Gå til innhold

«Syk» når man har mensen (ungdom)

Mamma31

Anbefalte innlegg

Hei.

min ungdom på 14 har hatt mens en i 1,5 år. Hver måned når hun får dette, foruten å ha mage kramper og rygg vondt, blir hun også kvalm. Hun føler seg syk og er hjemme 1-2 gr i mnd som følge av dette. 

jeg husker ikke hvordan jeg var på den alderen og er lite plaget i voksen alder, men er dette med kvalme vanlig?  Forslag til hvordan man kan gjøre perioden bedre? 🙏🏻

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen har verre menstruasjon enn andre, og det er slettes ikke uvanlig med kvalme. Jeg ville tatt henne med til fastlegen. Kanskje hun vil få noen medisiner som kan hjelpe.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får kvalme (og oppkast) av smertene ja. Jeg hadde det ikke selv, men min eldste datter slet med dette de første årene hun hadde mensen, det ga seg for det meste etter hun ble 16. Nå er det bare unntaksvis at hun blir så dårlig.

Vi kontaktet fastlegen, legen ga resept på Naproxen (smertestillende) som skal tas når de første symptomene kommer. Alternativet var p-piller, men da vi var i kontakt første gang så var jenta bare 12, så legen ville forsøke smertestillende først.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får influensalignende symptomer når de har mensen. Andre opplever kvalme. 

Jeg ville tatt henne med til legen. Det finnes  noen tabletter, og det kan være lurt med p piller. Jeg slet med det samme når jeg var på hennes alder. I tillegg til at mensen var veldig ustabil og varte lenge. Fikk begynne på p piller, og det var som å komme til himmelen! Merker stor forskjell på uten og med, tilogmed nå i voksen alder. 

Anonymkode: 0c605...54c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å bli kvalm ved smerter. Ville tatt henne med til lege og fått noe som styrer syklus. Min datter begynte med p-plaster fra ung alder grunnet liknende det du beskriver (pluss migrene), og det hjalp med en gang.

Anonymkode: fdc1b...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (16 minutter siden):

Hei.

min ungdom på 14 har hatt mens en i 1,5 år. Hver måned når hun får dette, foruten å ha mage kramper og rygg vondt, blir hun også kvalm. Hun føler seg syk og er hjemme 1-2 gr i mnd som følge av dette. 

jeg husker ikke hvordan jeg var på den alderen og er lite plaget i voksen alder, men er dette med kvalme vanlig?  Forslag til hvordan man kan gjøre perioden bedre? 🙏🏻

Mamma slet med det samme den første tiden hun hadde mensen, og da snakker jeg riktignok overgang 1960/70-årene. Hjemme fra skolen månedlig med smerter og oppkast, og med smertestillende. Det bedret seg etter en tid, og hverken jeg eller søstrene mine har hatt samme problemet. Ta henne med til legen, og så får vi håpe at legen kan hjelpe med noe som gjør det bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta henne med til legen for en utredning. Kan ikke garantere at man får hjelp, men ville forsøkt.

Jeg har selv hatt smerter månedlig som jeg kaster opp av, noen ganger har jeg svimt av. Fikk mensen for 20 år siden og fikk i mange år høre at det bare er sånn det er, mensen og eggløsning skal gjøre vondt. Fikk p-piller tidlig, prøvde spiral osv, men det hjalp ikke. Hatt kikkhulloperasjon og konstatert endometriose, men de fjernet ingenting. 

Det har blitt bedre, men ikke bra, etter barn. Spyr ikke mer hvert fall, så fungerer bedre i hverdagen.

For noen er mensen rett og slett grusomt, og hjelp har vært vanskelig å få tak i. De siste årene har det blitt større fokus på problemene, og forhåpentligvis er det lettere å få hjelp. Bli med henne til legen hvis hun tillater det, og stå på for at hun skal få ordentlig hjelp.

Anonymkode: e4a1e...46c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver du syk i anførselstegn? Tror du ikke på at hun er syk? 
det er vanlig med kvalme, spesielt i den alderen. 

Anonymkode: 45b81...1b4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier legen da? Min fikk minipille, og slipper hele mensen, alle problemer borte. 

Anonymkode: 18bee...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke på henne? Ta henne med til fastlegen? Smertelindring er viktig. Det kan også være at hun har endometriose. Menssmerter skal tas på alvor!

Anonymkode: cf3f3...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (2 timer siden):

Hei.

Du sender henne til fastlegen slik at hun får hjelp. 
Hun kan ikke fortsette å være hjemme fra skole en til to dager hver måned på grunn av mans relaterte plager. Da mister hun undervisning som blir viktigere og viktigere jo eldre hun blir at hun får med seg. 

Anonymkode: 0d673...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk mensen så kastet jeg opp de første 2-3 dagene. Jeg hadde så kramper at jeg slet med å fungere i hverdagen. Heldigvis roet seg kraftig med med årene. Kjenner jeg blir litt provosert over at du skriver «syk» fordi det er helt grusomt å ha det sånn og man føler seg absolutt syk selvom man vet årsaken og at det går over om få dager. 

Ta henne med til legen så hun kan få noe som hjelper på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk resept på en medisin som heter cataflam, som jeg har brukt for menstruasjonssmerter i mange år. Det er som en sterk ibux (ganske lik voltaren) og tar det sammen med paracet. Det er faktisk mer effektivt for mine menstruasjonssmerter enn paralgin forte og tramadol. De blir jeg bare rusa av uten at det faktisk hjelper for smertene.

Anonymkode: 14705...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk resept på en medisin som heter cataflam, som jeg har brukt for menstruasjonssmerter i mange år. Det er som en sterk ibux (ganske lik voltaren) og tar det sammen med paracet. Det er faktisk mer effektivt for mine menstruasjonssmerter enn paralgin forte og tramadol. De blir jeg bare rusa av uten at det faktisk hjelper for smertene.

Den medisinen bør ikke unge jenter starte opp med på grunn av alvorlige bivirkninger. P piller eller lignende er da mindre farlig. Tro heller ikke en lege vil gi ut resept og stå ansvarlig for Cataflam i dag til en ung kvinne.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/cataflam-novartis-547293?markering=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli både kvalm og svimmel, og holde på å besvime eller kaste opp. Andre ganger får jeg minimalt med smerter. Har også opplevd hodepine og at jeg blir klam, svett og varm eller begynner å fryse. Jeg får ca. 2 ganger i halvåret sterke smerter. Slik har det vært siden jeg fikk mensen første gang som 14.åring. 

Tror ikke det er unormalt at hun har slike smerter knyttet til menstruasjon🥰

Endret av caroline.s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta her.

Det er først nå at jeg innser at hun får andre symptomer enn mage krampe og rygg vondt ved mensen. Hun blir også kvalm, gjerne på dag 2-3.

Jeg har bestilt legetime, så får vi se.

Årsaken til at jeg skriver «syk», skyldes at jeg er usikker på om man er syk ved mensen plager, men hun er hjemme fra skolen. Har roet seg noe ned nå, men vært mye kvalm i natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den medisinen bør ikke unge jenter starte opp med på grunn av alvorlige bivirkninger. P piller eller lignende er da mindre farlig. Tro heller ikke en lege vil gi ut resept og stå ansvarlig for Cataflam i dag til en ung kvinne.

Jeg fikk cataflam som 15-åring. Er nå nærmere 30. Har ikke dødd enda :). NSAIDS er veldig effektivt for sterke menstruasjonsplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår ungdom fikk det fra gynekolog på sykehuset.Men kan kun bruke en type minni piller. Og den gjorde at det ble være. Fikk da først cataflam fra gynekolog,  hos våres fungerte ikke den så da ble det byttet til naproxen Orion med beskjed fungerte ikke det å ta topper måtte sterkere ting til. 

Til ts

Få ho til lege. Og be om henvisning til gynekolog.  De kan ikke hvertfall ta en ul, behøver ikke selve gynekolog undersøke.  Vår slapp det. Da ofte forsøk på minipile . 

Og ja noen blir skikkelig dårlig. Vår ungdom ligger i fosterstilling i smerter, blør og mye. Og kaster opp til tider pga smerteriene

Anonymkode: 21615...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg fikk cataflam som 15-åring. Er nå nærmere 30. Har ikke dødd enda :). NSAIDS er veldig effektivt for sterke menstruasjonsplager.

Det er faktisk 15 år siden du var 15 år gammel når du nå nærmer deg 30. år. Kunnskap om NSAIDS Har endret seg mange ganger på disse 15. årene. NSAIDS i samme klasse som Cataflam har blitt rukket fra markedet på grunn av alvorlige bivirkninger. 

Leste du advarsel som er kommet øverst i Felleskatalogen på Cataflam før du svarte?

At du tar sjansen på å fortsette å bruke Cataflam er ditt valg, og din lege sitt valg å gi deg resept på dette legemiddelet. Men i dag skriver ikke leger ut Cataflam til ungdommer som nettopp har fått mensen og har smerter, fordi risikoen er for høy. 

NSAIDS for menstruasjonssmerter er og omstridt, fordi man ser på om nettopp NSAIDS bruk blant unge er det som fører til endometriose. Noe som er ganske alvorlig. Første valget er, slik det står i advarsel på Cataflam, Paracetamol ved menstruasjonssmerter. 
Så et råd til deg, les deg opp og oppdater deg før du uttaler deg om helserelaterte problemstillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...