AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #21 Del Skrevet 19 timer siden Det er en skikkelig kjip situasjon du er i. Men hvorfor gikk han ned i stilling isteden for å gå til legen når han var utbrent? Han kunne fått jo sykemelding og etterhvert behandling. Snakket dere ikke sammen? Hvis dere er gift har dere forsørgeransvar for hverandre, og å jobbe redusert er typisk sånn man diskuterer med ektefelle. Si st du gjerne kjøper gamingstol, men at du ikke synes det er greit at han jobber så lite. Han trenger kanskje å tenke nytt om hva slags jobber han kan trives i, du kan sende han til nav - der kan han få gratis karriereveiledning. Anonymkode: 2edcd...83a 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #22 Del Skrevet 19 timer siden Jeg har vært utbrent. Gikk til psykolog, men gamet masse da jeg fikk angst og ikke orket å møte mennesker fysisk. Fikk masse online venner og under ett år senere ble jeg friskmeldt og gikk tilbake til full jobb. Kvinne btw. Anonymkode: a46cf...93b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #23 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Han sitter oppe til midt på natta, står opp først rundt lunsj lenge etter at jeg har levert ungene og dratt på jobb. Det er vel dette som er problemet til TS, ikke nødvendigvis gamingen i seg selv. Det må jo gå an å legge noen tøyler på seg selv, selv om man plutselig har litt mer fritid enn normalt. En start er jo å sove på nettene og bidra litt på de tidspunktene som krever litt ekstra i husholdet. TS driter vel sikkert i om mannen gamer noen timer på dagtid når verken hun eller barna er hjemme. Men han er vel blitt helt avhengig av gamingen og klarer ikke legge den fra seg, selv på nettene. Og da blir det jo et "problem". Anonymkode: 3c958...cd3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #24 Del Skrevet 19 timer siden TS, når du skriver at han er "utbrent", mener du at han ikke er det? Eller bruker han gaming for å rømme fra virkeligheten, da utbrenthet ofte medfører depresjon? Anonymkode: d9cb8...1e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #25 Del Skrevet 18 timer siden Han kan like gjerne flytte på hybel. Anonymkode: e8195...5c8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #26 Del Skrevet 18 timer siden For noe tull av en voksen mann å oppføre seg sånn. Dette burde han vært ferdig med i tenåra. Anonymkode: 19af9...d24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #27 Del Skrevet 18 timer siden Kan folk slutte å gnåle over hvor fælt det er å ha gaming som hobby, og at det bare er noe tenåringer skal gjøre eller gjør? Det er mange i både 30, 40 og 50-årene som gamer, men folk ser det ikke. Selv vet jeg om personer i høye stillinger som gamer på sin fritid. Også hardtarbeidende artister og profesjonelle fotballspillere. Du finner gamere i alle ulike stillinger og aldersnivå, men på grunn av fordommer så snakkes det ikke om. Problemet er ikke gaming i seg selv, men tiden som blir brukt. Er det en balanse, bør ikke dette være en problemstilling i det hele tatt. Anonymkode: 7fd3b...030 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #28 Del Skrevet 18 timer siden Elon Musk er en gamer, for en døgenikt… Anonymkode: 0fb4d...8bc 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #29 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis dette ødelegger ditt sosiale liv bør du finne deg en terapeut. Anonymkode: 04882...0cd Helt enig, du har det ganske fint i livet hvis dette er din største bekymring ts. Anonymkode: 11ff9...38a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 18 timer siden #30 Del Skrevet 18 timer siden Jeg ser helt ærlig ikke noe galt i at han ønsker seg gamingstol til jul så lenge dette er hobbyen hans. Hadde det vært bedre at han hadde ønsket seg modelltog til togbanen sin? Det er også en hobby. Så lenge han bidrar med sin del av husarbeidet og barna og gamingen ikke tar over livet hans så er dette en like god hobby som mye annet. Utbrenthet tar lang tid å bli frisk av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 18 timer siden #31 Del Skrevet 18 timer siden Ryddet for brukerangrep,samt svar til dette. Chantielle mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #32 Del Skrevet 18 timer siden Sirah skrev (35 minutter siden): Jeg ser helt ærlig ikke noe galt i at han ønsker seg gamingstol til jul så lenge dette er hobbyen hans. Hadde det vært bedre at han hadde ønsket seg modelltog til togbanen sin? Det er også en hobby. Så lenge han bidrar med sin del av husarbeidet og barna og gamingen ikke tar over livet hans så er dette en like god hobby som mye annet. Utbrenthet tar lang tid å bli frisk av. Gaming hjelper ikke. Anonymkode: e8195...5c8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 17 timer siden #33 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gaming hjelper ikke. Anonymkode: e8195...5c8 MEn å spre løgner det hjelper vel ego ditt hva? Da kan du peke hgit siden å se: "jeg hadde rett, se det står der!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #34 Del Skrevet 17 timer siden Måtte gå fra kontoret og ut i bilen for å gråte, faktisk. Fordi du spurte hva han ønsket seg og han svarte. Gud bedre, da tåler du ikke mye. Og kunne du ikke gråte på do? De andre lurte vel på hva du drev med ute i bilen? Anonymkode: c776f...9e2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #35 Del Skrevet 17 timer siden høres ut som du er gift med en 12 åring. gikk ned i stilling for å spille spill på datamaskinen. hva faen Anonymkode: b5d25...faa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #36 Del Skrevet 17 timer siden Forstår jeg deg rett, TS, om at din mann unnlot å dra til legen, men valgte selv å kutte ned sin stilling frivillig, og forklaringen han ga deg var at han er utbrent? Har han søkt lege etter at han reduserte stillingen sin? Går han i behandling? Har han gitt deg noen gode grunner for hvorfor han mener han er blitt utbrent? Har han en plan for fremtiden som han har delt med deg? Ser han for seg at han skal fortsette som nå, jobbe redusert, ha redusert inntekt, sitte oppe på nettene for å game for så å sove halve dagene...også i fremtiden? Hva gjør han for egen helse nå? Den gamingstolen tenker jeg du bør glemme først som sist. Å gi ham den nå blir på en måte som å kjøpe alkohol til en alkoholiker som ikke vil ta tak i egen avhengighet. Eller for å si det på en annen måte - så lenge du støtter ham med å legge forholdene bedre tilrette for hans gaming, ved å ikke stille krav til hans deltakelse både når det gjelder økonomi og med forhold og familie, så bidrar du til å gjøre det enklere for ham å fortsette å ikke ta ansvar for egen helse og eget liv. Du blir medavhengig. Denne gamingstolen er ikke problemet. Problemet er at din mann har helseproblemer som han ikke tar ansvar for, og at han forventer at du skal støtte ham økonomisk når han velger å kutte sin stilling og gå ned i lønn istedenfor å få en sykemelding og ta ansvar for egen helse. Han forventer samtidig at du, fordi du tjener bedre og har penger på konto skal sponse ham i dette. Hadde han sykemeldt seg, tatt ansvar for egen helse, søkt behandling, så selvfølgelig skulle du ha støttet ham - men heller ikke da burde du ha kjøpt en slik stol til ham så lenge han sitter oppe hele nettene og sover hele dagene istedenfor. Han må først bli frisk og vise at han ikke har et avhengighetsforhold til gamingen, og at han ikke rømmer inn i gamingen for å slippe å forholde seg til sine andre helseproblemer. Du må få ham i tale, Ts. Ikke en gang nevn denne gamingstolen, for den er bare en avledning som når du ikke kjøper den vil bli brukt mot deg, med at du er gnien, ikke vil ham vel, ikke støtter hans hobby osv. Det er en manipulasjonsteknikk. Han vil mest trolig uansett bruke samme argumentene mot deg om du ikke kjøper stolen til ham - men da vet du i hvert fall at du ikke støtter hans ødeleggelse av seg selv og familien... (Og nei, det betyr ikke at jeg er mot all gaming, men gaming er noe som må komme etter jobb, forhold, barn, familie, hus, trening og andre nødvendige oppgaver og forpliktelser. Og gamingen kan ikke være i et slikt omfant at det går utover egen og familiens helse og liv.) Få ham til å være konkret! Når var han hos legen for sin påståtte utbrenthet? Hva er årsaken til utbrentheten? Hvilket behandlingsopplegg har han avtalt med legen? Var det greit for arbeidsgiver at han bare kuttet ned på arbeidsprosenten sin? Hva er avtalen med arbeidsgiver - er dette en tidsbegrenset avtale? Eller har han varig sagt fra seg en viss stillingsprosent? Eller kan han ha blitt oppsagt fra jobben? Hvor mye jobber han egentlig nå? Jobber han i det hele tatt? Hvis han mener at dette skal være en varig løsning, at han ikke vil jobbe fullt, da må dere også ta en alvorsprat rundt det økonomiske. Få frem tallene på hvor mye mindre han vil tjene hver måned og hvert år, og hva det betyr i praksis når det gjelder alle kostnader dere har. Hvor mye satt han igjen med til eget forbruk før han kuttet ned på jobbingen? Hvordan samsvarer det nå med dyrt gamingutstyr? Hva skal dere som familie kutte ned på hvis han skal jobbe så mye mindre? Hva mener han dere skal kutte ned på? Er han villig til å kutte ned på noe? Om han ikke har vært hos lege ville jeg spurt ham hvorfor, og forventet et konkret svar på hvorfor. Nekter han ville jeg spurt direkte, hva er hans egentlige problem nå, er han deprimert, føler han seg fysisk syk? Hvis ja, er svaret opplagt at han må til lege! Jeg ville sagt at det ikke er et valg å ikke gå til legen, da han er en voksen mann som ikke bare må ta ansvar for seg selv og egen helse, men også at han som en voksen mann, ektemann/samboer og far også har ansvar for å gjøre det som skal til for at familien skal ha det bra, og det gjør han ikke når han sitter oppe hele nettene og sover til langt på dag og ikke jobber og nekter å gå til lege for hva enn hans egentlige problem er! Nekter han å snakke og å gå til legen, da hadde jeg sagt at da må dere i parterapi. Nekter han det også hadde jeg kontaktet både hans familie og hans fastlege for å fortelle at han har sagt opp deler av sin stilling, og nå sitter og gamer til langt på natt, sover halve dagene, nekter å gå til lege. Avhengig av hva han svarer så ville jeg, om jeg ble bekymret nok, også ringt hans arbeidsgiver og lurt på om han faktisk jobbet der lenger og i så fall hvor stor prosent. Ikke sikkert arbeidsgiver kan gi deg noen svar. Men du har ingenting å tape på det. Fortsetter mannen som nå så er det bare snakk om hvor lenge du holder ut dette med en mann som mest trolig bare vil bli dårligere og mindre funksjonell. Anonymkode: 0d92b...7eb 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 17 timer siden #37 Del Skrevet 17 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager langt innlegg, men jeg må bare få det ut, for nå koker det over inni meg. Min mann er inne i en kjip periode for tiden. Han har gått ned i stilling etter eget ønske pga. mener han er "utbrent". Det er jo flott at han kunne gjøre det, og vi overlever greit økonomisk, men nå sitter han ganske mye hjemme på dagtid og kaller det "fritid". Jeg tenkte først at han kanskje bare trengte å "hente seg inn" litt før han kunne gå tilbake i full jobb, men det var før han begynte med gaming. Nå driver han bare med gaming, og han snakker bare om gaming. Han sitter oppe til midt på natta, står opp først rundt lunsj lenge etter at jeg har levert ungene og dratt på jobb. Han kjører fortsatt ungene til fotballtrening, men det gjorde han jo da han var i full jobb også. Så resten av familien merker fint lite til denne "fritiden" han snakker om. Jeg prøvde å se positivt på det og tenke at kanskje han bare trenger dette en liten stund, men det blir bare verre. Hele uka har jeg gått og hørt på ham snakke om gaming, og i dag toppet det seg for meg. Jeg forsøkte å snakke til ham som et voksent menneske og spørre hva han ønsker seg i julegave. Jeg tenkte kanskje vi to kunne ta en langhelg borte og kose oss borte fra alt sammen og være et ektepar. Han sendte meg melding tilbake med lenke til en forbanna gamingstol. Jeg måtte gå fra kontoret og ut i bilen for å gråte. Det føles som jeg er gift med en mann som VIL være en taper. Jeg tjener godt og har godt med penger på konto, så det er null problem for meg å kjøpe den dyreste og flotteste gamingstolen de har, som han kan sitte i døgnet rundt på det som pleide å være mitt hjemmekontor. Men blir det ikke å belønne ham for at han lever som en tolvåring på sommerferie? Vi er voksne folk. Jeg snakker jo med alle jeg kjenner om hva jeg får og gir til jul. Ikke for å skryte av noe, men fordi jeg er en helt normal voksen. Jeg må ha en samtale på jobben, med mine foreldre og med utallige venninner, med HANS foreldre, om hva som var under treet i år. Og han vil at jeg skal si jeg ga ham en gamingstol. Er det mulig? Han skjønner ikke at han ødelegger sitt eget og vårt felles liv med gamingen og må ødelegge julen og mitt sosiale liv også. Har noen vært i samme situasjon og har noen råd? Og nei, jeg kan ikke gå fra ham. Han er far til mine barn og jeg elsker ham, enn så lenge, til tross for det han har blitt og er i ferd med å bli. Anonymkode: 7a336...dd0 Bare for å sette det litt i perspektiv, jeg ser på deg som taperen her. Jeg håper vel at du går ifra han slik at han kan finne seg noen som er mer kompatible. Syntes forøvrig at det er ett veldig langt innlegg bare for å frem fordommene dine. Dette kunne du lett kokt ned til 4-5 setninger. Endret 17 timer siden av Rosa Gnom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #38 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Måtte gå fra kontoret og ut i bilen for å gråte, faktisk. Fordi du spurte hva han ønsket seg og han svarte. Gud bedre, da tåler du ikke mye. Og kunne du ikke gråte på do? De andre lurte vel på hva du drev med ute i bilen? Anonymkode: c776f...9e2 TS er selvfølgelig fortvilt fordi mannen synes å ha meldt seg ut av arbeidsliv, ut av familieliv og synes å rømme fra egen helse med å game, uten å ha noen samtaler med henne som partner. En normalt oppegående partner vil i en slik situasjon bli fortvil, frustrert, føle seg hjelpesløs. Stolen blir et symbol han bruker for å fortelle at all denne gamingen som gjør at han ikke sover på natten, sover borte halve dagene og i prinsipp i stor grad har meldt seg ut av familien og viser null ansvarlighet og forståelse for at hans valg belaster Ts så mye som det gjør. Han kommuniserer ikke, han distanserer seg fra både TS og familien. Og den gamingstolen viser at han har tenkt å fortsette som dette videre. Da er det en helt forståelig reaksjon fra TS å bli fortvilt! Jeg antar at hun allerede har forsøkt å få svar fra ham tidligere om hva som foregår, uten at han vil snakke med henne om det. Akkurat nå ble TS fortvilt og lei seg, noe som er normalt når man ser at mannen og familien man elsker er i ferd med å endre seg så mye, når fellesskapet forsvinner med partneren og man ser at den andre ikke har noen planer om å endre dette, heller det motsatte. Jeg håper TS kan hoste opp litt sinne i denne situasjonen istedenfor, slik at hun kan bruke det konstruktivt til å få saklige samtaler med mannen, sette krav til ham, få ham til å gå til legen, bli med i parterapi m.m.! TS fortjener en partner som respekterer henne, en som kommuniserer henne, ikke bare kjører sitt sololøp uten tanke for hva hans valg får for familien, forholdet og familiens økonomi! Anonymkode: 0d92b...7eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #39 Del Skrevet 17 timer siden Rosa Gnom skrev (1 minutt siden): Bare for å sette det litt i perspektiv, jeg ser på deg som taperen her. Jeg håper vel at du går ifra han slik at han kan finne seg noen som er mer kompatible. Syntes forøvrig at det er ett veldig langt innlegg bare for å frem fordommene dine. Dette kunne du lett kokt ned til 4-5 setninger. Vinneren er mannen som har valgt å gå ned i stillingen, tape lønn og nå sitter oppe på nettene for å game og sover bort halve dagene og forventer at TS skal opprettholde en dyrere livsstil for ham selv om han selv ikke bidrar til å bedre egen helse? Anonymkode: 0d92b...7eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #40 Del Skrevet 17 timer siden Rosa Gnom skrev (1 minutt siden): Bare for å sette det litt i perspektiv, jeg ser på deg som taperen her. Jeg håper vel at du går ifra han slik at han kan finne seg noen som er mer kompatible. Syntes forøvrig at det er ett veldig langt innlegg bare for å frem fordommene dine. Dette kunne du lett kokt ned til 4-5 setninger. Hvem i all verden vil ha en voksen mann som sier opp halve jobben sin, gamer hele natta og sover halve dagen? Det handler jo ikke om fordommer. Er mannen syk, så må han vise vilje til å bli bedre ved å søke behandling. For gaming blir han ikke friskere av. Mener du at denne mannen er en god partner og far? Anonymkode: 61b72...871 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå