Gå til innhold

De som blir sykemeldt i jula

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis noen som er satt opp på jobb i julen blir sykemeldt for 2 år på rad, er det rett at denne personen blir satt opp på jobb neste år? 

Min kollega mener ikke det. Hun skulle jobbe i fjor, men ble sykemeldt og er ennå sykemeldt. I år var hun også satt opp på vakt. Nå sier leder at hun blir satt opp neste år også. Blir det rett eller feil?

Anonymkode: cd680...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor blir noen som er sykmeldt satt opp på jobb? 

Anonymkode: d234a...4c8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Her skal man enten være syk, eller jobbe på juleaften. Bare fordi lederen frykter at den ansatte skal ha verdifull fritiden i julen? 🤦 

Det er selvfølgelig kjedelig for alle andre at det ble flere julevakter fordelt på de, men man kan ikke løse dette ved å hevne seg på den som er sykemeldt. Og ja, å sette opp den sykemeldte ansatte i julen i evig tid inntil hu har tatt den julevakta ser jeg som hevn. Er det hennes tur ifølge rotasjonen skal hun selvsagt jobbe hvis hun er friskmeldt, hvis ikke - nei. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et mønster at noen sykmelder seg hver jul så burde jo ledelsen ta tak. Enig at da skal vedkommende stå på liste og jobbe neste jul. Høres ut som noen utnytter systemet her. 

Anonymkode: 5fea4...5ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den samme som venter på operasjon det har vært tråd om før? 
det er ikke riktig nei, sykmeldt og fri er ikke det samme. Lederen din tar feil. 

Anonymkode: a734a...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis det er et mønster at noen sykmelder seg hver jul så burde jo ledelsen ta tak. Enig at da skal vedkommende stå på liste og jobbe neste jul. Høres ut som noen utnytter systemet her. 

Anonymkode: 5fea4...5ea

Hadde det vært egenmeldinger hadde jeg skjønt tankegangen, selvom den og blir vrien. Nei, det er åpenbart ingen som utnytter systemet i dette tilfellet. 

Anonymkode: a734a...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er få å dele julevakta på, så det blir de andre må jobbe annet hvert istedetfor hver tredje jul så må man jo bare regne med at man settes opp på vakt i jula når man er tilgjengelig i vaktpoolen igjen tenker jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må jobbe neste jul.

De andre ansatte har jo jobbet alle julaftenene mens hun var syk, neste gang er det deres tur til å få fri.

Anonymkode: 8d718...976

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg ville også bestridt sykmeldingen dersom det var tydelig at en ansatt lot som hun var syk for å få fri.

Anonymkode: 8d718...976

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært syk med egenmelding 1 nyttårsdag 3 år på rad, i år ba jeg om fri siden det er en dag jeg tydeligvis får migreneanfall den dagen selv om jeg ikke rører alkohol. 
Jeg fikk fri, har ikke en jobb der de hevner seg da med å sette meg opp. 
Så har vi annenhver på alle helligdager perioder, og er du syk da du skal jobbe så setter de deg ikke opp neste.

Anonymkode: e2b80...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis noen som er satt opp på jobb i julen blir sykemeldt for 2 år på rad, er det rett at denne personen blir satt opp på jobb neste år? 

Min kollega mener ikke det. Hun skulle jobbe i fjor, men ble sykemeldt og er ennå sykemeldt. I år var hun også satt opp på vakt. Nå sier leder at hun blir satt opp neste år også. Blir det rett eller feil?

Anonymkode: cd680...cae

Setter de opp over et år i forveien? Høres veldig kjipt ut å sette opp en som har vært syk to juler på rad, til å jobbe den tredje julen. Men ser så klart at det er kjipt å jobbe mange juler på rad også, som en god del barnløse med kjip arbeidsgiver må.

Anonymkode: 93a15...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt fair. Noen andre som egentlig skulle hatt fri må jo nå jobbe jul. 

Anonymkode: 9bcca...0c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på situasjonen også, noen har en tendens til å tenke at syk hver jul = vondt i viljen. Men hva om en person har ligget på sykehus med kreft to juler på rad og endelig kan feire hjemme, skal man da pålegge julevakt. Det er mange nyanser å ta hensyn til. 

Jeg har tidligere i sånne tråder nevnt en barnløs venninne som ble satt opp på julaften hvert år, og da hun skulle si opp jobben valgte hun å gjøre det fra 1. desember for å endelig få feire jul et annet sted enn på jobb. Arbeidsgiver og kolleger maser fortsatt om at hun burde stille opp i julen selv om hun har sagt opp. 😅

Anonymkode: 93a15...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor blir noen som er sykmeldt satt opp på jobb? 

Anonymkode: d234a...4c8

De er vel kanskje satt opp på jul før de blir sykmeldt.

Anonymkode: b7d4f...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbefrøken skrev (5 timer siden):

Feil. Her skal man enten være syk, eller jobbe på juleaften. Bare fordi lederen frykter at den ansatte skal ha verdifull fritiden i julen? 🤦 

Det er selvfølgelig kjedelig for alle andre at det ble flere julevakter fordelt på de, men man kan ikke løse dette ved å hevne seg på den som er sykemeldt. Og ja, å sette opp den sykemeldte ansatte i julen i evig tid inntil hu har tatt den julevakta ser jeg som hevn. Er det hennes tur ifølge rotasjonen skal hun selvsagt jobbe hvis hun er friskmeldt, hvis ikke - nei. 

Er enig med deg, men det er jo litt søkt og kjedelig for/stygt gjort mot kolleger, når en person alltid er sykmeldt de årene hun skal jobbe jul…. Vi har en slik kollega. Hun har ikke jobbet jul på alle de 14 årene vi har jobbet sammen…. Gjett hvem som må jobbe jul for henne?! Jo, alle vi andre. Kjenner henne så godt og vet at hun bare ikke vil jobbe i jula. Vi har kjent hverandre i snart 30 år. Hun prøver febrilsk å bytte, og når ingen vil, blir hun sykmeldt. Dette gjelder også påske og hvis sommerferien ikke passer resten av familien. Kjenner henne også såpass godt privat at jeg vet hun er hjemme og styrer på for at familien skal ha en så bra jul som mulig… Dette er en dame jeg vet ikke er syk, men klarer å få sykmelding likevel. Alle vakter hun har som ikke passer henne, og som hun ikke får byttet, er hu. «Syk» på. Vi vet på forhånd når hun blir borte…

Anonymkode: b7d4f...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars kollega. Har vært uheldig å være syk i julen. Så skal dere omrokere timeplanen slik at hun må jobbe denne julen? Er det ikke straff nok å være syk i jula? 

Anonymkode: 53b2f...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...