Gå til innhold

Er katten din flink på å aktivisere seg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har utekatt på 5,5 år og i sommerhalvåret vil han være ute hele tiden, og når han kommer inn sover han bare.

Nå vil han fremdeles være ute men ikke så lenge, og når han kommer inn om kvelden girer han seg opp rundt 23/ midnatt tiden og vil bli underholdt med lek, (han gidder sjeldent å leke seg) men da er jo jeg på vei i seng.

I vinterhalvåret når han er ute så sitter han bare og ser seg omkring, og er ikke i aktivitet og det er lite mus/fulgl å fange.

Er han inne på dagtid er det mye mas om å komme ut, og så vil han inn igjen kun for å spise og så ut igjen.

Har ikke katteluke pga mange som bor i huset og felles oppgang.

Anonymkode: 207fa...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min katt er vanlig ute/innekatt. Ute hver natt, så sant ikke temperaturen er under ti minus. Min leker og får ut energi ute, og slapper av og sover inne. Blir hun rastløs, ber hun om å komme ut. Så min katt er det ikke noe styr med, og "leker" aldri med katten. (Koser med den selvsagt) 

Anonymkode: 9fa91...8f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min katt er vanlig ute/innekatt. Ute hver natt, så sant ikke temperaturen er under ti minus. Min leker og får ut energi ute, og slapper av og sover inne. Blir hun rastløs, ber hun om å komme ut. Så min katt er det ikke noe styr med, og "leker" aldri med katten. (Koser med den selvsagt) 

Jeg tar han inn hver kveld når han ønsker det selv, men etter en time eller to vil han ut igjen og jeg synes det kan være for kaldt / dårlig vær å ha han ute på natten nå.

Han burde absolutt hatt katteluke og styrt seg selv.

Har din katt fått tjukk pels?

Min har blitt som en pelsdott og ser ut som han har gått opp i vekt, men det er bare mye tjukk pels 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til delvis problemstillingen. Vi har katteluke så han får gå ut og inn som han ønsker, men nå er det jo kaldt og mye ruskvær (sterk vind, snø, regn) så han foretrekker å være inne. De dagene jeg merker at han er mindre ute/ mer energisk leker jeg med han i en liten stund. Så går han ut en kjapp tur for å gjøre fra seg og kommer inn igjen. Hender seg også at han blir med ut når jeg skal ut med hunden, så da går de sammen de to en stund og lukter/leker/koser før jeg går tur med hunden så det hjelper jo litt. 

Kan det hjelpe at du prøver å leke med han rett etter han kommer inn eller rett før han går ut for å aktivisere han litt ekstra? Min tar ikke initiativ til lek selv, så jeg må "lokke" han til å leke også syns han det er gøy en stund, så jeg "bestemmer" jo rutinene hans.
Ellers (når han var kattunge) pleide vi bare å bære med oss katten til senga, så sovnet han med oss og han forstår at når vi er i senga sover vi, aldri hatt noen problem med at han begynner å "styre rundt" på natta. 

Anonymkode: 70be7...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to, og de tar ut enormt med energi på hverandre, koselig å se hvordan de løper og herjer, nærmest "sparker ball" til tider med samme leker. Selv om eldste er litt opp i årene. 

Anonymkode: 6d472...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leker mye med hverandre (og krangler😂) også har de jo et stort hus å løpe rundt i 

Anonymkode: 31138...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner til delvis problemstillingen. Vi har katteluke så han får gå ut og inn som han ønsker, men nå er det jo kaldt og mye ruskvær (sterk vind, snø, regn) så han foretrekker å være inne. De dagene jeg merker at han er mindre ute/ mer energisk leker jeg med han i en liten stund. Så går han ut en kjapp tur for å gjøre fra seg og kommer inn igjen. Hender seg også at han blir med ut når jeg skal ut med hunden, så da går de sammen de to en stund og lukter/leker/koser før jeg går tur med hunden så det hjelper jo litt. 

Kan det hjelpe at du prøver å leke med han rett etter han kommer inn eller rett før han går ut for å aktivisere han litt ekstra? Min tar ikke initiativ til lek selv, så jeg må "lokke" han til å leke også syns han det er gøy en stund, så jeg "bestemmer" jo rutinene hans.
Ellers (når han var kattunge) pleide vi bare å bære med oss katten til senga, så sovnet han med oss og han forstår at når vi er i senga sover vi, aldri hatt noen problem med at han begynner å "styre rundt" på natta. 

Anonymkode: 70be7...509

Han er faktisk ikke åpen for lek før timen før midnatt, og jeg har prøvd å aktivisere han tidligere på kvelden.

Jeg sier godnatt, susser han på hodet og slukker lyset når jeg legger meg, og da er han som oftest stille hele natten og sover til jeg står opp.

I perioder på et par uker kan han være veldig urolig om natten til tross for at han har vært ute til langt på kveld, og da begynner han å remje i 5-6 tiden og vil leke eller vil ut.

Mye mjauing når han trenger på do også, men etter en stund skjønner han at han ikke kommer seg ut, og går på do i kassen 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre kattunger nå, og de suger til å leke selv eller med hverandre😮‍💨

Anonymkode: b2348...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tar han inn hver kveld når han ønsker det selv, men etter en time eller to vil han ut igjen og jeg synes det kan være for kaldt / dårlig vær å ha han ute på natten nå.

Han burde absolutt hatt katteluke og styrt seg selv.

Har din katt fått tjukk pels?

Min har blitt som en pelsdott og ser ut som han har gått opp i vekt, men det er bare mye tjukk pels 

Ts

Min katt har fått vinterpelsen ja, så hun ser dobbelt så stor ut som på sommeren. Min har ikke katteluke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...