AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #21 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi jeg trodde det bare var de med angst som fikk det. Anonymkode: b87f9...c52 Neida, det er ikke det. Du tar en når du føler deg overveld og og urolig, og trenger å slappe av. Verre er det ikke. Anonymkode: 24ff9...d36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #22 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis kroppen gir tydelige signaler og man prøver å roe ned, men ingenting hjelper. Selv de rådene man får av profesjonelle. Anonymkode: b87f9...c52 Hvorfor er du stresset og utbrent? Småbarn? Anonymkode: 02902...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #23 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis kroppen gir tydelige signaler og man prøver å roe ned, men ingenting hjelper. Selv de rådene man får av profesjonelle. Anonymkode: b87f9...c52 Ja, når ingenting hjelper, du trenger hvile, du har fått Sobril skrevet ut av legen og du bruker det slik legen har anvist, så kan du bruke Sobril. Du trenger ikke spørre noen om det. Du er voksen og har gjort en avtale med legen din, hva dere har blitt enige om er mellom dere to. Bare følg instruksjonene du har fått av legen. Stress og angst er veldig like. Stress er en del av angst. Hvis du er utbrent og ikke klarer å hvile så bruker du Sobril til å få den hvilen som du veldig sårt trenger. Dette står i felleskatalogen om hva Sobril brukes til: Nevroser og psykosomatiske lidelser preget av angst, uro og spenning. Søvnvansker. Sobril er et anxiolytikum, det vil si et angstdempende og beroligende legemiddel. Anonymkode: 00d1c...e25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #24 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så hvis folk svarer at "Ja, det er greit", så er det viktigere for deg, og veier tyngre, enn at du faktisk har fått det utskrevet av legen? Legen har jo allerede gitt deg svaret. Du trenger ikke "andres erfaringer". Du har fått det utskrevet av legen, ergo er det ok i din situasjon. Hvor mange tråder har du laget hvor du spør utallige ganger om "andres erfaringer". Snart må du vel ha andres erfaringer for å velge hva du skal ha til middag også. Anonymkode: ce8e0...ea4 Ja, vil du hjelpe meg med det? Anonymkode: b87f9...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #25 Del Skrevet 7. desember 2024 Så nebbete enkelte her inne er! Jeg er enig i at så lenge legen har skrevet ut Sobril til deg, kan du ta det. Jeg sliter til tider med voldsomt stress, som gir søvnløshet og angst. I disse periodene tar jeg av og til Sobril, for å kunne slappe av og for å kunne sove. Hvis jeg ikke tar de, ender jeg fort opp som veldig psykisk syk, så for meg er Sobril på en måte forebyggende. Anonymkode: 09134...5fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 7. desember 2024 #26 Del Skrevet 7. desember 2024 Ikke ta råd ifra kvinneguiden er mitt råd. Om du har fått det utskrevet av lege tar du det i samsvar med anbefalingen du fikk ifra legen, vær obs på at sobril er et sterkt preparat og er ansett som veldig avhengighetsskapende. Hvis du mener at du har motatt feilbehandling kan du drøfte det med fastlegene, bytte fastlege eller klage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 7. desember 2024 #27 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 18.39): Nei. Solbriller er ikke løsningen. Gå ut og gå en times tur, stress ned og bli trøtt så kan du gå,og legge deg for en god natts søvn. Anonymkode: 92761...a4c Takk bestemor... Et glass vann og en gåtur for å løse alvorlig psykisk lidelse. Summerer ganske greit opp din enkle tankegang 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 7. desember 2024 #28 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 23.59): Ja, vil du hjelpe meg med det? Anonymkode: b87f9...c52 Det kan jeg hjelpe deg med 😄. Bare ta kontakt på DM 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #29 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 18.13): Det høres ut som en veldig dårlig idé. Selv om reguleringsteknikkene ikke fungerer helt nå, fortsett å prøve. Det blir bare vanskeligere å regulere følelsene innenfra ved å bruke så kraftige saker. Hjernen har ikke lyst til å jobbe hardt med bedring hvis den ikke må, da blir Sobril en quickfix løsning som ikke hjelper noe som helst på sikt, men som kan skape nye problemer for deg. Anonymkode: a7a6a...8ff Dette. Med store bokstaver. Kjenner ingen som har fått utskrevet av lege som ikke har blitt avhengige og det sier litt. At folk ikke bryr seg mer om hva man inntar, dette er heavy shit. Og ja, jeg har hatt både min dose angstanfall og også vært utbrent. Værsåsnill å ikke gå pilleveien. Anonymkode: 1dfa2...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #30 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så nebbete enkelte her inne er! Jeg er enig i at så lenge legen har skrevet ut Sobril til deg, kan du ta det. Jeg sliter til tider med voldsomt stress, som gir søvnløshet og angst. I disse periodene tar jeg av og til Sobril, for å kunne slappe av og for å kunne sove. Hvis jeg ikke tar de, ender jeg fort opp som veldig psykisk syk, så for meg er Sobril på en måte forebyggende. Anonymkode: 09134...5fa Har du prøvd det eller har lest deg godt opp om Sobril, misbrukstatistikk etc? Du er klar over at enkelte vanlige bivirkninger av Sobril er nettopp sterk angst? Anonymkode: 1dfa2...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #31 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 22.36): Neida, det er ikke det. Du tar en når du føler deg overveld og og urolig, og trenger å slappe av. Verre er det ikke. Anonymkode: 24ff9...d36 Behandlingstiden på Sobril skal ikke overskride 4 uker , så synd at du tar så lett på det. Blir mektig provosert da jeg kjenner mange som har blitt avhengige av det. Hadde vært kjempeforsiktig. Angst og utbrenthet skal ikke pillefjernes bort, da lurer du som oftest deg selv fordi du ikke gjør noe med selve grunnen til at angsten oppsto. Som kan være alt fra jobbstress, traumer osv. Du må face det, ikke dope det bort. Anonymkode: 1dfa2...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #32 Del Skrevet 7. desember 2024 Var utbrent selv for noen år tilbake, var også fysisk syk med noe som ikke akkurat gjorde ståa bedre, så ble sykemeldt av den grunn, senere ufør. Det tok meg omtrentlig 2 år før jeg kunne legge meg og sove uten å ligge full i adrenalin og skjelve, en meter over madrassa, fordi kroppen var totalt utslitt og full i stress. Jeg gikk bare å dirret hele dagen i mangel på søvn. Ting forplanta seg kan du si. Hadde jeg vist det skulle ta så lang tid å få roe kroppen ned, selv om jeg gikk hjemme og stana og dermed burde finne roa greit, så hadde jeg gladelig tatt det legen eventuelt hadde sendt meg hjem med, den prosessen med å ta det "naturlig" var beintøff. Om du ikke har så god tid, så anbefaler jeg å lytte til legen din, gi kroppen din mulighet til å roe ned, det trenger den nok, om du har problemer med tanken på å ta akkurat denne medisinen, så ta en tur til legen igjen, og forhør deg om du kan få noe mildere etter nyttår, men i mellomtiden kan du fint ta sobril. Du kan drikke så mye te og gå så mange turer du vil, og tenke så positivt du bare greier, men å roe ned en kropp som er sånn på høygir kan ta lang tid, og å få noe i systemet som kan hjelpe deg, vil vere gull verdt tenker jeg. Uansett, lykke til og håper du kommer deg og att dagene blir bedre. Anonymkode: 7ba57...d86 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #33 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 19.08): Igjen så betviler du legens kompetanse, hva er det du er ute etter egentlig? Anonymkode: 5c34e...6b3 Det er et sunt trekk å være skeptisk og ha sunn kritisk sans, selv til leger. De er mennesker og gjør feilvurderinger de også. Her fikk mannen utskrevet en medisin han absolutt ikke tålte ifjor, og det sto i journalen. Likevel ble den skrevet ut. Så jo, det skader ikke å stille kritiske spørsmål, spesielt når pillemisbruket i Norge har økt dramatisk. Anonymkode: 1dfa2...