Gå til innhold

Presisere at hun liker å bo alene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kunne jo ha gjort det samme. Ha sagt: Jeg er glad for at jeg ikke bor alene for da har jeg noen å spise middag med, jeg har noen å feire høytider med, noen å dele bekymringer med osv osv, men jeg sier jo ikke det 😉

Anonymkode: 5b2a4...3f4

Ja, her gjelder det åpenbart å hovere over at du har klart noe hun ikke har klart. 

Anonymkode: bc477...bb8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres jo egentlig ut som hun er ensom og føler hun ikke har "fått det til", og prøver å overkompensere og "være positiv". 

Vær raus og bær over med henne. Vi som lever i lykkelige ekteskap og som har barn som det er hyggelig å tilbringe tid med har råd til det. 

Du trenger ikke akkurat tilbringe tid med henne på fritiden, men ha tålmodighet med henne på jobb.

Anonymkode: b8b51...43e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, her gjelder det åpenbart å hovere over at du har klart noe hun ikke har klart. 

Det oppleves jo ikke som hovering når det er noe man ikke ønsker seg.

Anonymkode: e5fcc...0ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en kollega/venninne som bor alene. Hun har bodd med ett par menn i løpet av livet, men ender opp alene etter en stund. Jeg har valgt ett liv med mann og barn og er fornøyd med det. Ja, det er hektisk til tider, men vet jo at ungene flytter ut en dag. Nå er de tenåringer og vi har mye alenetid. Men denne venninnen kommer med kommentarer hver uke om at hun er så glad for at hun bor alene. F eks: Jeg er så glad at jeg bor alene for da kan jeg bestemme hva jeg skal se på tv, da kan jeg rydde når jeg vil, da slipper jeg at toalettet er opptatt når jeg må dit, osv osv 

Jeg bare smiler når hun sier sånn, men har lyst å svare: jeg får også se hva jeg vil på tv, vi er 2 stk som rydder, så jeg slipper å gjøre alt, er sjelden ett problem at toalettet er opptatt. 

Bør jeg si noe eller bare fortsette å smile? Er litt lei at den kommentaren kommer ofte🫤

Så la meg oppsummere:

Du har valgt å se på det som et problem at en person du beskriver som en venn av deg en gang i uka eller så sier at hun trives med det livet hun har valgt å leve. Det er normalt sett noe enhver ekte venn blir oppriktig glad for å høre. At venner er happy gjør oss happy - gitt altså at vi er ok mennesker.

Sier du aldri at DU trives med det livet du har valgt å leve? Siden det å si «jeg er happy med eget liv» høyt er så problematisk for deg? Og dersom du - muligens sånn en gang i uka eller deromkring - sier at du er happy med eget liv? Hvorfor har ikke hun lov til det samme, mener du?

Anonymkode: e00f2...edc

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hun er møkka lei av å høre på kvinnelige kollegaer som ikke kan prate om annet enn barna og familien? En motreaksjon? 

Jeg er selv barnløs, og ble samboer sent. Holdt på å bli gæern av alt pratet i lunsjpausen om barna, bleier, barnehagen, svigers, gardiner, strikking,. husarbeid, barna, barna - og barna.  

Anonymkode: 94301...16a

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en kollega/venninne som bor alene. Hun har bodd med ett par menn i løpet av livet, men ender opp alene etter en stund. Jeg har valgt ett liv med mann og barn og er fornøyd med det. Ja, det er hektisk til tider, men vet jo at ungene flytter ut en dag. Nå er de tenåringer og vi har mye alenetid. Men denne venninnen kommer med kommentarer hver uke om at hun er så glad for at hun bor alene. F eks: Jeg er så glad at jeg bor alene for da kan jeg bestemme hva jeg skal se på tv, da kan jeg rydde når jeg vil, da slipper jeg at toalettet er opptatt når jeg må dit, osv osv 

Jeg bare smiler når hun sier sånn, men har lyst å svare: jeg får også se hva jeg vil på tv, vi er 2 stk som rydder, så jeg slipper å gjøre alt, er sjelden ett problem at toalettet er opptatt. 

Bør jeg si noe eller bare fortsette å smile? Er litt lei at den kommentaren kommer ofte🫤

Hadde bare konstatert at det jammen er fint vi bor en plass hvor hver og en kan velge selv hvordan en vil ha det😊

Anonymkode: aa412...7c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ElectricScum skrev (4 timer siden):

Spørsmålet er hvem hun forsøker å overbevise. Er det deg eller seg selv? Hvis det er seg selv, så er det jo mest synd på henne, og da trenger man kanskje ikke gni nesa hennes lenger ned i noe hun potensielt, innerst inne synes er trist.

Jeg tenkte det motsatte, at det er TS som misunner venninnen litt og vil overbevise seg selv om at hennes eget valg er riktig. Men det er jo veldig bra å ha en venninne som er glad og positiv, da. 

Anonymkode: a2519...7c9

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i alle dager?!

Nei, du behøver IKKE gni inn at du har en mann du lever et liv sammen med, som hun bare klarer når hun er alene. Si heller at du har sympati med henne som ikke klarte å finne en så bra mann som deg, fremfor å skryte av at du gjorde det.

Jeg har ikke sakt ett ord om det. Jeg snakker ikke mye om livet mitt hjemme. Det er privat 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun er i en annen livssituasjon enn deg og uttrykker trivsel med dette, betyr ikke at hun dermed kritiserer ditt liv? 🤔

Er det slik du tolker henne?

Jeg bor selv alene og trives med det,  og dersom en av mine gifte venninner uttrykker at hun er glad for mannen sin og livet de lever, tar ikke jeg det som at hun snakker meg og mitt liv ned av den grunn? Føler ikke at jeg må parere eller forsvare meg, heller?
Hva er greia her?

Anonymkode: 9884c...b16

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 15.07):

Det kan være mange grunner til at hun sier slikt.

Selv  bodde jeg med en mann som bestemte ALT i mange år. Etter 4 år alene får jeg fremdeles "lykkesteåler" gjennom kroppen, over slike småting, fjernkontrollen fikk jeg ikke røre når han var hjemme, han bestemte hva vi skulle spise, når, interiør, jeg kunne ikke kjøpe en blomst en gang. Det var mye annen psykisk vold, men det tok lang tid før jeg forsto hva det var, og absolutt ingen andre rundt ante noe om hvordan det var hjemme hos oss.

Jeg er også overlykkelig over å bo alene, men det er ikke slik at jeg tror jeg har det bedre de som er i velfungerende forhold, eller at jeg aldri mer vil ha en mann. Akkurat nå er jeg bare utrolig glad for å være 8 den situasjonen jeg er i, det er lenge lenge siden sist. At jeg utrykker glede over det betyr ikke at jeg anser som situasjon noe dårligere.

• Liker 4
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 15.07):

Men kan det være at det bare er du som føler på at det er en konkurranse mellom dere om "hvem som har det best?" For det virker som du tar det personlig når hun sier dette.

Kan det være at det bare ER sånn at hun nevner at hun har det bra liksom?

Er det sånn at når du har det bra, så sier du det for å være kjip med andre, eller for å liksom hoverere? Det vanlige er vel å glede seg for en annen person, og ikke liksom gå utifra at de prøver å hoverere. :P 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

At hun er i en annen livssituasjon enn deg og uttrykker trivsel med dette, betyr ikke at hun dermed kritiserer ditt liv? 🤔

Er det slik du tolker henne?

Jeg bor selv alene og trives med det,  og dersom en av mine gifte venninner uttrykker at hun er glad for mannen sin og livet de lever, tar ikke jeg det som at hun snakker meg og mitt liv ned av den grunn? Føler ikke at jeg må parere eller forsvare meg, heller?
Hva er greia her?

Anonymkode: 9884c...b16

Ja det lurer jeg og. Lurer på om TS tenker sånn at det er en konkurranse om å ha det bra. Og at den som sier de har det fint, er best :P 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lillevill said:

Men kan det være at det bare er du som føler på at det er en konkurranse mellom dere om "hvem som har det best?" For det virker som du tar det personlig når hun sier dette.

Kan det være at det bare ER sånn at hun nevner at hun har det bra liksom?

Er det sånn at når du har det bra, så sier du det for å være kjip med andre, eller for å liksom hoverere? Det vanlige er vel å glede seg for en annen person, og ikke liksom gå utifra at de prøver å hoverere. :P 

Dette tenkte jeg igså, men ville ikke si det i tilfellet ts skulle bli fornærma 😅

Jeg tenker drt absolutt er mest sannsynlig ja.

Personlig er det når jeg har det best at jeg snakker mest. Kan nok ha for vane å gjenta meg for ting jeg gleder meg over eller er takknemlig over. Det jeg er misfornøyd med, snakker jeg ikke om, stort sett

Anonymkode: 46d89...143

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette tenkte jeg igså, men ville ikke si det i tilfellet ts skulle bli fornærma 😅

Jeg tenker drt absolutt er mest sannsynlig ja.

Personlig er det når jeg har det best at jeg snakker mest. Kan nok ha for vane å gjenta meg for ting jeg gleder meg over eller er takknemlig over. Det jeg er misfornøyd med, snakker jeg ikke om, stort sett

Anonymkode: 46d89...143

Folk er så forskjellige. Noen digger når andre klager. Noen orker ikke at andre klager. Noen orker ikke at noen er positive og noen er bare positive. Like barn leker best antar jeg. 🤣

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også med en gang at TS følers seg utfordret eller truffet på et eller annet vis. Hvis du er så lykkelig med din situasjon,
og hun lykkelig med sin, hva er problemet? Hvorfor provoserer det deg?  Hvordan er relasjonen deres ellers?
Jeg antar den ikke kun består av at hun sier hvor lykkelig hun er som single. Denne dama irriterer deg i hvert fall åpenbart, så noe må det være.

Anonymkode: deacf...14a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er kanskje vant med at folk som hører hun er singel og bor alene i hennes alder gir henne et medlidende blikk og skakker på hodet og kommer med noe "Åh.... men hold ut, det finnes noen for deg der ute også, du må bare stå på!"

Sånt kan være slitsomt i lengden, så hun beskytter seg mot sånne kommentarer ved å hele tiden poengtere at hun har det bra som det er, med singeltilværelsen.

Hva hun egentlig føler innerst inne, er jo uvisst. Kanskje hun er såre fornøyd og glad med livet sånn, eller kanskje innerst inne ønsket hun å finne sitt livs kjærlighet. Eller kanskje hun har funnet den og tapt den, og lever med en kjærlighetssorg inni seg som gjør at hun ikke orker et nytt forhold igjen?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde glatt bare smilt og kanskje bare svart noe a la "ja, det er både pluss og minus med alt" og så bare snakket videre om noe helt annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mann og barn, og jeg klarer faktisk ikke å forstå at dette plager deg. Hun liker livet sitt, du liker ditt. 

Hvis noen forteller at de er glad de fikk bare ett barn sier jo ikke jeg at to var bedre for meg. Folk liker forskjellige ting. 

"Så bra du er fornøyd med livet ditt" 

Anonymkode: cfcc5...e68

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en forsvarsmekanisme? Jeg er singel, og alene med barn og jeg synes det er trist å ikke ha en partner og familieliv. Var liksom det eneste jeg ønsket meg. Men det sier jeg jo ikke noe om, jeg forteller at det er så godt å bo alene der jeg kan bestemme, ha det som jeg vil, styre livet mitt selv, bruke penger på hva jeg vil osv. 

Anonymkode: 6cc1c...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tråder sksl du lage om denne venninna di? Du har hatt samme identiske tråder ved minst to andre anledninger i år om akkurat dette. 

Og dy høres like forsmådd ut i hvert eneste innlegg ts

Hvorfor skulle hun ikke vøre fornøyd med livet sitt? Og hvorfor skulle ikke hun kunne ytre det til deg som tross alt er venninna hennes og med mindre du er et jævlig menneske ønsker du antagelig at hun skal ha det bra. Hvorfor gjør du dette til en konkurranse? Du høres ikke helt go ut i bunn og grunn og jeg er glad jeg ikke har slike venner som deg hvor en ikke kan utrykke glede over noe i livet uten at  andre skal leke bedre 

Anonymkode: deb36...d81

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...