AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Anbefalt dose er 10 mikrogram. Jeg har tabletter jeg kjøpte på butikken i går på 30 mikrogram. Jeg hadde glemt jeg tok det tidligere i dag, så i kveld tok jeg 2 vitaminbjørner som tilsvarer 10 mikrogram. Så jeg har minst fått i meg 40 mikrogram, samtidig som jeg har spist torsk som også inneholder vitamin D. Er det farlig? Anonymkode: dd88d...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Swoosh Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Nei 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Nei. Anonymkode: 545c1...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Nei. Anonymkode: 48332...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Anbefalt dose er 10 mikrogram. Jeg har tabletter jeg kjøpte på butikken i går på 30 mikrogram. Jeg hadde glemt jeg tok det tidligere i dag, så i kveld tok jeg 2 vitaminbjørner som tilsvarer 10 mikrogram. Så jeg har minst fått i meg 40 mikrogram, samtidig som jeg har spist torsk som også inneholder vitamin D. Er det farlig? Anonymkode: dd88d...fda Når blir det farlig? Toksiske doser: Symptomer på vitamin D-forgiftning kan oppstå ved langvarig inntak av doser på over 250 mikrogram (10 000 IE) per dag, men noen kan oppleve symptomer ved lavere doser, avhengig av individuell følsomhet. Akutt toksisitet: Svært høye enkeltdoser, for eksempel flere tusen mikrogram, kan føre til akutte symptomer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Nei, farlig dose er vel 10 ganger så mye, hver dag i lang tid. Anonymkode: e5808...948 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Dette er ikke farlig. På høst/vinter er anbefalt dose 20mg. Tar selv 20 g hver dag + stor slurk med tran. Spiser også fisk flere ganger i uka. Anonymkode: ae278...d62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er ikke farlig. På høst/vinter er anbefalt dose 20mg. Tar selv 20 g hver dag + stor slurk med tran. Spiser også fisk flere ganger i uka. Anonymkode: ae278...d62 Takk! Anonymkode: dd88d...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Ikke farlig. Du må ta mye høyere doser enn dette, hver dag over flere måneder, før du kan komme nært noe som blir farlig. Anonymkode: 5a70f...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Jeg bruker d-vitamindråper (kjøpt i Sverige til halve prisen) Jeg fikk beskjed om å bare ta dobbelt neste dag hvis jeg glemmer en dag. Ikke farlig sa sykepleieren. Så hvis man tror man har fått for mye, bare ta pause en dag eller to. Anonymkode: 1bb1c...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Jeg tar 250 mcg (10.000 IU) 3 ish ganger i uken. Null stress. Fine verdier. Anonymkode: fb2da...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefalt dose er 10 mikrogram. Jeg har tabletter jeg kjøpte på butikken i går på 30 mikrogram. Jeg hadde glemt jeg tok det tidligere i dag, så i kveld tok jeg 2 vitaminbjørner som tilsvarer 10 mikrogram. Så jeg har minst fått i meg 40 mikrogram, samtidig som jeg har spist torsk som også inneholder vitamin D. Er det farlig? Anonymkode: dd88d...fda En engangsdose er sannsynligvis ikke farlig, men når anbefalt dose er 10 og du kjøper 30 mikrogram, hvorfor gjør du noe som en hver fornuftig person forstår at ikke er bra? Du kan ende opp med multiorgansvikt og død av for mye D vitaminer. Jeg rapporterer denne tråden. Anonymkode: 6e9ec...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En engangsdose er sannsynligvis ikke farlig, men når anbefalt dose er 10 og du kjøper 30 mikrogram, hvorfor gjør du noe som en hver fornuftig person forstår at ikke er bra? Du kan ende opp med multiorgansvikt og død av for mye D vitaminer. Jeg rapporterer denne tråden. Anonymkode: 6e9ec...562 Du trenger ikke få helt panikk her, dette er ikke for mye D-vitaminer. Man må ta mange, mange ganger dette i lang tid for at det skal bli i nærheten av farlig. Jeg har fått resept på 50 mikrogram tabletter av legen som jeg skal ta daglig helt frem til våren, altså mange måneder. Jeg hadde ikke engang mangel, bare litt lavt nivå. Anonymkode: 5a70f...3f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): En engangsdose er sannsynligvis ikke farlig, men når anbefalt dose er 10 og du kjøper 30 mikrogram, hvorfor gjør du noe som en hver fornuftig person forstår at ikke er bra? Du kan ende opp med multiorgansvikt og død av for mye D vitaminer. Jeg rapporterer denne tråden. Anonymkode: 6e9ec...562 Jeg fant ut av at den inneholder 30 i dag. Og visste ikke før i kveld at anbefalt daglig dose er 10 Anonymkode: dd88d...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er ikke farlig. På høst/vinter er anbefalt dose 20mg. Tar selv 20 g hver dag + stor slurk med tran. Spiser også fisk flere ganger i uka. Anonymkode: ae278...d62 Nei 🤣 Jeg håper virkelig du hverken tar 20mg eller 20g d-vitamin hver dag. Ganske stor forskjell på mikrogram, milligram og gram D-vitamin tas gjerne i mikrogram. Anonymkode: e157f...56f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Anbefalt dose på 10 mikrogram er anbefalt fordi det er det vi alle MÅ ha av D-vitamin daglig for å unngå beinskjørhet. Det er ingen som anbefaler å ikke ta mer D-vitamin enn 10 mikrogram. Helsedirektoratet har definert 100 mikrogram D-vitamin som øvre trygge daglige dose for alle over 11 år. Anonymkode: 657c5...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Mine D-vitaminpiller kjøpt reseptfritt på apoteket har 80 mikrogram i hver (3200 IE) Anonymkode: a6350...377 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Legen min sa at anbefalt dose er 20 hver dag, så jeg tar det:) De fleste har vel for lave verdier uansett, så ikke farlig tenker jeg Anonymkode: 3bd1f...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Mine D-vitaminpiller kjøpt reseptfritt på apoteket har 80 mikrogram i hver (3200 IE) Anonymkode: a6350...377 Har vi grunn til å tro at apoteket har lov til å selge 80 mikrograms doser med D-vitamin hvis det er skadelig for noen? Overhode ikke. Ifølge legemiddelloven er det forbudt å selge reseptfrie kosttilskudd som har virkning. Sånn sett er det bare tull å kjøpe kosttilskudd. Anonymkode: 657c5...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå