Gå til innhold

Laktose eller gluten allergi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke tåler gluten eller laktose og spiser det, blir man dårlig i magen hver gang man spiser det?

Har en tenåring som av og til får vondt i magen og løs avføring. Har vært til l3gen og tok blodprøver og fikk svar at prøvene var fin.  Men jeg vet ikke om de sjekket for gluten eller laktoseintoleranse. Gjør det det automatisk når de tar blodprøver ved mageproblemer?

Anonymkode: 5273a...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler kan gi dårlig mage, men dårlig mage kan være så mye annet enn laktoseintoleranse eller cøliaki. Ring legekontoret eller send melding på Helsenorge og be om prøvesvar, så får du se hvilke prøver legen har tatt.

Anonymkode: 8dac7...2af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergier og intoleranser diagnostiseres ikke med blodprøver.  

Anonymkode: 42edc...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen for cøliaki er et eget punkt på skjemaet når man tar blodprøve og henger ikke automatisk sammen med allergi prøve. Så er det ikke blitt bedt om har det ikke blitt sjekket for, Mange leger suger på dette og unnlater ofte cøliaki.

Så hadde tatt en telefon til legen for å fått klarhet i dette og bestilt en ny time hvis cøliaki ikke var tatt med.

Anonymkode: 655c5...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man sjekker ofte IGA-antistoff via blodprøve ved mistanke om cøliaki, og man kan kan ta en laktosebelastningsprøve eller laktasegentest (begge blodprøver), så jo, begge deler nevnt i HI kan i stor grad diagnostiseres med blodprøver.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis man ikke tåler gluten eller laktose og spiser det, blir man dårlig i magen hver gang man spiser det?

Har en tenåring som av og til får vondt i magen og løs avføring. Har vært til l3gen og tok blodprøver og fikk svar at prøvene var fin.  Men jeg vet ikke om de sjekket for gluten eller laktoseintoleranse. Gjør det det automatisk når de tar blodprøver ved mageproblemer?

Anonymkode: 5273a...e8e

Du vet ikke hvilke blodprøver som er tatt? Da ber du enten ungdommen om å få ut alle blodprøvene eller med fullmakt fra ungdommen at forelder får ut blodprøvene. Dette er tullete å holde på med, både inne på forumet og utenfor. 

Gluten og laktose sjekkes vanligvis ved hjelp av spesielle gentester i blod, der må da få vite om begge deler er testet for. 
Både laktose og gluten finnes i viktige næringsmidler og skal ikke kuttes ut, med mindre man vet at dette er synderen, fordi man då på sikt får feilernæring og eller mangelsykdommer. 

Hvordan dårlig i magen snakker vi om her? Enorme magesmerter over timer? Oppkast? Diaré? Løs mage? Spesifiser! Gutt eller jente? Relatert til mens?

Der finnes flere sykdommer som gir mageplager enn bare allergi og overfølsomhet. 

Anonymkode: 1eb21...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke intoleranser kanskje, men allergier påvises definitivt gjennom blodprøve.

Anonymkode: 204cc...fc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker jeg om egen erfaring da jeg har cøliaki selv. Har hatt problemer med lite energi, magevondt og generelt sykdomsfølelse i mange år som ungdom. Jeg ble ikke dårlig i magen etter hver gang jeg spiste gluten før da tarmene var såpass ødelagt etter ubehandlet sykdom i flere år. Her gikk jeg runder med flere leger som visstnok tok blodprøver av alt og de sa jeg var frisk utenom vitaminmangel. Jeg tviler de tok en skikkelig cøliaki test for gluten, for siste legen jeg byttet til så det på prøvene med en gang. 

Tips til legesjekk: Man kan få negativ blodprøve selv ved cøliaki, intoleranser osv. Ofte trengs det gastroskopi til. Ellers kan man ofte se det på vitaminmangel også, for de med cøliaki har ofte mangel på B12 og folat. Det er ikke en diagnose på cøliaki ved vitaminmangel, men det kan kanskje gi en pekepinn sammen med magevondt/løs mange at man kan teste videre om det er mer underliggende :) 

Endret av Imposta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke bli dårlig hver gang du spiser det.

Det avhenger av mengden og personens individuelle tålegrense, ikke alle er like sensitive.

Blir også påvirket av hva en har spist dagene før, fordi det har ofte en akkumulerende effekt.

Jeg reager på laktose, og kan fint tåle ting med lavt laktoseinnhold en gang i blant. Men ikke hver dag.  Og ikke alle melkeprodukter inneholder like mye laktose. For min del går det fint om det er en klunk fløte i sausen på mammas søndagsmiddag, mens is til dessert blir for mye. Kan derimot godt ta en skje multekrem til jul, fordi fløtekrem er mest fett og luft.

Så, det er til å bli litt sprø av, å prøve å finne ut hva en reagerer på selv :) ofte gjetter en feil også. Jeg trodde f.eks at kjøtt og tungtfordøyelig mat var et problem, men jeg fikk bare smerter fordi slik mat presset sammen gassen som alt lå i tarmen.

Anonymkode: 04946...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man påviser ikke allergi, nødvendigvis, men om der er antistoffer mot matvarer. Men at der er antistoffer mot en matvare så betyr ikke det heller at man er allergisk mot matvaren en har antistoffer mot. Ny kunnskap, og nødvendig kunnskap å ta med seg når blodprøvesvar skal tolkes. Finnes mange med allergier mot matvarer som ikke er allergiske mot den aktuelle matvare, de har bare fått påvist antistoffer mot matvaren. 

Anonymkode: 1eb21...043

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer fikk påvist cøliaki etter blodprøve. Måtte ta gastroskopi i tillegg da, men legen tok blodprøve under tvil, fordi han mente det ikke var cøliaki. Symptomer kan være utrolig forskjellig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man sjekker ofte IGA-antistoff via blodprøve ved mistanke om cøliaki, og man kan kan ta en laktosebelastningsprøve eller laktasegentest (begge blodprøver), så jo, begge deler nevnt i HI kan i stor grad diagnostiseres med blodprøver.

Cøliaki er ikke en allergi. Cøliaki kan utelukkes med blodprøver, men det er ikke det samme som at allergi/intoleranser påvises. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei. Man prikk-tester og henvises til allergispesialister før noen form for diagnose gies. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vært en crp test for avdekke evt. infeksjon i tarmsystemet.

Kan være allergi , er det kostholdsdagbok osv

Men ta symptomene på alvor hvis det er snakk om langvarig diare , uke +.  Da er det videre med avføringstester, ultralyd,ct,endoskopi osv 

Anonymkode: a3994...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...