Gå til innhold

Samboer med forkjølelse/influensa/feber 5 ganger i året

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer har hatt ulike infeksjoner, feber/influensa/forkjølelse 6 ganger ila det siste året. Skal absolutt mase han til legen, men lurer på om noen kjenner til årsaker dette kan skyldes? Normalt å være syk så mange ganger ila ett år? Blir jo litt bekymret for om det kan være noe underliggende. Han er også alltid sliten og orker lite. Det er ikke viljen det står på, han ER sliten og har lite ork/energi. 

Anonymkode: 4ec46...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ups, skulle stå 6 ganger i HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt å ha slike år av og til. Etter første infeksjon er immunforsvaret nedsatt, så får man lettere nr 2, og 3, så baller det på seg.

Så ja, det er normalt, men det bør også sjekkes opp, i tilfelle det er noe underliggende. Kan være vitaminmangler, eller sykdom i bunn som gjør at immunforsvaret er lavt, så greit å sjekke.

Anonymkode: 72267...eca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jo ikke om jeg selv har vært syk 6 ganger siste året en gang 😂 Og enda mindre mannen. 

Tror ikke det, har vært et godt år der. Men har hatt et par der alt traff. Særlig 2022 var tøft, etter to år der immunforsvaret ikke fikk prøvd seg på noe som helst. 

Anonymkode: 84006...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slik pga stress, dette har legen bekreftet og underliggende traumer fra barndommen. Det skaper en belastning for kroppen slik at immunforsvaret svekkes 

Anonymkode: f6803...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt dersom man ikke har små barn eller jobber i barnehage selv. Vi er i 40-årene og jeg er syk ca. 1 g./året, og mannen ca. annet hvert år, vet ikke helt hva han er laget av... Hverken vi eller tenåringen fikk heller ikke Covid hardt, selv om vi er uvaksinerte.

Anonymkode: a0111...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, kan nevne at samboer har gått enslig i alle år mens jeg har vært litt mer «eksponert». Vi møttes, ble sammen og flyttet sammen i vår. Jeg har også endel kollegaer som jobber mye ute i barnehager. Kanskje det kan påvirke? Men jeg har alltid stusset over at han alltid er så sliten og orker lite.

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk folatnivået ! 
Er det mangel så kan en slite med å bli frisk etter influensa el lign 

Anonymkode: b77c0...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få han til lege for en generell helsesjekk inkl. vitaminer og mineraler. Ellers hadde jeg lest meg opp på forskning om hva som kan styrke immunforsvaret. 

Anonymkode: a0111...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort å bli syk på nytt etter en infeksjon, siden man kan bli litt svekket av den. Hvis det er lenge siden sist han var hos legen så kan han uansett ta en sjekk.

Anonymkode: a437e...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samboer har hatt ulike infeksjoner, feber/influensa/forkjølelse 6 ganger ila det siste året. Skal absolutt mase han til legen, men lurer på om noen kjenner til årsaker dette kan skyldes? Normalt å være syk så mange ganger ila ett år? Blir jo litt bekymret for om det kan være noe underliggende. Han er også alltid sliten og orker lite. Det er ikke viljen det står på, han ER sliten og har lite ork/energi. 

Bør ta en blodprøve for eventuelle vitaminmangler eller hormonelle forstyrrelser. Kan også være han er mye stresset eller utslitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influensa har en vel neppe opp til 6 ganger i året. Så det er vel heller en kraftig forkjølelse han har.

Anonymkode: 901e0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen år er bare sånn. Jeg som alltid er frisk, fikk kyssesyke da jeg var 30 år og ble veldig syk. De neste to årene var immunforsvaret rævva og jeg fikk alt som kan fås. Jeg var sliten, sov mye og orket lite. Var borte fra arbeid minst en gang i mnd med en eller annen febersykdom. To helt jævlige år. Er nå 40 år og har ikke vært febersyk siden. 

Det kan også være noe underliggende, så greit å få tatt noen blodprøver. Ene ungdommen min var plutselig syk hele tiden. Viste seg at hun var tom for både folat og jern og lavt for D vitamin. Dette påvirker immunforvar og energinivå.

Anonymkode: 35e4d...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...