Gå til innhold

Dårlig økonomi, manglende forståelse fra samboer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg anbefaler stort sett felles økonomi og felles hverdag. Men du har rett i at det ikke fungere hvis innstillingen til pengebruk er veldig forskjellig.

Hvis begge er omtrent like sparsomme og er enige i hva det er ok å bruke penger på (likt for begge) går det fint. Hvis ikke må man nok gjøre ting annerledes slik som f.eks du og eksen din. Kanskje forskjellig innstilling hjalp til at dere er ekser i dag?

Anonymkode: c6d9c...816

Det var ikke det som var avgjørende...

Om man har samme syn og innstilling så kan det fungere. Det er jeg enig i.

Fellesskapet er viktigst. Alt andre som hobbyer og div kommer i andre rekke. 

Jeg er ikke en dame som trenger så mye for min egen del. Bare jeg har det viktigste så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere gjorde feilen å ikke dele prosentvis etter inntekt…

Jeg og mannen putter lønnen vår i en felles pott som vi betaler alt med. Inkludert klær til oss selv og ferier. Da har vi lik økonomi og lik hverdag.

Anonymkode: c6d9c...816

Det vi har gjort og. All inntekt går inn på en konto hvor alt av utgifter blir trekt og så fører vi en sum til korta som vi bruker til å handle osv. Alt er felles. Hatt det slik fra vi flyttet sammen. Noen perioder har jeg tjent mest andre ganger han.

Anonymkode: b8376...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ALT for høye utgifter! 

Jeg ville gått igjennom alt av faste utgifter for å se om du får noe billigere (garantert - 400kr/mnd for telefon??). Dyrene burde egentlig koste deg mer tror jeg, de bør nemlig forsikres - jeg har en katt, og hun koster meg nærmere 250 kr i måneden i tillegg til mat og kattesand. Hvis det skjer noe med noen av dem er det ikke sikkert du har råd til veterinærregningen...

Men det aller viktigste her er å ta en skikkelig alvorsprat med samboeren din. Du kan ikke leve som dette, over evne og uten mulighet til å spare eller betale uforutsette utgifter! Det må han vel forstå? Hvis ja, hva er løsningen? Enten betaler han mye mer (og dere setter opp en felleskonto hvor alle felles utgifter kommer fra, hvor begge setter inn en fast sum hver måned), ellers må dere redusere levestandarden deres - selge bil, hytte, nedgradere bolig. Hvis han setter seg på bakbeina her hadde jeg faktisk gått. Å ha en trygg økonomi er så utrolig viktig, og jeg hadde ikke vært interessert i en partner som ikke unnet meg det, bare seg selv.

Anonymkode: 1dabb...6c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du lever over evne. Egentlig ville jeg sagt at du bruker for mye på både bolig og bil, men om det ikke går an å kutte her, ville jeg droppet hytta. Det er ingen skam i å ikke ha råd til en bolig #2.

Anonymkode: 15467...441

Signerer denne. To boliger på én person er virkelig ingen menneskerett. Hadde solgt hytta asap, evt forlangt at samboer bekostiget den alene om hen ikke vil selge. 

Anonymkode: 44887...6a2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...