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #34 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Behandlingstiden på Sobril skal ikke overskride 4 uker , så synd at du tar så lett på det. Blir mektig provosert da jeg kjenner mange som har blitt avhengige av det. Hadde vært kjempeforsiktig. Angst og utbrenthet skal ikke pillefjernes bort, da lurer du som oftest deg selv fordi du ikke gjør noe med selve grunnen til at angsten oppsto. Som kan være alt fra jobbstress, traumer osv. Du må face det, ikke dope det bort. Anonymkode: 1dfa2...f2b Hun skal jo i behandling etter jul sier hun, og hun sier at sobril er en midlertidig løsning hun har fått av legen frem til hun skal i behandling. Anonymkode: 5c34e...6b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #35 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hun skal jo i behandling etter jul sier hun, og hun sier at sobril er en midlertidig løsning hun har fått av legen frem til hun skal i behandling. Anonymkode: 5c34e...6b3 Da kan jeg være mer åpen for at det kan funke i en krisesituasjon. Det skal jo ikke brukes mer enn 4 uker uansett. Men teori og praksis er ikke det samme. Slitt med voldsom angst selv så vet hvor desperat man kan bli. Håper du finner en løsning som vil hjelpe deg ts. Anonymkode: 1dfa2...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #36 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 18.07): Jeg har fått det skrevet ut pga. stress og utbrenthet. Men jeg trodde det bare var pga. angst man i utgangspunktet får det. ts Anonymkode: b87f9...c52 Stressreaksjoner og angstreaksjoner utarter seg ofte ganske likt, så du kan ta sobril for å roe systemet. Anonymkode: 50552...95d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #37 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette. Med store bokstaver. Kjenner ingen som har fått utskrevet av lege som ikke har blitt avhengige og det sier litt. At folk ikke bryr seg mer om hva man inntar, dette er heavy shit. Og ja, jeg har hatt både min dose angstanfall og også vært utbrent. Værsåsnill å ikke gå pilleveien. Anonymkode: 1dfa2...f2b Jeg måtte ta sobril for å klare og roe ned slik at jeg fikk sove litt da jeg var utbrent. Det vil ikke si at jeg tok det ukritisk, jeg var meget skeptisk. Brukte en liten dose av og til når det var umulig å roe ned på annet vis eller når det hadde gått dager nesten uten søvn. Jeg ble ikke avhengig. Så lenge man benytter det som et hjelpemiddel når man har det som verst, som en nødløsning og ikke som fast medisinering, skal det litt til å bli avhengig. Det er så klart lett å ta en pille for å slippe og kjenne på all uroen, så man må være bevisst på hva man gjør. Anonymkode: 50552...95d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #38 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da kan jeg være mer åpen for at det kan funke i en krisesituasjon. Det skal jo ikke brukes mer enn 4 uker uansett. Men teori og praksis er ikke det samme. Slitt med voldsom angst selv så vet hvor desperat man kan bli. Håper du finner en løsning som vil hjelpe deg ts. Anonymkode: 1dfa2...f2b Så summa summarum, legen hennes vet hva han/hun driver med, og hun burde forholde seg til hva legen sier og ikke fremmede på nettet. Anonymkode: 5c34e...6b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #39 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Behandlingstiden på Sobril skal ikke overskride 4 uker , så synd at du tar så lett på det. Blir mektig provosert da jeg kjenner mange som har blitt avhengige av det. Hadde vært kjempeforsiktig. Angst og utbrenthet skal ikke pillefjernes bort, da lurer du som oftest deg selv fordi du ikke gjør noe med selve grunnen til at angsten oppsto. Som kan være alt fra jobbstress, traumer osv. Du må face det, ikke dope det bort. Anonymkode: 1dfa2...f2b Selv 2+ uker er nok for kroppen til å bli avhengig og abstinensene på benzo er stygge. Men her er det store individuelle forskjeller. Anonymkode: 14907...ba4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #40 Del Skrevet 7. desember 2024 Ukesvis med konstant bruk er neppe det TS har blir enig med legen om. TS er så redd for å ta Sobril at hun må spørre på KG først. Kommer aldri til å forstå folks behov for å skremme opp noen som allerede er redd og sliter. Jeg brukte Sobril i over 6 måneder, sporadisk etter avtalen jeg hadde med legen. Hadde aldri abstinenser og var aldri i nærheten av noen avhengighet. Det gjorde at jeg klarte å stå i jobb frem til jeg fikk time på DPS, at jeg fikk sove om natta, at jeg greide å spise og at livet mitt ikke var et levende mareritt. Tenk over hva dere gjør når dere fraråder noen å bruke medisiner de har fått av legen sin. Konsekvensene kan bli store! Man skal tross alt være ganske syk før man får dette utskrevet. Anonymkode: 00d1c...e25 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg