AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #21 Del Skrevet 4. desember 2024 Hva med å låne penger til din partner som kan velge hvordan hxn vil støtte stesønnen din ut fra beløpet hun låner? Trenger jo ikke betales tilbake med renter fra din partner, men trenger vel ikke være gave heller. Da kan hxn velge å gi pengene som gave til sin sønn (pass på at det blir særeie med sløseriet du beskriver hos sønnens kjæreste) eller om hxn vil låne ut penger videre eller kun stille som kausjonist. Da står du utenfor det hele, men du er med på å gi stesønnen din mulighet til å kjøpe egen bolig hvis det er dette det står om. Ved at du låner til din partner har du en kontrakt på at hxn skylder deg pengene dersom det blir slutt mellom dere. Dersom det ikke blir slutt mellom dere er det vel også helt greit at det er hxn som har hjulpet med boligkjøpet og ikke deg (mulig din partner synes det er sårt ikke å ha økonomi til dette selv og da kan det fort bli en greie mellom dere at du hjelper sønnen fremfor at det er dere elle bare hxn). Anonymkode: 3171b...893 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #22 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Som betyr at mitt hus kan ryke? Jeg forstår jeg må lese meg opp på de tingene. Jeg tror hans gravide samboer kommer fra (liksom) gode kår som har brått har snudd. Så de kan ikke spørre den kanten. At hun er bortskjemt/dyr i drift som de sier og "vimsete" med penger. Gjerne andres penger. Det gjør meg bekymret. Anonymkode: f552f...b3f Da hadde jeg tatt en ærlig prat med han om dette, når han spør. Spør litt hva han tenker. Hvordan han vil løse det i praksis. Kan hende dette er gjennomtenkt fra hans side og at han har en veldig god plan ❤️ Anonymkode: fb31e...f00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #23 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Gi vekk noe heller. Anonymkode: 293fd...467 TS har bare en halv million i banken. De bør brukes til bil, boligvedlikehold og investeringer. TS skal bli gammel hun og. Og kanskje blir hun syk? Man vet aldri. Låne bort penger er det dummeste man gjør. Det er som å gi bort. Og gi bort gjør man bare til egne barn. Anonymkode: 15c8c...5f6 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #24 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stesønn og hans samboer midt i 20-årene ønsker å kjøpe bolig og skal ha første barn snart. Men de har spart bare ca halvparten av egenandel for boliglån. Via omveier har jeg hørt at han samler mot for å snart spørre meg om å støtte med den siste halvparten. Bør jeg da kreve å eie feks 5-10% på papiret hvis det er så mye jeg støtter med? Er det vanlig? Mange unge får jo i dag støtte til boligkjøp, men hva slags støtte er vanlig? Blir jeg da en "grusom kapitalist" ved å kreve eierandel i stedet for å la det være et usikret personlig lån med ubestemt nedbetalingstid? Er selv gjeldfri med ca halv mill i pengebingen. Mao ingen onkel Skrue. Anonymkode: f552f...b3f Jeg hjalp søster med 10 % av kjøpesummen da hun kjøpte leilighet og står som 10 % eier av leiligheten. Har ikke tinglyst det, men skrevet kontrakt med vitner. Så jeg hadde hjulpet dem og da hatt en eierandel etter summen. Er ikke grisk eller grusom for det, alle ønsker å sikre pengene sine. Anonymkode: 75016...df2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #25 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stesønn og hans samboer midt i 20-årene ønsker å kjøpe bolig og skal ha første barn snart. Men de har spart bare ca halvparten av egenandel for boliglån. Via omveier har jeg hørt at han samler mot for å snart spørre meg om å støtte med den siste halvparten. Bør jeg da kreve å eie feks 5-10% på papiret hvis det er så mye jeg støtter med? Er det vanlig? Mange unge får jo i dag støtte til boligkjøp, men hva slags støtte er vanlig? Blir jeg da en "grusom kapitalist" ved å kreve eierandel i stedet for å la det være et usikret personlig lån med ubestemt nedbetalingstid? Er selv gjeldfri med ca halv mill i pengebingen. Mao ingen onkel Skrue. Anonymkode: f552f...b3f Det første du bør gjøre er å snakke med bankforbindelsen din om mulighetene. Og så bør du og din stesønn snakke om mulighetene. Du sier at «de» har spart opp 50% egenkapital, og så sier du senere at hun ikke er flink med penger. Dersom det er han som har spart opp så bør han eie en større andel enn deg. Dersom jeg - personlig - skulle bidratt med rene penger av noe størrelse så ville jeg også eiet en andel tilsvarende. Alternativt ville jeg bare kjøpt eiendommen i sin helhet og så leid den ut for en pris som dekket de faktiske kostnadene. Dersom jeg skal bidra med en andel inn forventer jeg også å ha noe å si om kjøpets størrelse. Et par med ett barn klarer seg helt fint på 50-60 kvadrat av moderat alder og ok standard. Så det - ikke drømmeboligen - er hva jeg er villig til å bidra inn i. Om to personer på feks 26 som ikke har valgt spare seg opp egenkapital har lyst på enebolig vedkommer ikke meg - de tåler bli realitetsorientert med en leilighet i blokk. Anonymkode: 4e03e...91c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #26 Del Skrevet 4. desember 2024 Det blir bare rot hvis du skal eie en prosent…. da må du betale din prosentandel av kommunale avgifter, renovering ++. Du kommer til å legge deg bort i hva stesønnen og samboeren gjør, og det blir dårlig stemning. Hvis de skal selge, blir du en part i det med økonomisk interesse. Hva hvis du trenger pengene og de ikke kan kjøpe deg ut, skal du kreve tvangssalg? Ikke bland deg inn i deres privatøkonomi. Det ryddigste er å be dem spare mer selv, det må de fleste gjøre. Det kan hende stesønnen din tror du har mer penger enn du faktisk har, og at “alle” får hjelp av foreldre, men det stemmer faktisk ikke. Et usikret privatlån er, som du allerede vet, en risiko. Og igjen blander du din økonomi med deres. Hva hvis de drar til syden, og du er sur fordi du mener at de pengene burde gått til nedbetaling av lån? Ny robotgressklipper? Ny bil? Du skjønner greia. Du har ikke lyst, og da bør du la være. Det ryddigste hadde vært forskudd på arv, men det er ikke din sønn. Anonymkode: eceaf...d97 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #27 Del Skrevet 4. desember 2024 Be de heller søke startlån og tilskudd via Husbanken. 500K på konto er ikke mye. Anonymkode: d307b...51d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #28 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som betyr at mitt hus kan ryke? Jeg forstår jeg må lese meg opp på de tingene. Jeg tror hans gravide samboer kommer fra (liksom) gode kår som har brått har snudd. Så de kan ikke spørre den kanten. At hun er bortskjemt/dyr i drift som de sier og "vimsete" med penger. Gjerne andres penger. Det gjør meg bekymret. Anonymkode: f552f...b3f Nei, ikke kausjonist. At samboeren er vimsete med penger, er et rødt flagg i seg selv. De er voksne mennesker. De må spare penger til bolig, som alle andre. Det er dyrt å eie bolig. Har man ikke råd til å spare, har man ikke råd til egen bolig. Utgiftene vil også gå mye opp når de får barn. Det er ingen menneskerett å eie bolig når man er midt i 20-årene, det er det mange som ikke gjør! Anonymkode: eceaf...d97 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #29 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): TS har bare en halv million i banken. De bør brukes til bil, boligvedlikehold og investeringer. TS skal bli gammel hun og. Og kanskje blir hun syk? Man vet aldri. Låne bort penger er det dummeste man gjør. Det er som å gi bort. Og gi bort gjør man bare til egne barn. Anonymkode: 15c8c...5f6 Det blir som gi bort , og det er ryddigere og gi bort. Enig at man bare bør gjøre det til egne barn/ arvinger. Så og gi bort forskudd på arv kunne fint blitt gjort i denne situasjonen , men ts bør bestemme seg for det først. ja, enig i at man bør sikre seg selv først, så hvis man er usikker bør man vente. Anonymkode: 61151...aff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #30 Del Skrevet 4. desember 2024 Stesønn og samboer bør finne seg i at de ikke har råd til ønsket bolig og senke kravene slik at de kan kjøpe noe de faktisk har råd til. Anonymkode: 00ecc...2ca 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #31 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Be de heller søke startlån og tilskudd via Husbanken. 500K på konto er ikke mye. Anonymkode: d307b...51d Hvorfor i alle dager skulle de kvalifisere til startlån og tilskudd? Anonymkode: 61151...aff 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #32 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor i alle dager skulle de kvalifisere til startlån og tilskudd? Anonymkode: 61151...aff Som etablert ungt par med barn på vei og ikke nok EK til å få vanlig boliglån kan man få lån via Husbanken. Å søke er gratis og kan lønne seg. Anonymkode: d307b...51d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taffel Skrevet 4. desember 2024 #33 Del Skrevet 4. desember 2024 Gi han da heller et rimelig lån på det de mangler? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #34 Del Skrevet 4. desember 2024 En annen sak som slår meg: Hvis de har barn på vei påvirker det også økonomien voldsomt, og hvis banken vet/får vite det (og det er jo strengt tatt bra) så senker de beløpet de er villige til å la det unge paret få låne. Men generelt veldig skeptisk til å låne bort penger eller være medlåntaker hvis hun har vist seg å være skjødesløs økonomisk. Et par andre ting: Er hun i jobb i dag? Det har jo veldig mye å si. Det utgjør en grad av sikkerhet for at hun har jobb å komme tilbake til. Har hun ikke jobb er de dårlig stelt de neste par årene, pluss at det i praksis blir vanskeligere for henne å finne jobb etter permisjon. Pengene de har til egenkapital: Er det likt fordelt, eller er det han som sitter med mesteparten av dette? Anonymkode: 3083d...8aa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #35 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS har bare en halv million i banken. De bør brukes til bil, boligvedlikehold og investeringer. TS skal bli gammel hun og. Og kanskje blir hun syk? Man vet aldri. Låne bort penger er det dummeste man gjør. Det er som å gi bort. Og gi bort gjør man bare til egne barn. Anonymkode: 15c8c...5f6 En halv million er ikke "bare" når man sitter på en nedbetalt bolig i tillegg. Ts har jo en formue på flere millioner. Anonymkode: eb25f...3c3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #36 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva med å låne penger til din partner som kan velge hvordan hxn vil støtte stesønnen din ut fra beløpet hun låner? Trenger jo ikke betales tilbake med renter fra din partner, men trenger vel ikke være gave heller. Da kan hxn velge å gi pengene som gave til sin sønn (pass på at det blir særeie med sløseriet du beskriver hos sønnens kjæreste) eller om hxn vil låne ut penger videre eller kun stille som kausjonist. Da står du utenfor det hele, men du er med på å gi stesønnen din mulighet til å kjøpe egen bolig hvis det er dette det står om. Ved at du låner til din partner har du en kontrakt på at hxn skylder deg pengene dersom det blir slutt mellom dere. Dersom det ikke blir slutt mellom dere er det vel også helt greit at det er hxn som har hjulpet med boligkjøpet og ikke deg (mulig din partner synes det er sårt ikke å ha økonomi til dette selv og da kan det fort bli en greie mellom dere at du hjelper sønnen fremfor at det er dere elle bare hxn). Anonymkode: 3171b...893 Mora til stesønnen døde for noen år siden står i et av innleggene hans, så litt vanskelig å låne henne penger. Anonymkode: cd636...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #37 Del Skrevet 4. desember 2024 Tenker det kommer veldig an på hva du er komfertabel med og hvordan du ser på han. Det går jo òg an at du gir eit billig lån uten renter. At du feks ber om at disse pengene skal gå for bonussønnen sin del at han skal tene på det at han slipper rente . Men du kan jo òg høre hva han forventer seg når han spør Anonymkode: cd636...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #38 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): En halv million er ikke "bare" når man sitter på en nedbetalt bolig i tillegg. Ts har jo en formue på flere millioner. Anonymkode: eb25f...3c3 Det koster med hus selv om det er nedbetalt. Og alltid fint å ha en buffer om det skjer noe uforutsett. Anonymkode: d307b...51d 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #39 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): En halv million er ikke "bare" når man sitter på en nedbetalt bolig i tillegg. Ts har jo en formue på flere millioner. Anonymkode: eb25f...3c3 En dag må taket skiftes og huset dreneres. Da er det tomt for cash uansett formue. Anonymkode: b509f...eb5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #40 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Stesønn og hans samboer midt i 20-årene ønsker å kjøpe bolig og skal ha første barn snart. Men de har spart bare ca halvparten av egenandel for boliglån. Via omveier har jeg hørt at han samler mot for å snart spørre meg om å støtte med den siste halvparten. Bør jeg da kreve å eie feks 5-10% på papiret hvis det er så mye jeg støtter med? Er det vanlig? Mange unge får jo i dag støtte til boligkjøp, men hva slags støtte er vanlig? Blir jeg da en "grusom kapitalist" ved å kreve eierandel i stedet for å la det være et usikret personlig lån med ubestemt nedbetalingstid? Er selv gjeldfri med ca halv mill i pengebingen. Mao ingen onkel Skrue. Anonymkode: f552f...b3f Du tar pant i boligen. Enkelt og greit, med mindre du tenker at det er greit å tape de kronene , i verste fall. Anonymkode: ecfce...4a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå