AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #21 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg hadde lånt en utstillingsfigur av aktuelt kjønn og latt som de forstyrra besøk.... Anonymkode: 7f036...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #22 Del Skrevet 4. desember 2024 Hvis du skal bli behandlet som voksen, så må du jo være voksen. Du skal la familie passe på deg, gi deg billig bolig og ikke ta ansvar i eget liv, men de skal ikke blande seg for mye? Anonymkode: b83ab...5d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #23 Del Skrevet 4. desember 2024 Hvorfor låser de seg inn? Hva sier de når du ber de ringe på å avtale besøk? Anonymkode: 166f7...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 4. desember 2024 #24 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor låser de seg inn? Hva sier de når du ber de ringe på å avtale besøk? Anonymkode: 166f7...559 Det er jo ikke "besøk" på vanlig vis. De trenger seg inn for å sjekke privatlivet til folk...noe de ikke har lov til. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #25 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du skal bli behandlet som voksen, så må du jo være voksen. Du skal la familie passe på deg, gi deg billig bolig og ikke ta ansvar i eget liv, men de skal ikke blande seg for mye? Anonymkode: b83ab...5d7 Er vel mer heldig som bor billig og som får lov å spare godt til egen bolig, istedenfor å hive bort penger på å leie? Jeg har råd til å leie bolig, men vil kjøpe. Syns du det er å ikke ta ansvar for eget liv? Det er et valg jeg har tatt for fremtiden min, men jeg krever privatliv, som alle andre som leier. -ts Anonymkode: f2af9...31b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kløvereng Skrevet 4. desember 2024 #26 Del Skrevet 4. desember 2024 Når det er foreldrene dine, så kommer de nok innom bare for å se at du har det bra, være sammen med barnebarnet sitt, se om det er noe de kan hjelpe deg/dere med osv. Tenker egentlig at det er helt naturlig når du er datteren deres og du er alenemor i tillegg. De gjør det av omsorg😊 Synes du det blir litt mye, så må du nesten bare fortelle de det. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #27 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er vel mer heldig som bor billig og som får lov å spare godt til egen bolig, istedenfor å hive bort penger på å leie? Jeg har råd til å leie bolig, men vil kjøpe. Syns du det er å ikke ta ansvar for eget liv? Det er et valg jeg har tatt for fremtiden min, men jeg krever privatliv, som alle andre som leier. -ts Anonymkode: f2af9...31b Selv om du får leie billig så synes jeg ikke at du skal la deg overkjøre, du kan med loven i hånd be de om å respektere ditt privatliv. Det å ta ansvar for eget liv handler også om å våge å konfontere ukomfortable situasjoner. Anonymkode: 3888c...e51 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #28 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg ville først snakket med dem om at de ikke får lov. Dersom de ikke hører på det ville jeg gitt skriftlig advarsel om at dersom de tar seg slik til rette en gang til så bytter du lås 😬🤔 Anonymkode: 12182...2fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 4. desember 2024 #29 Del Skrevet 4. desember 2024 Hvor gammel er du? Har de fremdeles foreldreansvar og omsorg over deg har de selvsagt flere rettigheter enn kun rollen som huseier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #30 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leier hos familie/foreldre uten noen husleiekontrakt. De går inn i min leilighet. Har de lov til dette? Anonymkode: f2af9...31b Hvorfor har du ikke kontrakt? De har ikke lov å gå inn i din leilighet uten invitasjon. Anonymkode: 84aa7...8f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #31 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvis du skal bli behandlet som voksen, så må du jo være voksen. Du skal la familie passe på deg, gi deg billig bolig og ikke ta ansvar i eget liv, men de skal ikke blande seg for mye? Anonymkode: b83ab...5d7 Skjerp deg. Å leie av familie er ikke det samme som at de passer på henne. Vedkommende er en voksen person. Og nei, de har ikke rett til å blande seg eller å gå inn i leiligheten uten lov. Det kalles innbrudd. Anonymkode: 00cf5...e0f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #32 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leier hos familie/foreldre uten noen husleiekontrakt. De går inn i min leilighet. Har de lov til dette? Anonymkode: f2af9...31b Hva sa de da du ba dem om å ikke gå inn i din leilighet? Anonymkode: a3abb...ec7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #33 Del Skrevet 4. desember 2024 Hoppetaujenta skrev (35 minutter siden): Det er jo ikke "besøk" på vanlig vis. De trenger seg inn for å sjekke privatlivet til folk...noe de ikke har lov til. Det er ikke sikkert intensjonen er å sjekke/invadere privatlivet til TS. Det er ikke alle som skjønner hvor privatlivets grenser går, og noen tror faktisk det er greit å gå inn og ut som man selv ønsker hos familiemedlemmer. Mine besteforeldre gikk også rett inn hos oss uten å ringe på eller varsle at de kom. Det er nettopp derfor jeg spør hva de sier når hun ber de ringe på... Jeg går ut i fra at TS på ett eller annet tidspunkt også har kommunisert at det ikke er ønskelig at de låser seg inn... Ut i fra den lille informasjonen TS gir så er det umulig trekke konklusjoner om dette gjøres for å kontrollere TS/boligen, eller for å besøke TS, eller om det faktisk er fordi de er bekymret. Anonymkode: 166f7...559 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #34 Del Skrevet 4. desember 2024 De har ingen rett til å bare låse seg inn uten avtale. Når du er hjemme kan du sette slå/krok på døra. Skaff deg egen postkasse. Anonymkode: 0067e...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #35 Del Skrevet 4. desember 2024 Dekker du noen av de utgiftene du påfører foreldrene dine ved å bo der? F.eks strøm? Ønsker de at du skal bo der, eller ønsker de at du flytter og klarer deg selv? Anonymkode: ebe8d...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #36 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dekker du noen av de utgiftene du påfører foreldrene dine ved å bo der? F.eks strøm? Ønsker de at du skal bo der, eller ønsker de at du flytter og klarer deg selv? Anonymkode: ebe8d...abe Selvfølgelig! -ts Anonymkode: f2af9...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #37 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg tenker at dette er ganske vanskelig når du i praksis har flyttet hjem til foreldrene dine. Selv om du ser på det som at du leier en del av boligen av dem, så ser de mer på det som at du har flyttet hjem, og at du betaler husleie fordi du er voksen. Så her er nok grensene langt mer uklare enn om du leide av tante/onkel/søsken/besteforeldre eller andre. De er jo vant til at når du bodde hjemme sist, så kunne de være sammen med deg i stue/kjøkken og andre fellesområder. Så de tenker nok litt slik at om de besøker deg i din stue, så er det bare hyggelig. Og at de kommer innom for å hjelpe deg med barnet/husarbeid/gi deg litt sosialisering. Det er jo ikke sånn at barn/ungdom som fortsatt bor hos foreldrene, kan påberope seg rettigheter til privatliv etter husleieloven, når de bor hjemme. Selv ikke når de betaler litt i husleie. De blir jo sett på som samme husstand. Du må nok snakke med foreldrene dine om at du føler de tråkker over dine grenser. Og så bli enige om hvor grensene går. Anonymkode: 28c67...aac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #38 Del Skrevet 4. desember 2024 Altså, dette handler mest om det mellommenneskelige mellom deg og foreldrene dine, enn hva de har rett til etter loven. Som alenemor regner jeg med du ønsker å beholde et godt forhold til ditt barns besteforeldre? Og din mulighet til barnevakt og avlastning. Nei, de har selvsagt ikke lov, og husleieloven gjelder selv om dere ikke har kontrakt. Men her bør du tenke på hvordan dette føles for dem. De ser fort mer på ordningen deres som at du er flyttet hjem. Og kanskje er de litt overivrige på å hjelpe deg og barnebarnet? Du må snakke med dem. Ikke start med å ‘kreve din rett’. Da er det fort at både relasjonen og leieforhold går i dass. Fortell heller foreldrene dine hva du føler rundt dette. At du blir stressa av å ikke vite når de stikker innom, behov for å slappe av og senke skuldrene. Så spør du pent om de kan være så snill å ringe og spørre om det passer før de kommer innom. Har bodd nært familie selv, og det var litt læreprosess for begge parter. Men ved å snakke sammen på en ordentlig måte så ordna det seg og ble veldig fint Så får du samtidig huske å spørre om deres grenser da. Er det f.eks ok at barnebarnet løper helt fritt i mellom? Vil de helst ikke at det ringer på døra når de sover middag? Og husk å spørre på nytt igjen når det har gått en stund. For det som var stas i starten kan begynne å bli slitsomt etterhvert. Også gir det deg samtidig en god anledning til å nevne ting som opptar deg Anonymkode: d6c3e...b47 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #39 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg flyttet inn i kjellerleiligheten etter samlivsbrudd selv. Ble jo litt sprø av at det sto folk på døren til enhver tid. Mamma og de respekterte det heldigvis da jeg ga beskjed, selv om de hadde litt problemer med det (ikke problemer med å forstå det, men problemer med å holde seg unna). De ble så glad når vi endelig flyttet så tett på de, så de ville jo bare se barnebarna så mye som mulig. Når de ikke stakk innom på besøk, så inviterte de oss på besøk. Så her var de rett og slett bare litt for ivrig, alt var bare godt ment, men ble for mye. Toppet seg litt for meg en dag mamma hadde låst seg inn, for hun så at jeg ikke hadde fått ryddet kjøkkenet😅 jeg følte det som et enormt overtramp. Mamma mente å være til hjelp. Det var jo deilig å ha et helt strøkent kjøkken, men feil fremgangsmåte. Nå savner de den tiden der de hadde så god tilgang på barnebarna. Og ungene vil gjerne bo i kjelleren en gang til. Anonymkode: 6c8f1...eb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå