AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #21 Skrevet 5. desember 2024 Tror jeg hadde funnet meg ny jobb om jeg var syk en jul, og måtte jobbe neste jul. Og fått ødelagt to juler på rad. Men jobber et sted der jeg aldri har tvilt på at folk reelt sett er syke når de sier det. Anonymkode: a472b...783 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #22 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hun må jobbe neste jul. De andre ansatte har jo jobbet alle julaftenene mens hun var syk, neste gang er det deres tur til å få fri. Anonymkode: 8d718...976 Sannsynligvis stemmer ikke dette. Det er veldig vanlig å ha (ringe)vikarer, spesielt slike steder som må holde åpent i jula (helse, butikk osv). Sannsynligvis er det en vikar som er glad for å jobbe litt ekstra og eventuelt får helligdagstillegg som stepper inn. Anonymkode: da311...065
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #23 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De er vel kanskje satt opp på jul før de blir sykmeldt. Anonymkode: b7d4f...98b Vedkomne ble sykemeldt i fjor, og er fortsatt sykemeldt. Hvem i all verden setter opp vaktplaner så lang tid i forveien? Vi setter ikke opp langtidssykemeldte på vakter uten at det er gjennomført et skikkelig dialogmøte hvor det kommer frem tydelig at personen vil bli friskmeldt før vaktene... Anonymkode: 0dca7...86f 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #24 Skrevet 5. desember 2024 Mange syke nå i desember. Blusset opp når alle tok influensavaksine. Trodde vaksinen skulle hindre sykdom. Her ligger de flate og er borte 2-3 uker i strekk. Anonymkode: 5b94f...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #25 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er enig med deg, men det er jo litt søkt og kjedelig for/stygt gjort mot kolleger, når en person alltid er sykmeldt de årene hun skal jobbe jul…. Vi har en slik kollega. Hun har ikke jobbet jul på alle de 14 årene vi har jobbet sammen…. Gjett hvem som må jobbe jul for henne?! Jo, alle vi andre. Kjenner henne så godt og vet at hun bare ikke vil jobbe i jula. Vi har kjent hverandre i snart 30 år. Hun prøver febrilsk å bytte, og når ingen vil, blir hun sykmeldt. Dette gjelder også påske og hvis sommerferien ikke passer resten av familien. Kjenner henne også såpass godt privat at jeg vet hun er hjemme og styrer på for at familien skal ha en så bra jul som mulig… Dette er en dame jeg vet ikke er syk, men klarer å få sykmelding likevel. Alle vakter hun har som ikke passer henne, og som hun ikke får byttet, er hu. «Syk» på. Vi vet på forhånd når hun blir borte… Anonymkode: b7d4f...98b Uff ja, jobber med ei sånn ei jeg også. Hun legger stadig ut innlegg i den private jobbgruppa på FB om noen kan bytte helgevakter med henne, og får hun ikke respons tar hun ALLTID egenmelding. En av kollegaene sa til teamleder forrige gang at du MÅ jo bare ordne det slik at hun får fri på et vis, og skaffe en vikar, for hun uteblir jo uansett (gir beskjed få timer før vakten starter, når det er vanskelig å finne en erstatter) og vi blir underbemannet med all belastningen det medfører. Kan ikke ledelsen frata henne til å bruke egenmelding, tenker jeg?! Anonymkode: 7da6c...c23 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #26 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uff ja, jobber med ei sånn ei jeg også. Hun legger stadig ut innlegg i den private jobbgruppa på FB om noen kan bytte helgevakter med henne, og får hun ikke respons tar hun ALLTID egenmelding. En av kollegaene sa til teamleder forrige gang at du MÅ jo bare ordne det slik at hun får fri på et vis, og skaffe en vikar, for hun uteblir jo uansett (gir beskjed få timer før vakten starter, når det er vanskelig å finne en erstatter) og vi blir underbemannet med all belastningen det medfører. Kan ikke ledelsen frata henne retten til å bruke egenmelding, tenker jeg?! Anonymkode: 7da6c...c23 Rettet skrivefeil! Anonymkode: 7da6c...c23
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #27 Skrevet 5. desember 2024 På min arbeidsplass jobber vi turnus. Ledelsen tar ingen hensyn til å lage juleturnus. Jeg har kolleger som har jobbet 7 julaftener og 1-2 juledag i strekk. Jeg støtter de om de blir «syke» i henne faktisk. De har også ønsker om å feire jul med barna sine. Det samme gjelder for de som feirer ramadan. De kan jobbe flere ID dager i strekk. Heldigvis kan vi bytte vakter, men det finnes faktisk muslimer hos oss sim feirer både ID og jul, så da skrenker byttemuligheter inn. Jeg har turnus som har gitt meg mye fri i julen, men så har jeg i gjengjeld jobbet mye nyttårsaftenen. Det er helt greit for meg. Anonymkode: 59cfd...9b9 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #28 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mange syke nå i desember. Blusset opp når alle tok influensavaksine. Trodde vaksinen skulle hindre sykdom. Her ligger de flate og er borte 2-3 uker i strekk. Anonymkode: 5b94f...cd1 Eh. Du vet vel at influensavaksine ikke hjelper mot koronavirus, adenovirus, rhinovirus, enterovirus eller Mycoplasma pneumoniae, for å nevne noen av de vanligste årsakene til luftveisinfeksjoner/influensalignende symptomer?! Anonymkode: 7da6c...c23 3 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #29 Skrevet 5. desember 2024 Vi har stengt hele jula, og har siste arbeidsdag før jul senest 22.desember. Så for mitt vedkommende er det ikke noe problem, men jeg har de siste 12 årene, uten unntak, vært syk i jula. Har minst 1 nede-dag, ofte 2. Ofte har også minst ett av barna hatt en eller to dager. Resten av året er vi lite syke, men akkurat i jula bruker det å komme ett eller annet. Hadde jeg hatt en jobb hvor jeg måtte jobbe i jula, hadde det med stor sannsynlighet vært slik at jeg måtte meldt meg syk, det er dessverre slik at de færreste av oss kan velge når vi skal være syke... Anonymkode: b82f7...a30 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #30 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror jeg hadde funnet meg ny jobb om jeg var syk en jul, og måtte jobbe neste jul. Og fått ødelagt to juler på rad. Men jobber et sted der jeg aldri har tvilt på at folk reelt sett er syke når de sier det. Anonymkode: a472b...783 Tror jeg hadde funnet meg en ny jobb om jeg egentlig hadde fri i jula men måtte jobbe pga kollega ble syk, og måtte jobbe neste jul. Og fått ødelagt to juler på rad. Du ser vel kanskje ikke at sykdom ødelegger like mye for de friske som også kan skje ønsker fri i jula? Anonymkode: fb767...1a7 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #31 Skrevet 5. desember 2024 Hun ble sykemeldt i fjor, og er fortsatt sykemeldt? Da er det jo åpenbart ikke slik at hun sykemeldte seg i fjor for å unngå vakt i julen. Per nå er hun langtidssykemeldt, og må vel gå over på aap snart? Hun kan ikke regnes med neste jul i det hele tatt, så veldig rart at lederen deres allerede snakker om det. Det er vel allerede en vikar som jobber hennes vakter, siden hun har vært borte i et år? Ellers vil jeg si at man følger vanlig rotasjon. Er det hjul hvert tredje år, så settes man opp hvert tredje år, uavhengig av sykemelding. Anonymkode: 0ce54...f64 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #32 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tror jeg hadde funnet meg en ny jobb om jeg egentlig hadde fri i jula men måtte jobbe pga kollega ble syk, og måtte jobbe neste jul. Og fått ødelagt to juler på rad. Du ser vel kanskje ikke at sykdom ødelegger like mye for de friske som også kan skje ønsker fri i jula? Anonymkode: fb767...1a7 Og det får ikke den som var syk i fjor og må jobbe en vakt de egentlig ikke skulle i år? Det blir rett og slett ikke rettferdig uansett hvordan man vrir og vender på det, med mindre en tredjeperson (vikar) tar vakten for den syke. Anonymkode: 0ce54...f64
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #33 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tror jeg hadde funnet meg en ny jobb om jeg egentlig hadde fri i jula men måtte jobbe pga kollega ble syk, og måtte jobbe neste jul. Og fått ødelagt to juler på rad. Du ser vel kanskje ikke at sykdom ødelegger like mye for de friske som også kan skje ønsker fri i jula? Anonymkode: fb767...1a7 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og det får ikke den som var syk i fjor og må jobbe en vakt de egentlig ikke skulle i år? Det blir rett og slett ikke rettferdig uansett hvordan man vrir og vender på det, med mindre en tredjeperson (vikar) tar vakten for den syke. Anonymkode: 0ce54...f64 Enig med dere når dere legger det frem slik. Har aldri jobbet jul, så problemstillingen var bare teoretisk for meg. I år er arbeidsplassen i praksis stengt fra 20/12 til 6/1 Anonymkode: a472b...783
Brunello Skrevet 5. desember 2024 #34 Skrevet 5. desember 2024 Eksempelet til ts er dårlig, da vedkommende er langtidssykmeldt og reelt syk. Problemet i forbindelse med jul og sykefravær er de som har egenmelding jul etter jul. Hadde jeg vært arbeidsgiver, ville jeg krevd sykmelding ved sykefravær i julen for arbeidstakere som har hatt egenmelding i høytider tidligere. Og vurdert å bestride sykmelding om det var grunn til det. 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #35 Skrevet 5. desember 2024 I hi står det at hun ble sykemeldt i fjor og er ennå sykmeldt. I kommentarene ser det ut som hun sykmelder seg hver jul, utnytter systemet og sykmeldingen bør bestrides. Hva er det jeg leser feil, eller ikke forstår? uansett, om det gjelder 2 lange sykemeldinger er det jo merkelig og spekulere i at de er for og få fri julaften. Så går ut i fra at sykmeldingen / sykmeldingene er ekte. Jeg mener at sjefen tar feil, fri og syk er ikke det samme. Det er rart og skulle sette opp timer for neste år allerede. I praksis kommer det egentlig an på hvor mange ansatte det er, og hva som står i kontrakten. Og sette opp noen på « hevnvakt» fordi de var syke er feil. Anonymkode: a734a...00f
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #36 Skrevet 5. desember 2024 issoras skrev (7 timer siden): Feil og feil, de har ikke kapasitet til å drive coaching for å motivere demotiverte folk til å jobbe. Det er faktisk ganske vanskelig for fastlegen å vite om du reelt har vondt i ryggen eller ikke! Og over tid? Du henviser til spesialist, eller fortsetter og skrive ut sykmeldinger? Anonymkode: a734a...00f
Gjest issoras Skrevet 5. desember 2024 #37 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og over tid? Du henviser til spesialist, eller fortsetter og skrive ut sykmeldinger? Anonymkode: a734a...00f Spesialister kan ikke gjøre så mye med diffuse diagnoser de heller. I et fysisk yrke er det jo enkelt å lyge til seg en sykdom, ingen kan bevise at du ikke har smerter. Jeg forsvarer overhodet ikke praksisen men skjønner godt at fastleger under hardt press ikke orker å ta den kampen. Det er en stor uting at all kostnad ved sykemeldinger ligger på fastlegene (som må ta imot disse pasientene) og arbeidsgiver og null ligger på arbeidstaker.
Gjest issoras Skrevet 5. desember 2024 #38 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sannsynligvis stemmer ikke dette. Det er veldig vanlig å ha (ringe)vikarer, spesielt slike steder som må holde åpent i jula (helse, butikk osv). Sannsynligvis er det en vikar som er glad for å jobbe litt ekstra og eventuelt får helligdagstillegg som stepper inn. Anonymkode: da311...065 Det er også for mange svært vanskelig å få tak i ringevikarer. Heltidskultur har gjort det enda vanskeligere. Og i jula er studentene som ikke allerede er satt opp på vakt bortreist...
Larissa 2 Skrevet 5. desember 2024 #39 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er enig med deg, men det er jo litt søkt og kjedelig for/stygt gjort mot kolleger, når en person alltid er sykmeldt de årene hun skal jobbe jul…. Vi har en slik kollega. Hun har ikke jobbet jul på alle de 14 årene vi har jobbet sammen…. Gjett hvem som må jobbe jul for henne?! Jo, alle vi andre. Kjenner henne så godt og vet at hun bare ikke vil jobbe i jula. Vi har kjent hverandre i snart 30 år. Hun prøver febrilsk å bytte, og når ingen vil, blir hun sykmeldt. Dette gjelder også påske og hvis sommerferien ikke passer resten av familien. Kjenner henne også såpass godt privat at jeg vet hun er hjemme og styrer på for at familien skal ha en så bra jul som mulig… Dette er en dame jeg vet ikke er syk, men klarer å få sykmelding likevel. Alle vakter hun har som ikke passer henne, og som hun ikke får byttet, er hu. «Syk» på. Vi vet på forhånd når hun blir borte… Anonymkode: b7d4f...98b OMG 🙈🙈
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #40 Skrevet 5. desember 2024 issoras skrev (58 minutter siden): Spesialister kan ikke gjøre så mye med diffuse diagnoser de heller. I et fysisk yrke er det jo enkelt å lyge til seg en sykdom, ingen kan bevise at du ikke har smerter. Jeg forsvarer overhodet ikke praksisen men skjønner godt at fastleger under hardt press ikke orker å ta den kampen. Det er en stor uting at all kostnad ved sykemeldinger ligger på fastlegene (som må ta imot disse pasientene) og arbeidsgiver og null ligger på arbeidstaker. Nei, man kan ikke bevise at man ikke har smerter. det er lange køer absolutt, men og bare fortsette og sykemelde uten undersøkelse av « diffuse» diagnoser er ikke vanlig praksis heldigvis. Hvis du sykmelder noen for diffuse smerter i 1 år og arbeidsgiver bestrider sykemeldingen, som noen i tråden mener bør gjøres ut i fra hi, hva skjer videre da? kostnaden ligger vel på de reelle syke, som aldri får hjelp. Anonymkode: a734a...00f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå