AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #21 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er faktisk 15 år siden du var 15 år gammel når du nå nærmer deg 30. år. Kunnskap om NSAIDS Har endret seg mange ganger på disse 15. årene. NSAIDS i samme klasse som Cataflam har blitt rukket fra markedet på grunn av alvorlige bivirkninger. Leste du advarsel som er kommet øverst i Felleskatalogen på Cataflam før du svarte? At du tar sjansen på å fortsette å bruke Cataflam er ditt valg, og din lege sitt valg å gi deg resept på dette legemiddelet. Men i dag skriver ikke leger ut Cataflam til ungdommer som nettopp har fått mensen og har smerter, fordi risikoen er for høy. NSAIDS for menstruasjonssmerter er og omstridt, fordi man ser på om nettopp NSAIDS bruk blant unge er det som fører til endometriose. Noe som er ganske alvorlig. Første valget er, slik det står i advarsel på Cataflam, Paracetamol ved menstruasjonssmerter. Så et råd til deg, les deg opp og oppdater deg før du uttaler deg om helserelaterte problemstillinger. Anonymkode: 0d673...a94 Ikke meg du svarer, men jeg er 31 og hatt menssmerter siden første menstruasjon for 30 år siden. Alle jeg har vært hos, inkludert gynekologen på sykehuset i høst, sier at paracetamol ikke vil ha noen virkning på denne typer smerter. Dette samsvarer med mine erfaringer også da jeg har prøvd paracetamol og kodein, men det er NSAIDS som gjelder når det står på. Anonymkode: e4a1e...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #22 Del Skrevet 5. desember 2024 Thessaly skrev (6 timer siden): Noen får kvalme (og oppkast) av smertene ja. Jeg hadde det ikke selv, men min eldste datter slet med dette de første årene hun hadde mensen, det ga seg for det meste etter hun ble 16. Nå er det bare unntaksvis at hun blir så dårlig. Vi kontaktet fastlegen, legen ga resept på Naproxen (smertestillende) som skal tas når de første symptomene kommer. Alternativet var p-piller, men da vi var i kontakt første gang så var jenta bare 12, så legen ville forsøke smertestillende først. Naproxen er vel ikke smertestillende? Det er betennelsesdempende og muskelavslappende, slik at det løsner krampene i livmoren som forårsaker smertene og kvalmen ved menstruasjon. Jeg har brukt Naproxen i mange år. Først pga mensenplager og smerter så sterke at de medførte oppkast. Naproxen var som å komme til himmelen, da krampene stilnet helt. Senere fikk jeg det på resept pga betennelser i skuldre og overarmer, og som nevnt er det betennelsesdempende. Bieffekten ved å være betennelsesdempende er jo at det mildner smertene ved betennelsene, men det er ikke smertestillende i seg selv. Anonymkode: 6de34...800 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #23 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ikke meg du svarer, men jeg er 31 og hatt menssmerter siden første menstruasjon for 30 år siden. Alle jeg har vært hos, inkludert gynekologen på sykehuset i høst, sier at paracetamol ikke vil ha noen virkning på denne typer smerter. Dette samsvarer med mine erfaringer også da jeg har prøvd paracetamol og kodein, men det er NSAIDS som gjelder når det står på. Anonymkode: e4a1e...46c Mensen siden du var 1 år altså? Ikke verst. Historisk? Anonymkode: 6de34...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #24 Del Skrevet 5. desember 2024 Hadde samme problem selv. Fikk p piller og det hjalp veldig. I en alder av 13 😅 hadde ikke sex før jeg var 16 Anonymkode: 59986...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #25 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor skriver du syk i anførselstegn? Tror du ikke på at hun er syk? det er vanlig med kvalme, spesielt i den alderen. Anonymkode: 45b81...1b4 Dette reagerte jeg også på. Ts, selv om du hadde det ganske enkelt når du hadde mensen i ungdommen, så kan din datter ha det værre. Det er ingen fasit svar her. Selv husker jeg at jeg var så kval at jeg kastet opp, hadde ekstreme smerter og følte meg totalt utmattet. I tillegg så hadde jeg smerter fra underlivet og nedover lårene, samt store blødninger. Sånn hadde jeg det omtrent i alle år jeg hadde mensen, å noen ganger måtte jeg være hjemme fra skole og jobb. Så ja, noen blir ganske syke under mensen. Anonymkode: 82810...cc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #26 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ikke meg du svarer, men jeg er 31 og hatt menssmerter siden første menstruasjon for 30 år siden. Alle jeg har vært hos, inkludert gynekologen på sykehuset i høst, sier at paracetamol ikke vil ha noen virkning på denne typer smerter. Dette samsvarer med mine erfaringer også da jeg har prøvd paracetamol og kodein, men det er NSAIDS som gjelder når det står på. Anonymkode: e4a1e...46c Ja, du er helt unik, og veldig troverdig mht hvor lenge du har hatt mensen Poenget med menssmerter og smertestillende, for å få virkning, er å bruke smertestillende riktig. At alle du har vært hos sier at Paracetamol ikke virker, er heller ikke særlig troverdig. Den fremste legen innen menssmerter og endometriose i Norge før han ble pensjonist, var Anton Langebrekke på Ullevål. Paracetamol før menssmertene starter virket på hans pasienter, men du har gjerne ikke vært hos han? Eller er det bruken av legemidler som ikke har vært korrekt hos deg? Anonymkode: 0d673...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 5. desember 2024 #27 Del Skrevet 5. desember 2024 Kan det være at hun har endometriose? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #28 Del Skrevet 5. desember 2024 Mamma31 skrev (7 timer siden): Hei. min ungdom på 14 har hatt mens en i 1,5 år. Hver måned når hun får dette, foruten å ha mage kramper og rygg vondt, blir hun også kvalm. Hun føler seg syk og er hjemme 1-2 gr i mnd som følge av dette. jeg husker ikke hvordan jeg var på den alderen og er lite plaget i voksen alder, men er dette med kvalme vanlig? Forslag til hvordan man kan gjøre perioden bedre? 🙏🏻 Naproksen er gull! Og det hjelper å røre seg. Ville sendt henne til skolen, i arbeidslivet senere er ikke mensen en unnskyldning for å ikke møte opp Anonymkode: 5b653...c18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #29 Del Skrevet 5. desember 2024 Få henne undersøkt hos lege/gynekolog. Hun kan også prøve akupunktur! Jeg hadde det sånn som henne i ungdomsårene, men etter jevnlig behandling over en stund hos en akupunktør, husker ikke hvor lenge har jeg ingen plager lengre! Og den behandlingen hadde jeg for femten år siden. Anonymkode: 3b7b8...55f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #30 Del Skrevet 5. desember 2024 Naproxen!! Reseptfritt på apotek. To stk i det det starter og så tar man én i henhold til pakningsvedlegger. Må få roet prostaglandinen som raser i kroppen, Naproxen gjør dette, ibux og paracet fjerner bare smertene, ikke årsaken. Anonymkode: d644c...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #31 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Naproxen!! Reseptfritt på apotek. To stk i det det starter og så tar man én i henhold til pakningsvedlegger. Må få roet prostaglandinen som raser i kroppen, Naproxen gjør dette, ibux og paracet fjerner bare smertene, ikke årsaken. Anonymkode: d644c...5bd Hvorfor ikke på resept? De er jo så dyre. Anonymkode: 9d36f...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #32 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Naproksen er gull! Og det hjelper å røre seg. Ville sendt henne til skolen, i arbeidslivet senere er ikke mensen en unnskyldning for å ikke møte opp Anonymkode: 5b653...c18 Jo, det kan absolutt være en GRUNN til ikke og møte opp i arbeidslivet. Spesielt med oppkast. Jeg får napren e ( naproxen ) på resept og har sjelden fravær, er viktig og ta pillen før man begynner og kaste opp . Anonymkode: 9d36f...5b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 5. desember 2024 #33 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg kjenner at jeg blir litt forbannet over at vi i 2024 ikke har kommet lenger enn at unge jenter med menstruasjonssmerter ikke bare skal bli mistrodd, men at rådene fra både leger og andre kvinner er å bare hive i dem medisiner med stort potensiale for skadelige bivirkninger som i beste fall fjerner/reduserer symptomene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #34 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er faktisk 15 år siden du var 15 år gammel når du nå nærmer deg 30. år. Kunnskap om NSAIDS Har endret seg mange ganger på disse 15. årene. NSAIDS i samme klasse som Cataflam har blitt rukket fra markedet på grunn av alvorlige bivirkninger. Leste du advarsel som er kommet øverst i Felleskatalogen på Cataflam før du svarte? At du tar sjansen på å fortsette å bruke Cataflam er ditt valg, og din lege sitt valg å gi deg resept på dette legemiddelet. Men i dag skriver ikke leger ut Cataflam til ungdommer som nettopp har fått mensen og har smerter, fordi risikoen er for høy. NSAIDS for menstruasjonssmerter er og omstridt, fordi man ser på om nettopp NSAIDS bruk blant unge er det som fører til endometriose. Noe som er ganske alvorlig. Første valget er, slik det står i advarsel på Cataflam, Paracetamol ved menstruasjonssmerter. Så et råd til deg, les deg opp og oppdater deg før du uttaler deg om helserelaterte problemstillinger. Anonymkode: 0d673...a94 Det er ganske morsomt at du tror paracetamol alene hjelper for sterke menstruasjonssmerter når jeg skreiv at paralgin forte og tramadol ikke engang hjalp Kan like gjerne spise en sukkerbit som å spise paracet, det har null effekt når det ikke tas sammen med NSAIDS. Anonymkode: 14705...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #35 Del Skrevet 5. desember 2024 Leo skrev (17 minutter siden): Jeg kjenner at jeg blir litt forbannet over at vi i 2024 ikke har kommet lenger enn at unge jenter med menstruasjonssmerter ikke bare skal bli mistrodd, men at rådene fra både leger og andre kvinner er å bare hive i dem medisiner med stort potensiale for skadelige bivirkninger som i beste fall fjerner/reduserer symptomene! Det er mange sykdommer som ikke kan kureres. Dette gjelder ikke bare for kvinnesykdommer som PCOS og endometriose. Det er ofte nødvendig å da bruke medisiner som reduserer symptomer for å kunne ha OK livskvalitet, og bivirkningene man eventuelt skulle få av medisinene man da bruker kan være verdt det for mange. Det er en vurdering man selv tar i samråd med legen sin. Det finnes ingen legemidler som ikke har potensiale for skadelige bivirkninger. Det betyr ikke at legemiddelet er farlig i de fleste tilfeller. Anonymkode: 14705...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 5. desember 2024 #36 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er mange sykdommer som ikke kan kureres. Dette gjelder ikke bare for kvinnesykdommer som PCOS og endometriose. Det er ofte nødvendig å da bruke medisiner som reduserer symptomer for å kunne ha OK livskvalitet, og bivirkningene man eventuelt skulle få av medisinene man da bruker kan være verdt det for mange. Det er en vurdering man selv tar i samråd med legen sin. Det finnes ingen legemidler som ikke har potensiale for skadelige bivirkninger. Det betyr ikke at legemiddelet er farlig i de fleste tilfeller. Anonymkode: 14705...8f8 Det stemmer, men det som har skjedd, og tydeligvis fremdeles skjer, er at ingen tar ansvar og at disse jentene blir gående udiagnostisert frem til de blir voksne. F.eks. PCOS kan ganske riktig ikke kureres, men jo før man får vite om man har det eller ikke, jo bedre. Da har man muligheten til å allerede mens man er ung tilpasse bl.a. livsstilen sin og f.eks. være forberedt på at det kan bli vanskelig å få barn på naturlig måte og at man kanskje ikke bør vente til man er 32. PCOS gir også økt risiko for hjerte-/karsykdom i seg selv og da er NSAIDS et dårlig valg siden det øker risikoen ytterligere. Spesielt hvis man bruker opp mot maksdose flere ganger i måneden i årevis uten at verken legen eller man selv egentlig vet hva man driver med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #37 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Naproksen er gull! Og det hjelper å røre seg. Ville sendt henne til skolen, i arbeidslivet senere er ikke mensen en unnskyldning for å ikke møte opp Anonymkode: 5b653...c18 Dust. Mensen er ikke en grunn til å ikke møte opp, men følgene av mensen kan være en grunn til å ikke møte opp. Dvs kvalme, smerter osv. Håper ikke du har jenter. Anonymkode: 6d1d8...a09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #38 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Mensen siden du var 1 år altså? Ikke verst. Historisk? Anonymkode: 6de34...800 11! Det skulle stå 20😅 Anonymkode: e4a1e...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #39 Del Skrevet 6. desember 2024 Leo skrev (16 timer siden): Jeg kjenner at jeg blir litt forbannet over at vi i 2024 ikke har kommet lenger enn at unge jenter med menstruasjonssmerter ikke bare skal bli mistrodd, men at rådene fra både leger og andre kvinner er å bare hive i dem medisiner med stort potensiale for skadelige bivirkninger som i beste fall fjerner/reduserer symptomene! Hva er ditt råd da? Fjerne livmoren? Bare leve med smerter som kunne vært unngått? Anonymkode: 18bee...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #40 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja, du er helt unik, og veldig troverdig mht hvor lenge du har hatt mensen Poenget med menssmerter og smertestillende, for å få virkning, er å bruke smertestillende riktig. At alle du har vært hos sier at Paracetamol ikke virker, er heller ikke særlig troverdig. Den fremste legen innen menssmerter og endometriose i Norge før han ble pensjonist, var Anton Langebrekke på Ullevål. Paracetamol før menssmertene starter virket på hans pasienter, men du har gjerne ikke vært hos han? Eller er det bruken av legemidler som ikke har vært korrekt hos deg? Anonymkode: 0d673...a94 Hatt mensen i 20 år, siden jeg var 11. Mistet jeg all troverdighet over en tastefeil? Joda, alle jeg har vært hos anbefaler NSAIDS da paracetamol ikke har hatt effekt, og de har heller ikke hatt troen på at det skal ha effekt. Jeg hadde ikke klaget på menssmerter om det løste seg med paracet, det hadde jo vært fryktelig enkelt å slippe å tenke på bivirkningene av NSAIDS. Smertene mine økte nemlig med årene før barn, og det startet gjerne dagen før eggløsning og varte til midt ut i menstruasjonen min, så når hadde "før menssmertene starter" vært? Det var store deler av måneden, hele dagen. Nei, har ikke vært hos Anton Langebrekke. Jeg ble først bare satt på p-piller med en beskjed om at det var normalt å ha vondt, så fikk jeg nye, så fikk jeg spiral, så fikk jeg beskjed om å få barn, så hadde jeg en exu pga tett eggleder, så en kikkhullsoperasjon uten at de fjernet noe og til slutt har jeg fått to barn. Fortsatt smerter, og det eneste som hjelper meg er NSAIDS og varmeflaske. Nå, etter barn, lever jeg passe normalt med de tiltakene. Paracetamol fungerer fortsatt ikke da. Anonymkode: e4a1e...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå