Pippi Lotta Skrevet 4. desember 2024 #21 Del Skrevet 4. desember 2024 Det handler ikke om å væte gjerig men engasjert, er en måte å minske matsvin. Han er nok ganske idealistisk og føller nok mer med på ting en deg TS om du aldri har hørt om dette en gang. Så dere passer nok bare ikke sammen, du finer sikkert en lit mer A4 fyr som passer deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 4. desember 2024 #22 Del Skrevet 4. desember 2024 K.B. skrev (2 minutter siden): Matbutikkene kaster enorme ressurser og jeg synes så absolutt mye av dette kan brukes. Dumpster diving i Norge er litt spesielt, men for de som driver med sånt, sikkert som en hobby å regne. Så jeg har ingen moralske problemer med den praksisen selv om jeg kunne ønsket at maten gikk rett til blåkors og lignende, i stedet for i søppla, så på matbordet, det er stor sjanse for at mat har blitt kontaminert når det ligger sammen med mye annet, rotter, mus og andre kryp kommer lett til sånne steder, så å lage middag med mat funnet i en søppelkasse uten å i det minste si ifra å sjekke hva din holding til det er, er ikke greit. Det meste av mat er jo vakum pakket, da blir det ikke kontaminert av å ligge ved siden av noe. De jeg kjener som driver på med dette har også god greie på kvaliteten og vet hva som er trygt å ta og ikke. Så jeg ville ikke bekymret meg for å spise noe de serverte, men forstår det kan føles fremed for folk som ikke har vært bort i det før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #23 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg hadde gjerne divet med han så hvis du ikke vil ha ham så send han over til meg. Anonymkode: e115e...338 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #24 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dumpster diving enhet vanlig. Ser ikke problemet Anonymkode: 2e701...efd Ja, alle her i nabolaget tar en tur rundt på søndager. Det er alltid en hyggelig begivenhet med andre familier osv. 🤣🤪 tuller. Anonymkode: 9cc54...839 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anobym Skrevet 5. desember 2024 #25 Del Skrevet 5. desember 2024 (endret) PurpleTuliip skrev (19 timer siden): Maten kastes fordi butikkene må det pga dato. Maten blir ikke automatisk dårlig idet datoen er der. Eller kaster du mat fra kjøleskapet uten å sjekke den idet datoen er der? Såfall har du garantert kastet masse spiselig mat. Jeg tenker at datostemplingen er det for en grunn, så jeg kaster ting hvis de har gått over, men prøver å være flink til å spise opp før de gjør det da. Men skjønner jo jeg er litt i undertall her... Endret 5. desember 2024 av Anobym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 5. desember 2024 #26 Del Skrevet 5. desember 2024 Terningkast -19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #27 Del Skrevet 5. desember 2024 Dagen etterpå og du lurer seriøst på om du er matforgiftet? Du vet jo ikke hva det er en gang heller. Du hadde ikke sittet og skrevet dette om du faktisk var matforgiftet.... vanskelig å tro at noen kan være så dum at de tror de er matforgiftet når de sitter og er helt fine dagen etter matinntaket. Det hele høres ut som trolling, for jeg har også vanskelig for å tro på en som ikke har hørt om dumpster diving før, eller søppeldykking. SÅ mye som er skrevet om det overalt. Anonymkode: 64b39...fa9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 5. desember 2024 #28 Del Skrevet 5. desember 2024 Hadde kastet opp og skjelt han ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #29 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg synes ikke det er greit å servere søppel til noen som ikke vet om det. En må få bestemme selv om en er komfortabel med å spise sånt. Det blir litt som å servere noe animalsk til en veganer. Respektløst! Anonymkode: 6a689...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #30 Del Skrevet 5. desember 2024 Smålig fyr, og om du ikke umiddelbart syntes dette var kult, så er ikke dette noe fyr for deg. Han blir sikkert vegetarianer, synsk eller politisk aktiv i SV sånn helt plutselig. Gå videre, eller lev som ei rotte som spiser gammel mat for å redde verden. Ferie burde dere bare glemme, for hvem kan fly med slike utslipp. Hvis dere kan fly allikevel, så bor du med en hykler. Gå videre! Anonymkode: eea98...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 5. desember 2024 #31 Del Skrevet 5. desember 2024 Anobym skrev (2 timer siden): Jeg tenker at datostemplingen er det for en grunn, så jeg kaster ting hvis de har gått over, men prøver å være flink til å spise opp før de gjør det da. Men skjønner jo jeg er litt i undertall her... Det er jo på grensen til sløseri. Fleste ting er datomerket fordi det er krav til det. Som sagt tidligere, matvaren vet null om datoen den er stemplet med. Bruk nesen og synet før man kaster. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 5. desember 2024 #32 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 18.59): Jeg har gått på date med en fyr et par ganger nå. Han er veldig hyggelig, renslig og respektfull, så jeg har hatt store forhåpninger her. Igår inviterte han meg for første gang hjem på middag hos han. Leiligheten hans var fin, ikke noe spesielt. Han serverte meg god hjemmelaget mat, biff og poteter med noe saus, og det var i der hele tatt veldig hyggelig. Etter vi hadde spist ferdig spurte han om jeg likte maten og så liksom litt sånn spent ut, og jeg bare svarte at det var veldig godt. Han forklarte så at dette var mat han hadde funnet som søppel..?? Det heter "dumpster dykking" sa han og han hadde funnet mat som butikkene hadde kastet, Er ikke dette uloblig?? Jeg syns dette var skikkelig ekkelt og ble sur for at han hadde løyet for meg. Han mente derimot at maten var like god selvom den var godt ut på dato.. Føler meg veldig kvalm nå,og er redd jeg er matforgiftet. Han sa ikke mer spesielt omd et men virket ltit sur og stille resten av kvelden. Er det noen andre som kjenner til dette? Det må jo være en grunn til at butikkene kaster maten?? Syns også det er ganske gjerrig å ikke kunne kjøpe skikkelig mat første gang vi er hjemme hos han. Utenom dette har han som sagt oppført seg helt normalt. Hadde dere gått på en ny date med han? Anonymkode: 7985f...a41 Du overreagerer og er prippen. Move on. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haldrup Skrevet 20 timer siden #33 Del Skrevet 20 timer siden Anobym skrev (På 5.12.2024 den 15.12): Jeg tenker at datostemplingen er det for en grunn, så jeg kaster ting hvis de har gått over, men prøver å være flink til å spise opp før de gjør det da. Men skjønner jo jeg er litt i undertall her... Jeg er selv dumpster diver og har holdt på med dette i mangfoldige år..... Og det er to primærgrunner til at mat har datostempling.... Og ingen av de har med matsikkerhet eller holdbarhet å gjøre....! 1. Mattilsynet krever datostempling på MAT.... 2. Datoen angir når produsenten ikke lenger er villig til å ta konsekvensen av at du evt. blir syk/matforgiftet.... Datoen forteller intet om den reelle holdbarheten til maten.... Noen varer holder dager over dato, andre månedsvis over dato, noen varer holder årevis over dato.... Eneste du kan gjøre som forbruker er å bruke sansene dine.... Lukt, Smak og utseende... For datoen har INGEN betydning...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #34 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 18.59): Jeg har gått på date med en fyr et par ganger nå. Han er veldig hyggelig, renslig og respektfull, så jeg har hatt store forhåpninger her. Igår inviterte han meg for første gang hjem på middag hos han. Leiligheten hans var fin, ikke noe spesielt. Han serverte meg god hjemmelaget mat, biff og poteter med noe saus, og det var i der hele tatt veldig hyggelig. Etter vi hadde spist ferdig spurte han om jeg likte maten og så liksom litt sånn spent ut, og jeg bare svarte at det var veldig godt. Han forklarte så at dette var mat han hadde funnet som søppel..?? Det heter "dumpster dykking" sa han og han hadde funnet mat som butikkene hadde kastet, Er ikke dette uloblig?? Jeg syns dette var skikkelig ekkelt og ble sur for at han hadde løyet for meg. Han mente derimot at maten var like god selvom den var godt ut på dato.. Føler meg veldig kvalm nå,og er redd jeg er matforgiftet. Han sa ikke mer spesielt omd et men virket ltit sur og stille resten av kvelden. Er det noen andre som kjenner til dette? Det må jo være en grunn til at butikkene kaster maten?? Syns også det er ganske gjerrig å ikke kunne kjøpe skikkelig mat første gang vi er hjemme hos han. Utenom dette har han som sagt oppført seg helt normalt. Hadde dere gått på en ny date med han? Anonymkode: 7985f...a41 Tja, jeg hadde blitt sjokkert om noen hadde gjort det med meg. Det er ikke det jeg ville ha gjort og prestert på date for å si det sånn. Jeg er helt enig med deg at det høres gjerrig ut for en første hjemmedate. Men det er sant at butikker kaster masse mat som ikke er dårlig som er satt på en veldig safe utløpsdato. Dette ga meg litt av en latter for en fredag forsåvidt , men lykke til videre. Anonymkode: 606e1...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #35 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 19.23): Utløpsdato betyr ikke at maten er dårlig. Jo for kjøtt gjør det det. Det er kun "best før" dato som godt kan spises etterpå. "Siste forbruksdato" merker slik som blant annet kjøtt har betyr at maten kan være farlig etterpå. Spesiellt når kjøttet har ligget uten å kjøles ned i en konteiner i en ukjent periode. Da kan man bli matforgiftet som i værste fall kan være dødelig. Anonymkode: 0ce1f...3a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #36 Del Skrevet 18 timer siden Haldrup skrev (1 time siden): Eneste du kan gjøre som forbruker er å bruke sansene dine.... Lukt, Smak og utseende... For datoen har INGEN betydning...! Finnes flere toksiner som hverken kan luktes, smakes, eller ses. Og som heller ikke påvirkes av varmebehandling av maten. Og som kan være dødelige. Botulisme, eller bacillus cereus f.eks. Anonymkode: 0ce1f...3a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16 timer siden #37 Del Skrevet 16 timer siden Finnes det fortsatt butikker som kaster varer som biff og meieriprodukter? Min lokale butikk selger ting som snart går ut på dato med 40% avslag og det aller meste blir solgt. Det som pleier å ligge igjen og nok blir kastet er stort sett vegetar- og veganprodukter. De selger dårlig. Da mener jeg ting som "vegetarboller" og "veganpølser", ikke f.eks grønnsaker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #38 Del Skrevet 16 timer siden Folk bør slutte å si "gått ut på dato". For det er to typer datoer på matvarer: best før siste forbruksdag Best før betyr bare at smaken kan bli dårligere. Egg for eksempel er ofte gode et par uker senere er min erfaring. Siste forbruksdag betyr at ekle og kanskje også farlige bakterier kan ha blitt for mange til å spises. Det bør unngås. Hvis det er matvarer som kan fryses, og de har vært i fryseren, da gjelder ikke siste forbruksdag. Men de fleste varer bør ikke fryses-tines flere ganger. Anonymkode: 24bf5...e06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 15 timer siden #39 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo for kjøtt gjør det det Feil. En biff er oftest best etter utløpsdato. Derfor kjøper jeg alltid de som er tettest opp mot utløpsdato om jeg skal kjøpe inn til et godt biffmåltid. Kylling derimot bør man være litt mer forsiktig med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr&Ro Skrevet 15 timer siden #40 Del Skrevet 15 timer siden Han tenkte vell First Price date, First Price mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå