Gå til innhold

Følte meg liten og er sjokkert etter gaveønsker fra barnebarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan selvfølgelig finne billigere, men problemet er også at ALT er dyrt nå. Det som kostet fem hundre for noen år siden koster tusen i dag. Nesten umulig å ønske seg noe som er innenfor rimelighetens grenser i pris, for alt koster jo så himla mye. 

Du får kjøpe bare boken.

Anonymkode: 4256a...b7d

• Liker 36
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med din datter,man må vel ikke kjøpe hele lista heller♥️

Anonymkode: c2dd6...5ca

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Anonymkode: 9cd5d...3b0

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Anonymkode: ac16e...aa4

Hvorfor kjøper du i det merket hun ønsker da? Finnes jo billigere varianter. 
Eller hun kan få penger og spare til det merket hun selv vil ha. 

Anonymkode: 2d559...251

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt at det er et resultat av våre unger sin kanskje manglende oppdragelse, deres barn vokser opp uten begreper om hva ting koster og uten lærdom for hvordan de selv skal forsørge seg når de en dag skal betale alt selv - og det er våre barns feil, ergo indirekte vår feil som oppdro egne barn for dårlig i langt større grad enn det er deg som er på noen måte "liten" bare så det er helt klart.. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hør om datteren din som kjenner situasjonen kan spleise litt med deg selv om det står "fra mormor" ♥️

Anonymkode: dd25e...446

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... ts, send meg en privat melding om du vil ❤️ 

Endret av Carrot
  • Liker 4
  • Hjerte 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kjøper du i det merket hun ønsker da? Finnes jo billigere varianter. 
Eller hun kan få penger og spare til det merket hun selv vil ha. 

Anonymkode: 2d559...251

barnebarnet mitt er veldig glad i å tegne. Hun har rimelige tusjer og fargeblyanter nå, men hun ønsker seg noen «gode» fra ett spesielt merke. Hun forteller at mange i klassen har de tusjene og at de er veldig populære. Selvom det er litt utrolig at 8 åringer har tusjer til 500-600kr i pennalet.

Anonymkode: ac16e...aa4

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde du ikke tenkt å spandere 500 på barnebarnet ditt til jul, som virker som det eneste?

Enten så har man penger, eller ikke. Det har slett ikke alltid å gjøre med hva man ønsker å gi. 

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle slike ting (selv av samme merke) kan man som oftest finne betydelig rimeligere hvis man gjør noen søk på nettet og handler det der.

Anonymkode: 7f794...d91

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sjekk på penstore.no, nå er vel riktignok black week over, men de har de fleste merker ganske rimelig, og har ofte tilbud.

Anonymkode: 115cd...009

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (Akkurat nå):

Enten så har man penger, eller ikke. Det har slett ikke alltid å gjøre med hva man ønsker å gi. 

Hun sier jo selv hun har en buffer, altså er hun ikke blakk. Å ikke ha regnet inn 500 til barnebarnet i julegave i løpet av et år syns jeg er merkelig. hun føler seg liten av helt normale gaveønsker. Dette er jo ikke frekke ting for et barn å ønske seg! En ny bok koster 500 kr nå. Da får man oppdatere seg på prisene i stedet for å bli sur og såra over at ting koster som de gjør.

• Liker 11
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynner så smått med julegavene i januar, så sper jeg de ut over hele året -jeg har ikke sjans til å få unna julegavekjøpene om jeg begynner så sent som i desember.

Nei, ikke alltid de får akkurat det de egentlig ville ha, men det er fine gaver som de blir glad for lell. 

Tusjer finner en nok i alle prisklasser, og av og til er nok ikke desse ungene så innforstått med hvor mye ting koster, jeg tenker du heller skal gi det du kan avstå av penger, så kan ho spare litt og kjøpe selv? 

Her ønsket ene barnebarnet seg airpods 😅 - ett anna barnebarn ønsket seg ei lita dukke, så ønsker kan vere så mangt, men det er faktisk ikke slik att de kan få akkurat det de ønsker seg, men en kan jo alltids bidra. 

Anonymkode: 9b734...679

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Carrot skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker litt at det er et resultat av våre unger sin kanskje manglende oppdragelse, deres barn vokser opp uten begreper om hva ting koster og uten lærdom for hvordan de selv skal forsørge seg når de en dag skal betale alt selv - og det er våre barns feil, ergo indirekte vår feil som oppdro egne barn for dårlig i langt større grad enn det er deg som er på noen måte "liten" bare så det er helt klart.. 

Du kan egentlig snu den helt på hodet. 

1000 er lite i dag. Det er det jeg bruker om jeg går ut og spiser lunsj med venninner. Det er det jeg bruker om jeg kjøper en ny genser. Det er det vi bruker på et-par gode middager med vin hjemme. 

Så da er det lett å ikke reflektere over at det er noen som har ekstremt lite i dette samfunnet. Så du kan like så godt si at det er disse som ikke har reflektert over hvordan folk flest har det i dag. Men det er selvfølgelig lov å si fra. 

Anonymkode: 10253...7c6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun sier jo selv hun har en buffer, altså er hun ikke blakk. Å ikke ha regnet inn 500 til barnebarnet i julegave i løpet av et år syns jeg er merkelig. hun føler seg liten av helt normale gaveønsker. Dette er jo ikke frekke ting for et barn å ønske seg! En ny bok koster 500 kr nå. Da får man oppdatere seg på prisene i stedet for å bli sur og såra over at ting koster som de gjør.

Nei. Hun sier at hun har brukt opp bufferen

Anonymkode: 1f3cd...a8f

• Liker 28
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan love deg at mitt barn ALDRI har fått så dyre tusjer!! 
Og jeg har faktisk råd til å kjøpe det. 
Men av prinsipp nekter jeg å være med på denne sløse trenden. 
Hadde hun bært eldre og oppriktig interessert i tegning på et høyere nivå så kunne jeg vurdert blyanter/fargestifter i høyere prisklasser, men en 8 åring..? Aldri!

Finn på noe annet du!! Og ha god samvittighet ❤️ 

8 år gamle jenter pleier å bære enkle å tilfredsstille med noen klistremerker eller glitterlim etc

Anonymkode: 1ae23...7a9

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...