AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #41 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Naproksen er gull! Og det hjelper å røre seg. Ville sendt henne til skolen, i arbeidslivet senere er ikke mensen en unnskyldning for å ikke møte opp Anonymkode: 5b653...c18 Ved lette menstruasjonssmerter er det sikkert bra å bevege seg, men har du sterke menstruasjonssmerter så klarer du ikke bevege deg. Da er du opptatt med å ligge i fosterstilling og kanskje kaste opp, svime av osv. Menstruasjonssmerter som dette er selvfølgelig grunn nok til å ikke møte opp, men du er kanskje en av de som bare har hatt litt vondt, og tror at det er sånn for alle andre også? Anonymkode: e4a1e...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #42 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er ditt råd da? Fjerne livmoren? Bare leve med smerter som kunne vært unngått? Anonymkode: 18bee...b05 Man kan få sprøyter for kjemisk overgangsalder. Er ikke kjent med bivirkningene, men har lest om flere som har fått det bedre av det. Man kan fjerne vevet ved endometriose, og for mange hjelper det, hvert fall for en stund. For mange hjelper jo også hormonprevensjon. I mellomtiden må man selvfølgelig behandle symptomene, men jeg skulle ønske det ble satt av flere midler til å finne ut om det går an å unngå disse sykdommene, og om det finnes bedre behandling. Skulle også ønske veien til behandling var kortere. Ellers har jeg alltid tenkt "Hvis jeg er heldig nok til å få to barn, men smertene fortsetter, så vil jeg fjerne livmoren". Dessverre fikk jeg ikke det, og det alene ville ikke hatt effekt da jeg f.eks også reagerer ved eggløsning. Jeg måtte ha fjernet eggstokker også, med alt det medfører. Når det står på som verst så føles det likevel som det beste alternativet. Anonymkode: e4a1e...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #43 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor ikke på resept? De er jo så dyre. Anonymkode: 9d36f...5b9 Jo, så klart er det bedre på resept 😊 Jeg ville bare poengtere for ts at de er lette å få tak i, men kan hjelpe mye. Og få frem det poenget at de (og sikkert andre legemidler) -kan- fungere mye bedre enn standard paracet og ibux. For meg fungerer ikke paracet og ibux i det hele tatt, det er som å ta ingenting. Paralgin forte kan hjelpe noe. Men Naproxen er en livredder for meg, etter 40 minutter er jeg frisk igjen, etter å ha spydd, hatt diare, smerter så kraftige at det prikker i armer og ansikt og til slutt besvimelse. Og så ønsker jeg å spre ordet og kunnskap om at prostaglandin (en aminosyre som har mange like egenskaper som et hormon) kan være årsak til dette, og at naproxen går rett på å senke produksjon av prostaglandin i kroppen og med det kan symptomene forsvinne eller reduseres. Men understreker at selv om denne medisinen gjør underverker for meg, så gjelder det selvfølgelig ikke for alle. Og alle får kanskje ikke like stort utbytte av den som meg, men kanskje noe, som kan hjelpe litt. Men verdt å prøve! Anonymkode: d644c...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 6. desember 2024 #44 Del Skrevet 6. desember 2024 (endret) Naproxen kan hjelpe Ppiller kan hjelpe En prat med en forståelsesfull lege, aller helst gynekolog hjelper definitivt når du er så ung. Det å snakke med en som kan dette og møte forståelse for smertene hjelper på det å ikke føle seg unormal. Da kan man bli enige om hva er terskelen for å være syk. Hvilke medisiner man kan teste først. Og hvordan de skal tas. Ikke alltid at mammas velmente råd når inn hos en tenåring. Send henne til helsestasjon for ungdom feks. Jeg har endometriose, og fikk så sterke smerter ifbm mensen at jeg svimet av på ungdomsskolen og ble lagt inn på sykehus for utredning. Min mor har endo, samme med min mormor (begge har fjernet livmoren og/eller eggstokkene pga cyster, sammenvoksning og smerter) så jeg er skikkelig lei meg for at to av døtrene mine har samme symptombilde på smerter. Jeg slet med å få barn, og hadde konstante blødninger hele syklusen som førte til kronisk anemi og jernmangel. Etter å ha fått barn og satt inn hormonspiral holder jeg det meste i sjakk, men jeg fikk nylig påvist adenomyose på blæreveggen og sammenvoksning ved livmorhalsen etter noen episoder med styrtblødning etter å ha tisset. Jeg må nå gå til ultralyd med jevne mellomrom for å holde et øye på om dette blir mer alvorlig siden jeg kan få store problemer med urinblæren av dette. Så ja, sånne smerter din datter har er det stor grunn til å ta på alvor! Endret 6. desember 2024 av Summeer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #45 Del Skrevet 6. desember 2024 Dessverre er det mange leger som ikke tar dette på alvor når man er så ung. Selv fikk jeg mensen rundt 12 år gammel og var sinnsyk dårlig hver måned. På den tiden, snakker om 70 tallet, så fikk jeg beskjed at sånn var det bare. Selv i 20 årene ble det ikke tatt på alvor. Fikk diagnosen alvorlig endometriose da jeg var 28 år etter lapraskopi. Her må du bare stå på TS hos legen hvis legen argumenterer at hun er så ung bla. bla. Det skal finnes gode smertetabletter samt kvalmedempende tabletter. Er jo ikke unormalt at det er vondt men når symptomene er så gæli at hun er borte så mye fra skolen så er ikke det bra. Har selv hvert helt borte vekk og kasta opp. Som regel vil de nok foreslå p-piller eller mini pille og ser om det kan hjelpe. Best å få henvisning til gynegolog som har peiling. Lykke til. Anonymkode: e171a...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #46 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg sleit med enorme menssmerter selv som ungdom, jeg turde aldri å si til mamma når jeg hadde mensen, forventet vell at mamma skulle forstå det selv at det var derfor jeg ble sendt hjem fra skolen ca 1 gang i måneden av magesmerter. Men forsto etterhvert at hun ikke forsto det. Men jeg hadde syke smerter i magen og ryggen. Kaldsvettet (feberfølelse), lå å skalv, greide ikke å ligge i ro, måtte masere rygg/mage skikkelig hardt, og var kvalm. Når jeg var 18 starta jeg på p-piller, og det ble en ny verden for meg. Smertene roet seg, og jeg kunne styre litt mer selv når jeg hadde mensen ved å hoppe over noen perioder iblant. Men naproxen virket også bedre på smertene enn paracet. Også ibux er bedre på slike smerter enn paracet. Anonymkode: 8d588...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 6. desember 2024 #47 Del Skrevet 6. desember 2024 Ikke uvanlig, noen dager er bare vonde. Andre ganger er det så vondt at jeg knapt klarer å stå oppreist, jeg er kvalm, tappet for energi pga smertene. Det varierer fra behov for 1 naproxen daglig de første dagene... Til full dosering i 4 dager.... Og konstante varmeflasker på magen...og det får smertene ned til bonde menssmerter.... Naproxen hjelper på menssmerter, det gjør igrunn ikke Ibux og Paracet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #48 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Naproxen er vel ikke smertestillende? Det er betennelsesdempende og muskelavslappende, slik at det løsner krampene i livmoren som forårsaker smertene og kvalmen ved menstruasjon. Jeg har brukt Naproxen i mange år. Først pga mensenplager og smerter så sterke at de medførte oppkast. Naproxen var som å komme til himmelen, da krampene stilnet helt. Senere fikk jeg det på resept pga betennelser i skuldre og overarmer, og som nevnt er det betennelsesdempende. Bieffekten ved å være betennelsesdempende er jo at det mildner smertene ved betennelsene, men det er ikke smertestillende i seg selv. Anonymkode: 6de34...800 "Naproxen-E Mylan er et smertestillende, febernedsettende og betennelsesdempende middel." Hentet fra https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-naproxen-e-mylan-561771 Anonymkode: e4a1e...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå