Gå til innhold

Hva er normale rengjøring i di fleste hjem.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 16.48):

Jepp, men det synes jeg faktisk det ble verre. Ble(faktisk!) like skittent og ekkelt, pluss det luktet helt jævlig av kattedoen hele tiden.

Anonymkode: 458fa...f44

Da tror jeg du gjorde det feil altså... Jeg har brukt pelletsdo i snart 20 år på over 50 katter og det lukter mye mindre når jeg bruker det. Brukte du kattedo beregnet på trepellets? Hadde du trepellets i bunnen? Og fjernet bæsjen hver dag?

Den forbaskede sanden over hele gulvet med kattedo er skikkelig irriterende og ekkel, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støvsuger hver dag, noen ganger annahver dag, vasker gulvet én gang i uka, vasker badet hver tredje ish dag, vasker over benker og bord hver dag, skifter på sengene én gang i uka, tørker støv et par ganger i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popc0rn skrev (8 minutter siden):

Da tror jeg du gjorde det feil altså... Jeg har brukt pelletsdo i snart 20 år på over 50 katter og det lukter mye mindre når jeg bruker det. Brukte du kattedo beregnet på trepellets? Hadde du trepellets i bunnen? Og fjernet bæsjen hver dag?

Den forbaskede sanden over hele gulvet med kattedo er skikkelig irriterende og ekkel, synes jeg.

Tror du man bare kan begynne med pellets på en 13 år gammel katt som er vandt til sand? Jeg er så jævlig lei av sand på gulvet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (3 minutter siden):

Tror du man bare kan begynne med pellets på en 13 år gammel katt som er vandt til sand? Jeg er så jævlig lei av sand på gulvet

Jeg har aldri opplevd at katter ikke godtar det, men hvis du vil prøve, så kan du jo kjøpe deg en pelletsdo, pelletsspade og en sekk med trepellets. La ved noen linker i innlegget i trepelletstråden. Og hvis du har flere spørsmål er det kanskje best vi tar det i den tråden fordi dette blir jo litt off topic her. 😅

Noen i Dyrebeskyttelsen her har opplevd katter som ikke vil godta trepellets, og da har de puttet trepellets i kattesanden. Startet med litt og så økt til det er en del pellets og da har katten godtatt pelletsdo. Noen katter reagerer på at det er hardt og klumpete på potene, men de liker jo at det ikke støver, at det ikke lukter, og at det er tørt.

Min erfaring er at katter flest foretrekker pelletsdo. Jeg har hatt sanddo (med everclean) og pelletsdo ved siden av hverandre for å teste noen ganger og da blir nesten bare pelletsdoen brukt. Og jeg har ved flere anledninger hatt villkatter i fosterhjem som konsekvent tisset og bæsjet på gulvet, helt til jeg satte inn pelletsdo. Da gikk det bare noen minutter før de var i pelletsdoen og ikke ett eneste "uhell" etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popc0rn skrev (22 minutter siden):

Ja, gjorde alt det. Hadde flere doer også. Nei, det var ikke noe for oss det der. 

Anonymkode: 458fa...f44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popc0rn skrev (1 time siden):

😳

Jeg har hatt fire katter på 20 år, alltid to om gangen. Luktfri klumpesand fungerer aller best, og gir minst lukt. Selv om jeg må koste litt nå og da. 

Om du er vertshjem for dyrebeskyttelsen har du nok helt andre behov. 

Anonymkode: 01d7d...c84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Popc0rn skrev (På 6.12.2024 den 13.48):

Off topic her, men har du hørt om pelletsdo til katt? Mer om det her:

Et innspill fra meg: pellets var noe av det verste jeg har dratt i hus i hele mitt liv. Det ødela støvsugeren min, og det spredte seg over hele leiligheten. Oppi senga, over hele gangen, måtte støvsuge etter hver gang katten gjorde seg ferdig på do, og katta har lært seg å «si ifra» etter hver gang hu er på do etter det ved p mjaue høyt hver gang hun går ut av toalettet. For da skal det støvsuges (eller skulle, da vi hadde pellets for det havna overalt) foretrekker klumpesand fremfor pellets. Ikke rart pellets er billig.

Anonymkode: 97a1f...b46

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydder alltid opp og vasker etter oss ved matlaging osv. Klær vaskes når det er til en full maskin, så ca hver andre/tredje dag. 
Støvsuging ca annenhver dag, støvtørking og vask av vasker, toaletter ca hver tredje dag.

Vanlig husvask ca hver 10. dag. Bytte på senger, vaske bad, doer, vaske overflater osv.

Gulvvask, rens av sluk, vindusvask osv ved behov. 

Anonymkode: f8b46...c9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske vinduer før svigers kommer, vaske klær når det er tomt, vaske gulv når en har tid/lyst. robotstøvsuger går når jeg ikke er hjemme.  Kjøkken tørkes over etter bruk/daglig , bad toalett ukentlig/når det synes/trengs. 

Søl osv tas umiddelbart. 

Lave skuldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og to barn i skolealder, ingen dyr.

Støvsuger en dag i uka. Tørker støv annenhver uke. Gulver kanskje hver tredje måned. Vasker badene ukentlig. 

Anonymkode: 5ed07...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne, 2 barn + 1 katt.

Vanlig vask er ca sånn: 

Hver dag: Renser kattedo, tømmer søppel, tar inn/ ut av oppvaskmaskin, vasker/ tørker klær, rydder og tørker over kjøkkenbenk+ bord før/ etter måltider. 

2-3 ganger i uka eller ved behov:  

støvsuger, vasker do, bretter klær

1 gang per uke eller ved behov: 

Vasker alle gulv

Annenhver uke:

Skifter sengetøy. 

Anonymkode: 7eedc...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 0.40):

Et innspill fra meg: pellets var noe av det verste jeg har dratt i hus i hele mitt liv. Det ødela støvsugeren min, og det spredte seg over hele leiligheten. Oppi senga, over hele gangen, måtte støvsuge etter hver gang katten gjorde seg ferdig på do, og katta har lært seg å «si ifra» etter hver gang hu er på do etter det ved p mjaue høyt hver gang hun går ut av toalettet. For da skal det støvsuges (eller skulle, da vi hadde pellets for det havna overalt) foretrekker klumpesand fremfor pellets. Ikke rart pellets er billig.

Anonymkode: 97a1f...b46

Altså dette her gir jo ikke mening. Du kan ikke ha brukt trepellets. Jeg tror du blander med noe annet ellers har du jo gjort det HELT feil.

Pellets blir jo ikke dratt med overalt i huset. De er for store til å sitte fast i poter, pels, menneskeføtter og sokker, og de er tørre, Men det kan være vondt å trå på en pellets på hardt gulv, men ikke like vondt som å trå på en lego. Verre med sanden... DEN kommer seg rundt, den. Sitter fast i potene og pelsen til katten og blir dratt med rundt, og setter seg fast i menneskeføtter og sokker og blir dratt med rundt. Jeg finner sand i andre rom enn der kattesanden er og til og med i sofaen. Trepellets? Nope. Bare rett rundt kattedoen. Ikke et sagspon en gang lengre enn ca 50 cm unna pelletsdoen.

Og ødelagt støvsugeren din? Altså hæ? En støvsuger blir ikke ødelagt av å støvsuge opp tørre, store pellets. Det er ikke mulig. Jeg har hatt sentralstøvsuger,  en billig vanlig støvsuger, en dyr vanlig støvsuger, og en dyson på denne tiden. Alle har klart jobben veldig fint, bortsett fra dyson med laserhodet som ikke klarer å støvsuge opp så store ting som pellets fordi det er ikke stort nok hull under (men tørt sagspon går selvfølgelig fint). For å ødelegge en støvsuger med pelletsdo så må du jo ha prøvd å støvsuge noe veldig fuktig,altså støvsugt OPPI pelletsdoen. Ellers skal det ikke være mulig. En støvsuger kan derimot bli ødelagt av kattesand fordi det er for fint støv, og jeg har ødelagt en støvsuger ved å støvsuge natron (triks for å fornye madrassen, hvis støvsugeren din tåler det 😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...