da at FN anslår at rundt 10 prosent av befolkningen i Norge lever under den relative fattigdomsgrensen, Det vil si at over 500 000 mennesker etter OECD sin standard der de setter fattigdomsgrensen til 50 prosent av medianinntekten. I Norge i 2018 tilsvarte det 282 100 kroner for en husholdning, etter denne definisjonen ligger fattigdomsgrensen for en husholdning i Norge på 314 520 kroner i året (2018). For en enslig person vil lavinntektsgrensen tilsvare 251 600 kroner i 2021.

til motsetning i følge SSB er en inntekt rundt 700.000 kroner det de fleste sier de trenger for å leve et bra liv. Det viser en stor Norsk Monitor-undersøkelse, som både en toppsjef og to studenter kjenner seg igjen i.Mar 18, 2024

Så kommer i tillegg alle de som ligger i dette mellomsjiktet - ingen av de vil med dagens priser kunne unne seg noe av det som ble nevnt som vanlig forbruk, 1000 kr til lunsj, vin osv uten at de må ta de pengene fra et annet sted i budsjettet, som for eksempel middag, eller klær til barna. 

Hvor mange har lavinntekt? Les mer om innholdet i tekstbeskrivelse og kilde under figuren.

Det er selvsagt fint for de av oss som HAR penger og ikke kjenner på denne delen av livet, men det er ikke greit at de som er priviligerte skal mene noe om de som ikke er det slik enkelte tilsynelatende gjør i svarene sine her, disse bare fra første side og det ble mye verre:  

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Anonymkode: 9cd5d...3b0

Hun sier jo selv hun har en buffer, altså er hun ikke blakk. Å ikke ha regnet inn 500 til barnebarnet i julegave i løpet av et år syns jeg er merkelig. 

Anonymkode: 9cd5d...3b0

som dette som er fullstendig blottet for empati eller forståelse: 

Happyflopp skrev (11 timer siden):

Åssen går det virkelig ann å sitte i ett så elendig uføre ?? Da regner jeg med du kjøpte briller på Nille og brukt vaskemaskin , det gjør nemlig mange , og de syter ikke av hvor dårlig råd de har heller ! 

Stakkars barnebarn , en ussel 1000 lapp kan du ikke avse ?? Da lurer jeg på åssen du prioriterer pengene dine ? 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Happyflopp skrev (12 timer siden):

Mener du på alvor at du ønsker at de du er glad i aldri skal kjøpe nødvendige ting fordi de skal gi bort dyre gaver? For en utrolig kjip og umoden tanke. Det er en helt fremmed problemstilling for meg. Gaver kommer nederst på prioritering hvis man har dårlig råd. 
De fleste med empati i kroppen evner å forstå at mennesker er viktigere enn ting. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så vidt jeg vet, selges det kun lesebriller på Nille, briller med samme styrke på begge glassene. Jeg har riktignok funnet nærsyntbriller med styrke -2 på begge glassene på Europris en gang, men for å fungere for en nærsynt annet enn som «nødbrille» før man får tak i skikkelige briller, må man jo ikke ha noe brytningsfeil, og være nærsynt tilsvarende -2 på begge øynene.

Du har kanskje ikke fått med deg at folk kan være nærsynte (altså motsatt problem enn det de med behov for lesebriller har), ha en kombinasjon av både nærsynthet og alderslangsynhet, ha svært ulikt syn på hvert øye, skjeve hornhinner, osv? Da må man ha helt andre briller enn dem man kan kjøpe på Nille. 

Anonymkode: 7f794...d91

Jeg skrev det ja. Les.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

barnebarnet mitt er veldig glad i å tegne. Hun har rimelige tusjer og fargeblyanter nå, men hun ønsker seg noen «gode» fra ett spesielt merke. Hun forteller at mange i klassen har de tusjene og at de er veldig populære. Selvom det er litt utrolig at 8 åringer har tusjer til 500-600kr i pennalet.

Anonymkode: ac16e...aa4

Hvilket merke?🤷‍♀️😊

Anonymkode: 4ff11...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hansehan skrev (14 minutter siden):

Hvor godt er utvalget på multifokale briller på Nille for tiden? Er optikerne på Nille fornøyde med brilleutvalget de fronter?

