Gå til innhold

Dårlig økonomi, manglende forståelse fra samboer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Antar du er sånn "trophy wife"? Personer som mener man bør betale prosentvis i et samboerskap er kun ute etter penger. Hvorfor skulle f.eks jeg betalt 60% av huslånet for 50% eierandel? Eller 80% av billånet for 50% eierandel? Gjett hvem som da måtte ha hatt middag klar og huset strøkent hver eneste dag når jeg kom hjem fra jobb. 

Anonymkode: 6ca7d...eb7

Du må da finne deg i at dere bl.a. bor billigere om din partner tjener vesentlig dårligere enn deg, for partneren kan ikke leve etter din standard, om du er den høyst lønnede. Prisen den høyest lønnede betaler for å bo så flott som han eller hun har råd til, er å betale mer enn den med lavest inntekt. Og prosentmessig må dere da ut med lik andel av lønnen til f.eks boutgifter.

Anonymkode: f49dd...80d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det naturlige er at dere selger unna det unødvendige. Kvitt dere med hytten, kjøp en billigere bil.

Og så er problemet løst. 
Det er ikke en menneskerett å eie hytte. Det er ikke dramatisk å måtte selge den.

Alternativt kan dere selge huset og flytte til et billigere sted.

At din samboer betaler for deler av din valgte livsstil er ikke en bærekraftig vei. Hva tenker du da gjøre når forholdet slutter? Eller han må ta en pause/dårligere betalt jobb? 

Det at du tydeligvis velger å «la deg overtale» til at dere har råd til ting du ikke har råd til, ts, er ikke din samboers ansvar. Samtalen ser slik ut: 

Han: jeg har lyst på bil A.

Du: jeg betaler maks for bil B. Det er mitt maksbudsjett. Helst vil jeg ha bil C.

Han: ok.

Har du valgt å være i et forhold med en som velger å ikke respektere deg og heller velger å mase som en trassig unge? Ok. Det er ditt valg. Og dermed ditt ansvar. Men jeg vil si at det er et dårlig valg, ts. Kanskje du skulle evaluere det valget også?

Anonymkode: ed30a...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antar du er sånn "trophy wife"? Personer som mener man bør betale prosentvis i et samboerskap er kun ute etter penger. Hvorfor skulle f.eks jeg betalt 60% av huslånet for 50% eierandel? Eller 80% av billånet for 50% eierandel? Gjett hvem som da måtte ha hatt middag klar og huset strøkent hver eneste dag når jeg kom hjem fra jobb. 

Du må gjerne annta så mye du vil men det stemmer ikke, jeg tjener godt nok til å forsørge oss begge, jeg har hatt høyere lønnsvekst de siste ti årene enn min mann har hatt og jeg betaler mer i forhold til inntekt enn han gjør til AS familien fordi det passer for oss, MEN jeg mener fortsatt at det er rimelig at man betaler likt ut fra evne og ikke i kroner og øre slik at begge har lik romslighet økonomisk sett. Det er ugreit å skulle leve sammen dersom den ene sulter og den andre fråtser slik jeg ser det. At du lar egoisme trumfe felles goder er opp til deg, men tiltrekkende egenskaper er det ikke hverken for mann eller kvinne med slike holdninger som hører hjemme i en fordums tid, den som kommer først hjem har ansvar for middagen i dette årtiet vi lever i hos de fleste.. Ansvar fordeles likt og ut fra forutsetning og egenskaper hos de fleste normalt oppegående og dialog er vesentlig for at man skal kunne "Leve lykkelig alle sine dager" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (5 minutter siden):

Du må gjerne annta så mye du vil men det stemmer ikke, jeg tjener godt nok til å forsørge oss begge, jeg har hatt høyere lønnsvekst de siste ti årene enn min mann har hatt og jeg betaler mer i forhold til inntekt enn han gjør til AS familien fordi det passer for oss, MEN jeg mener fortsatt at det er rimelig at man betaler likt ut fra evne og ikke i kroner og øre slik at begge har lik romslighet økonomisk sett. Det er ugreit å skulle leve sammen dersom den ene sulter og den andre fråtser slik jeg ser det. At du lar egoisme trumfe felles goder er opp til deg, men tiltrekkende egenskaper er det ikke hverken for mann eller kvinne med slike holdninger som hører hjemme i en fordums tid, den som kommer først hjem har ansvar for middagen i dette årtiet vi lever i hos de fleste.. Ansvar fordeles likt og ut fra forutsetning og egenskaper hos de fleste normalt oppegående og dialog er vesentlig for at man skal kunne "Leve lykkelig alle sine dager" 

Fordums tid? Er jo du som lever på 60tallet og mener at en person skal bidra mer mot å få mindre? Er slike som deg som drar kvinner ned. Klarer man ikke betale likt, får man gå ned i levestandard. 

At noen har slike synspunker som deg i 2024 er forunderlig, men i et fritt land så må du gjerne få mene av enkelte skal ha mer. Men slike gullgravere vil nå ikke jeg blande meg inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten lever man på et nivå som gjør at den som tjener minst kan bidra 50/50 eller så bidrar man etter inntekt. 

Anonymkode: 01c6e...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...