Gå til innhold

Dårlig økonomi, manglende forståelse fra samboer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Enten betaler han mer eller så tilpasser dere forbruket til din inntekt. Er han ikke interessert i det, så tenker jeg at han ikke bryr seg nok om deg. 

Anonymkode: e350d...a29

Eller kan hende at han ikke ønsker å støtte henne økonomisk før han set at hun viser økonomisk ansvarlighet og modenhet, som vi ikke ser noe av hittil.

Ts, hva er grunnen til den lave inntekten? Studerer du ved siden av? Hva er din stillingsprosent?

Du må absolutt, uten tvil, kutte alt av streaming og trening og utsette studielånet for å betale kredittgjelda! 30k i kredittgjeld er MYE!!! Dette må du ta tak i med det sammr, spis havregryn og bønner og ris i 6 mnd, med fullt fokus på å få ned gjelden din.

Anonymkode: 45110...ce4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri forstått dette jeg. Hvorfor vil han at du skal leve fattig og ikke han. Når mannen tjente mest her så betalte han mest også. Vi var utrolig ung når vi flyttet sammen. Men mine foreldre sa hvordan vi skulle gjøre ting tiden dem begge jobba i bank. No tjener vi det samme. Og betaler likt. Jeg kan kose meg og han kan kose seg. 

Anonymkode: c97c1...5d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller kan hende at han ikke ønsker å støtte henne økonomisk før han set at hun viser økonomisk ansvarlighet og modenhet, som vi ikke ser noe av hittil.

Ts, hva er grunnen til den lave inntekten? Studerer du ved siden av? Hva er din stillingsprosent?

Du må absolutt, uten tvil, kutte alt av streaming og trening og utsette studielånet for å betale kredittgjelda! 30k i kredittgjeld er MYE!!! Dette må du ta tak i med det sammr, spis havregryn og bønner og ris i 6 mnd, med fullt fokus på å få ned gjelden din.

Hva mener du lav inntekt? Har 100 % jobb tjener 527000 i grunnlønn pluss kveld og helgetillegg. 
33000 kr er etter skatt 

Anonymkode: 42b06...bbe

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen var DYR! 

Og det var dyr dyremat....

Og ekstremt dyr gjeld. Den kredittkortgjelden må du bare gjøre alt du kan for å kvitte deg med!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har en inntekt på ca 33000 kr mnd - varierer litt hvis jeg jobber overtid/helligdag.
Men 33000 kan jeg stole på.

Boliglån: 11550 - Hvilken rente har dere? Kan dere forhandle om renta? - evt sjekke med annen bank? 

Div forsikringer: 800

Internett: 750

mobil: 450

Strøm 1000

Bilforsikring: 1900 - Hvor mange biler? 1900 i mnd på en bil er svært mye! 

Billån: 2430 - Kan du nedgraderer til en billigere bil? 

renovasjon: 550

Hytte: 1750 - Skjønner at denne er vanskelig, men hva med å leie ut hytta så mye som mulig igjennom året og bruk disse inntjeningene på nedbetaling av privat lån/ evt studielån? 

Studielån: 4500 - se over! 

Privat lån: 1500 - se over! 

Trening: 500 - Bra du fjerner denne - trening kan gjøres gratis. 

mat hund og katt: 1000

Spotify og netflix: 250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil har dere som er så dyr å forsikre 😳 

Du har ikke råd til den livsstilen der. Dyr bil, hytte og høye boutgifter. 

Dropp hytta, bytt bil og eventuelt flytt til noe billigere. Ellers får han være med å betale mer.

Aldri skjønt hvorfor folk har så oppdelt økonomi, her har vi alt felles og lever greit. Skal man ha delt økonomi må man bo og leve etter økonomien til den som har lavest inntekt. 

Anonymkode: 20cd0...140

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva mener du lav inntekt? Har 100 % jobb tjener 527000 i grunnlønn pluss kveld og helgetillegg. 
33000 kr er etter skatt 

Når man beskriver inntekt, er det vanlig å si det som bruttoinntekt.

Men uansett, du lever jo over evne. Du må enten øke inntekten, eller kutte utgifter - aller helst begge deler.

Du har listet opp privat lån, er det kredittlånet? Eller er de 30k ipå kredittkortet ikke en del av listen din??

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha dyrt billån, dyr bilforsikring som er samboer sin feil? Man får bare høyere premie/mister bonus om det er hans egen feil.

også på det dyrt internett, dyr hytte! MED internett hver måned såklart!

Herre du har jo gått med på det ene idiotskapet etter det andre!

Her er man bortkjemt med luksus så det tyter utav øra isteden for å spare.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, di lever absolutt over evne, og du må slutte å akseptere at din samboer tvinger deg til dette. 

Gi beskjed om at du verken har råd til hytte, bil, trening, streaming, hund, katt eller et så dyrt huslån, og at dersom han ikke er villig til å nedskalere eller betale mer så flytter du for deg selv og dere blir særboere. Du kan jo ikke bli fanget i forbruksgjeld fordi din samboer tvinger deg til å leve over evne. Det er jo galskap. 

Og hva er det med at folk med dårlig råd alltid skaffer seg husdyr som ekstra unødvendige utgifter man absolutt ikke har råd til. Først må man ha råd til tannlege, deretter kan man få seg dyr. Djeeeses. 

Anonymkode: 9ec96...e3a

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha du vist han dette budsjettet slik at han forstår at det faktisk ikke går rundt?

Du kan ikke eie 50% av en så dyr bil, du kan ikke eie hytte og du kan ikke bo så dyrt.

Enten må dere ordne dere noe billigere som passer din inntekt, eller så må han betale mer. Hvis han nekter å ha noe mindre så må han betale MER, han kan da eie mer også, men han må uansett betale mer hvis dere skal opprettholde dagens standard. Du har nemlig ikke råd til å eie og betjene halvparten.

Anonymkode: e527d...70e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har en inntekt på ca 33000 kr mnd - varierer litt hvis jeg jobber overtid/helligdag.
Men 33000 kan jeg stole på.

Samboer tjener mye mer enn meg. Vi deler alle kostnader 50/50, men jeg har også et studielån, det har ikke han.

Kostnadene mine ser omtrent slik ut i dag:

Boliglån: 11550

Div forsikringer: 800

Internett: 750

mobil: 450

Strøm 1000

Bilforsikring: 1900

Billån: 2430

renovasjon: 550

Hytte: 1750

Studielån: 4500

Privat lån: 1500

Trening: 500

mat hund og katt: 1000

Spotify og netflix: 250

Dette utgjør ca. 29000 i faste kostander før man har kjøpt mat til seg selv.

Det gir meg 4000 kr til å dekke mat og alt annet av kostnader. Har bestemt meg for å si opp alt av strømmetjenester og trening for å spare litt der.

Men fremdeles er budsjettet altfor trangt og jeg har levd over evne en stund. Jeg er frustrert på samboer fordi han ikke forstår min situasjon. Han insisterte på at vi hadde råd til bilen vi har nå, men jeg skulle egentlig ønske at vi hadde kjøpt en langt billigere.

Skal jeg kjøpe klær, gaver, tannlegetime etc så har jeg egentlig ikke råd.

Jeg har nå en kredittgjeld på ca 30000 kr, noe som ikke er så mye, men jeg har svært liten mulighet til å betale den ned. 
Jeg jobber overtid når jeg kan, men det er ikke så mye mulighet til å få vakter.

Problemet er at utgiftene er altfor høye, det er ikke noe mulighet til å spare. 
Dette året har vi også hatt masse uforesette utgifter, regnet sammen var det på ca 90 k. 
Jeg kan selvsagt utsette betalingen på studielånet fram til kredittkortet er betalt ned.

Kan legge til at vi har tjent ca 70 k på Airbnb i år, men alle inntektene har gått til å dekke de utgiftene som kom plutselig.

