AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Del Skrevet 5. desember 2024 For 1 uke siden så mistet jeg min mor, hun var enslig og på slutten bodde hun på sykehjem og hun var ikke mentalt klar. Min bror og jeg er arvinger, nå viser det seg at hun etterlot seg forbruksgjeld på ca 150 000 Hun eier ingenting av verdi. Som eldst så har jeg tatt ansvaret for begravelsen og kostnadene med den. Og for å sjekke om hun hadde penger til å dekke gravferden fikk jeg fullmakt fra tingretten om å gå gjennom kontoene hennes. Jeg har fått utskrift fra fra siste tre mnd, og det viser seg at alt hun hadde på kontoer hadde min bror og min svigerinne ført over til egne kontoer, samt endel brukt på nettspill. (Min svigerinne har 3 mil i spillegjeld fra før) . Min mor leide hus sammen med broren min og svigerinne min. Jeg ble på en måte skvise ut av familien grunnet uenigheter med min bror. Han var nærmeste pårørende når hun var syk. Men min mor og jeg hadde ett godt forhold til det siste. Jeg var igang med å skaffe henne økonomisk verge da jeg plutselig fikk beskjed om at hun skyldte penger, men så ble hun brått værre og døde rett etter jeg dro fra sykeleie. Når hun døde fikk dem kun tak i meg og ikke min bror på tlf, så da tok jeg ansvaret for gravferden, regna med det var nok til å dekke begravelsen i hvertfall. Men dengang ei. Min svigerinne har allerede begynt å fordele tingene til mamma uten at jeg er der. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: dcb64...0d9 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 Advokat!! Anonymkode: c342b...152 19 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 Dette kan du stoppe kjapt. Kryss av for offentlig skifte, da kan ingen eiendeler røres. det oppnevnes da en bobestyrer, og man får ikke gå inn i boet og ta for seg etter eget ønske. Svigerinnen din har ikke juridisk myndighet til å fordele under et skifte. Hvis det allerede er gjort, kan det kreves tilbake. Det gjelder også penger som er fordelt og tatt ut i en tid hvor din mor ikke var istand til å disponere dem. Veien å gå blir da om en anmeldelse. Anonymkode: 40e62...d44 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 Krev offentlig skifte. Ikke ta over dødsboet. 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 5. desember 2024 #5 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min svigerinne har allerede begynt å fordele tingene til mamma uten at jeg er der. Hva skal jeg gjøre? Ja, det er ikke lov. Hun må ha skifteattest for å gjøre det. Hvis ingen vil påta seg gjelden til moren din, så går alt i boet, med mindre det ikke har salgsverdi. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har fått utskrift fra fra siste tre mnd, og det viser seg at alt hun hadde på kontoer hadde min bror og min svigerinne ført over til egne kontoer, samt endel brukt på nettspill. (Min svigerinne har 3 mil i spillegjeld fra før) . Anonymkode: dcb64...0d9 Hvis hun har gitt dem tilgang så var det sikkert meningen at de kunne bruke av pengene også. Anonymkode: 96bf2...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 5. desember 2024 #7 Del Skrevet 5. desember 2024 Vil anta at regelen om privat oppgjør av dødsbo med liten verdi vil være riktig her. I tillegg må du søke om gravferdstøtte. Ring skifteretten og be om hjelp. De kan veilede deg videre i jungelen av informasjon. Men hva du enn gjør ikke ta på deg ansvaret for skiftet slik saken står nå. Da tar du også på deg ansvaret for gjelden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #8 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For 1 uke siden så mistet jeg min mor, hun var enslig og på slutten bodde hun på sykehjem og hun var ikke mentalt klar. Min bror og jeg er arvinger, nå viser det seg at hun etterlot seg forbruksgjeld på ca 150 000 Hun eier ingenting av verdi. Som eldst så har jeg tatt ansvaret for begravelsen og kostnadene med den. Og for å sjekke om hun hadde penger til å dekke gravferden fikk jeg fullmakt fra tingretten om å gå gjennom kontoene hennes. Jeg har fått utskrift fra fra siste tre mnd, og det viser seg at alt hun hadde på kontoer hadde min bror og min svigerinne ført over til egne kontoer, samt endel brukt på nettspill. (Min svigerinne har 3 mil i spillegjeld fra før) . Min mor leide hus sammen med broren min og svigerinne min. Jeg ble på en måte skvise ut av familien grunnet uenigheter med min bror. Han var nærmeste pårørende når hun var syk. Men min mor og jeg hadde ett godt forhold til det siste. Jeg var igang med å skaffe henne økonomisk verge da jeg plutselig fikk beskjed om at hun skyldte penger, men så ble hun brått værre og døde rett etter jeg dro fra sykeleie. Når hun døde fikk dem kun tak i meg og ikke min bror på tlf, så da tok jeg ansvaret for gravferden, regna med det var nok til å dekke begravelsen i hvertfall. Men dengang ei. Min svigerinne har allerede begynt å fordele tingene til mamma uten at jeg er der. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: dcb64...0d9 Et menneske på sykehjem kan ikke banken la pårørende bruke sykehjemsbeboerens penger på denne måten. Kjenner man systemet fra innsiden, så er trådens innhold for godt til å kunne være sant. Her er det flere ting som skurrer. Har dette virkelig skjedd så er en advokat stedet du søker hjelp. Anonymkode: 6077a...354 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #9 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et menneske på sykehjem kan ikke banken la pårørende bruke sykehjemsbeboerens penger på denne måten. Kjenner man systemet fra innsiden, så er trådens innhold for godt til å kunne være sant. Her er det flere ting som skurrer. Har dette virkelig skjedd så er en advokat stedet du søker hjelp. Anonymkode: 6077a...354 Hva mener du -bror kan vel ha klart å tømme nettbanken og fått mor til å signere for evt forbrukslån? Mor var vel heller ikke umyndiggjort -står i hvert fall ikke noe om det i hovedinnlegget? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Anonymkode: f0085...e47 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #10 Del Skrevet 5. desember 2024 Dette er ikke lov. Deres mor har ikke vært ved sine fulle fem og det har din bror og svigerinne utnyttet. Min mor var borti det samme og broren hennes (min onkel) ble skyldig mamma flere hundre tusen. Han hadde tappet pengene til bestemor når hun var helt på snurr på sykehjemmet. Det ble dessverre veldig stygt og vi har ikke kontakt med onkel i dag. Ta kontakt med advokat asap. Anonymkode: a6896...178 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #11 Del Skrevet 5. desember 2024 Min onkel og stjal penger av mormor når hun døde(dagen etter) eller og når hun var på sykehuset. og så ble han kjempesur når han fikk trekk i arven sin av det, og deler av hans gjeld ble betalt for gjeld(mormor var kausjonist på forbrukslån for han) ca 150 tusen. så da fikk han «bare 150 tusen» men bror og søster fikk 300 tusen hver arv og penger får virkelig det verste fram i folk Anonymkode: 1afaa...055 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #12 Del Skrevet 5. desember 2024 Tror ikke denne saken er så enkel. Hvis din mor ikke var umyndiggjort, så kunne hun gi penger til hvem som helst. Min bror og jeg disponerte vår mors konto fritt de siste årene hun levde. Også de siste ukene da hun lå på sykehjem. Vi betalte regninger, vippset fra henne for utlegg osv. Vi tok også ut et stort beløp helt på slutten, til begravelse osv. Vi visste ikke at pengene hennes ble overført til oss så raskt etter dødsfall. Og begravelse kom på 70.000,-. Nå var det ingen krangling eller mislighold mellom min bror og meg da. Vi er ærlige mennesker. Ingen krangling om arv eller noe, og hun hadde bra med penger pluss eiendom. Det er vel egentlig ikke lov for din bror å ha kode til nettbanken hennes, om det er sånn han har tappet konto. Men det er jo kontoinnehavers ansvar at ingen har tilgang til den. Jeg er redd du kan ha en dårlig sak her, dessverre. Anonymkode: a2535...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LILJES Skrevet 5. desember 2024 #13 Del Skrevet 5. desember 2024 Hun var ikke umyndiggjort, men jeg hadde påbegynt prosessen med å skaffe henne verge, hun hadde kreft som spredte seg til hjernen. Jeg velger å tro at det er min mor som har tatt opp forbrukslån når hun fortsatt var klar, hun hadde klare øyeblikk, men lenge siden hun klarte å gjøre sånt selv. Hun hadde ikke skrevet fremtidsfullmakt, selv om jeg ymta frempå med det for over 1 år siden, min bror syntes det var veldig ufølsom av meg å ville ta dette opp med henne. Han ble også sur da jeg tok ansvaret for begravelsen, og da jeg også kontakta tingretten om å få innsyn i gjeld og formue før han, så forsvant han ut døra på begravelsesbyrået, med ett "mamma var nærmere meg enn deg", siden har jeg ikke snakket med han, og det forstår jeg nå som jeg har fått oversikt over kontoer ol. Hvis dem hadde latt pensjons pengene som var tilgode etter faste utgifter var trukket, så hadde det nok vært nok til begravelsen, men nå så blir jeg mest sannsynlig sittende med gjeld etter begravelsen, for selv om hun ikke har noe fortjener hun mer enn en kommunal begravelse. Og det skal jeg sørge for. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #14 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du -bror kan vel ha klart å tømme nettbanken og fått mor til å signere for evt forbrukslån? Mor var vel heller ikke umyndiggjort -står i hvert fall ikke noe om det i hovedinnlegget? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Anonymkode: f0085...e47 Jeg mener det jeg skrev, det er for utrolig til å være sant. TS vet tydeligvis ikke hva som skjer med økonomien når noen flytter inn på sykehjem. Anonymkode: 6077a...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #15 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS vet tydeligvis ikke hva som skjer med økonomien når noen flytter inn på sykehjem. Anonymkode: 6077a...354 Ingen automatikk at det skjer noe med økonomien bare fordi man flytter inn på sykehjem. Anonymkode: 96bf2...5ba 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #16 Del Skrevet 5. desember 2024 Ts: Siden du har vært i kontakt med Tingretten for å få fullmakt til banken for innsyn i din mors økonomi, regner jeg med du har fått brev fra Tingretten om å søke om skifteattest. Bli registrert i Tingretten som bostyrer slik at det er kun du som får tilgang til din mors dødsbo. Da er det du som bestemmer hvordan boet skal gjøres opp, både økonomisk og med løsøre/ eiendeler Anonymkode: 0feb1...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #17 Del Skrevet 5. desember 2024 ved offentlig skifte vil de også se på de siste mnd bruk av konto og raskt se at det har vært ugrei bruk av hennes penger.. Anonymkode: e61cc...f88 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #18 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå var det ingen krangling eller mislighold mellom min bror og meg da. Er jo det som er hele poenget i TS sitt innlegg. Broren stjeler penger. Når alle er enige, er det jo ikke et problem. Anonymkode: 4604a...855 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #19 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): ved offentlig skifte vil de også se på de siste mnd bruk av konto og raskt se at det har vært ugrei bruk av hennes penger.. Anonymkode: e61cc...f88 Men man vet jo ikke om pengene er overført med samtykke fra henne/har gjort det selv? Anonymkode: b8e15...6dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #20 Del Skrevet 5. desember 2024 Å fy.....for ei kjærring hun er hun svigerinna di. Sånne folk kan jo ikek være rett skrudd i hodet. Tenk å loppe en døende kvinne for penger. Det er bunnslamm mennesker som gjør sånt. Lei meg på dine vegne og jeg vet hvor vondt det er å miste ens mor. Det er så vondt. Kondolerer. som de andre sier. Advokat. Anonymkode: 5f927...b04 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå