AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #21 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Om min mann hadde vært utro så skal sannelig ungene og hele bygda få vite det, i detaljer. Anonymkode: 5a374...412 Høres ut som at far vil bli den beste omsorgspersonen for barna hvis det blir brudd mellom dere. Anonymkode: cf63b...0d5 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #22 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg mener barn skal få vite at mamma eller pappa svek den andre med utroskap. Den som var utro fortjener at barnet snur ryggen til den, og aldri ønsker kontakt syns nå jeg. Om min mann hadde vært utro så skal sannelig ungene og hele bygda få vite det, i detaljer. Anonymkode: 5a374...412 Lesetips til deg: "Ikke mennesker jeg kan regne med" av Kyrre Andreassen... Anonymkode: f5768...6b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #23 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det som er stygt gjort er utroskapet fra foreldren. Den personen øddela familien for barnet. Stjal deres gode barndom og knuste en hel familie. Nå må ungene leve med skammen for resten av livet i 2 husholdninger, muligens også med en halv og fille-søsken her og der. Stemor og stefar. Det er stygt gjort og en lidelse. Det at man forteller sannheten er bare riktig for da kan barnet ta valget med å snu ryggen til den som øddela alt for de. Anonymkode: 5a374...412 Skam? Det påføres av andre, for eksempel deg med de krakilske holdningene. Livet er ikke så svart/hvitt. Man må bare takle det som kommer. Anonymkode: c7db3...c03 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #24 Del Skrevet 4. desember 2024 Dette er det mest harry jeg vet om. Anonymkode: 0458b...4b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #25 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som har erfaring med hvordan det oppleves for barna at en av foreldrene får ny kjæreste rett etter samlivsbruddet? Egen erfaring som barn, eller som voksen? Mine barn kommer til å bli utsatt for dette. Og jeg lurer på hvordan ungene (mellomtrinnet) kommer til å reagere…Faren har gått fra meg til fordel for en annen kvinne, som også er en person de kjenner godt (mor til nær venn). Forholdet deres er fremdeles hemmelig, men det er nok bare snakk om tid før de blir informert om at «pappa nå har blitt kjæresten til mammaen til Klara». De sørger fremdeles over bruddet, men vet ingen ting om at pappaen var utro mot meg, og at han valgte henne. De bor 50/50 hos meg og han, ca. 6 måneder siden han flyttet ut. Selv er jeg veldig langt unna å tenke på noen ny mann. Finnes ikke interessert engang, og vet ikke engang om jeg noensinne kommer til å få meg kjæreste. Anonymkode: 37332...29c Overskriften blir litt feil. Det er ca 6 måneder siden han flyttet iut, så det er jo ikke sånn at ungene opplever at han går rett i nytt forhold. Det er gått såpass lang tid og barna er ikke introdusert for ny dame ennå, og det er hemmelig. Da er det ikke rett fra forhold med deg som mor til ny kjæreste, så mnei de kommer ikke til å oppleve det. Hva om det holdews hemmelig et halvår til eller noe sånt? Så selv om han var utro og gikk fra deg for en ny, så er hun fortsatt ikke en del av barna sine liv. Så det er ikke rett etter samlivsbrudd for deres del Anonymkode: 0c248...8fb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #26 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det som er stygt gjort er utroskapet fra foreldren. Den personen øddela familien for barnet. Stjal deres gode barndom og knuste en hel familie. Nå må ungene leve med skammen for resten av livet i 2 husholdninger, muligens også med en halv og fille-søsken her og der. Stemor og stefar. Det er stygt gjort og en lidelse. Det at man forteller sannheten er bare riktig for da kan barnet ta valget med å snu ryggen til den som øddela alt for de. Anonymkode: 5a374...412 Herregud. Det er uansett foreldrene til barn det er snakk om, det er ikke sånn at barn skal velge kun mor eller far fordi den ene part har vært utro, Mest korka jeg har lest. Dette er mellom foreldrene