Gå til innhold

Korrelasjon mellom matematikkforståelse og IQ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo en kjent sak at noen synes matte er enkelt, mens andre sliter mer. Men er det egentlig en sammenheng mellom hvor godt man forstår matematikk og IQ-nivået? Hvis vi ser bort fra faktorer som dysleksi, kan vi forvente at høyere IQ betyr bedre forståelse for matematikk?

Flere studier antyder at det er en viss korrelasjon mellom IQ og matematisk forståelse, spesielt når det gjelder logisk resonnering og problemløsning. Matematiske ferdigheter involverer ofte abstrakt tenkning og evnen til å se mønstre, noe som også måles i mange IQ-tester. En høy IQ indikerer ofte (men ikke alltid) en større evne til å analysere komplekse problemer – noe som kan være nyttig i matematikk.

Har dere opplevd en sammenheng mellom IQ og matematikkforståelse i deres egen hverdag eller blant folk dere kjenner? Eller er det kanskje andre faktorer som spiller en større rolle?

Anonymkode: ef766...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjent komplette idioter som tar komplekse regnestykker kjapt i hodet, og smarte folk som vet det meste om alt som må frem med penn og papir for enkle gangestykker. 🤷‍♂️ 

Anonymkode: 483a7...fbe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det en korrelasjon. Men de fleste kan lære standard matematikk, man trenger jo ikke å finne opp formler, man trenger bare å memorisere formler som smartere mennesker har oppfunnet.

Anonymkode: 030d3...f05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har tenkt det samme mange ganger. Har følt meg dum som ikke klarte matten noe særlig. Men i mitt tilfelle hadde jeg lite hjelp til lekser hjemme og hadde dårlig selvtillit når det kom til matte. «Jeg kan ikke ha reknet rett».

Jeg kan lett forstå oppgavene på IQ-tester og kan løse vanskelig sudoku, men ikke ligninger og brøk feks. Har veldig dårlig kosentrasjon, og det har ikke vært så enkelt å kombinere med matte. Det er vel hele formelen som har satt meg ut, at den er så lang å huske at det er for langt frem til poenget.

Men, jeg er nok ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen, men vil ikke si at jeg er noe særlig dummere enn snittet i klassen heller. Kanskje det hadde gått bedre om jeg hadde hatt andre foreldre som hjalp meg med leksene? Om jeg gikk i en mindre klasse der man kunne få hjelp?  Det får jeg aldri vite. Kanskje jeg bare er dum?

Anonymkode: d5df7...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy IQ vil nok hjelpe, men det kommer veldig an på lærerne og om man kan få hjelp hjemme. Ikke alle som lærer like godt av samme læreren heller. En lærer jeg likte veldig godt, var det mange som ikke likte. En annen ting er at det er en stor fordel hvis man synes matematikk er interessant og liker å drive med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv i alle fall greit høy IQ og alltid vært god i matematikk. 135 i IQ og stort sett 6ere i matematikk. Mer gjennomsnittlige karakterer i matematikk på universitetsnivå riktignok, men så er ikke 135 usedvanlig høyt.
Har ikke særlig oversikt over andres IQ, det er vel som regel ikke noe en forteller andre om?

Anonymkode: a77e0...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de virkelig virkelig smarte har det sikkert en korrelasjon. Men for intelligens over snittet, så kan det kanskje handle om andre grener av forståelse også?

Anonymkode: 2fdca...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes folk med lav IQ under 100 som er flink i matte. Da ser jeg bort fra "menneskelige kalkulatorer" som tar regnestykker kjapt i hodet, som noen misvisende anser som det samme som flink i matte. (Folk bør lære seg å skille mellom regning/hoderegning/kalkulering og matematikkforståelse, man kan ha det ene uten det andre).

Men det motsatte finnes. Folk med høy IQ som likevel sliter med matematikk på vgs-3-nivå. Da tror jeg egentlig det mest handler om at de aldri har vært tilstrekkelig interessert. Et eksempel som mange kjenner gjennom youtube, Jordan Peterson, tenker jeg har høy IQ, men han har innrømmet at han sliter med matematikk. Jeg kjenner også en slik en.

Anonymkode: 822b1...37a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (1 time siden):

Høy IQ vil nok hjelpe, men det kommer veldig an på lærerne og om man kan få hjelp hjemme. Ikke alle som lærer like godt av samme læreren heller. En lærer jeg likte veldig godt, var det mange som ikke likte. En annen ting er at det er en stor fordel hvis man synes matematikk er interessant og liker å drive med det. 

Høy IQ betyr vel nettopp at det ikke kommer an på læreren. Med høy IQ og litt egeninnsats bør man være fullt ut i stand til å få i hvert fall en femmer på vgs bare ved å lese pensum og ignorere læreren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 15.07):

Hvis vi ser bort fra faktorer som dysleksi

Det er ingen garanti at man er dårlig på matte om man har dysleksi. Dyskalkuli derimot, er en svekket evne for matematisk forståelse. 

Anonymkode: d2a8a...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høy IQ betyr vel nettopp at det ikke kommer an på læreren. Med høy IQ og litt egeninnsats bør man være fullt ut i stand til å få i hvert fall en femmer på vgs bare ved å lese pensum og ignorere læreren.

Høy IQ alene gjør deg ikke god i matte. 

Vi snakker vel kanskje ikke om en femmer her eller. Hvis man er god i matte, så er matte det enkleste faget å få en sekser i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (4 timer siden):

Behøver man lærer og hjelp hjemme når man har en lærebok? Særlig ikke dag når man har YouTube og resten av nettet til fri benyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IQ på 130 og er helt ræva i matte. Jeg har faktisk noen vekttall i matte, som jeg måtte ta under utdannelse, men alt det så ut til å vøre glemt da jeg fikk egne barn og skulle hjelpe dem med lekser. Jeg tror det har med interesse å gjøre. Jeg synes matte er gørr kjedelig.

Anonymkode: 080ac...1c5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har høy iq 

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 15.07):

logisk resonnering og problemløsning. Matematiske ferdigheter involverer ofte abstrakt tenkning og evnen til å se mønstre, noe som også måles i mange IQ-tester. En høy IQ indiker

Jeg er lynraskt god på å se mønstre, og god på problemløsning (kreativ) og resonering. Men jeg ble tidlig hengende etter og fikk dårlige karakterer i matte på grunn av manglende konsentrasjon og oppmerksomhet. Og i dag som voksen mangler jeg ferdigheter og strategier som kreves for å være god i matte.

Anonymkode: 9bbf8...510

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Behøver man lærer og hjelp hjemme når man har en lærebok? Særlig ikke dag når man har YouTube og resten av nettet til fri benyttelse.

Her snakker vi om korrelasjon mellom høy IQ og det å være god i matte. Jeg ramser opp flere faktorer som påvirker hvor god man er i matte. Jeg sier ikke at det er krav om at alle faktorene må være tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min søster og jeg har over 130 i iq, ikke fantastisk, men over snittet. Jeg liker matematikk, er flink i det og jobber i dag med tall. Min søster klarte seg såvidt gjennom skolematematikken. Jeg tror hun kunne fått det til, men det var null interesse der. 

Jeg hadde en utrolig dårlig lærer og ingen støtte eller hjelp hjemmefra, kun egeninnsats og interesse. 

Anonymkode: d6516...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er en helt klar sammenheng. Ferdigheter i matte kommer av talent og innsats. Det er ikke nok å ha høy IQ. Man må gjøre en innsats også.

Jeg tror veldig få med IQ på 75 noensinne kan lære (og anvende) litt mer avansert matematikk. For eksempel utlede formelen for arealet til en ellipsoide uten å ha oppskriften.

De aller fleste med IQ på 125 kan lære det med nok innsats. (75 og 125 er like vanlig).

Ja, det finnes sikkert spesielle tilfeller hvor svært intelligente har dyskalkuli eller lettere tilbakestående folk er fenomenale i matte, men det er sjeldne unntak.

Jeg har ikke kilde på den påstanden, men er egentlig noen uenige? Det er mye ønsketenkning ute og går. Mange som har veldig lyst til å mene at IQ ikke henger sammen med noen ting.

Anonymkode: 6816a...25f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig "smart" når jeg forstår noe. Da sitter det. Må bruke masse tid og energi på det, men når jeg forstår det så ser jeg også sammenhenger som få andre ser (som har bevist seg rett de fleste gangene). Matte forstår jeg, men har ikke sjans til å huske formelen - samme hvor mye jeg pugger. Jeg kan også se på en gjenstand og "se for meg" om den passer en plass. 

Mannen min er særdeles smart i alt som har med tall og pugging å gjøre. Han er også betydelig kjappere enn meg i å tenke, visualisere og planlegge. Men jeg er nok "smartere" enn han i å forstå hvorfor ting er som de er. 

Anonymkode: 0dea7...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei, vil jeg si. En høy IQ er jo en indikasjon på høy forståelse for logikk. Man vil ikke være god i matematikk kun fordi man har høy IQ, men man har kanskje en fordel fordi man enklere kan se de matematiske sammenhengene. Man må derimot ha en viss stimulans fra miljøet rundt seg for å mestre. Jeg har en IQ på 132 og er i dag veldig god i matematikk. Men, jeg er vokst opp på 90-tallet hvor det var lite til ingen tilrettelegging på skole for såkalte «evnerike barn». Hadde også trauste og dårlige lærere så jeg mistet fort interessen og fikk dårlige karakterer. Helt til jeg begynte på videregående og fikk en lærer som var veldig engasjert og flink til å forklare matematikk. 

Anonymkode: 0dd86...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hatt om dette i studiet jeg studerer. Litteraturen og forskerne viser til at det er forskjellige årsakssammenhenger som gjør at noen mennesker har høy IQ. Det er som regel en sammenheng mellom ulike faktorer f.eks. personlighet, egenskap, interesser osv osv. (har ikke bøkene her nå). Slik jeg har tolket det, trenger ikke en som god i matte å ha høy IQ. Det er mange faktorer som spiller inn, som jeg ser andre flere nevner. 
Men så viser det seg at de som har høy IQ, at de lettere ser logiske sammenhenger, for så vidt trenger ikke det å være ved matte. Det kan også være f.eks. språk. Så hvis en person ikke er så god i matte, men veldig god i å lære seg nye språk, kan personen ha IQ høyere enn gjennomsnittet. 

Anonymkode: 2b3b1...6e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...