Gå til innhold

Er dette riktig om skattelisten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen må tro de ser lønna i skattelisten. Hvis noen snoker på meg, vil de tro jeg har nesten det dobbelte i lønn av hva jeg faktisk har, siden nesten halvparten er kapitalinntekt.

Anonymkode: 45f8a...d5b

Det får man vel et hint på når man ser din formue ved siden av.

Eller kan man ha mye kapitalinntekter uten at det vises som formue? Jeg antar det hvis man har solgt seg helt ut av børsen, men det er vel heller sjeldne tilfeller. Kapitalnintekter betyr vel oftest renteinntekt fra sparekonto og gevinst på aksjer+fond.

Anonymkode: b282a...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet. Men det er allikevel de som har ansvaret for å trekke det…..

Anonymkode: d7f0d...c1c

En automatisert prosess. Setter du inn at du tjener 50% lindre vil vi trekke deg kun 50% av det du trekkes i dag. Så vil du få baksmell neste år. 

Anonymkode: 5c177...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det får man vel et hint på når man ser din formue ved siden av.

Eller kan man ha mye kapitalinntekter uten at det vises som formue? Jeg antar det hvis man har solgt seg helt ut av børsen, men det er vel heller sjeldne tilfeller. Kapitalnintekter betyr vel oftest renteinntekt fra sparekonto og gevinst på aksjer+fond.

Anonymkode: b282a...253

Jeg har ca 150 000 i kapitalinntekt i år, men  0 i formue. Deler av denne inntekten skatter jeg 22 % av og deler av den 37,84. 

Anonymkode: 40374...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jupp. Tror det har vært en enorm bjørnetjeneste å "forenkle" det/lempe "ansvaret"(les:oppgaveløsingen) over på andre. 

Anonymkode: d7f0d...c1c

Nåja. For noen enkeltindivider kanskje, men også den gang var det mange som ikke ante hva de holdt på med og som derfor hadde mange feil eller ikke fikk mange fradrag. Det er nok mye mer riktig for mange flere nå, enn før. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...