Gå til innhold

Er det innafor å true barna med å avlyse ting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjør ikke dette, men mannen. Han truer rett som det er med å avlyse ting som de gleder seg til. I sommer var det ferieturen, og nå er det Jula han truer med å avlyse. Han sier at det blir ikke noe jul hjemme hos oss hvis de ikke oppfører seg eller gjør som han sier. Og han er helt alvorlig også, han tuller ikke. En dag fikk eldste nok og sa bestemt at da reiser vi bare til bestemor også kan du være her! Men da eksploderte han og sa at sånt sier du ikke til meg!, han blir desverre litt fort sint.  Barna pleier å oppføre seg så ser heller ikke vitsen med å si sånt. Har tatt det opp med han flere ganger men det går bare ikke inn. Ender alltid med at jeg må inn til gråtende barn etter sengetid og berolige dem med at det blir julefeiring helt sikkert. Jeg syns ikke dette er greit i det hele tatt. Jeg er selv oppvokst med en far din holdt på sånn og jeg trodde på det hver gang. Selvfølgelig må det få konsekvenser om man ikke oppfører seg, men det finnes da andre måter en å drive å true med å avlyse ting. De er 7 og 9 år. De tror jo da at det ikke blir noe usnsett om de oppfører seg bra fordi det blir så intenst at de misforstår og ikke klarer å tenke rasjonelt om det.

Hva er din mening?

Anonymkode: 6fcae...17a

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke når det er helt åpenbart at det aldri ville blitt gjennomført. 

Å informere om at noe kan bli avlyst som følge av barns handlinger er innafor. Men jeg har vanskelig for å se for meg hva to ganske små barn skal ha bedrevet for at kansellering av ferie eller julefeiring skulle være rimelig. Grilla naboen og spist ham?

Anonymkode: d1067...a5b

• Liker 40
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke når det er helt åpenbart at det aldri ville blitt gjennomført. 

Å informere om at noe kan bli avlyst som følge av barns handlinger er innafor. Men jeg har vanskelig for å se for meg hva to ganske små barn skal ha bedrevet for at kansellering av ferie eller julefeiring skulle være rimelig. Grilla naboen og spist ham?

De har ikke gjort noe. Han bare truer. Spesielt når han er i dårlig humør.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hvertfall fått til en ting. Barna stoler ikke på noe han sier. Det er bare tull og de kommer ikke til å virkelig lytte tik han og ta inn noe han sier før de ser og merker at han har endret seg og bygget opp tillit. 

Anonymkode: 35505...be3

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dårlig behandling av barn. Barn skal man behandle som sine beste venner: aldri slå dem, aldri true dem, aldri skrike til dem - men lære dem at ´nei` er et absolutt `nei`. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har ikke gjort noe. Han bare truer. Spesielt når han er i dårlig humør.

Så han bare sier det helt uten grunn? Barna pusser tenner og alt er ok, og han skal plutselig avlyse julen uten grunn?

Må være utrolig ustabilt og skremmende.  Ta han til helsestasjon og si dere skal ha kurs, og vær åpen. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med ting man blir å gjennomføre helt greit, men ferie og jul er jo bare tull..og konsekvensene bør å ligge nærere til handlingen som ingen ipas i morgen.. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han bare sier det helt uten grunn? Barna pusser tenner og alt er ok, og han skal plutselig avlyse julen uten grunn?

Må være utrolig ustabilt og skremmende.  Ta han til helsestasjon og si dere skal ha kurs, og vær åpen. 

Ja det stemmer. Er han i dårlig humør går det ut over oss andre.

Ja, men aner ikke om han går med på det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg gjør ikke dette, men mannen. Han truer rett som det er med å avlyse ting som de gleder seg til. I sommer var det ferieturen, og nå er det Jula han truer med å avlyse. Han sier at det blir ikke noe jul hjemme hos oss hvis de ikke oppfører seg eller gjør som han sier. Og han er helt alvorlig også, han tuller ikke. En dag fikk eldste nok og sa bestemt at da reiser vi bare til bestemor også kan du være her! Men da eksploderte han og sa at sånt sier du ikke til meg!, han blir desverre litt fort sint.  Barna pleier å oppføre seg så ser heller ikke vitsen med å si sånt. Har tatt det opp med han flere ganger men det går bare ikke inn. Ender alltid med at jeg må inn til gråtende barn etter sengetid og berolige dem med at det blir julefeiring helt sikkert. Jeg syns ikke dette er greit i det hele tatt. Jeg er selv oppvokst med en far din holdt på sånn og jeg trodde på det hver gang. Selvfølgelig må det få konsekvenser om man ikke oppfører seg, men det finnes da andre måter en å drive å true med å avlyse ting. De er 7 og 9 år. De tror jo da at det ikke blir noe usnsett om de oppfører seg bra fordi det blir så intenst at de misforstår og ikke klarer å tenke rasjonelt om det.

Hva er din mening?

Ja, selvfølgelig. Men da må du avlyse også. 

Anonymkode: 777ec...ad9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt fra normalt, definitivt skadelig og innenfor definisjonen av vold.

Hvordan fungerer han i resten av tilværelsen? Har jobb? Har nære vennskap? Evner å si unnskyld til deg av og til? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne trusler er gammeldagse og utdaterte! 

Om han mener det, så skaper han usikre barn og jeg vil si det grenser til psykisk vold. Han manipulerer de jo, og leker med følelsene dere. 

Anonymkode: 9995c...219

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, selvfølgelig. Men da må du avlyse også. 

Anonymkode: 777ec...ad9

Selvfølgelig skal vi ikke avlyse jula.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor utsetter du barna for en mann som lar dårlig humør gå ut over dem, og truer dem med alvorlige konsekvenser uten at de har gjort noen ting?
Er du ikke riktig navla?

Du forlater selvsagt en slik mann, for barnas skyld.  

Anonymkode: 34506...7fa

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneloven, paragraf 30. Det er ikke engang lov. 

"Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode."

Anonymkode: 6edcf...fb7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt fra normalt, definitivt skadelig og innenfor definisjonen av vold.

Hvordan fungerer han i resten av tilværelsen? Har jobb? Har nære vennskap? Evner å si unnskyld til deg av og til? 

Ja det er ikke bra i det hele tatt.

Han har jobb og fungerer greit der. Han er helt annerledes rundt andre folk.

Nei, han har aldri sagt unnskyld for noe, men krever alltid at vi andre skal gjøre det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din mann er dårlig emosjonelt regulert.

Også: barn lærer presist det vi lærer dem. De lærer ikke det vi feilaktig tenker er planen vår, på tross av at planen er elendig. De lærer ikke det vi sier offentlig, fordi sannheten er skammelig. De lærer presist det vi lærer dem, verken mer eller mindre. Når man truer barn så lærer de at dersom man har mer makt enn et annet menneske - er eldre, er voksen, er fysisk sterkere enn - så er det legitimt å true. Når en voksen truer et barn lærer de også at å velge å være mentalt umoden som voksen er normalt, og at å unnlate å regulere egne følelser er noe fungerende voksne gjør. Og de lærer at i en relasjon der en part (den voksne) sitter med all makt og den andre (barnet) med absolutt ingen makt er det den voksne sin rett å utøve makten vilkårlig og uten hensyn til barnet. Barnet lærer også at det å ønske å straffe andre mennesker er ålreit, heller enn sannheten, som er at mennesker som liker straff er sadistiske. 

Ønsker du ikke at barna lærer dette? Slutt å lære dem det. Å like tanken på å utøve straff eller sanksjoner ovenfor andre mennesker er ikke forenelig med å være et ålreit menneske. 

Om du noensinne (uklart hvorfor) skulle være i tvil: bytt ut «barn» i setningen din med «kone». Fremstår det da noe du burde ringe politiet for? Da har du å gjøre med et møkkamenneske, som liker å gjøre atale ting ikke mot «kone» men mot barn.

Anonymkode: 9014f...e49

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trusselen om å avlyse jul, bursdagsfeiring, ferier osv har min mor kommet med hvert år så lenge jeg kan huske. Jeg er over 50 nå, og hun bruker den fremdeles, men hun har sluttet å si at hun skal gi alle gavene mine til barn som fortjener dem bedre…

Det blir alltid sagt når min far eller andre ikke hører det. Fram til jeg var 10-12 år trodde jeg at hun virkelig ville avlyse jula hvis jeg ikke var snill nok, men etter hvert skjønte jeg at det kom hun aldri til å gjøre. Hun var altfor opptatt av hva andre ville si, fasade betydde (og betyr fremdeles) alt for henne. Hun ser ikke at hun selv gjør akkurat det hun kritiserte sin mor (min bestemor) for å gjøre.

Anonymkode: a2d1f...391

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja det er ikke bra i det hele tatt.

Han har jobb og fungerer greit der. Han er helt annerledes rundt andre folk.

Nei, han har aldri sagt unnskyld for noe, men krever alltid at vi andre skal gjøre det.

Gratulerer, du har barn med en idiot.

Alternativer her er egentlig bare å reparere ham, som krever betydelig grad av egeninnsats - eller å skjerme barna fra ham. Antagelig skjerme deg selv også, det er ikke særlig utbredt med emosjonell dysfunksjon på bare ett område. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva er din mening?

Det er bare tull å holde på sånn. Ikke rart barnet sier de vil reise til mormor.

Du må gå imellom når det skjer. «Nei, Hans, gå ut en tur og ta deg en bolle, for vi skal ha julefeiring du aldri har sett maken til». 

Anonymkode: c0fea...cd1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...