Lommeboka bestemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lommeboka bestemmer.

nå vet jeg ikke om dette svaret er tatt ut av setting men hvis ikke; så utrolig arrogant og uemaptisk er det rett og slett bare mulig å være når man er anonym på nett håper jeg.. 

Endret av Carrot
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Happyflopp skrev (8 timer siden):

Kan ikke ditt og kan ikke datt ... Nei vel ... Da får du værsågod sitte med skjegget i postkassa , men ikke sutre over dårlig råd 😝

Briller er for mange medisinsk utstyr. Da snakker vi snakker ikke om at «armene er blitt litt korte med åra», men at man er funksjonelt blind uten briller med komplekst behov for synskorrigering.

Det blir litt som å klandre folk for å bruke rullestol når det er så mye billigere med stylter. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barnebarnet ditt høres bortskjemt ut 

Anonymkode: eeb58...715

Alle barn ønsker seg posca-tusjer nå. Hvis man ikke kan ønske seg til jul en gang, hva skal man da ønske seg og når, for ikke å være bortskjemt? 

Anonymkode: 75200...844

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke

Dette reagerer jeg på. Ett spesielt merke. 
Dette må man jo lære unga sine at fargeblyanter er fargeblyanter og trenger ikke være av et spesielt merke. Man blir GLAD for det man får. 
Dette gjelder alt i hele livet.
Når man betaler selv, blir det annerledes 

Anonymkode: b0059...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hactar skrev (5 minutter siden):

Det blir litt som å klandre folk for å bruke rullestol når det er så mye billigere med stylter. 

Denne kommer jeg til å låne, den var strålende. 

Anonymkode: 07694...abc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lommeboka bestemmer.

Ikke om konsekvensene blir ting som hodepine, simmelhet eller at man rett og slett ikke ser godt nok til å klare seg i dagliglivet.

Anonymkode: 870f6...449

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette reagerer jeg på. Ett spesielt merke. 
Dette må man jo lære unga sine at fargeblyanter er fargeblyanter og trenger ikke være av et spesielt merke. Man blir GLAD for det man får. 
Dette gjelder alt i hele livet.
Når man betaler selv, blir det annerledes 

Anonymkode: b0059...560

Men fargeblyanter er virkelig ikke bare fargeblyanter. Det er stor forskjell i kvalitet. Det er ikke bare et dyrt merke for at det skal være kult. Klart hun skal ha lov å ønske seg gode fargeblyanter selv om hun kanskje ikke får dem. Kanskje hun kan samle på det over flere jul og bursdager? 

Anonymkode: 4a620...447

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan egentlig snu den helt på hodet. 

1000 er lite i dag. Det er det jeg bruker om jeg går ut og spiser lunsj med venninner. Det er det jeg bruker om jeg kjøper en ny genser. Det er det vi bruker på et-par gode middager med vin hjemme. 

Så da er det lett å ikke reflektere over at det er noen som har ekstremt lite i dette samfunnet. Så du kan like så godt si at det er disse som ikke har reflektert over hvordan folk flest har det i dag. Men det er selvfølgelig lov å si fra. 

Anonymkode: 10253...7c6

1000 kroner på lunsj ? Det er summer som er hinsides det jeg selv kunne funnet på å bruke.

Anonymkode: b7697...280

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du trenger tilpasninger når du kjøper briller,så kommer det gjerne på flere tusen kroner. Når det gjelder tilpasninger så tenker jeg på skjeve hornhinner, samsyn, sterke glass osv.

Og selvfølgelig er vel briller kanskje billigere på Specksavers ,men jeg aner ikke om de er like gode til å ta synstest der som andre steder. Her kan jeg ikke kjøpe briller på Nille hvis jeg vil ha optimale lesebriller.

Anonymkode: b7697...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Briller er ofte svindyrt. De færreste kan kjøpe briller på nille. Å gå med feil Briller er skadelig for øyet også. Det er glassene som er dyre, derfor er det villedende med reklame fra specsavers om at det bare koster sånn og sånn, innfatning kan man få billig. Men kan bli mange tusen for glass.

Anonymkode: 33ca2...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...