Gå til innhold

Min bror har brukt mamma sine penger på dødsleiet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ts:

Siden du har vært i kontakt med Tingretten for å få fullmakt til banken for innsyn i din mors økonomi, regner jeg med du har fått brev fra Tingretten om å søke om skifteattest.

Bli registrert i Tingretten som bostyrer slik at det er kun du som får tilgang til din mors dødsbo.

Da er det du som bestemmer hvordan boet skal gjøres opp, både økonomisk og med løsøre/ eiendeler 

Anonymkode: 0feb1...f40

Tror ikke man kan bli bobestyrer for privat skifte uten at noen tar på seg ansvar for gjelden i boet?  

Anonymkode: 97640...9e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener det jeg skrev, det er for utrolig til å være sant. TS vet tydeligvis ikke hva som skjer med økonomien når noen flytter inn på sykehjem.

Anonymkode: 6077a...354

Mer som at du ikke vet og bare snakker fra stedet der sola ikke skinner.

Svigermor bodde på sykehjem de siste ukene av livet sitt og ingenting skjedde med hennes økonomi i de ukene fordi slikt skjer ikke umiddelbart. Er man ikke umyndiggjort så har man selv kontroll frem til man velger å ikke ha det ved å feks gi fullmakt til noen andre.

Anonymkode: b2904...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke man kan bli bobestyrer for privat skifte uten at noen tar på seg ansvar for gjelden i boet?  

Hei, jeg jobber som saksbehandler i domstolen med nettopp skiftesaker. Det stemmer. Skal man bli det dere kaller "bobestyrer i privat skifte", så må man overta gjeldsansvaret. Og man kan ikke hindre den andre i å også signere på skjemaet som også gjøre den andre to "bobestyrer" på lik linje. 

Hva hun har gjort i live må dere enten løse selv (snakke om det? TS hyrer advokat?) eller gjennom et offentlig skifte. Men et offentlig skifte er dyrt og hvis avdøde ikke hadde noen midler igjen så er det jo heller ikke noe å skifte. TS/begjærende part må betale inn mange titusen (varierer fra domstol til domstol) som sikkerhet for omkostningene i starten når hen begjærer.

Anonymkode: f06f1...ecf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel døde nylig,der pappa hadde ansvar for økonomi,når han døde ble alt av kontoer sperret,var ikke noe pappa kunne gjøre da.Så bruke konto etter noens død høres rart ut.

Anonymkode: 17190...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min onkel døde nylig,der pappa hadde ansvar for økonomi,når han døde ble alt av kontoer sperret,var ikke noe pappa kunne gjøre da.Så bruke konto etter noens død høres rart ut.

Anonymkode: 17190...53a

Det er riktig, men nå ble vel pengene brukt før personen døde

Anonymkode: 32e41...7aa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LILJES skrev (4 timer siden):

Hun var ikke umyndiggjort, men jeg hadde påbegynt prosessen med å skaffe henne verge, hun hadde kreft som spredte seg til hjernen. Jeg velger å tro at det er min mor som har tatt opp forbrukslån når hun fortsatt var klar, hun hadde klare øyeblikk, men lenge siden hun klarte å gjøre sånt selv. Hun hadde ikke skrevet fremtidsfullmakt, selv om jeg ymta frempå med det for over 1 år siden, min bror syntes det var veldig ufølsom av meg å ville ta dette opp med henne. Han ble også sur da jeg tok ansvaret for begravelsen, og da jeg også kontakta tingretten om å få innsyn i gjeld og formue før han, så forsvant han ut døra på begravelsesbyrået, med ett "mamma var nærmere meg enn deg", siden har jeg ikke snakket med han, og det forstår jeg nå som jeg har fått oversikt over kontoer ol. Hvis dem hadde latt pensjons pengene som var tilgode etter faste utgifter var trukket, så hadde det nok vært nok til begravelsen, men nå så blir jeg mest sannsynlig sittende med gjeld etter begravelsen, for selv om hun ikke har noe fortjener hun mer enn en kommunal begravelse. Og det skal jeg sørge for. 

Søk om gravferds støtte, det er 28 000, det gis til dekke av begravelse der det ikke er noe arv og verdier igjen!

Anonymkode: 98ba2...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener det jeg skrev, det er for utrolig til å være sant. TS vet tydeligvis ikke hva som skjer med økonomien når noen flytter inn på sykehjem.

Dette er da over hodet ikke utrolig. Når man er på sykehjem er det ingen sperre på kontoen. Vi disponerte svigerfars konto fullt ut helt frem til da han døde. Da tok det kun minutter fra legen meldte inn dødsfallet til alt var sperret.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du har advokathjelp i noen av forsikringene dine eller for eksempel via fagforening. Det kan komme godt med hvis du velger å kontakte advokat. 

Anonymkode: 972ca...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har hatt min mor på sykehjem og det medførte ingen endring  i disponering av hennes bankkonto. Jeg fortsatt å ha min mors bankkort og ingen kontoer ble sperret før etter hennes død.

Anonymkode: e926b...72c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Søk om gravferds støtte, det er 28 000, det gis til dekke av begravelse der det ikke er noe arv og verdier igjen!

Anonymkode: 98ba2...79e

Det var 22500,- for ett år siden da min mann ble begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var 22500,- for ett år siden da min mann ble begravet.

Det er behovsprøvd og man kan få opp til 28.677 kroner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...