AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #41 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det koster med hus selv om det er nedbetalt. Og alltid fint å ha en buffer om det skjer noe uforutsett. Anonymkode: d307b...51d Selvfølgelig, men det er ikke en liten formue ts sitter på. Ts har også en god buffer i boligen, ved at han kan låne penger på den. Jeg sier ikke at ts skal gi bort penger, men vi må slutte å omtale det som om han bare har en halv million. Han har flere millioner i formue. Han høres jo også ut som han ikke er veldig gammel, så han sitter godt i det ettersom formuen vil øke mye de neste tiårene. Han trenger ikke en halv million i buffer. Anonymkode: eb25f...3c3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #42 Del Skrevet 5. desember 2024 Stor pike skrev (15 timer siden): Aldri lurt. I de fleste tilfeller går det veldig bra så å si at det er aldri lurt er en bastant påstand. Man må kjenne den man kausjonerer for, men gjør man det og er obs på ansvaret så kan man ikke si at det er aldri lurt. Jeg har kausjonert for mine tre barn og min stedatter. Flere av mine venninner/vennepar har gjort akkurat det samme, og ikke en av de har fått noen problemer ved å være kausjonist. Uten unntak har barna som har hatt kausjonister betalt ned så fort som mulig slik at de kommer innenfor EK kravet og dermed kan gjøre om lånet slik at de får låne uten kausjonist. Anonymkode: a1649...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #43 Del Skrevet 5. desember 2024 Du kan låne de pengene og så skriver dere en kontrakt på at pengene skal betales tilbake til deg innen et visst antall år f.eks / hele summen tilbakebetales ved salg. Anonymkode: 4417f...884 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #44 Del Skrevet 5. desember 2024 Gi lånet med sikkerhet i boligen, det kan tinglyses. Bør ha et rentenivå som følger KPI. Anonymkode: 1a1b6...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #45 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg låner ALDRI til noen, låne kan de gjøre i banken. Har de ikke mulighet til det må de leie eller flytte! Synes du rett og slett er dumsnill, ts. Det er ALDRI lurt å låne bort penger. Anonymkode: fc7a0...e92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #46 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan låne de pengene og så skriver dere en kontrakt på at pengene skal betales tilbake til deg innen et visst antall år f.eks / hele summen tilbakebetales ved salg. Anonymkode: 4417f...884 Og når de ikke klarer dette, ryker ts sin gode kjemi til stesønnen. Anonymkode: fc7a0...e92 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #47 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Gjør godt at jeg ikke føler meg utnyttet og for han at han føler at han ikke har utnyttet meg. Om jeg kjenner han rett kan han tenke sånn. Virker som begge ønsker å beholde den gode tonen og kontakten etter at hans mor døde for en del år siden. Har tenkt han skal få arve sammen med mine nevøer. Hvor mye har jeg ikke bestemt. Har en plan om å leve i tredve år til. Liten sjanse for egne barn. Anonymkode: f552f...b3f De fleste som blir syke eller dør i ulykke hadde planer om å leve mye lenger. Hvordan blir stemningen og nedbetalingeb hvis faren hans bedrar deg? Anonymkode: ef5bf...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #48 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Som betyr at mitt hus kan ryke? Jeg forstår jeg må lese meg opp på de tingene. Jeg tror hans gravide samboer kommer fra (liksom) gode kår som har brått har snudd. Så de kan ikke spørre den kanten. At hun er bortskjemt/dyr i drift som de sier og "vimsete" med penger. Gjerne andres penger. Det gjør meg bekymret. Anonymkode: f552f...b3f Hvis ditt hus ryker fordi du stiller opp som kausjonist for beløpet de mangler, så kan du ikke gi han de pengene heller. Da ryker jo huset med en gang i stedet for kanskje. Men når du har et så negativt syn på hans samboer så tror jeg ikke du skal blande penger inn i forholdet i det hele tatt. Du kommer til å irritere deg enda mer over henne og bekymre deg og så forpester det hele relasjonen. Penger kan være døden for personlige relasjoner og her er det tydeligvis uvilje i utgangspunktet. Ikke gjør det. Anonymkode: d48e4...694 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 5. desember 2024 #49 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg ville tenkt på flere ting her. - Hvordan er din lønn? Hvis du låner bort mye av sparekontoen din, og taket plutselig må byttes, har du råd til det? - Hvor mye er denne halvparten de mangler? - Har de generelt dårlig råd siden de ikke klarer å spare opp selv? De har barn på vei, og det vil koste etter hvert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #50 Del Skrevet 5. desember 2024 Av alle jeg kjenner som har fått hjelp av familie til å kjøpe bolig (inkludert meg selv) er det ingen som som har en ordning der familiemedlemmet eier en prosentdel av boligen. Det som er typisk er at man enten får en gave/forskudd på arv eller, får et privat lån uten renter/lav rente eller at foreldrene er medlåntakere på lånet, og at barna tar over den delen av lånet når leiligheten har økt i verdi eller når deler av lånet er betalt ned. Anonymkode: 7f851...330 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 5. desember 2024 #51 Del Skrevet 5. desember 2024 Basert på det du skriver virker det som du har en slags farsrolle for ham? Hva med å gi forskudd på arv? Ettersom du ikke har egne barn virker det som det er den enkleste løsningen. Privat lån kan forsure forholdet til sønnen, hvis han får betalingsproblemer/"sløser" bort pengene. Og eierandel kan også lage en del krøll, og han vil skylde deg en del av overskuddet den dagen leiligheten skal selges igjen. Tenk gjennom om de pengene du låner/investerer i leiligheten vil være verdt det i forhold til å gi de som gave. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 5. desember 2024 #52 Del Skrevet 5. desember 2024 (endret) spørsmålet ditt ts er uggent, ville det vært noe annet om det ikke var stesønnen din for eksempel? Ville du fortsatt tenkt det samme? personlig tenker jeg at man ikke skal låne bort penger man ikke kan avse men samtidig har en avtale nedskrevet på tilbakebetaling osv, og man skal ikke stille som kausjonist om man ikke er forberedt på å betale for det man tar på seg ansvar for, uavhengig av om det er sønnen, stesønnen, broren eller en venn, bekjent eller naboen.. Personlig valgte vi rett og seltt å gi pengene til vår eldste i gave, og de etter vil få tilsvarende beløp når de skal inn på markedet. Endret 5. desember 2024 av Carrot 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #53 Del Skrevet 5. desember 2024 Da vi skulle kjøpe vårt første hus stilte svigerforeldrene mine opp som kausjonister. Vi gjorde en kjapp og overflate oppussing som gjorde at etter tre mnd kunne vi refinansiere lånet og fikk innfridd kausjonistlånet. Jeg tror ikke vi hadde kjøpt huset hvis svigers hadde krevd eierskap i huset. Man ønsker jo ikke å bli sittende med to lån heller. Kausjonistlånet var dyrt! Anonymkode: 049f1...716 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 5. desember 2024 #54 Del Skrevet 5. desember 2024 Du sier ikke din alder, ts, men vil gjette at du er for ung til å gi bort penger som forskudd på arv. Sparepengene dine har du antagelig i fond som gir god avkastning og oppsparing til pensjonistalderen din. Men det er antagelig ikke et alternativ å bare gi bort pengene, og det er godt forståelig! Hvis du er kausjonist vil dette henge med i noen år fremover. Det kan føles ubehagelig for begge parter, men sparepengene står fortsatt hos deg og til din avkastning. Hvis du låner dem pengene vil det unge paret tjene flere tusen i mnd i mindre renteutgifter. Bare bruke lånekalkulator og se hvor billigere deres lån blir. Antagelig er det mye mer å spare på deres reduserte rentekostnader, fremfor avkastning pengene gir for deg. Deres rentebesparelse blir dermed en slags buffer som de kan sette av og tilbakebetale til deg. Dvs at selv om de betaler tilbake hver eneste krone så sparer de mye. Om du skal eie 5-10% av huset deres tenker jeg avhenger av tilliten dere imellom. Om det er fare for at de "glemmer" at har lånt penger av deg, ta eierskap. Da er det er eneste måten å sikre deg. Og de vil bli motivert til å betale tilbake lånet for å eie huset sitt 100%. Hvis du stoler på stesønnen så kan dere bare skrive en privat avtale og lage en nedbetlingsplan med mnd-avdrag til deg. Uansett om du tar rente eller låner dem gratis, vil det være langt billigere enn et topp-lån i banken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #55 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 16.00): Hvis dere har et slikt forhold bør du holde deg unna boligkjøp. Hva er det du vil, tjene penger på prisvekst eller tvinge han til og ha et « godt « forhold til deg ? Anonymkode: 61151...aff Hvis jeg sier nei kan forholdet surne. Hvis jeg sier ja kan det også skje. Penger forandrer forhold. For meg handler det ikke om fortjeneste. Han kan godt få kjøpe meg ut til samme pris etter to-tre år selv om boligen har steget i verdi. Men må kanskje få det skriftlig at hvis den stiger MEY i pris og det går lang tid, 10-20%, feks hvis krona "kollapser" enda mer, så må det reflekteres i verdisettingen på min andel. Anonymkode: 3ad8a...d5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet 8. desember 2024 #56 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvis jeg sier nei kan forholdet surne. Hvis jeg sier ja kan det også skje. Penger forandrer forhold. For meg handler det ikke om fortjeneste. Han kan godt få kjøpe meg ut til samme pris etter to-tre år selv om boligen har steget i verdi. Men må kanskje få det skriftlig at hvis den stiger MEY i pris og det går lang tid, 10-20%, feks hvis krona "kollapser" enda mer, så må det reflekteres i verdisettingen på min andel. Anonymkode: 3ad8a...d5c Og om det skulle kommet et fall i boligprisene i stedet for vekst? Vil denne avtalen også spesifisere at du skal ha mindre igjen? En slik avtale hvor du skal ha igjen mer dersom om verdien øker, men ikke mindre om verdien faller, er vel noe spekulativ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #57 Del Skrevet 8. desember 2024 Hvis de kan vise til en god skriftlig plan, så ville jeg tenkt at det var et alternativ å låne de pengene, hvis jeg var deg. Om ikke annet så kunne du fått dem til å reflektere over pengebruken bare ved å få dem til å presentere en skriftlig plan med inntekt og utgifter osv. Kanskje de innser at det er en dårlig ide, og du slipper å være den som sier nei. Anonymkode: 8c3ee...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #58 Del Skrevet 8. desember 2024 Gave eller rentefritt lån. Bare tull å eie en bitte liten prosent av andres hus. Anonymkode: 92bf7...86c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 8. desember 2024 #59 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg ville investert i deres bolig, altså hatt en eierandel. De har opsjon på å kjøpe deg ut, og du har krav på en del av fortjenesten når de selger feks. Dra til en advokat og prat gjennom det! Men helt ærlig. Jeg synes ikke du har mye penger på bok. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg er 40 og barna mine er tenåringer, så du må være eldre enn meg. Vi har mer oppspart enn det. Men det er jo penger vi skal leve av som pensjonister. Vi er avhengig av å ha avkastning på de midlene, det er en del av regnestykket. For vår del betyr det at vi kan investere i bolig til barna våre, men da også forvente en del av fortjenesten ved salg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #60 Del Skrevet 8. desember 2024 Deleierskap er bare tull, og kausjonist er en stor risiko. Jobber de? Du sier samboeren til din stesønn er vimsete med penger, det er vel derfor de ikke har spart EK nok? Vet de at utgiftene deres kommer til øke mer og mer fremover med barn i hus? Jeg tenker at å låne bort penger er særdeles dum ide om de i tillegg makser lån i banken uten barn. Bare det å eie og vedlikeholde hus er dyrt, så er det barn, kanskje flere barn, bil, transport? De kan ikke betale et ekstra lån i tillegg til alt dette. Særlig om samboeren er opptatt av fasade, da går det mye til nips, maling og fancy møbler og du kommer aldri til å få pengene tilbakebetalt. Eneste løsning er å gi de pengene, eller så må de rett og slett spare mer og sette ned forbruket. Du har 500000, TS, ikke 5000000 eller 50000000. En halv million er en god buffer men ikke mer enn det. Du burde hellere sette dem i fond og spare til pensjon enn å gi de bort. Anonymkode: 4eae8...139 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå