AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #21 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan sjonglerer man dette så det blir hyggelig for alle? På julaften får vi ganske mange på besøk(for første gang), 9 voksne og 5 barn. Er veldig usikker på dette med å servere alkohol. Får litt blandet tilbakemelding fra de andre foreldre i barnehagen. Jeg vil jo gjerne ikke være kjip mot de andre voksne som kommer og, samtidig som veldig mange foreldre til andre barn i barnehagen sier at alkohol rundt nyttår og jul ikke passer sammen med foreldrerollen! hvordan er det med nyttårsaften? Der blir vi ikke like mange men allikevel blir vi en god bukett med både barn og voksne, herunder både voksne med og uten barn. Hvordan er det vanlig å gjøre dette her for å passe på alle? Hvor mye fest kan vi egentlig ha med barn? De siste årene har vi ikke hatt noe, så dette er første gang at vi er sosial i høytiden med barn selv. Før har vi alltid bare vært gjester hos andre med barn, uten å ha tenkt over at de kanskje bare har alkohol for å glede oss. Dette er ting jeg plutselig begynte å tenke en del på nå. er det noe som heter å ha et ansvarlig forbruk? Eller er festlighet med alkohol noe som fortjener en naturlig pause i noen år? Anonymkode: 9456f...019 Regner med at du kjenner de som kommer på besøk, eller? Da vet du om de har et normalt forhold til alkohol eller ikke. Har de et normalt forhold til det, så er det ingen fare å servere litt alkohol. I motsatt fall, så hadde jeg stått over. Anonymkode: b15bd...db7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #22 Del Skrevet 22 timer siden Man har ikke fest med barn til stedet. Man kan ta ett glass eller to. Tenk som om det var brus. Ingen drikker ti glass med brus, ergo skal ikke noen drikke ti glass med øl heller. Ett glass eller to går greit. Alkohol er tilbehør, ikke hovedattraksjon. Anonymkode: 70f1c...864 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #23 Del Skrevet 22 timer siden Både juleaften og nyttårsaften er det ett glass vin til maten. Og en cognac, eller lignende, til kaffe og dessert. Men ikke noe mer. I år blir det derimot ikke noe alkohol på meg på nyttårsaften for tenåringen skal litt hit og dit med venninner. Og da er det greit å være kjørbar Anonymkode: b876f...605 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #24 Del Skrevet 22 timer siden Selvsagt serverer du vin eller øl på julaften og nyttårsaften. Jeg har aldri opplevd noe annet. Anonymkode: 358e8...86a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #25 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har ikke fest med barn til stedet. Man kan ta ett glass eller to. Tenk som om det var brus. Ingen drikker ti glass med brus, ergo skal ikke noen drikke ti glass med øl heller. Ett glass eller to går greit. Alkohol er tilbehør, ikke hovedattraksjon. Anonymkode: 70f1c...864 I løpet av en nyttårsaften drikker jeg nok opp mot 10 glass med brus Anonymkode: a7b87...485 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #26 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan sjonglerer man dette så det blir hyggelig for alle? På julaften får vi ganske mange på besøk(for første gang), 9 voksne og 5 barn. Er veldig usikker på dette med å servere alkohol. Får litt blandet tilbakemelding fra de andre foreldre i barnehagen. Jeg vil jo gjerne ikke være kjip mot de andre voksne som kommer og, samtidig som veldig mange foreldre til andre barn i barnehagen sier at alkohol rundt nyttår og jul ikke passer sammen med foreldrerollen! hvordan er det med nyttårsaften? Der blir vi ikke like mange men allikevel blir vi en god bukett med både barn og voksne, herunder både voksne med og uten barn. Hvordan er det vanlig å gjøre dette her for å passe på alle? Hvor mye fest kan vi egentlig ha med barn? De siste årene har vi ikke hatt noe, så dette er første gang at vi er sosial i høytiden med barn selv. Før har vi alltid bare vært gjester hos andre med barn, uten å ha tenkt over at de kanskje bare har alkohol for å glede oss. Dette er ting jeg plutselig begynte å tenke en del på nå. er det noe som heter å ha et ansvarlig forbruk? Eller er festlighet med alkohol noe som fortjener en naturlig pause i noen år? Anonymkode: 9456f...019 Server et glass til maten, resten får de stå for selv om de har behov for det. De er voksne og kan ta egne valg. Begynner folk å bli beruset er det på tide at de går, hadde aldri akseptert beruset folk rundt mine eller andre sine barn. Eg kjenner bare folk som tar et koseglass til maten om barn er tilstede, aldri noe tull. Barna er viktigst! Det kommer en dag etterpå det vet de fleste foreldre og det er ikke lengre verdt et glass for mye. Anonymkode: 078f5...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #27 Del Skrevet 20 timer siden Vi opplever at det serveres alkohol men at alle voksne tilstede tar max 2 enheter. Jeg drikker aldri når jeg er sammen med barna. Ikke bare fordi jeg ikke vil at de skal se meg påvirket men også hvis noe skulle skje og jeg må kjøre til legevakt Anonymkode: 5f4e2...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #28 Del Skrevet 18 timer siden Når barna er så små at vi snakker barnehage, ville det for min del vært uaktuelt med servering av noe mer enn typisk vin til maten. Med større barn annerledes, men jeg selv er uansett edru rundt ungene. Anonymkode: 0f4da...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #29 Del Skrevet 18 timer siden Barn og alkohol hører ikke sammen. Anonymkode: bfba6...e82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 18 timer siden #30 Del Skrevet 18 timer siden Jeg serverer et utvalg av drikke når jeg inviterer til julaften eller nyttår. Både med og uten alkohol. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #31 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Barn og alkohol hører ikke sammen. Anonymkode: bfba6...e82 Men alkohol kan lett føre til barn! Anonymkode: e4a70...ee2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #32 Del Skrevet 17 timer siden Alkohol og barn hører ikke sammen. Anonymkode: 730ef...888 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #33 Del Skrevet 17 timer siden Jeg synes ikke alkohol og barn hører sammen. Klarer du deg ikke 2 dager uten alkohol har man et rusproblem Anonymkode: 2d746...0ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 17 timer siden #34 Del Skrevet 17 timer siden For vår del er alkohol uproblematisk, bortsett fra et par i slekta som drikker seg synlig beruset og blir veldig høylytte og endrer personlighet. Jeg elsker å feste med dem, men når vi har med barn drar vi tidlig hjem før det eskalerer. Med de vi feirer jul og nyttår med har det aldri vært noe problem. Så jeg synes det kommer helt an på hvordan de i familien drikker. Både mannen og jeg har vokst opp med alkohol i hjemmet, men ikke synlig beruselse eller fyll. Følte aldri det var noe problem med vin og øl, og tenker at så lenge det er sånn, er det helt greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #35 Del Skrevet 17 timer siden Jeg har selv vokst opp med 0 alkohol til maten. Mannen min har vokst opp med. Vi har sammen valgt å ha alkohol her hjemme, og det har gått bra i 20 år. Selvsagt er mengdene moderate, og jeg drikker kun noen Baileys etter maten, da jeg ikke liker øl og akevitt. 3 av mine 4 barn er nå voksne, sistemann er 15, og alle er enige at dette har gått helt fint her hjemme, og alle (unntatt minstemann som ikke drikker enda) har et fint forhold til alkohol. Her i huset drikker man for kos, ikke for fyll. Mine foreldre har de siste 25 årene også begynt å drikke alkohol til maten, selv om mamma var imot dette for 50 år siden. Fyll og barn er fæle greier, men sånne mengder vi har konsumert, er ikke verre enn melk og sjokolade. Anonymkode: 827a6...00d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #36 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg synes ikke alkohol og barn hører sammen. Klarer du deg ikke 2 dager uten alkohol har man et rusproblem Anonymkode: 2d746...0ad Hele poenget er jo at vi ikke ser noen som helst grunn til å droppe alkohol, da det er helt uproblematisk for oss. Like lite som vi fint kunne klart en sukkerfri jul, men vi ser ikke vitsen. Anonymkode: dee04...125 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #37 Del Skrevet 9 timer siden Det som ville vært fint var jo om den voksne selv kan ha et bevisst forhold til sine alkoholvaner og se hvordan det kan gå ut over familien. Min mann: Han kan fint drikke 1-2 glass og kose seg med det. Jeg er ikke sånn, når jeg drikker så det fest, jeg syns ikke det smaker så godt at det er noe vits å sitte å nippe til. Og en fyllefest med barna er selvsagt ikke aktuelt. Ergo jeg lar være å drikke. Så da har jeg såpass selvinnsikt at det gjør jeg jo ikke. Anonymkode: d549b...849 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 8 timer siden #38 Del Skrevet 8 timer siden Det er vel få ting som er så polariserende som denne årlige debatten. Mitt svar til dette er egentlig hva man er komfortabel med. De aller fleste der ute har ikke et alkoholproblem. Men feirer man med noen som faktisk har det bør man kutte ut. Barn tar som regel ikke skade av at de voksne drikker litt. Men vet man at det blir et fylleslag så er det neppe verdt det og særlig ikke om det er barn der. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #39 Del Skrevet 8 timer siden Ett glass vin hver for å feire et nytt år klokken 00.00,ellers ha alkoholfritt for barna sin skyld. Så de slipper å oppleve at foreldre blir annerledes på grunn av aalkohol. Anonymkode: 6d1f3...090 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #40 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi drikker ikke alkohol på julaften. De har vi aldri gjort. vi må som regel kjøre/hente denne dagen. I år er vi i den situasjonen at vi ikke må kjøre noe sted, men vi har kun et familiemedlem under 18 år og to unge voksne sønner. De får også holde seg avholden denne dagen for lillesøster sin skyld. På nyttårsaften er vi veldig mange, kanskje så mange som 50 stykker. Vi leier lokale og er hele storfamilien. De unge bruker gjerne middagen til vors, før de reiser videre til egne fester. De voksne kan gjerne ta et glass eller to. Mange av oss er edrue, meg selv inkludert, da jeg liker best å kunne kjøre. Det har aldri vært noe fyll tidligere. Ingen barn har gitt uttrykk for at de syns dette har vært ubehagelig, snarere en kveld de ser frem til hvert år. Anonymkode: a7b87...485 På grunn av at unge bruker middagen som skal være høytidelig, til vors hadde jeg holdt meg hjemme. Anonymkode: 6d1f3...090 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå