Gå til innhold

Følte meg liten og er sjokkert etter gaveønsker fra barnebarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skrev det ja. Les.

Anonymkode: 5c00a...3f7

Lommeboka bestemmer.

Anonymkode: 5c00a...3f7

Hvis du klarer deg utmerket med lesebriller fra Nille, så er jo det flott. Da har du trolig ikke flere synsmessige faktorer som skal korrigeres annet enn at du vil se litt bedre på nært hold.

Da blir det at du uttaler deg om dette litt som om en med mild hodepine skal påstå overfor den med alvorlig migrene at en Paracet er nok, så forsvinner hodepinen.

Anonymkode: 7f794...d91

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En ønskeliste er ønsker, ikke en bestilling. Kjøp tegneboken. Evt. kjøp en annen tegnebok. Tusjer og fargeblyanter kan noen andre kjøpe til henne. Mange fargeblyanter er ikke brukendes. Vi har fått mye dårlig i gave, og mange legger knapt igjen farge selv om man tegner "hardt", så det hadde faktisk vært bedre om de hadde kjøpt noen fine sokker i stedet. Jeg gikk igjennom hele fargeboksen og kastet alle som var vanskelig å fargelegge med. Og det var mange! 

Til ungene har jeg kjøpt Lyra Groove Slim. Billige og de legger enkelt igjen farge på arket. Men om det ikke er disse hun ønsker seg, så kjøp heller noe annet.

Anonymkode: 64630...9e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jess, jeg var den som var annerledes og hadde lite. Fikk nesten aldri det som var populært, det gikk kun i praktiske gaver. Og det gikk helt fint det. Jeg er ikke redd for å være annerledes nå heller, om noen skulle synes det. Skolen var tøff og jeg ble tidlig stengt ute og mobbet men det gikk over det også, som alt det andre som var slitsomt med skolen.

Hvis alle som kan skal gi etter for barna sine fordi "alle andre har" så blir det bare enda verre for de som ikke har ressurser nok.

Anonymkode: 0e1ce...99f

Det kan jo slå begge veier. Ja, mulig moren min tenkte hun skulle ta hensyn til de med mindre ressurser, men jeg var så misunnelig på de 2 i klassen som hadde foreldre som « gikk på sosialen « for de fikk klær og utstyr der. Så skulle ønske vi og kunne gå på sosialen 😅 

og bli utestengt og mobbet kan sikkert gjøre noen sterkere, men det fungerer ikke sånn for alle. 

Anonymkode: 90551...86e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkert over at et barn ønsker seg tusjer og tegneblokk?

Kom inn her og forventet en ønskeliste som innholdt iphone, ipad og lignende i mange tusen kroners-prisklassen, men dette er jo helt rimelige ønsker fra et barn, spør du meg. Litt dyre tusjer, men dog.  Kjøp noe annet om det blir for dyrt. Problem løst.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter ønsket seg også utrolig dyre tusjer og tegnemateriell. Slike som proffe kunstnere bruker. Det kom HELT sikkert fra TikTok, dette, for hun så mye på tegnevideoer der. Hun hadde tegning som hobby, da. Jeg fulgte nøye med når det var salg på Panduro (50 % salg i forbindelse med Black Friday det året i alle fall, bestilte fra nettbutikker i inn- og utland når jeg fant gode tilbud), og jeg kjøpte andre ting, småtteri, som hun selv ikke hadde tenkt på. Det går an å gjøre, en liten blokk japanske manga-tegneark, noen få av de dyre tusjene, kvalitets-tegneark. Min datter var kresen, men kjøpte tykke tegneark på TGR som hun hevdet hadde veldig god kvalitet, og de var billige.

Kullstifter, for eksempel, kan være artig å prøve og koster lite.

Jeg ville m.a.o. tatt inspirasjon av ønskelista og tegne-materiellet der, men funnet andre spennende og litt rimelige løsninger.

Anonymkode: bd0fc...9da

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du klarer deg utmerket med lesebriller fra Nille, så er jo det flott. Da har du trolig ikke flere synsmessige faktorer som skal korrigeres annet enn at du vil se litt bedre på nært hold.

Da blir det at du uttaler deg om dette litt som om en med mild hodepine skal påstå overfor den med alvorlig migrene at en Paracet er nok, så forsvinner hodepinen.

Hva tror du andre som ikke klarer seg utmerket med lesebriller fra Nille og ikke har 10 000 kr på buffer gjør? Vi klarer oss helt greit eller dårlig med lesebriller fra Nille. Nå endres temaet veldig, men det er ikke veldig synd på denne dama generelt. Det er tull og tro at alle uføre har råd til skikkelige briller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære bestemor❤

Du har ingen grunn til å føle deg liten❤ Senk skuldrene og hév hodet❤

Jeg er også alene med én inntekt, og jeg har 4 barnebarn i alderen 3-6 år og de har mange ønsker til jul. Som regel kjøper jeg ingen av dem, selv om det ikke nødvendigvis er bare dyre ting de ønsker seg. Litt fordi lista med ønsker er sendt til flere, og sjansen for at de da får dobbelt av noe er stor, men mest fordi jeg synes det er morsommere å overraske med noe de ikke forventer. I år får de sengetøy(250,-) kjøpt på KID til 50%, sparebøsser fra "dollarstore" til 30,-, gjennomsiktige paraplyer med mønster 100,- fra "sprell",  2 små lerret til å male på(20,- pr stk), malepensler(40,- for 4pk), små tuber med akrylmaling (6-pk) 69,- og små paletter til malingen(15,- stk) fra "søstrene greene". Det blir såvidt over 500,- til hver. Da får jeg gitt mange gaver av forskjellig slag, og det rommer litt i gaveposen😊

Litt lærdom er det jo også i at de ikke får akkurat det de ønsker seg/forventer, men at  de ser at andre alternativer er like bra,  -kanskje tilogmed bedre!❤

Klem rundt et bestemorhjerte fra et annet, med ønske om ei god jul❤

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, Ts?

Jeg husker ingen av gavene jeg fikk fra mi mormor. Jeg regner jo med at jeg fikk gaver.

Det jeg husker er tiden vi var sammen, minnene der. Små, rare minner. Om vi plukket bær i hagen hennes, vi laget saft, hun leste for meg. Hun hadde denne hemmelige skuffen under sofaen hennes med leker. Gleden når hun kom på besøk; jeg husker at jeg sto utenfor huset og så etter henne komme der i svingen. Middagene hun laget for oss. Klemmene og samtalene våres. Hun sa alltid at jeg var spesiell. Julaften hvor hun leste evangeliet.

Dette er det jeg husker med mer. Gavene har jeg glemt.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

barnebarnet mitt er veldig glad i å tegne. Hun har rimelige tusjer og fargeblyanter nå, men hun ønsker seg noen «gode» fra ett spesielt merke. Hun forteller at mange i klassen har de tusjene og at de er veldig populære. Selvom det er litt utrolig at 8 åringer har tusjer til 500-600kr i pennalet.

Anonymkode: ac16e...aa4

Hvilket merke var dette? Aldri sett så dyre tusjer noen steder 

Anonymkode: 62a4a...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sol79 skrev (6 minutter siden):

Må bare spørre, men er det Posca-tusjer hun ønsker seg?

Ikke meg du spør, usikker på om TS har skrevet noe siden HI, men det er mange som har antatt at det er Posca det er snakk om ja. 

Anonymkode: 4256a...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ønskeliste er ikke annet enn noen forslag til ting man ønsker seg. Man er ikke nødt å kjøpe noe fra listen. Jeg husker til og med de gangene jeg ikke fikk ting som stod på min ønskeliste, og det var fort de gavene jeg ble mest glad for! Overraskelsesmomentet, og hvis det er noe gjennomtenkt, betydde mer enn om det kom fra en liste.

Og som flere sier: jeg husker knapt en eneste gave jeg fikk av bestemor i oppveksten, men jeg husker de varme klemmene og den gode omsorgen hun ga. Det er til syvende og sist det som betyr noe ❤️

Anonymkode: c76aa...759

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Mye krangling her inne men kan ikke se at noen har foreslått en løsning, finn.no har jo en drøss av disse liggende.
Selvfølgelig må du spørre om hvor gamle de er og at de er ubrukte.
Dersom det er Posca, har du et finn-søk her, men du kan jo putte inn det merket du er ute etter dersom det ikke er dette.
Likevel, her finner jeg myyyyyyyyyyye for ikke så ekstremt mye penger, helt nede i rundt 250kr, samt både tusjer og papir for 500kr totalt.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=posca

Skjønner meg ikke på folk som ikke har noen forståelse for det helvete det er i disse juletider om man har dårlig råd, men, ikke glem at med få unntak, vil de aller fleste her i livet få smake på hvordan det er.

Så, vis litt respekt.

Hvorfor kjøpe nye ting i butikken når man kan gjøre varp etter varp på de samme tingene på finn?

Det står jo ikke akkurat finn på pakken heller.

Prisjakt har også opplistinger, men da må du nesten vite hva du er ute etter:
https://www.prisjakt.no/search?search=posca

Endret av RaulAngelsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Se på lista på nytt igjen og se om det ikke er noe annet som ikke er merke-avhengig men som du kanskje kan finne litt rimeligere? Ta også en prat med din datter om at du har det trangt økonomisk nå. Det er jo ikke sånn at man alltid må oppfylle alle ønskene på lista… Kanskje har hun noe annet som hun ikke har skrevet ned på lista som dattera di kan tipse deg om? Vår sønn hadde også mange store og dyre ønsker som barn. Men han ble også veldig glad for ullundertøy, ullsokker og sånt ettersom han var en «uteunge» som likte å holde på ute i snøen og være på ski og slikt kunne kjøpes på en litt rimeligere butikk enn spesielle merker fra sportsbutikk. Besteforeldrene her har normalt god råd, men har mange barnebarn- og måtte derfor være litt måteholdne med gavene. Barnebarna får gjerne en pengesum hver, sammen med en liten ting som ullklær, votter osv. - det er ofte billigere enn å kjøpe en konkret gave, så får de heller spare seg opp selv til ting de ønsker seg og får samtidig en bedre forståelse av hvor dyrt ting faktisk er! Ikke føl deg liten og utilstrekkelig - jeg vedder på at både barnebarn og datter anser deg som veldig viktig i ditt barnebarns oppvekst og er glad for at du er til stede for dem uavhengig av hvilke gaver du kan gi! 

Anonymkode: 2aeb5...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tror du andre som ikke klarer seg utmerket med lesebriller fra Nille og ikke har 10 000 kr på buffer gjør? Vi klarer oss helt greit eller dårlig med lesebriller fra Nille. Nå endres temaet veldig, men det er ikke veldig synd på denne dama generelt. Det er tull og tro at alle uføre har råd til skikkelige briller. 

Jeg, som er nærsynt, klarer meg ikke med lesebriller fra Nille. Det er ikke på nært hold jeg ser dårlig. Så jeg må til optiker eller i hvert fall bestille fra brillebutikk på nett (dersom jeg har brilleseddelen). Så det hadde jeg også måttet om jeg var ufør eller hadde dårlig råd av andre årsaker.

Hverken du eller jeg besitter informasjon om ts’ synsfeil, så du kan ikke uttale deg om at lesebriller fra Nille kunne dekket hennes behov. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Me0987 skrev (3 timer siden):

Sjokkert over at et barn ønsker seg tusjer og tegneblokk?

Kom inn her og forventet en ønskeliste som innholdt iphone, ipad og lignende i mange tusen kroners-prisklassen, men dette er jo helt rimelige ønsker fra et barn, spør du meg. Litt dyre tusjer, men dog.  Kjøp noe annet om det blir for dyrt. Problem løst.

Jeg leste det ikke som om ts var sjokkert over ønsket, men at hun var sjokkert over hva tusj, blyanter og tegneblokk kostet. Forstår godt at det er sårt å slite med å kjøpe det til barnebarnet.

Anonymkode: 870f6...449

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes så mange andre steder enn bokhandelen du kan finne billige ting. Google litt, så dukker det opp noe! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

barnebarnet mitt er veldig glad i å tegne. Hun har rimelige tusjer og fargeblyanter nå, men hun ønsker seg noen «gode» fra ett spesielt merke. Hun forteller at mange i klassen har de tusjene og at de er veldig populære. Selvom det er litt utrolig at 8 åringer har tusjer til 500-600kr i pennalet.

hvilket merke er det da? min sønn ønsket seg dyre poscatusjer, og jeg oppdaget jo at det er lurt å shoppe litt rundt. Har funnet på finn.no og.

Anonymkode: cda92...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er Posca. Det kan være et sett med Copic markers. 

Det at hun bruker tusjer, enten det er Posca eller annet, forklarer prisen på papiret. 

Nå skal jeg komme med et upopulært forslag, men Temu har veldig gode blokker som fungerer bra til tusj, og akvarell som jeg bruker de til. Søk på Baohong. 

Endret av Meowmere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ville ikke gjort det. Hun ønsker seg de spesielle tusjene, ikke budsjettvarianten. Sikkert posca.

Da er det bedre å bidra med en sum kanskje, så hun kan spare opp selv og få et bevisst forhold til kostnaden. Jeg husker fortsatt hvor dårlig samvittighet jeg hadde for å være skuffet da jeg fikk ting jeg ønsket meg, men budsjettvarianter. Hadde mye heller ønsket et bidrag til ekte vare. Det betyr mye i en viss alder, uansett hvor lite man liker det. 

Anonymkode: dd25e...446

Veldig enig i dette. Det er bedre med 1 poscatusj, enn 10 billige, hvis det er posca hun ønsker seg. Og så er det ikke noe galt, verken for voksne eller barn, i å lære seg verdien av å investere i noen få gode ting man virkelig ønsker seg, enn mange billige.

Anonymkode: cda92...148

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...