Noen råd? Kan jeg be samboer betale en større del av utgiftene? Han tjener 300 k mer enn meg i året, men han har jo også lagt seg på et for høyt forbruk. 
Vi fortsetter å leie ut på Airbnb og forhåpentligvis kan vi dekke en del av kostnadene på det vises, men det er jo ikke en inntekt man kan regne med, pluss at vi må legge av en del til å betale skatten for det neste år.

Du burde ikke kjøpt hytte med den inntekt og med boliglån. Burde betalt ned boliglån først. Så anbefaler å selge hvis det er mulig å få igjen det dere betalte for den.

Også hund og katt er også dyrt. Det der ikke er så enkelt, men det burde du ikke skaffet deg. Noe av forsikringer er nok for dem også.

Bilforsikring er også veldig dyr hvis dere betaler 50/50. Hvorfor er den så dyr?

Anonymkode: 2595a...39a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din inntekt kan du ikke ha hytte og dyre kjæledyr.

Få betalt ned kredittkort og privat gjeld så vil situasjonen bedre seg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du burde ikke kjøpt hytte med den inntekt og med boliglån. Burde betalt ned boliglån først. Så anbefaler å selge hvis det er mulig å få igjen det dere betalte for den.

Også hund og katt er også dyrt. Det der ikke er så enkelt, men det burde du ikke skaffet deg. Noe av forsikringer er nok for dem også.

Bilforsikring er også veldig dyr hvis dere betaler 50/50. Hvorfor er den så dyr?

Anonymkode: 2595a...39a

Fordi samboer har krasha TO ganger og fått høyere og høyere forsikring.- Som ts skal betale.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever rett og slett voldsomt over evne.

Anonymkode: 82a55...2aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Forsikringer er på 3800 i mnd. 
desverre hadde samboer to ulykker, så derfor dårlig bonus. 
Tenker å bytte slik at forsikringen står på meg, da sparer vi ca 1000 kr på forsikringen. 

Da burde han trengt tatt ta det på sin egen kappe. Når du både synes bilkjøpet var for dyrt og han i tillegg får dårlig forsikring pga klønekjøring, bør han ta den smellen selv.

Anonymkode: d9315...d7e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde samboer eid hytten alene hvis han har råd til det og tatt alle kostnader med den? Mulig det frigjør noen midler for TS.

Anonymkode: 9ea75...6fb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Fordel alt av fellesutgifter prosentvis basert på inntekt, det er det mest rettferdige når det er lønnsforskjeller

Anonymkode: 70fb0...f83

Jeg ser ikke at det er noe magisk med akkurat den fordelingen og rettferdighet.

Man kan fordele 50/50. Man kan ha delt økonomi.

En av de mer fornuftige løsningene for luksusutgifter er:

A: Jeg vil gjerne kjøpe en flaske vin til 500,- og dele med deg i helga.

B: Ok. For meg er en flaske vin verdt maks 200,-. Jeg kan spleise med deg på 200 (100,-) og så kan du betale så mye du vil på toppen av det.

Anonymkode: 7a299...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to desidert største postene, som heller ikke gir merverdi, er billån og bilforsikring.  
Den som bulker med påfølgende bonustap burde dekke den ekstra andelen det utgjør.  
Kvadsheim og Silje ville spurt om du egentlig har råd til å ha tre kjæledyr.

Er Air B&B knyttet til huset, hytta, eller en tredje eiendom?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei kjære, dessverre så klarert jeg ikke dette økonomisk lenger, så ser ikke noen annen løsning at vi selger hytta og bytter ut bilen med en billigere en"

"Ja jeg liker de den hytta og bilen jeg også. Men nå har jeg kuttet der jeg kan og når det ikke er nok penger så er det ikke nok penger. Sånn blir det når vi deler 50/50 på alt, da må standarden legges opp til den med lavest inntekt."

Anonymkode: 329b0...bf3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...