Gå til innhold

Følte meg liten og er sjokkert etter gaveønsker fra barnebarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjøpt billigere tusjer og blokk 

Anonymkode: 72fd8...f37

Ville ikke gjort det. Hun ønsker seg de spesielle tusjene, ikke budsjettvarianten. Sikkert posca.

Da er det bedre å bidra med en sum kanskje, så hun kan spare opp selv og få et bevisst forhold til kostnaden. Jeg husker fortsatt hvor dårlig samvittighet jeg hadde for å være skuffet da jeg fikk ting jeg ønsket meg, men budsjettvarianter. Hadde mye heller ønsket et bidrag til ekte vare. Det betyr mye i en viss alder, uansett hvor lite man liker det. 

Anonymkode: dd25e...446

• Liker 12
  • Nyttig 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, husk at det viktigste du kan gi ditt barnebarn er din tid og din kjærlighet ❤️. Det har en uvurderlig verdi.

Jeg syns ikke 8-åringer skal ha så dyre tusjer at de skal være redde for å miste en. Om jeg var deg, og hadde et budsjett på 500,-, så ville jeg ha funnet på noe annet i gave. En 8-åring har ikke så mye begrep om penger og verdi. Hva med å lage en eske med mye forskjellig småtteri? Klistremerker, en kul blyant, en neglelakk om hun liker sånt (Barbie har for barn), en liten leke, hårglitter osv. Om du holder deg unna dyre merketing, så kan du få ganske mye for 500,-

Anonymkode: 29d36...7d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Mange" i klassen har nok ikke det, men en eller to. Barn overdriver. Dessuten så trenger ikke hun å ha det samme som de andre i klassen om så ALLE andre hadde hatt det heller. Barn tror at de må være som andre og da er det vår oppgave som voksne å vise de at de ikke trenger å være det.

Anonymkode: 0e1ce...99f

Var du selv den som var annerledes ? Jeg hadde en mor som tenkte sånn ( eller sa hun tenkte sånn for og slippe og bruke penger) og jeg fikk en slags fattigdomskam som har fulgt meg som voksen. 

nå mente jeg det jeg skrev over i et større omfang enn julegave, men jeg hadde kjøpt noe av det hun ønsket seg for det jeg hadde hatt penger til. Altså, det er jo flere ting, hun trenger jo ikke alt. Hun ønsker jo disse gode/ populære tusjene, ikke tusjer som hun allerede har. Så forslaget om brukt tusjer og billig tusjer skjønner jeg ikke. Kan hun ikke bare kjøpe halvparten ? Eventuelt høre med datteren om noe annet som ikke står på ønskelisten. 

Anonymkode: 90551...86e

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØNSKEliste er nettopp det ØNSKER! Det betyr ikke at det nødvendigvis oppfylles. Det er ikke meningen at ønskeliste skal være en handleliste. Det er lov å finne på ting selv. I disse dager må man handle etter lommeboka og dessverre får man mindre for pengene, enn man har gjort tidligere. Dette må vi alle forholde oss til. Det at du stiller opp som barnevakt og har samvær med barnebarnet betyr mye mer enn noen skarve gaver til jul. Samvær skaper minner, gaver blir glemt. 

Anonymkode: 4c17e...104

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både vi og besteforeldre har god råd, men jeg synes vel gave til 1000 er i overkant. 

Kjøp tusjer og blyanter. Og heller gi en stor pakke med ark. 

Mine barn har gått på tegne og maleskole fra de var små. De brukte ikke dyre tusjer. Gode blyanter ja, men de varer lenge. Heller ikke dyre tegnepapir brukes mye. 

En 8 åring trenger ikke høykvalitet

Anonymkode: 2c014...5ff

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville ikke gjort det. Hun ønsker seg de spesielle tusjene, ikke budsjettvarianten. Sikkert posca.

Da er det bedre å bidra med en sum kanskje, så hun kan spare opp selv og få et bevisst forhold til kostnaden. Jeg husker fortsatt hvor dårlig samvittighet jeg hadde for å være skuffet da jeg fikk ting jeg ønsket meg, men budsjettvarianter. Hadde mye heller ønsket et bidrag til ekte vare. Det betyr mye i en viss alder, uansett hvor lite man liker det. 

Helt enig!

Ellers blir det sannsynligvis sårt for begge parter ❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du at fargene må være det merket? Forstår det om barna har spesiell interesse for tegning, men om ikke bør vel vanlige og rimeligere holde? 

Kan du gi en aktivitet i stedet? Tur på museum, i skogen og lage bål, kino. Også kan du jo noe mer symbolsk de kan kose seg med i julen på siden av "gavekortet"? For eksempel slik sjokoladepinne man kan ha i varm melk med marhmallows, et gøyt blad, noe julegodteri, en bok (ofte tilbud), spill (kan finne brukt også), jule hobbyhefte.

Anonymkode: da932...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hør om datteren din som kjenner situasjonen kan spleise litt med deg selv om det står "fra mormor" ♥️

Enig med deg! Du bør gjøre dette, TS! 

Anonymkode: 4f4ce...6fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo nettopp vært masse tilbud, tips er å få unna julegaver under type Black week alt hos ark osv var vel på 40%? Da får en mer for pengene. 

Anonymkode: 56982...e39

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jo nettopp vært masse tilbud, tips er å få unna julegaver under type Black week alt hos ark osv var vel på 40%? Da får en mer for pengene. 

Kjøpte du en tidsvender også da, siden du mener dette er et godt råd i dag?

Anonymkode: 38543...946

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke gi fra gavelisten? 
Hva med å gi henne et kinobesøk, sammen med deg? Ta det på nyåret, når økonomien er litt bedre. Bake boller samnen? Komme på overnatting? 

Hadde min mor hatt så dårlig råd, hadde jeg nok sponset litt i gavene (kinotur og jeg betalte popcorn, snop og brus).

Anonymkode: 9a0b0...80d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker som tips til neste år da vett du ;) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan jo være et godt råd til neste år da, eller generelt. Det er lurt og følge med på tilbud og kampanjer så man får mest mulig for pengene. 

Anonymkode: 90551...86e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun sier jo selv hun har en buffer, altså er hun ikke blakk. Å ikke ha regnet inn 500 til barnebarnet i julegave i løpet av et år syns jeg er merkelig. hun føler seg liten av helt normale gaveønsker. Dette er jo ikke frekke ting for et barn å ønske seg! En ny bok koster 500 kr nå. Da får man oppdatere seg på prisene i stedet for å bli sur og såra over at ting koster som de gjør.

Anonymkode: 9cd5d...3b0

Det kostet bortimot 1000 kr. Jeg bruker ikke så mye penger på gaver til barna i familien vår heller. Får være måte på. Barn vet ikke hva ting koster, og de blir glad for hva gaven er, ikke prislappen. Har opplevd at ene ble mest glad for en nøkkelring, fordi den hadde han ønsket seg, mer enn leken fra Ringo til flere hundre kroner. 

Anonymkode: 49cee...082

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Tar du å betale ned på kredittkortet TS må dra da, siden det er snakk om penger hun ikke har?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Åssen går det virkelig ann å sitte i ett så elendig uføre ?? Da regner jeg med du kjøpte briller på Nille og brukt vaskemaskin , det gjør nemlig mange , og de syter ikke av hvor dårlig råd de har heller ! 

Stakkars barnebarn , en ussel 1000 lapp kan du ikke avse ?? Da lurer jeg på åssen du prioriterer pengene dine ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Ho forklare det jo rimemig greit. Det e faktisk ikke alle som har det de ønsker å gi. 

Anonymkode: 3afad...fd0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Anonymkode: ac16e...aa4

Slik et dyrt nå... kjøp heller en god ullgenser type ullvang hvis hun tåler ull eller fleece hvis hun ikke gjør det. De er ofte på salg.  Du gikk litt i fella. Slikt er skamdyrt.

Anonymkode: 7ed31...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i ønskelisten! Gi henne en kinobillett og si at dere skal ha en fin aften sammen en dag. 

Mer enn bra nok! 

Anonymkode: 33ca2...7d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...