AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Del Skrevet 5. desember 2024 Litt om meg: «Flink pike», legger mye arbeid og ære i å gjøre en god jobb, «positiv og blid», biter i meg sinne, dårlig på å sette grenser, redd for å bli mislikt eller at andre skal bli såret osv. Jeg har blitt flinkere å sette grenser med alderen. Jeg har flere barn, en mann som ble psykisk syk etter barna kom (så mye har falt og faller på meg), jeg har over flere år vært i en jobb jeg ikke klarte å mestre helt på grunn av helsen (jeg har to kroniske sykdommer hvor den ene er usynlig, så noen trodde ikke helt på meg, så mye av jobben der har vært et stort nederlag for meg), hvor jeg ble utbrent. Jeg har lagt på meg ca.30 kg, spiser mye usunt, trener nesten aldri, men går ganske mye. Jeg har nesten ikke noe sosialt liv mer utenom familie. Alt dette ser jo ganske trist ut, men jeg har det for meste bra i hverdagen og jeg har mye fint i livet mitt også, men her fokuserer jeg jo på utfordringene fordi det er de jeg må ta tak i. Jeg har byttet jobb, er litt mindre sliten, og jeg klarer i mye større grad å fungere i jobben. Jeg vet jeg må ta tak i at jeg stresser mye, ikke klarer å slappe av før alt er gjort/ser bra ut rundt meg, og jeg må ta tak i kosthold og vekt. Jeg må også ta tak i rot og å kvitte meg med ting, for da vet jeg at jeg kan slappe mer av. Jeg starter stadig med forbedringer på disse punktene, men vingler mellom hva som skal prioriteres og klarer ikke å holde noe over tid. Jeg gaper lett over for mye, og så mister jeg motet. Å kutte ut/ned på sukker forverrer den ene sykdommen, noe som sikkert bare vil skje over en periode, men det er vanskelig å gå i gang med noe som jeg bet vil gi meg enda mer plager enn jeg allerede har, selv om det bare er for en stund. Til dere som har orket å lese dette lange innlegget; hvor skal jeg starte, hva skal jeg starte med, hvordan skal jeg klare å fortsette? Tusen takk til alle som tar seg tid til å svare. Anonymkode: 718ca...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg tenker at det er like godt å kutte ned på sukkerert først som sist. Uansett om det blir verre (psykisk) en stund, så vil det bli mye bedre igjen både fysisk og psykisk i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 Start først med aktivitet, som å gå tur. Godt for hodet og for kroppen. Med klarere hode så er det lettere å sette fokus og delmål på hva som må gjøres! Lag deg rutine på at f.eks hver dag kl 18 skal du gå tur, når du får det på plass så blir det en vane. Jeg heier på deg! (min erfaring er at når en først begynner med akitvitet, så blir man også mer obs på hva man spiser. F.eks spiser man en 80 gram sjokolade, så må en gå 2 timers tur i høyt tempo, da er det lett å begrense inntaket til noe som er akseptabelt. For min del så førte det til sunnere matinntak generelt) Anonymkode: 9e175...b19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imposta Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 Mitt tips er å starte med små mål, ikke endre hele livet på en gang. Da blir det vanskelig å holde ut i lengden. Tenk at det skal være en livsstilsendring som skal fungere i lengden. 1. Finn alternativer til sukker istedenfor å droppe det ut. Det finnes gelè som er sukkerfri og lav på kalorier, god sjokolademousse som er sukkerfri, eventuelt lage frukt med vaniljekesam oppi. Dette er bare eksempler, men bare prøve å finne et sunnere alternativ til snacks. 2. Kom deg i bevegelse. Ikke tving deg i trening du ikke liker. Finn på en aktivitet som virker gøy eller gir mestring så man fortsetter på det i lengden. Eventuelt kom deg ut på tur 3. Sett av en eller to dager i uken der du lager sunnere middag. Så øker du etterhvert som du kommer inn i det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Del Skrevet 5. desember 2024 Flink pike ødelegger for du klarer ikke å ta litt og litt, men alt skal være perfekt med en gang.. Slik er det for meg også.. Så der må du lage deg en plan med hvordan du kan ta dette i små steg. Hva med å jukse med litt slankesprøyte? 🤷♀️ Alle andre gjør jo det. Men husk på at dersom du ikke legger om kostholdet og kutter sukkeret samtidig så vil du gå opp igjen alt (og kanskje mer til) når du slutter. Så livsstilsendring er nødvendig. Anonymkode: 28352...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Del Skrevet 5. desember 2024 Har du vurdert psykolog? Anonymkode: af98e...97f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #7 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg synes du skal gjøre mer sosialt og ha flere venner. Hvis du klarer å lage fast tur-avtale med en eller to venner får du både gode relasjoner og beveget deg samtidig. For jeg tror du trenger et par timer i uka der du ikke har ansvaret for alt, men bare kan være deg. Eller yoga sammen med venner, hvis du synes det virker ok. Anonymkode: 4927f...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå