Gå til innhold

Forskjellsbehandling av søsken, har du opplevd det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er voksen, men kjenner på ett «sinne» i forhold til hvordan min mor behandler meg og min søster. Hun har alltid stilt opp mer for henne, vært strengere med meg, mer sint på meg. Jeg har barn der hun aldri stiller opp, besøker oss kanskje hver 2 måned (og hun jobber kun 2 dager der en er hjemmekontor). Forventer at jeg skal stille opp dersom hun trenger hjelp og lager dårlig stemning om jeg eksempel kun kan hjelpe i 4 timer istedenfor hele dagen. 

Er sikker på at når min søster får barn en gang vil hun stille opp mye mer, både med tilstedeværelse og økonomisk. Hun bor en time unna oss. I oppveksten har hun også behandlet meg stygt mange ganger, gjort ting som ingen mor burde gjøre, ikke små bagateller. Kjenner jeg er så sint å skuffet, da det i går gikk opp for meg at sønnen min faktisk er 2 år og ikke kjenner hun. Hvordan har andre forholdt seg til forskjellsbehandling? 

Selv hadde hun mer barnevakt når jeg var liten enn hun var tilstede selv, noe jeg er veldig glad og takknemmelig for da min bestemor er en av de som står meg nærmest idag. 

Anonymkode: ca6cf...02e

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan har andre forholdt seg til forskjellsbehandling? 

Jeg kuttet ut mor og søster etter langvarig forskjellsbehandling. Mye av det samme som for deg har jeg opplevd, men var lenge mest frustrasjon og tristhet. Men når det gikk utover ungene mine, så ga løsningen seg selv, det vil jeg aldri tolerere. Hun stilte opp 24/7 for min søster, men kjenner ikke mine to barn. 

Vil ikke anbefale noen å gjøre det samme uten å ha tenkt grundig og lenge. Å kutte de helt ut har fungert utmerket for meg, men kan være feil for andre. 

Anonymkode: 361c6...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker meg stille tilbake. Gidder ikke, hun forstår det ikke. Jeg tar mine egne valg, de kan hun ikke styre:) 

Anonymkode: c9b87...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 13.08):

Jeg er voksen, men kjenner på ett «sinne» i forhold til hvordan min mor behandler meg og min søster. Hun har alltid stilt opp mer for henne, vært strengere med meg, mer sint på meg. Jeg har barn der hun aldri stiller opp, besøker oss kanskje hver 2 måned (og hun jobber kun 2 dager der en er hjemmekontor). Forventer at jeg skal stille opp dersom hun trenger hjelp og lager dårlig stemning om jeg eksempel kun kan hjelpe i 4 timer istedenfor hele dagen. 

Er sikker på at når min søster får barn en gang vil hun stille opp mye mer, både med tilstedeværelse og økonomisk. Hun bor en time unna oss. I oppveksten har hun også behandlet meg stygt mange ganger, gjort ting som ingen mor burde gjøre, ikke små bagateller. Kjenner jeg er så sint å skuffet, da det i går gikk opp for meg at sønnen min faktisk er 2 år og ikke kjenner hun. Hvordan har andre forholdt seg til forskjellsbehandling? 

Selv hadde hun mer barnevakt når jeg var liten enn hun var tilstede selv, noe jeg er veldig glad og takknemmelig for da min bestemor er en av de som står meg nærmest idag. 

Anonymkode: ca6cf...02e

Aldri,men broren min følte det når han var liten, som han har fortalt i voksen alder, ble sikkelig lei meg, var besteforeldrene mine han følte hadde gitt meg mer gaver enn han

Anonymkode: 1d11a...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt ulik behandling av meg og mine søstre ja, vi har ulik far og jeg er en del eldre så noe kommer av at vi var to ulike familier men mye er at mamma rett og slett ikke liker meg. Hun ga meg ikke engang bryllupsgave nå nylig selv om hun ga til den av søstrene mine som er gift. Hun ga også kjolen så det er ikke snakk om småpenger. Hun var engasjert og ivrig interessert i alle detaljene rundt bryllupet til søsteren min, snakka mye om pynt og blomster, bordkort og alle detaljene men var fullstendig uinteressert i alt mitt selv om jeg på ingen måte maste eller forventa noe som helst av henne. Hun holdt en lang og fin tale til søstra mi, sa ikke et ord engant i mitt bryllup og er jo min eneste forelder så det var sårt. 

Jeg fikk heller ikke konfirmasjonsgave eller selskap i sin tid. Søstrene mine fikk bunad, selskap og gave. 
Jeg skjønner jo at det er forskjell på oss siden min far er død og deres far lever, men det blir alikevel enormt tydelig at det ikke bare handler om økonomi og far når hun alltid gjør mer, støtter mer, er der for de og så videre men aldri viser noen interesse for meg og mitt. 

Anonymkode: 64afb...385

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at uttrykket "dritten i midten" eksisterer..

Anonymkode: fc492...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oh yes....mitt yngre søsken er gullungen til både min mor og min far, de er skilt.

Anonymkode: b1108...500

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er så ille som du beskriver bør du være glad for at sønnen din ikke kjenner henne.

Anonymkode: 5a0f1...21b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt intrykk er at det barnet som er på tilbudssiden, er den som får mest dritt. Så min anbefaling: gi faen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Totalt ulik behandling av meg og mine søstre ja, vi har ulik far og jeg er en del eldre så noe kommer av at vi var to ulike familier men mye er at mamma rett og slett ikke liker meg. Hun ga meg ikke engang bryllupsgave nå nylig selv om hun ga til den av søstrene mine som er gift. Hun ga også kjolen så det er ikke snakk om småpenger. Hun var engasjert og ivrig interessert i alle detaljene rundt bryllupet til søsteren min, snakka mye om pynt og blomster, bordkort og alle detaljene men var fullstendig uinteressert i alt mitt selv om jeg på ingen måte maste eller forventa noe som helst av henne. Hun holdt en lang og fin tale til søstra mi, sa ikke et ord engant i mitt bryllup og er jo min eneste forelder så det var sårt. 

Jeg fikk heller ikke konfirmasjonsgave eller selskap i sin tid. Søstrene mine fikk bunad, selskap og gave. 
Jeg skjønner jo at det er forskjell på oss siden min far er død og deres far lever, men det blir alikevel enormt tydelig at det ikke bare handler om økonomi og far når hun alltid gjør mer, støtter mer, er der for de og så videre men aldri viser noen interesse for meg og mitt. 

Anonymkode: 64afb...385

Heter du Askepott?

Anonymkode: b1108...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre behandler barn ulikt fordi de er ulike. Førstefødte er oftere smart og ansvarsfull. Yngste penest og rikest, men samtidig mest rebell. Gutter blir favorisert av mødre og fedre favoriserer døtre.

Anonymkode: c4124...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...