AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #41 Del Skrevet 14 timer siden Whistler skrev (1 minutt siden): De to desidert største postene, som heller ikke gir merverdi, er billån og bilforsikring. Den som bulker med påfølgende bonustap burde dekke den ekstra andelen det utgjør. Kvadsheim og Silje ville spurt om du egentlig har råd til å ha tre kjæledyr. Er Air B&B knyttet til huset, hytta, eller en tredje eiendom? Airbnb er både for et rom i huset og hytta. Det var samboer som insisterte på hyttekjøp også, slik at vi kunne leie it på Airbnb. vi har hatt flere krangler angående økonomi. Den ene var på bilen, da han insisterte at vi hadde råd til å kjøpe dyr elbil. Den andre var på hunden, jeg var uenig at vi skulle skaffe hund på daværende tidspunkt. Når jeg sier til han at jeg ikke har råd til alt dette, så sier han at han skal betale mer. Men det er ofte glemt til neste måned. Og jeg må «trygle» om penger fra han. Anonymkode: 42b06...bbe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #42 Del Skrevet 14 timer siden Jeg har valgt å jobbe litt mindre i en periode nå, så jeg har ca 35 000,- i måneden nå, men er selvsagt ferdig med studielånet mitt for lenge siden, og betaler litt mindre på huslån (som totalt er på kr 1,8mill) Jeg har valgt å ikke betale en krone på vår hytte (som er hans, da det er han som har fått den, og han som betaler) fordi jeg heller vil bruke pengene mine på hjemmet vårt. Jeg syns ikke jeg har råd til å betale på noe hytte! Billån nekter jeg å ha nå med så lite inntekt! Kjøpte min halvgamle bil uten lån (Vi har hver vår) Kjæledyr har jeg ikke bruk for! Trene gjør jeg hjemme, gratis Har Netflix og Spotify da, for det tar jeg meg råd til. PS vi har MYE dyrere kommunale her! 1250 i måneden pr person. Kredittkortgjeld har jeg ikke mer enn i noen dager, eller uker, da jeg betaler fortløpende når jeg kjøper noe på kort. Jeg vil heller bruke pengene jeg har til overs på reise! Anonymkode: 6ba46...d32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #43 Del Skrevet 14 timer siden Du må begynne å sette grenser og ta ansvar for ditt eget liv. En del av disse tingene burde du ha sagt nei til. Holder ikke å komme med at samboeren din mente dere hadde råd etc. Det er du som har kontroll og bestemmer over din egen økonomi. Forstår ikke hvorfor du godtar å betale såpass mye i bilforsikring som skyldes at samboeren din har krasjet bilen flere ganger heller. Det er da ikke ditt ansvar. I tillegg vurderer du å ta hele bilforsikringen i ditt navn, for at den skal bli billigere. Slik at du får ansvaret dersom samboeren din kjører uvettig igjen. Nå må du våkne opp her, og slutte å være naiv! Er det mulig å pause studielånet mens du betaler ned forbruksgjeld? Bilen har du ikke råd til. Enten må dere selge den, eller så får samboeren din overta bilen med tilhørende høye regninger han selv har sørget for. Det fins rimelig dyremat på nett. Da jeg hadde dyr var det klippekort på dyremat, med hver x pose gratis. Hytta kan selges. Har man ikke råd til ekstra luksus, så har man ikke råd til ekstra luksus. Selg ting du ikke bruker lenger på Finn eller Tise. Prioriter nedbetaling av lånene dine, og ikke ta opp mere lån! Mange har det tøft økonomisk nå om dagen med økte kostnader og renteøkning. I motsetning til en del andre som bokstavlig talt sliter med å få endene til å møtes, har du faktisk mange muligheter for å løse situasjonen her uten at du hverken behøver å stå i kø til fattighuset, eller trenger å søke sosialhjelp. Anonymkode: b9231...ecd 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #44 Del Skrevet 14 timer siden Jeg har mobil abb inkl netflix til 400kr mnd. Bare der sparer du inn 300kr. Du/dere lever over evne. Anonymkode: 31edd...08d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 14 timer siden #45 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): ..... Når jeg sier til han at jeg ikke har råd til alt dette, så sier han at han skal betale mer. Men det er ofte glemt til neste måned. Og jeg må «trygle» om penger fra han. Anonymkode: 42b06...bbe Formodentlig kommer da regningen på bilforsikring til han, og da er det han som skal ha penger fra deg. Gi han mindre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #46 Del Skrevet 14 timer siden Veldig dyr bilforsikring. Han har kræsjet og er årsaken til så høy pris Og burde ta hele den regningen. Selg bilen! Kjøp en liten bil du kan betale kontant. Er han ikke enig,så må han ta den regningen også. Selg hytta. Det er en luksus du ikke har råd til. Synest dere har et høyt boliglån også. Du skylder penger privat og 4500 til Lånekassen! Du har ikke råd til hytte! Anonymkode: 6acf9...f9c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #47 Del Skrevet 14 timer siden 20 minutter siden, AnonymBruker said: Airbnb er både for et rom i huset og hytta. Det var samboer som insisterte på hyttekjøp også, slik at vi kunne leie it på Airbnb. vi har hatt flere krangler angående økonomi. Den ene var på bilen, da han insisterte at vi hadde råd til å kjøpe dyr elbil. Den andre var på hunden, jeg var uenig at vi skulle skaffe hund på daværende tidspunkt. Når jeg sier til han at jeg ikke har råd til alt dette, så sier han at han skal betale mer. Men det er ofte glemt til neste måned. Og jeg må «trygle» om penger fra han. Anonymkode: 42b06...bbe Ts er posten du har listet som privatlån kredittkortet ditt eller kommer de 30k utenom? Anonymkode: 45110...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mebeforeyou Skrevet 14 timer siden #48 Del Skrevet 14 timer siden Kunne det vært ett forsøk å leie ut hytta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #49 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts er posten du har listet som privatlån kredittkortet ditt eller kommer de 30k utenom? Anonymkode: 45110...ce4 Kredittkortet kommer utenom. Anonymkode: 42b06...bbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 14 timer siden #50 Del Skrevet 14 timer siden Samboeren din fremstår som en lite sympatisk fyr. Hvis dere skal dele 50/50 på alle utgifter må alle kostnader tilpasses den laveste inntekten. Jeg kjenner flere som har hatt den løsningen du beskriver her, 50/50 deling og store inntektsforskjeller. Det fungerer ikke i lengden, og alle gikk fra hverandre i løpet av noen år. Når man er så etablert at man kjøper hus og hytte sammen bør man også være så følelsesmessig involvert at man ønsker at partneren også skal ha et godt liv. Jeg tjener mye mer enn mannen min og bidrar mye mer enn mannen min, for jeg vil jo at vi skal gjøre ting sammen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #51 Del Skrevet 14 timer siden Skjønner ikke den bilforsikringen 1900x2? Vi betaler totalt drøyt 1000 på bilen inkl topp kasko. Vi deler prosentvis på utgiftene. Jeg 40 og han 60. Anonymkode: 61cd2...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #52 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Airbnb er både for et rom i huset og hytta. Det var samboer som insisterte på hyttekjøp også, slik at vi kunne leie it på Airbnb. vi har hatt flere krangler angående økonomi. Den ene var på bilen, da han insisterte at vi hadde råd til å kjøpe dyr elbil. Den andre var på hunden, jeg var uenig at vi skulle skaffe hund på daværende tidspunkt. Når jeg sier til han at jeg ikke har råd til alt dette, så sier han at han skal betale mer. Men det er ofte glemt til neste måned. Og jeg må «trygle» om penger fra han. Anonymkode: 42b06...bbe Nei men for faen da. Han respekterer ikke dine nei, og du må lære deg å si nei på en langt hardere måte! Han ville ha hunden, hvorfor betaler du for den??? Du må si i fra til han at dette her går ikke. Vis han regnskapet ditt og si han valgene er som følger: 1. Enten må noe selges: hytta, hus eller bil. 2. Han kan betale en større andel (han har insistert på utgiftetene samt bidratt til høyere utgifter på bilen pga bonusen) 3. Bo hver for dere, som betyr at alt felleseie selges (om det betyr brudd er en annen diskusjon) Anonymkode: 88562...b46 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #53 Del Skrevet 13 timer siden Høres ut som 'samboer' er den største utgiften du har. Anonymkode: 5d39d...d72 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #54 Del Skrevet 13 timer siden Carrot skrev (2 timer siden): hvordan ville dine faste utgifter sett ut om du ikke var samboer TS? Dette lurte jeg på også! Økonomi, utdannelse og jobb er den hellige treenighet kvinner burde sette først! Anonymkode: 7060f...906 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #55 Del Skrevet 12 timer siden Du kan ikke klage på dårlig råd når du både har hytte, bil og to husdyr. Du må lære deg prioriteringer. Anonymkode: 6376f...74c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #56 Del Skrevet 12 timer siden Du har for dyr livsstil, med bolig, hytte, dyr bil og flere kjæledyr. Enten må dere nedskalere utgiftene, eller så må samboeren din betale mer. Så enkelt er det. Anonymkode: 92702...b41 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 12 timer siden #57 Del Skrevet 12 timer siden Med din inntekt kan du ikke ha billån og hytte. Det er helt innlysende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #58 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette lurte jeg på også! Økonomi, utdannelse og jobb er den hellige treenighet kvinner burde sette først! Anonymkode: 7060f...906 Hadde sikkert hatt hvert fall 10 k mer å rutte med tror jeg.. Tok det opp med samboer - fra nå av skal han betale alle kostnadene til hytta. Det hjelper i alle fall noe Anonymkode: 42b06...bbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #59 Del Skrevet 11 timer siden Carrot skrev (4 timer siden): det jeg tenkte er om noen av disse utgiftene du betaler på egentlig er hans utgifter og ikke dine.. dessuten mener jeg at dere burde heller betale prosentvis likt og ikke kroner og ører likt. Antar du er sånn "trophy wife"? Personer som mener man bør betale prosentvis i et samboerskap er kun ute etter penger. Hvorfor skulle f.eks jeg betalt 60% av huslånet for 50% eierandel? Eller 80% av billånet for 50% eierandel? Gjett hvem som da måtte ha hatt middag klar og huset strøkent hver eneste dag når jeg kom hjem fra jobb. Anonymkode: 6ca7d...eb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #60 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Forsikringer er på 3800 i mnd. desverre hadde samboer to ulykker, så derfor dårlig bonus. Tenker å bytte slik at forsikringen står på meg, da sparer vi ca 1000 kr på forsikringen. Anonymkode: 42b06...bbe Helt til han bulker for tredje gang... og det går ut over forsikringen du har i DITT navn, som da blir "trukket ned i søla". Du må sette foten ned og si at billånet og fellesutgifter må deles etter inntektsbrøk/prosentvis. Det nytter ikke at den med dårligst råd skal leve etter den rikeste sitt levesett og forbruksmønster! Anonymkode: f49dd...80d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå