Gå til innhold

Hvordan søke permisjon for en skolegutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker da sønnen min skulle være med på en reportasje på God Morgen Norge, dette var på barneskolen. Stolt leverte han et skriv til læreren fra de ansvarlige om hvorfor han kom til å komme litt sent på skolen den dagen. Svarte han fikk var et surt "Dette må du søke om til rektor" før hun ga han tilbake skrivet. Det dreide seg ikke om en hel dag engang, så han hadde ikke trengt å informere om noe som helst, men prøvde å gjøre ting ordentlig. 

Etter det har vi ikke søkt om noe som helst, kun levert en mail om hvorfor ungene er borte når de er. Det til og med 10.klasse, inntil da har fraværet ingenting å si så lenge de presterer bra nok i fagene.

Anonymkode: 05b9d...d5a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trist historie. Det er synd når skolen er så firkantet at de ikke tar hensyn fordi da må vi lære å gi blaffen i hva skolen bestemmer.

Anonymkode: cc5a7...f3c

Her i Oslo har jeg dessverre inntrykk av at skoleledelsen er svært firkantet, vet ikke om de er redd for å bli beskyldt for forskjellsbehandling eller hva det bunner i.

Anonymkode: 26ebc...e96

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du får avslag. Kontaktlærer kan bare innvilge én dag, du må søke hos rektor. Er sikkert lenke til permisjonssøknad på skolens hjemmeside. 

Det føres ikke gyldig/ugyldig fravær på barneskolen, så det får ingen konsekvenser utover at du kan miste skoleplassen etter to uker. Men 10 dager i førsteklasse kan være ganske kritisk både sosialt og faglig. Dette vil også være i mappa til eleven som følger med hen ut skoleløpet, og som vil veie negativt inn dersom det søkes feks to dagers perm ifbm cup i sverige i sjette klasse. Mye slikt fravær (over 10%,løpende utregning) ville ført til innkalling til bekymringssamtale hos oss.  

Ville revurdert hvor mye dere hyper onkels bryllup for en 6åring, dere får det jo til å høres ut som tidenes fest og da vil han jo selvfølgelig gire seg opp. Varer det virkelig i 17 dager? Vil gutten få mer utbytte av en tur til "hjemlandet" når han er noen år eldre og vil huske og forstå mer? 

Hilsen lærer

Anonymkode: f9d88...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trist historie. Det er synd når skolen er så firkantet at de ikke tar hensyn fordi da må vi lære å gi blaffen i hva skolen bestemmer. Og dessverre klarer ikke alle å skille mellom døende familiemedlem, bryllup og en billig ferietur til Granka.

Jeg håper TS søker om permisjon. Og hvis TS får avslag håper jeg de reiser likevel. Bryllup og familie er viktig.

Anonymkode: cc5a7...f3c

Skolen er firkanta, og det er greit at man ikke kan bruke skjønn. Man vet ikke hvorfor det i dette tilfellet ble gitt et nei. Det kan ha vært fravær utover 10 dager, høyt fravær fra før, det ble søkt til lærer og ikke rektor osv.

Samtidig skal det mye til for at det skjer noe. Elever søker for 12 dager og får avslag. I teorien kan de miste skoleplassen. Men hvilken rektor gidder å gå gjennom den mølla for to dager, når eleven har krav på plass på nærskolen?

Dersom ungen til TS ikke har veldig høyt fravær fra før er 10 dager uproblematisk. 

Anonymkode: 5961b...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skolen er firkanta, og det er greit at man ikke kan bruke skjønn. Man vet ikke hvorfor det i dette tilfellet ble gitt et nei. Det kan ha vært fravær utover 10 dager, høyt fravær fra før, det ble søkt til lærer og ikke rektor osv.

Samtidig skal det mye til for at det skjer noe. Elever søker for 12 dager og får avslag. I teorien kan de miste skoleplassen. Men hvilken rektor gidder å gå gjennom den mølla for to dager, når eleven har krav på plass på nærskolen?

Dersom ungen til TS ikke har veldig høyt fravær fra før er 10 dager uproblematisk. 

Anonymkode: 5961b...e8a

Bare en kommentar, det er ikke en mølle å skrive ut en elev. Og når nærskolen er full eller har venteliste, har ikke eleven nødvendigvis en plass å komme tilbake til. Dette gjør vi flere ganger i året. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tipper du får avslag. Kontaktlærer kan bare innvilge én dag, du må søke hos rektor. Er sikkert lenke til permisjonssøknad på skolens hjemmeside. 

Det føres ikke gyldig/ugyldig fravær på barneskolen, så det får ingen konsekvenser utover at du kan miste skoleplassen etter to uker. Men 10 dager i førsteklasse kan være ganske kritisk både sosialt og faglig. Dette vil også være i mappa til eleven som følger med hen ut skoleløpet, og som vil veie negativt inn dersom det søkes feks to dagers perm ifbm cup i sverige i sjette klasse. Mye slikt fravær (over 10%,løpende utregning) ville ført til innkalling til bekymringssamtale hos oss.  

Ville revurdert hvor mye dere hyper onkels bryllup for en 6åring, dere får det jo til å høres ut som tidenes fest og da vil han jo selvfølgelig gire seg opp. Varer det virkelig i 17 dager? Vil gutten få mer utbytte av en tur til "hjemlandet" når han er noen år eldre og vil huske og forstå mer? 

Hilsen lærer

Takk til alle som har svart. Siden du er en lærer så burde jeg kanskje spørre deg :)

jeg fant skjema på kommunens hjemmeside. Nå lurer jeg på om jeg bare skal fylle ut skjemaet og sende? Eller burde jeg snakke med rektor først?? Så det ikke kommer som et "sjokk" for skolen. Skjemaet går vel til kommunen??

Ts

Anonymkode: aa4dc...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan noen svare meg?

Søk. Og du får avslaget ..dra...så lenge der ikke er borte mer en 14 dager (skole dager) gjør det ikke noe.

Dere skal vel da søke om 5 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 10.41):

På samme måte som om han var jente

Anonymkode: 8de3a...e70

Vær så snill. Hvis ts hadde skrevet "barnet" eller "hen" så ville det vært galt det også. 

Anonymkode: fc2e7...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan noen svare meg?

Du bare sende skjemaet. Du behøver ikke å snakke med lærer eller rektor først.

De får neppe sjokk. 

Det er i hvert fall vanlig i klassen til datteren min at folk tar seg fri og reiser til utlandet. Det er mange barn i den klassen som har en eller to foreldre fra et annet land. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hilsen lærer

Ulike regler. Her innvilger kontaktlærerne for inntil tre dager. Rektor må innvilge fri utover tre dager.

I min datters klasse reiser folk stadig vekk. Mange av elevene har foreldre fra andre land, og det virker som det er enkelt å få innvilget permisjon her i hvert fall. Jeg har ikke søkt selv men de som har reist, har ikke hatt noen spesiell grunn annet enn at de ville på ferie i hjemlandet og besøke familie. Flere har vært borte mer enn en skoleuke og dratt til New Zealand, Canada, Egypt og annet. Vet ikke hvor lenge de har vært borte, sikkert innenfor maksgrensa på ti dager, men helt klart mer enn en uke

Det varierer nok fra skole til skole hvor lett det er å få fri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da sender jeg bare det skjemaet som ligger på kommunenes side. Får vel ikke svar før etter nyttår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 9.25):

Hei
Broren til min mann skal gifte seg i hjemlandet. Og vi har kjempe lyst til å reise. Barna våre snakker mye om bryllupet,  de har aldri vært på et bryllup før og gleder seg masse. Men problemet er eldste barnet vårt som er 6 år gammel og går i 1.klasse. I februar har barna vinterferie. Men uke er altfor lite. Da vi skal bruke 40.000 kr kun på billettene. Og vi reiser etter flere år. Så hadde vært fint om vi kunne ta ut permisjon. Googlet litt og fant ut at man kan få 10 dagers permisjon. 10 dager + 1 uke med vinterferie hadde vært perfekt.

Hvordan går jeg frem? Skal jeg sende skriftlig søknad til læreren eller skal jeg ta et møte med henne?

Hjelp!

det bør gå helt greit, vet bare at de ønsker at alle barn i 1 klasse skal være der det første halvåret,men dette er jo i februar og halvåret har gått ( er frem til desember på min sin skole ) du kan søke om permisjon fra skolen på komunne siden

Anonymkode: 65311...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...