Gå til innhold

Følte meg liten og er sjokkert etter gaveønsker fra barnebarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ufør selv og har lite å rutte med. Men, det er så utrolig viktig å passe på tilbud rundt omkring når man har dårlig råd. 
Nå har jo Black Friday akkurat vært og da kunne du kanskje gjort noen kupp. Men, f. eks ARK har støtt og stadig 40% på tegnesaker/tusjer/tegneblokker. Mulig det kommer noe tilbud igjen før jul?

NB: På hobbykassen er det 20% på posca om det er disse tusjene barnebarnet ditt ønsker seg.

https://hobbykassen.no/produkt/posca-pc-3m-marker-pastel-8-tusjer

Anonymkode: 59e9c...383

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Anonymkode: ac16e...aa4

Kjøp en av tingene som du har råd til. Fargeblyantene eller boken feks. Ikke kjøp billigere merke. Det har hun jo. Eller gi noe annet. ❤️

Anonymkode: 4a620...447

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Det er ikke dette hun husker når hun blir eldre uansett, men hvem du er å være sammen med, så kjøp det du har råd til og kanskje din datter kan spytte inn det lille ekstra for at gaven er komplett.

Jeg husker faktisk ikke en eneste av gavene min mormor kjøpte til meg til jul, men jeg husker godt at hun alltid kjøpe kinderegg når vi var på en bestemt bensinstasjon på sommeren. Det var mormor❤️ Alle figurene tok jeg vare på, og alle barnebarna fikk alltid egg. Det var hennes greie.

Ting er så kostbart! Kan jo gi en del av gaven, feks. 4 blyanter og heller spytte inn en overraskelse i tillegg som gjør gaven mer unik? Har du noe gammelt og morsomt hun kan arve?  

Anonymkode: 7f945...b16

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan egentlig snu den helt på hodet. 

1000 er lite i dag. Det er det jeg bruker om jeg går ut og spiser lunsj med venninner. Det er det jeg bruker om jeg kjøper en ny genser. Det er det vi bruker på et-par gode middager med vin hjemme. 

Anonymkode: 10253...7c6

Du har flere titalls millioner i fond og buffer ol sant? Ellers er det jo oppskrift på DUST å bruke 1000 kr på lunch og gensere. 
Jeg har bare ca 10 mill i fond og jeg kjøper lunch til 200-300kr. 

Anonymkode: 3d39e...ec7

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en bra tegneblokk, med tjukke gode ark: https://www.ark.no/produkt/tegneblokk-a4-170-g-hund-7331434001558 Denne er billigere, ca like tykke ark: https://www.europris.no/p-skisse-tegneblokk-a4-tykke-ark-194330

Dette antar jeg er blyantene hun ønsker seg: https://www.ark.no/produkt/fargeblyant-super-ferby-12-sett-4084900451083 Det blir selvfølgelig billigere å kjøpe f.eks 6 blyanter enkeltvis. Men disse er også gode og det er flere i pakken: https://www.ark.no/produkt/fargeblyanter-fc-settcolour-grip-1842-4005402015405 Her er samme merket men i mindre pakke (og mindre pris): https://www.europris.no/p-fargeblyant-grip-12-stk-fc-199025 De har også gode tusjer: https://www.europris.no/p-tusj-20-stk-grip-colour-fc-199030

Pluss på et sånt: https://www.europris.no/p-julehus-m-godteri-234-g-215213 eller annet julegodt - og gaven er mer enn bra nok! ❤️

(Nå tok jeg utgangspunkt i at budsjettet ditt er på ca 500.)

Ingen 8-åringer trenger Posca-tusjer. Det var luksustusjer den gangen jeg gikk tegning på vgs - prismessig er de ikke noe mindre luksus nå. 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tjener godt over en million, men er enslig. Til mine små har jeg valgt å sjekke outlet på Lekekassen. Så valgte jeg det som lignet mest på det de ønsket seg, men kostet rundt 200 kr per stk. Masse kjempefine ting. Havaristen har og en del billige leker. Jeg kunne kjøpt alt på listen deres, men hvorfor betale 700 kroner for en dukke jeg kan få for 199? Et godt tips til barn i den alderen ditt barnebarn er i, er å kjøpe noe som skaper aktivitet i romjula. Blir tegnesakene for dyre kan du tilby foreldrene at dere spleiser på en felles gave til barnebarnet ditt. Ville vært helt åpen ovenfor barna mine. Jeg liker best at besteforeldrene til mine barn gir dem billige gaver, gjerne gjenbruk, arvegods (som smykker de har hatt som små) eller under 200 kroner i kontanter. Jeg vil ikke ha barn som forventer et gaveberg til jul. Og har oppdaget at når vi kjøper noe vi kan gjøre sammen, blir jula fin.

Anonymkode: ec97d...32d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
smurfebuss skrev (3 minutter siden):

Dette er en bra tegneblokk, med tjukke gode ark: https://www.ark.no/produkt/tegneblokk-a4-170-g-hund-7331434001558 Denne er billigere, ca like tykke ark: https://www.europris.no/p-skisse-tegneblokk-a4-tykke-ark-194330

Dette antar jeg er blyantene hun ønsker seg: https://www.ark.no/produkt/fargeblyant-super-ferby-12-sett-4084900451083 Det blir selvfølgelig billigere å kjøpe f.eks 6 blyanter enkeltvis. Men disse er også gode og det er flere i pakken: https://www.ark.no/produkt/fargeblyanter-fc-settcolour-grip-1842-4005402015405 Her er samme merket men i mindre pakke (og mindre pris): https://www.europris.no/p-fargeblyant-grip-12-stk-fc-199025 De har også gode tusjer: https://www.europris.no/p-tusj-20-stk-grip-colour-fc-199030

Pluss på et sånt: https://www.europris.no/p-julehus-m-godteri-234-g-215213 eller annet julegodt - og gaven er mer enn bra nok! ❤️

(Nå tok jeg utgangspunkt i at budsjettet ditt er på ca 500.)

Ingen 8-åringer trenger Posca-tusjer. Det var luksustusjer den gangen jeg gikk tegning på vgs - prismessig er de ikke noe mindre luksus nå. 

Hvis det er Posca så er Panduro sine Limitless Markers ganske like. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å kjøpe Kinobilletter, og legge med noe godteri, en søt kopp, en lue, votter, tøfler, eller noe sånt. Hun høres jo ikke ut som hun er veldig liten, men uansett, de fleste barn er oppdratt til å sette pris på, å bli glad for alle gavene sine. 

Anonymkode: 9462c...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tingene der betyr ingenting i forhold til hva du er for barnebarnet ditt.

Den største gaven er deg selv og tiden du bruker på å være med han/henne. Kjøp noe du har råd til som dere kan leke med sammen du.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

barnebarnet mitt er veldig glad i å tegne. Hun har rimelige tusjer og fargeblyanter nå, men hun ønsker seg noen «gode» fra ett spesielt merke. Hun forteller at mange i klassen har de tusjene og at de er veldig populære. Selvom det er litt utrolig at 8 åringer har tusjer til 500-600kr i pennalet.

Hvilke tusjer og blyanter er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Happyflopp skrev (31 minutter siden):

Åssen går det virkelig ann å sitte i ett så elendig uføre ?? Da regner jeg med du kjøpte briller på Nille og brukt vaskemaskin , det gjør nemlig mange , og de syter ikke av hvor dårlig råd de har heller ! 

Stakkars barnebarn , en ussel 1000 lapp kan du ikke avse ?? Da lurer jeg på åssen du prioriterer pengene dine ? 

Så frekk du er, hvorfor er du det?

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (36 minutter siden):

Åssen går det virkelig ann å sitte i ett så elendig uføre ?? Da regner jeg med du kjøpte briller på Nille og brukt vaskemaskin , det gjør nemlig mange , og de syter ikke av hvor dårlig råd de har heller ! 

Stakkars barnebarn , en ussel 1000 lapp kan du ikke avse ?? Da lurer jeg på åssen du prioriterer pengene dine ? 

Fy faen så nedlatende til voksen å være. Du syns det er viktigere å prioritere en kjempe dyr julegave til en 8 åring en en ordentlig vaskemaskin og ordentlige briller?

Anonymkode: 06a98...4f9

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Happyflopp skrev (37 minutter siden):

Så ekkel person du er.

Anonymkode: 33ca2...7d9

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan love deg at mitt barn ALDRI har fått så dyre tusjer!! 
Og jeg har faktisk råd til å kjøpe det. 
Men av prinsipp nekter jeg å være med på denne sløse trenden. 
Hadde hun bært eldre og oppriktig interessert i tegning på et høyere nivå så kunne jeg vurdert blyanter/fargestifter i høyere prisklasser, men en 8 åring..? Aldri!

Finn på noe annet du!! Og ha god samvittighet ❤️ 

8 år gamle jenter pleier å bære enkle å tilfredsstille med noen klistremerker eller glitterlim etc

Anonymkode: 1ae23...7a9

Helt enig. Har ok økonomi, men av prinsipp har jeg nedskalert gavekjøp med årene. Bokhandler er generelt dyre å handle i, så jeg vil anbefale TS å gå i andre butikker og finne rimeligere produkter. Som andre sier, det er mye ved en bestemor som er mer verdt enn dyre gaver. Har du noe bakevarer tilgjengelig du kan lage noe av? 

Anonymkode: fae5a...465

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vet åpenbart ikke hvordan det er å være fattig... og selv med god råd trenger man ikke å bruke flere hundre kroner på gaver til verken barn, barnebarn eller andre.

Anonymkode: a80a6...6f4

Har man ikke råd, så har msn ikke råd, greit nok, men «flere hundre» er da det aller vanligste å bruke på både barn og barnebarn til jul hvis man har god råd?  Skulle man sitte der med god råd og kjøpe gave til barn og barnebarn for under 100kr.? 

Anonymkode: d4b81...bfe

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man ikke råd, så har msn ikke råd, greit nok, men «flere hundre» er da det aller vanligste å bruke på både barn og barnebarn til jul hvis man har god råd?  Skulle man sitte der med god råd og kjøpe gave til barn og barnebarn for under 100kr.? 

Det var vel snakk om opptil tusen kroner. Det er ikke nødvendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver jul fikk jeg et kristent barneblad og et par strikkede votter eller sokker av mormor og morfar. Det var jo ikke det mest spennende å pakke opp, men de var allikevel favorittmenneskene mine:)  Tenkte aldri særlig over gavene altså. Tiden din er mest verdifull!

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marita007 skrev (3 minutter siden):

Det var vel snakk om opptil tusen kroner. Det er ikke nødvendig.

Det var «flere hundre» utsagnet jeg reagerte på. Flere hundre er ytterst vanlig å bruke, og om man i tillegg «sitter godt i det» (som også var tilfelle i innlegget jeg siterte) er det ganske smålig å ikke kunne bruke flere hundre én gang i året på gave til de aller nærmeste. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...