Gå til innhold

Følte meg liten og er sjokkert etter gaveønsker fra barnebarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan egentlig snu den helt på hodet. 

1000 er lite i dag. Det er det jeg bruker om jeg går ut og spiser lunsj med venninner. Det er det jeg bruker om jeg kjøper en ny genser. Det er det vi bruker på et-par gode middager med vin hjemme. 

Så da er det lett å ikke reflektere over at det er noen som har ekstremt lite i dette samfunnet. Så du kan like så godt si at det er disse som ikke har reflektert over hvordan folk flest har det i dag. Men det er selvfølgelig lov å si fra. 

Anonymkode: 10253...7c6

Om du kaller det å reflektere eller verdi er vel hip som hap, poenget er at de som vokser opp idag gjør det med en forventning om et forbruk de etter all sanndynlighet ikke vil kunne opprettholde når de skal stå på egne ben og forsørge seg selv. De fleste i dag kan ikke bruke 1000kr på lunsj med venner eller til ny genser eller vin hjemme. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun sier jo selv hun har en buffer, altså er hun ikke blakk. Å ikke ha regnet inn 500 til barnebarnet i julegave i løpet av et år syns jeg er merkelig. hun føler seg liten av helt normale gaveønsker. Dette er jo ikke frekke ting for et barn å ønske seg! En ny bok koster 500 kr nå. Da får man oppdatere seg på prisene i stedet for å bli sur og såra over at ting koster som de gjør.

Anonymkode: 9cd5d...3b0

Hun HADDE en buffer, men den er tom pga briller og vaskemaskin. Når en ikke har mer enn x antall kroner i året, så er det vanskelig å legge av penger til en stor buffer. 

• Liker 22
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Anonymkode: ac16e...aa4

Da kjøper du det du har råd til. Det er ikke verre enn det. Har du råd til 5 fargeblyanter? Ja, da gir du bort 5 stk av typen hun ønsker seg. Eller du gir henne rene penger, i den mengde du har råd til å avse.

At det er leit? Ja, livet er av og til leit. Sånn er det bare. Dersom du ikke har lært deg å håndtere de periodene som er leie på en ålreit måte? Hva med å bruke tiden nå frem mot jul til å lære deg det? Det at du mestrer egen livssituasjon vil være en enormt verdifull gave til både barn og barnebarn. Og deg selv.

Anonymkode: 55205...5da

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Du skjønner tydeligvis ikke hva det er å leve på fattig grensen.

TS, kjøp akkurat det du ønsker til den prisen du klarer.

Noe på listen kan kanskje kjøpes brukt?

Kjæresten min har millionklasse lønn. Ungene ønsket seg Nintendo Switch. Da fant han en pent brukt en på Finn. Han kjøper også det meste av klær på Finn. Han er ikke gnien, men fornuftig og han er opptatt av bærekraftighet og gjenbruk.

Og prisen og merket er ikke det viktigste. Det viktigste er oppmerksomheten og tanken bak gaven.

Jeg kunne fint bakt hjemmelagde kaker eller strikket noe(om jeg kunne strikke😅)

Point being. Ungene vil uansett få mer gaver enn de trenger. Så finn noe DU ønsker å gi.

Anonymkode: 06889...fdd

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo ikke kjøpe alt. Hva med å kjøpe noe av det? Ville iallfall heller kjøpt noe av det enn å kjøpe noe hun ikke ønsker seg. Er så lite barn forstår jo ikke verdien av ting uansett, så hun vil jo bli glad for å få det hun ønsker seg uansett!🥰

Anonymkode: 2b304...d91

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje barnebarnet ditt blir glad for noe som ikke står på ønskelisten? Hva med bakekurs med mormor første lørdag i måneden til sommeren? Eller strikkeskole, eller noe annet? Mange barn på den alderen elsker alenetid, full oppmerksomhet og å lage noe sammen. Jeg kjenner dere jo ikke, da. Vet ikke om det passer 😊

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ganske morsomt. I denne tråden får TS hets for å ikke ha råd til mer enn 500 kr til barnebarnet, i andre tråder hetses uføre fordi de får for mye penger. TS, bare informer om hva du har så kan de lage en liste som er innenfor budsjettet ditt. Min mor er også ufør og har råd til 500 kr til mitt barn, og vi har naturligvis funnet gaveønsker innenfor dette beløpet. 

Anonymkode: 621d4...713

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ønskeliste er akkurat det, en ØNSKEliste, ikke en kravliste! Du kan fint finne på noe helt annet enn det som står på listen!❤️

Anonymkode: a80a6...6f4

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Du vet åpenbart ikke hvordan det er å være fattig... og selv med god råd trenger man ikke å bruke flere hundre kroner på gaver til verken barn, barnebarn eller andre.

Anonymkode: a80a6...6f4

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan love deg at mitt barn ALDRI har fått så dyre tusjer!! 
Og jeg har faktisk råd til å kjøpe det. 
Men av prinsipp nekter jeg å være med på denne sløse trenden. 
Hadde hun bært eldre og oppriktig interessert i tegning på et høyere nivå så kunne jeg vurdert blyanter/fargestifter i høyere prisklasser, men en 8 åring..? Aldri!

Finn på noe annet du!! Og ha god samvittighet ❤️ 

8 år gamle jenter pleier å bære enkle å tilfredsstille med noen klistremerker eller glitterlim etc

Anonymkode: 1ae23...7a9

Enig.

Jeg og kjæresten har veldig god råd.

Ene ungen fikk en Minecraft lue fra KappAhl til 199 og matchende votter til 299 i bursdagsgave.

Han er 9 og ELSKER de. 

Anonymkode: 06889...fdd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts- meld meg om du vil - hører gjerne fra deg! ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle barn har forståelse for penger. Husker det frustrerte meg da jeg selv var barn. Jeg visste hva ting kostet og hva jeg kunne forvente, og var relativt beskjeden med ønskelistene. Broren min derimot, han var lykkelig uvitende og forlangte alltid kjempedyre greier, og det var jo frustrerende spesielt for tanter og onkler, som ikke nødvendigvis hadde tenkt å bruke så mye. Han kunne jo ikke noe for det, han bare forsto seg ikke på sånt.

Virker som dattera skjønner hvordan ting er, så tipper dette ordner seg. Men hva er budsjettet ditt? Er selv ufør på minstesats, men én gave til 500 kroner hadde jeg nok klart, selv med tom bufferkonto.

Anonymkode: 731fa...f20

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hun sier jo selv hun har en buffer, altså er hun ikke blakk. Å ikke ha regnet inn 500 til barnebarnet i julegave i løpet av et år syns jeg er merkelig. hun føler seg liten av helt normale gaveønsker. Dette er jo ikke frekke ting for et barn å ønske seg! En ny bok koster 500 kr nå. Da får man oppdatere seg på prisene i stedet for å bli sur og såra over at ting koster som de gjør.

Du kan jo ønske deg empati og evne til refleksjon i julegave?

Anonymkode: 7f794...d91

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpt billigere tusjer og blokk 

Anonymkode: 72fd8...f37

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo ønske deg empati og evne til refleksjon i julegave?

Anonymkode: 7f794...d91

Og ikke minst. Evne til å lese.

Anonymkode: 150ae...f86

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kjøp det du har råd til da? Må hun ha både fargeblyanter og tusjer samtidig ? Det er kjipt og ha dårlig råd ja. 

Anonymkode: 90551...86e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

barnebarnet mitt er veldig glad i å tegne. Hun har rimelige tusjer og fargeblyanter nå, men hun ønsker seg noen «gode» fra ett spesielt merke. Hun forteller at mange i klassen har de tusjene og at de er veldig populære. Selvom det er litt utrolig at 8 åringer har tusjer til 500-600kr i pennalet.

Anonymkode: ac16e...aa4

"Mange" i klassen har nok ikke det, men en eller to. Barn overdriver. Dessuten så trenger ikke hun å ha det samme som de andre i klassen om så ALLE andre hadde hatt det heller. Barn tror at de må være som andre og da er det vår oppgave som voksne å vise de at de ikke trenger å være det.

Anonymkode: 0e1ce...99f

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp innenfor den summen du har satt, kanskje en-to penner eller fargeblokka? 
Barn får så mange gaver at de ikke vil tenke på det engang. Din datter må også forklare barnet at folk gir etter evne.  
Det blir bra ts!❤️

Endret av Jadaomatte
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i ønskelista. Kjøp eller lag noe personlig som er fra deg, ikke fra ønskelista.

Hva med gavekort på kino/svømmehall etc med deg, trenger ikke være så dyrt, men er stas å få.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...