Gå til innhold

Dårlig økonomi, manglende forståelse fra samboer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Antar du er sånn "trophy wife"? Personer som mener man bør betale prosentvis i et samboerskap er kun ute etter penger. Hvorfor skulle f.eks jeg betalt 60% av huslånet for 50% eierandel? Eller 80% av billånet for 50% eierandel? Gjett hvem som da måtte ha hatt middag klar og huset strøkent hver eneste dag når jeg kom hjem fra jobb. 

Anonymkode: 6ca7d...eb7

Du må da finne deg i at dere bl.a. bor billigere om din partner tjener vesentlig dårligere enn deg, for partneren kan ikke leve etter din standard, om du er den høyst lønnede. Prisen den høyest lønnede betaler for å bo så flott som han eller hun har råd til, er å betale mer enn den med lavest inntekt. Og prosentmessig må dere da ut med lik andel av lønnen til f.eks boutgifter.

Anonymkode: f49dd...80d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det naturlige er at dere selger unna det unødvendige. Kvitt dere med hytten, kjøp en billigere bil.

Og så er problemet løst. 
Det er ikke en menneskerett å eie hytte. Det er ikke dramatisk å måtte selge den.

Alternativt kan dere selge huset og flytte til et billigere sted.

At din samboer betaler for deler av din valgte livsstil er ikke en bærekraftig vei. Hva tenker du da gjøre når forholdet slutter? Eller han må ta en pause/dårligere betalt jobb? 

Det at du tydeligvis velger å «la deg overtale» til at dere har råd til ting du ikke har råd til, ts, er ikke din samboers ansvar. Samtalen ser slik ut: 

Han: jeg har lyst på bil A.

Du: jeg betaler maks for bil B. Det er mitt maksbudsjett. Helst vil jeg ha bil C.

Han: ok.

Har du valgt å være i et forhold med en som velger å ikke respektere deg og heller velger å mase som en trassig unge? Ok. Det er ditt valg. Og dermed ditt ansvar. Men jeg vil si at det er et dårlig valg, ts. Kanskje du skulle evaluere det valget også?

Anonymkode: ed30a...ccd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antar du er sånn "trophy wife"? Personer som mener man bør betale prosentvis i et samboerskap er kun ute etter penger. Hvorfor skulle f.eks jeg betalt 60% av huslånet for 50% eierandel? Eller 80% av billånet for 50% eierandel? Gjett hvem som da måtte ha hatt middag klar og huset strøkent hver eneste dag når jeg kom hjem fra jobb. 

Du må gjerne annta så mye du vil men det stemmer ikke, jeg tjener godt nok til å forsørge oss begge, jeg har hatt høyere lønnsvekst de siste ti årene enn min mann har hatt og jeg betaler mer i forhold til inntekt enn han gjør til AS familien fordi det passer for oss, MEN jeg mener fortsatt at det er rimelig at man betaler likt ut fra evne og ikke i kroner og øre slik at begge har lik romslighet økonomisk sett. Det er ugreit å skulle leve sammen dersom den ene sulter og den andre fråtser slik jeg ser det. At du lar egoisme trumfe felles goder er opp til deg, men tiltrekkende egenskaper er det ikke hverken for mann eller kvinne med slike holdninger som hører hjemme i en fordums tid, den som kommer først hjem har ansvar for middagen i dette årtiet vi lever i hos de fleste.. Ansvar fordeles likt og ut fra forutsetning og egenskaper hos de fleste normalt oppegående og dialog er vesentlig for at man skal kunne "Leve lykkelig alle sine dager" 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (5 minutter siden):

Du må gjerne annta så mye du vil men det stemmer ikke, jeg tjener godt nok til å forsørge oss begge, jeg har hatt høyere lønnsvekst de siste ti årene enn min mann har hatt og jeg betaler mer i forhold til inntekt enn han gjør til AS familien fordi det passer for oss, MEN jeg mener fortsatt at det er rimelig at man betaler likt ut fra evne og ikke i kroner og øre slik at begge har lik romslighet økonomisk sett. Det er ugreit å skulle leve sammen dersom den ene sulter og den andre fråtser slik jeg ser det. At du lar egoisme trumfe felles goder er opp til deg, men tiltrekkende egenskaper er det ikke hverken for mann eller kvinne med slike holdninger som hører hjemme i en fordums tid, den som kommer først hjem har ansvar for middagen i dette årtiet vi lever i hos de fleste.. Ansvar fordeles likt og ut fra forutsetning og egenskaper hos de fleste normalt oppegående og dialog er vesentlig for at man skal kunne "Leve lykkelig alle sine dager" 

Fordums tid? Er jo du som lever på 60tallet og mener at en person skal bidra mer mot å få mindre? Er slike som deg som drar kvinner ned. Klarer man ikke betale likt, får man gå ned i levestandard. 

At noen har slike synspunker som deg i 2024 er forunderlig, men i et fritt land så må du gjerne få mene av enkelte skal ha mer. Men slike gullgravere vil nå ikke jeg blande meg inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten lever man på et nivå som gjør at den som tjener minst kan bidra 50/50 eller så bidrar man etter inntekt. 

Anonymkode: 01c6e...0ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordums tid? Er jo du som lever på 60tallet og mener at en person skal bidra mer mot å få mindre? Er slike som deg som drar kvinner ned. Klarer man ikke betale likt, får man gå ned i levestandard. 

At noen har slike synspunker som deg i 2024 er forunderlig, men i et fritt land så må du gjerne få mene av enkelte skal ha mer. Men slike gullgravere vil nå ikke jeg blande meg inn i. 

Du må tenke over hva jeg faktisk sier, jeg sier vi praktiserer det å bidra likt ut fra evne ;) Ikke snakk om å bidra mer og få mindre.. Det er snakk om å ønske et mest mulig rettferdig fordelingssystem på økonomi og oppgaver til det beste for alle, ikke at den ene skal sulte mens den andre fråtser.. Alternativt kan jo TS bo for seg selv og ha det mye bedre selvsagt og partneren sitte med de store utgiftene sine alene..  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har en inntekt på ca 33000 kr mnd - varierer litt hvis jeg jobber overtid/helligdag.
Men 33000 kan jeg stole på.

Samboer tjener mye mer enn meg. Vi deler alle kostnader 50/50, men jeg har også et studielån, det har ikke han.

Kostnadene mine ser omtrent slik ut i dag:

Boliglån: 11550

Div forsikringer: 800

Internett: 750

mobil: 450

Strøm 1000

Bilforsikring: 1900

Billån: 2430

renovasjon: 550

Hytte: 1750

Studielån: 4500

Privat lån: 1500

Trening: 500

mat hund og katt: 1000

Spotify og netflix: 250

Dette utgjør ca. 29000 i faste kostander før man har kjøpt mat til seg selv.

Det gir meg 4000 kr til å dekke mat og alt annet av kostnader. Har bestemt meg for å si opp alt av strømmetjenester og trening for å spare litt der.

Men fremdeles er budsjettet altfor trangt og jeg har levd over evne en stund. Jeg er frustrert på samboer fordi han ikke forstår min situasjon. Han insisterte på at vi hadde råd til bilen vi har nå, men jeg skulle egentlig ønske at vi hadde kjøpt en langt billigere.

Skal jeg kjøpe klær, gaver, tannlegetime etc så har jeg egentlig ikke råd.

Jeg har nå en kredittgjeld på ca 30000 kr, noe som ikke er så mye, men jeg har svært liten mulighet til å betale den ned. 
Jeg jobber overtid når jeg kan, men det er ikke så mye mulighet til å få vakter.

Problemet er at utgiftene er altfor høye, det er ikke noe mulighet til å spare. 
Dette året har vi også hatt masse uforesette utgifter, regnet sammen var det på ca 90 k. 
Jeg kan selvsagt utsette betalingen på studielånet fram til kredittkortet er betalt ned.

Kan legge til at vi har tjent ca 70 k på Airbnb i år, men alle inntektene har gått til å dekke de utgiftene som kom plutselig.

Noen råd? Kan jeg be samboer betale en større del av utgiftene? Han tjener 300 k mer enn meg i året, men han har jo også lagt seg på et for høyt forbruk. 
Vi fortsetter å leie ut på Airbnb og forhåpentligvis kan vi dekke en del av kostnadene på det vises, men det er jo ikke en inntekt man kan regne med, pluss at vi må legge av en del til å betale skatten for det neste år.

Anonymkode: 42b06...bbe

Jeg tenker at når man velger å slå seg sammen i en felles bolig som en familie, da er dette et felles prosjekt også økonomisk. Da kan man ikke holde på med "mitt og ditt" og telle, fordele og regne på hvem som bidrar mest og minst, hvem som skal betale ditt og hvem som eier datt. Når man etablerer et felles hjem, da er det et felles prosjekt hvor begge parter må investere det som er nødvendig av både tid og penger for å få et godt hjem som fungerer. Det betyr bl.a. at om den ene parten mangler penger til en regning, da stiller den andre parten opp med penger dersom denne har mulighet til det.

Jeg har vært gift i 25 år, og jeg har aldri hatt noen oversikt over om det er jeg eller kona som betaler mest eller minst. Vi har fordelt utgifter og ansvar mellom oss slik at det passer til våre respektive inntekter, og når en av oss mangler penger til en faktura løses det alltid ved at den andre stiller med de pengene som trenges uten at dette blir notert i noe regnskap noe sted. 

Anonymkode: ef1cb...497

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en inntekt på ca 33000 kr mnd - varierer litt hvis jeg jobber overtid/helligdag.
Men 33000 kan jeg stole på.

Samboer tjener mye mer enn meg. Vi deler alle kostnader 50/50, men jeg har også et studielån, det har ikke han.

Kostnadene mine ser omtrent slik ut i dag:

Boliglån: 11550

Div forsikringer: 800

Internett: 750

mobil: 450

Strøm 1000

Bilforsikring: 1900

Billån: 2430

renovasjon: 550

Hytte: 1750

Studielån: 4500

Privat lån: 1500

Trening: 500

mat hund og katt: 1000

Spotify og netflix: 250

Dette utgjør ca. 29000 i faste kostander før man har kjøpt mat til seg selv.

Det gir meg 4000 kr til å dekke mat og alt annet av kostnader. Har bestemt meg for å si opp alt av strømmetjenester og trening for å spare litt der.

Men fremdeles er budsjettet altfor trangt og jeg har levd over evne en stund. Jeg er frustrert på samboer fordi han ikke forstår min situasjon. Han insisterte på at vi hadde råd til bilen vi har nå, men jeg skulle egentlig ønske at vi hadde kjøpt en langt billigere.

Skal jeg kjøpe klær, gaver, tannlegetime etc så har jeg egentlig ikke råd.

Jeg har nå en kredittgjeld på ca 30000 kr, noe som ikke er så mye, men jeg har svært liten mulighet til å betale den ned. 
Jeg jobber overtid når jeg kan, men det er ikke så mye mulighet til å få vakter.

Problemet er at utgiftene er altfor høye, det er ikke noe mulighet til å spare. 
Dette året har vi også hatt masse uforesette utgifter, regnet sammen var det på ca 90 k. 
Jeg kan selvsagt utsette betalingen på studielånet fram til kredittkortet er betalt ned.

Kan legge til at vi har tjent ca 70 k på Airbnb i år, men alle inntektene har gått til å dekke de utgiftene som kom plutselig.

Noen råd? Kan jeg be samboer betale en større del av utgiftene? Han tjener 300 k mer enn meg i året, men han har jo også lagt seg på et for høyt forbruk. 
Vi fortsetter å leie ut på Airbnb og forhåpentligvis kan vi dekke en del av kostnadene på det vises, men det er jo ikke en inntekt man kan regne med, pluss at vi må legge av en del til å betale skatten for det neste år.

billån og trening hadde jeg kutta. du tjener for lite. Jeg tjener mer enn deg og har ikke råd til billån.. Det er dyrtid nå..har selv stoppet lånekasse lånet mitt i en periode for å betale ned på reperasjon av bilen.  

Anonymkode: 2223f...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det naturlige er at dere selger unna det unødvendige. Kvitt dere med hytten, kjøp en billigere bil.

Og så er problemet løst. 
Det er ikke en menneskerett å eie hytte. Det er ikke dramatisk å måtte selge den.

Alternativt kan dere selge huset og flytte til et billigere sted.

At din samboer betaler for deler av din valgte livsstil er ikke en bærekraftig vei. Hva tenker du da gjøre når forholdet slutter? Eller han må ta en pause/dårligere betalt jobb? 

Det at du tydeligvis velger å «la deg overtale» til at dere har råd til ting du ikke har råd til, ts, er ikke din samboers ansvar. Samtalen ser slik ut: 

Han: jeg har lyst på bil A.

Du: jeg betaler maks for bil B. Det er mitt maksbudsjett. Helst vil jeg ha bil C.

Han: ok.

Har du valgt å være i et forhold med en som velger å ikke respektere deg og heller velger å mase som en trassig unge? Ok. Det er ditt valg. Og dermed ditt ansvar. Men jeg vil si at det er et dårlig valg, ts. Kanskje du skulle evaluere det valget også?

Anonymkode: ed30a...ccd

Enig. Men er ikke sånn at han har truet eller stjålet visakortet hennes for å kjøpe bilen heller akkurat. Han overtalte henne fordi han hadde lyst på og råd til den bilen selv. Sånn er folk. Mye vil ha mer. De fleste regner vel med at folk sier nei hvis noe ikke går eller er uaktuelt. Men trådstarter sliter med grensesetting. 

Men ja hun burde si det du skriver når hun ikke har råd og lyst på dyr bil. Hvis han fortsetter å mase så får hun fortsette å si nei og at sånn er det. Nå vil hun ikke høre mere om det, så de får snakke om noe annet. Hvis han enda fortsetter så får hun si at hun har sagt at hun ikke ville høre mer om dette, så derfor går hun ut en tur. Dersom han stadig fortsetter denne oppførselen med mange ting til tross for at hun sier tydelig nei, bør hun ta en alvorsprat om forholdet med han. At hun syns det er vanskelig å bo med en som stadig ikke respekterer grensene hennes. Når hun verken har lyst eller råd til noe, må han nesten kjøpe det selv dersom han ønsker dette. Hvis han fremdeles fortsetter, bør hun vurdere å gjøre det slutt. Hvorfor være sammen med noen som prøver å utnytte en, og ikke respekterer et nei? 

Men TS har også et ansvar her for at det har blitt som det har blitt. 

Anonymkode: b9231...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett koster 1300 kr, pluss 200 for internett på hytta. 
jaa, hunden koster ca 1000 kr i mat, og så har vi to katter og hvis vi tar med mat, kattesand etc, så blir det fort 1000 kr også

Spiser bikkja deres gull eller? 

Anonymkode: eaef2...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gjerrig mann! Han burde tatt minst 10 000 mer enn deg i måneden. De kostnadene dine er altfor høye ift inntekt. 

Anonymkode: 285e8...124

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mannen bryr seg ikke om deg. Hvorfor vil du bo sammen med han?

Anonymkode: 46f12...eab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Enten betaler han mer eller så tilpasser dere forbruket til din inntekt. Er han ikke interessert i det, så tenker jeg at han ikke bryr seg nok om deg. 

Anonymkode: e350d...a29

Dette!

Så viktig. I et parforhold der en tjener mye mer, må man entel tilpasse kostnadene til den som tjener minst slik at den også har et overskudd å kose seg litt med (og den andre kan jo spare masse eller investere osv), ellers må den som tjener mest bidra mest. Ganske vanlig å bidra etter % inntekt.

Anonymkode: 6d697...e40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ikke bo sammen uten å være gift, med fullstendig felles økonomi. Ellers ender man opp sånn som her.

Anonymkode: 25d07...59f

Felles økonomi passer ikke for alle. Er veldig glad for at jeg ikke praktiserte dette når jeg var gift, selv om jeg hadde mindre å rutte med enn han. Det handler om prioriteringer. Er ikke de de samme, så hjelper det lite med felles økonomi slik jeg ser det.

Min X prøvde å lure meg til å bli medlåntaker på en veldig dyr bil han bare kjøpte, og med kun to seter. Felles økonomisk forståelse er så viktig i et parforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spiser bikkja deres gull eller? 

Anonymkode: eaef2...2b2

forkosten til våre ligger å det samme og de spiser helt normalt for tilpasset alder og rase/aktivitetsnivå. Har man seniorhund er det ofte litt dyrere for også.  

Anonymkode: 3500b...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere gjorde feilen å ikke dele prosentvis etter inntekt…

Jeg og mannen putter lønnen vår i en felles pott som vi betaler alt med. Inkludert klær til oss selv og ferier. Da har vi lik økonomi og lik hverdag.

Anonymkode: c6d9c...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 time siden):

Felles økonomi passer ikke for alle. Er veldig glad for at jeg ikke praktiserte dette når jeg var gift, selv om jeg hadde mindre å rutte med enn han. Det handler om prioriteringer. Er ikke de de samme, så hjelper det lite med felles økonomi slik jeg ser det.

Min X prøvde å lure meg til å bli medlåntaker på en veldig dyr bil han bare kjøpte, og med kun to seter. Felles økonomisk forståelse er så viktig i et parforhold. 

Jeg anbefaler stort sett felles økonomi og felles hverdag. Men du har rett i at det ikke fungere hvis innstillingen til pengebruk er veldig forskjellig.

Hvis begge er omtrent like sparsomme og er enige i hva det er ok å bruke penger på (likt for begge) går det fint. Hvis ikke må man nok gjøre ting annerledes slik som f.eks du og eksen din. Kanskje forskjellig innstilling hjalp til at dere er ekser i dag?

Anonymkode: c6d9c...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig trist ordning. Er man familie og samboer mener jeg man bidrar så godt man kan til familien, og utgifter, inntekter byrder og gleder er felles. Blir helt feil og kjærlighetsløst med en fattig og en rik i et forhold. 

Anonymkode: dd4b4...263

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Internett koster 1300 kr, pluss 200 for internett på hytta. 
jaa, hunden koster ca 1000 kr i mat, og så har vi to katter og hvis vi tar med mat, kattesand etc, så blir det fort 1000 kr også

Syns 1000kr mnd i mat på hund er mye. Vi betaler 475kr for 20 kg og det holder i 2 mnd her. Og det er slik for som hundespann kjører bruker, så er ikke noe dårlig for, er og for tilpasset hund med protein alergi 

Anonymkode: b8376...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...