og ikke noe barn skal ta stilling til, Du kan fortsatt være en god forelder selvom om du er utro mot parneren din. Ungne skal da vel ikke ta noe skam for hva de voksne gjør Anonymkode: 0c248...8fb 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #27 Del Skrevet 4. desember 2024 Her gikk nabofaren fra samboer ved påsketider og er allerede samboer med ei anna. Og de har et barn med autisme som nok tåler endringer dårlig. Han hadde klaget over kontrollerende eks til mannen min og bedyret at han ikke var utro. Yeah right. Noen foreldre er så egoistiske. Ts, det er ikke bra. Men du får ikke gjort noe med det. Folk tenker nok sitt dessverre. Selv ungene i huset her har kommentert at det var dårlig gjort av naboen det han gjorde Anonymkode: 3d9b6...e27 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #28 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg mener barn skal få vite at mamma eller pappa svek den andre med utroskap. Den som var utro fortjener at barnet snur ryggen til den, og aldri ønsker kontakt syns nå jeg. Om min mann hadde vært utro så skal sannelig ungene og hele bygda få vite det, i detaljer. Anonymkode: 5a374...412 Den slags tankegang kan man ikke ha når man er forelder. Dvs du kan tenke det, men ikke utføre det. Barna blir like skadelidende om ikke mer, enn mannen/kvinnen som svek deg. Klarer du ikke sette ungene først, så er du ikke en god forelder rett og slett. Anonymkode: cebda...25f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 4. desember 2024 #29 Del Skrevet 4. desember 2024 Min far gikk fra min mor da jeg gikk i 7. klasse og flyttet rett inn til den nye kjæresten. Jeg sa klart ifra at jeg ikke ønsket å møte henne, men ble ikke hørt og bodde med henne og hennes to barn da jeg måtte på samvær. Ikke akkurat et sjakktrekk for å prøve å til stefamilien på en god måte. Som barn og tenåring synes jeg hele greia var avskyelige og jeg var veldig skuffet og sint. Som voksen har vi minimalt med kontakt og jeg ser det som om at han generelt sett har dårlig moral og er selvsentrert. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #30 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 6 måneder er ikke veldig kort tid, ts. Tvert imot er 6 måneder en helt grei mengde tid. Den som avslutter et forhold har som oftest gjort seg ferdig med forholdet før han eller hun går ut av det, og er altså helt ferdig med «prosessen» i det bruddet er et faktum. At du har valgt å ikke gjøre deg ferdig med forholdet de siste 6 månedene er verken din eks eller dine barn sitt ansvar. Det er dine følelser å bearbeide, dermed er det du som ta ansvar for å bearbeide dem. Og mennesker med barn er voksne, ts. Vi vet alle at forhold skal vare til en eller begge ikke lengre ønsker være i forholdet. Sånn er det bare, og vi forholder oss til det. Alternativet ville vært å gå tilbake til våre besteforeldre eller oldeforeldres destruktive forhold der man gjerne angret hele greia etter 7 år og så likevel var stuck med hverandre i evig ulykke, til den dagen en eller begge avgikk ved døden. Og det er et meget dårlig alternativ. Ingen av dem var det minste lykkelige. Anonymkode: cc779...1b0 Jeg synes du skal si til fagpersonene at de ikke har greie på hva de snakker om. Dette forstår du deg mye bedre på. https://www.klikk.no/foreldre/barnepsykolog-med-oppfordring-til-skilte-foreldre---vent-minst-et-ar-for-dere-introduserer-nye-partnere-for-barna-4628771 Anonymkode: fb33f...aef 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #31 Del Skrevet 4. desember 2024 Her gikk det en uke fra han flyttet ut, til barna ble introdusert for den nye kjæresten.. det ene barnet tok det veldig hardt, grein masse og ville ikke dit i det hele tatt. Det varte i flere år. Det andre barnet til det tilsynelatende bra, men har slitt litt likevel. Anonymkode: 2d4b3...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #32 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken skam er det du mener barna skal bære? Anonymkode: 11fc9...996 Man forstår da at innskriver ikke mener direkte at barna skal leve med skam pga fars utroskap. Det påpekes derimot at barn likevel gjør nettopp dette: Lever med skam. Det får også store konsekvenser for barn at en familie slites sønder og sammen pga utroskap. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å måtte skjerme den ansvarlige part i så stor grad. Vi skal liksom aldri kunne fortelle at det var utroskap involvert fordi da utleverer vi eksen. Herregud, man må da kunne forstå at det sitter igjen et voksent menneske som fullstendig mister fotfestet uten å kunne begrunne dette overfor egne barn engang. Tenker ting ville vært mye enklere for uskyldig involverte å gå videre hvis ansvar (og skam hvis de bare ikke hadde vært så jævla skamløse) kunne vært plassert der det skulle. Er det virkelig så innmari vanskelig å forstå? Ingen ønsker å påføre barna skam her! Anonymkode: 22b84...858 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #33 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen som har erfaring med hvordan det oppleves for barna at en av foreldrene får ny kjæreste rett etter samlivsbruddet? Egen erfaring som barn, eller som voksen? Mine barn kommer til å bli utsatt for dette. Og jeg lurer på hvordan ungene (mellomtrinnet) kommer til å reagere…Faren har gått fra meg til fordel for en annen kvinne, som også er en person de kjenner godt (mor til nær venn). Forholdet deres er fremdeles hemmelig, men det er nok bare snakk om tid før de blir informert om at «pappa nå har blitt kjæresten til mammaen til Klara». De sørger fremdeles over bruddet, men vet ingen ting om at pappaen var utro mot meg, og at han valgte henne. De bor 50/50 hos meg og han, ca. 6 måneder siden han flyttet ut. Selv er jeg veldig langt unna å tenke på noen ny mann. Finnes ikke interessert engang, og vet ikke engang om jeg noensinne kommer til å få meg kjæreste. Anonymkode: 37332...29c Selvsagt er det bare "snakk om tid" før ny dame introduseres, men om det er snakk om tre, seks eller tolv mnd vet da du ingenting om, da ingenting har skjedd enda? Her må du bare svelge stoltheten og være raus. Ikke snakk dårlig om pappa, med mindre du vil barna dine vondt da? Pappas utroskap gjør han ikke mindre glad i sine barn, selv om du føler han har sviktet dere. Brudd kommer sjelden helt ut av det blå, så jeg antar ikke alt var rosenrødt mellom dere før bruddet. Og han er et menneske, han kan forelske seg, han kan dumme seg ut, han kan gjøre ting han før ville sett på som utenkelig - og enda elske ungene sine like høyt som du gjør. Kom tilbake og klag hvis den nye damen oppfører seg dårlig mot ungene dine. DU må gjerne være så sint og bitter du bare orker, du må gjerne hate han inderlig. Men lar du ungene dine se det så gjør du bare dem vondt, ikke han. De skal ikke behøve å ta stilling til noe som har skjedd i deres samliv. Anonymkode: 323b6...3a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #34 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man forstår da at innskriver ikke mener direkte at barna skal leve med skam pga fars utroskap. Det påpekes derimot at barn likevel gjør nettopp dette: Lever med skam. Det får også store konsekvenser for barn at en familie slites sønder og sammen pga utroskap. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å måtte skjerme den ansvarlige part i så stor grad. Vi skal liksom aldri kunne fortelle at det var utroskap involvert fordi da utleverer vi eksen. Herregud, man må da kunne forstå at det sitter igjen et voksent menneske som fullstendig mister fotfestet uten å kunne begrunne dette overfor egne barn engang. Tenker ting ville vært mye enklere for uskyldig involverte å gå videre hvis ansvar (og skam hvis de bare ikke hadde vært så jævla skamløse) kunne vært plassert der det skulle. Er det virkelig så innmari vanskelig å forstå? Ingen ønsker å påføre barna skam her! Anonymkode: 22b84...858 For det første skjønner jeg ikke hva denne skammen du påstår at barna må leve med er - og om de gjør det, er det de voksne som påfører dem det. For det andre har jeg en god venninne som opplevde at faren var utro og valgte den andre, åpenlyst og umiddelbart. Hun var rasende på faren lenge, men at moren i så liten grad la skjul på hvor bitter hun var og snakket dritt om faren ved enhver anledning i mange år etterpå, var det som bidro mest til å gjøre så vanskelig og traumatisk for barna (som var i tenårene) og var ødeleggende for forholdet deres til begge foreldrene. Anonymkode: f5768...6b4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #35 Del Skrevet 4. desember 2024 Mine foreldre ventet ett år begge to, og jeg syntes fortsatt at det var vanskelig. Da jeg fikk vite pappa og den nye damen ventet baby følte jeg at hele livet mitt gikk i grus, og ingenting ville bli som før. Dette skjønte jeg selvfølgelig at jeg aldri kunne fortelle til foreldrene mine, og jeg skammet meg skikkelig over mine egne følelser rundt det. Det viste seg etter hvert at min stemor helst hadde ønsket seg en mann uten barn fra før, noe hun ikke jobbet spesielt hardt med å skjule. Men da jeg etter noen år trengte noen å snakke med så fikk jeg bare hele reglen om hvor vanlig det er med skilsmisse, foreldrenes lykke, osv. Det er egentlig ganske rart hvordan vi dom samfunn forholder oss til skilsmisse. Hvis noen blir enke eller enkemann så er det ingen som stusser over at de fortsatt sørger et halvt år senere. Men hvis noen blir sviktet på det groveste, må flytte fra hus og hjem og kun får se barna sine annenhver uke, nei da burde de virkelig ta seg sammen og gå videre. Anonymkode: b83a3...3e0 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #36 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg tror det kommer veldig ann på. Både hvordan foreldrene selv takler det, nye partnere og barnas reaksjon. Men egentlig er det så galt med skillsmisse sånn i utgangspunktet. Er det bedre for barna å se ulykkelige foreldre for det ser de jo. Anonymkode: ca180...efc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #37 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror det kommer veldig ann på. Både hvordan foreldrene selv takler det, nye partnere og barnas reaksjon. Men egentlig er det så galt med skillsmisse sånn i utgangspunktet. Er det bedre for barna å se ulykkelige foreldre for det ser de jo. Anonymkode: ca180...efc Jeg visste ikke om at foreldrene mine var ulykkelige før etter at skilsmissen var et faktum. Og de ble ikke akkurat lykkeligere av prosessen. Anonymkode: b83a3...3e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #38 Del Skrevet 4. desember 2024 Faren til ungene har gjort dette. Rett i forhold med mor til barnas venner. Ungene gikk i sjokk og har hatt noen runder hos psykolog. Har vært en lang og tung vei, men begynner å gå seg til flere år etter Anonymkode: b6cc0...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #39 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg ville ikke brukt tid på å tenke på hva han gjør eller ikke gjør i forhold til dette. Det har du faktisk ikke noe med. Du kan være der for barna om de får reaksjoner eller synes det er vanskelig, men la de komme til deg med det. Ikke spør aktivt for å finne ut av om de har truffet henne enda eller ikke. Bare la det ligge. Det er 6 måneder siden bruddet, da har det faktisk gått litt tid og det verste sjokket har lagt seg. Da jeg gikk på barneskolen flyttet faren min rett fra moren min og inn med sin nye kjæreste. Det mest slitsomme med det var spørsmålene til mamma og at jeg måtte være kommunikasjonsledd mellom mamma og pappa i tilfellet nye kjæresten tok telefonen. Alt det andre ble jeg vant til. Det vil barna dine og. Anonymkode: b5a24...931 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #40 Del Skrevet 4. desember 2024 For å si det sånn, så vet jeg om MANGE som introduserer ny kjæreste før det har gått seks måneder… sier ikke at det er bra, men ja, det er vanlig. Jeg ville virkelig skånet dem for at utroskapen med henne var årsaken til bruddet, det tenker jeg er det viktigste her. Erfaringen min (fra venner etc) er at ungene raskt finner ut at mamma/pappa har ny kjæreste, når den nye kjæresten er en del av nettverket til ungene. Anonymkode: ee8c7...a86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå