AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Del Skrevet 5. desember 2024 Hei. Jeg har et par ganger overhørt en som jobber i barnehage med at om ikke barna rydder får de mindre frukt/får de ikke frukt. Jeg reagerer også på tonen ovenfor noen av barna, f.eks. om de slår seg får de høre at «sånn skjer når du gjør sånn, du må ikke gjøre det» istedenfor trøst. Jeg synes ikke det er greit å snakke sånn til barn. Hva bør jeg gjøre? Har barnehageansatte lov å snakke slik til barna? Anonymkode: 63dc3...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 Det er vel litt i gråsonen. Man skal ikke krenke barn. Man har heller ikke lov til å true barna, men man kan fortelle om konsekvenser.. feks at de da ikke rekker å spise om de tuller for lenge. I tillegg har man ikke lov til å nekte barn mat/frukt om det er noe foreldrene betaler for. Anonymkode: b3f52...bab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 Det med frukt hadde jeg ikke reagert på. Ærlig talt, vi oppdrar aspeløv. De tåler fint å høre at de ikke slipper unna rydding. Lærere og barnehagelærere har snart ingen virkemidler igjen, og det blir totalt kaos. Selv om noe fungerer med 1,4 barn i de tusen hjem, er det utrolig vanskelig å organisere en barnegruppe der fåtallet fungerer i fellesskapet eller er vant til å følge noe som helst beskjeder. Anonymkode: f7d95...db4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 Mitt barn fikk beskjed om at hvis han ikke kom når det var frukt, eller ikke ryddet når han fikk beskjed om det slik at han rakk frukt så fikk han ikke frukt. De serverer ikke frukt flere ganger fordi en ikke gidder å høre etter. Det var jeg helt med på, og vi snakket mye med han om det da han var ganske sint første gangen. De må faktisk tåle å få nei, og at ting har konsekvenser. Og det med å slå seg, jeg kan si ifra at hvis du gjør sånn og sånn så kan det og det skje, og når de likevel gjør sånn og det skjer så er det en direkte konsekvens av et valg de har tatt. Kanskje de tar et annet valg neste gang. Det er slik de lærer. Dette er såklart på ting de ikke kan slå seg fordervet med og ikke er direkte farlig. Sier ikke at de ikke får trøst også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Del Skrevet 5. desember 2024 Veldig fint at unger får øve seg på å rydde, ta valg og oppleve konsekvenser. Anonymkode: 020b4...b07 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Del Skrevet 5. desember 2024 Har du hørt at de har sagt dette til det samme barnet mange ganger, eller har du fått med deg foranledningen til det som ble sagt? Det er veldig lett å komme med gale konklusjoner om man egentlig ikke vet hva som skjer. Kanskje den ungen aldri gidder å rydde, og alltid kommer for sent til frukt. Da må jo de voksne minne på og forklare hva barnet kan vente seg. Anonymkode: 9139b...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #7 Del Skrevet 7. desember 2024 Synes ikke det er greit, men noen er sånn. Du får ikke gjort noe med dette. Den ansatte kommer nok til å unnskylde det med at barnet ikke rekker å spise så mye frukt hvis hen ikke rydder. Anonymkode: 1340e...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå