Gå til innhold

Sykmelding plantar fascitt

kriztine

Anbefalte innlegg

Er det flere som er blitt sykmeldt pga hælsmerter?  Det er så ille at jeg nesten ikke klare å gå på den en foten.   Får ikke time hos trykkbølebehandler før etter jul og sliter på jobb og hjemme  pga dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En kollega av meg var borte i et år, slet veldig og måtte opereres til slutt, måtte ta en og en fot, så tok tid.

Anonymkode: 167e5...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes en rekke øvelser og treningsmetoder som bidrar meget godt til å behandle tilstanden. Det er ingen grunn til at du «venter på trykkbølge» som jo er en rent der-og-da type behandling i akuttfasen. Søk opp årsaker til tilstanden, les deg opp på hva du skal gjøre og ikke gjøre, og begynn fra toppen på listen med øvelser.

Ja, det tar 1-2 år (om det ikke blir kronisk varig) om du ikke bygger opp muskler. Men det gjør ikke det om du trener iherdig.

Anonymkode: 42c46...509

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med ab over. Øvelser og i tillegg bruker jeg massasje pistol på hælen. Hjelper veldig. 

Anonymkode: a0ff9...4d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes en rekke øvelser og treningsmetoder som bidrar meget godt til å behandle tilstanden. Det er ingen grunn til at du «venter på trykkbølge» som jo er en rent der-og-da type behandling i akuttfasen. Søk opp årsaker til tilstanden, les deg opp på hva du skal gjøre og ikke gjøre, og begynn fra toppen på listen med øvelser.

Ja, det tar 1-2 år (om det ikke blir kronisk varig) om du ikke bygger opp muskler. Men det gjør ikke det om du trener iherdig.

Anonymkode: 42c46...509

TS ønsket nok det enkle svaret: ja det er noen leger som gir sykemelding for dette

Anonymkode: 47f2b...d95

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kriztine skrev (23 minutter siden):

Er det flere som er blitt sykmeldt pga hælsmerter?  Det er så ille at jeg nesten ikke klare å gå på den en foten.   Får ikke time hos trykkbølebehandler før etter jul og sliter på jobb og hjemme  pga dette. 

Har ikke du selv eller jobben privat forsikring du kan bruke hos fysio?

Anonymkode: b4ce6...508

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorvidt du kan bli sykemeldt pga hælsmerter avhenger jo av graden smerter og hva du jobber med. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du venter på trykkbølgebehandling, det er noe mange driver med og du kan få time raskt hos privat fysio som bruker trykkbølge. Ta en ringerunde.

Anonymkode: 50002...bbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke du selv eller jobben privat forsikring du kan bruke hos fysio?

Anonymkode: b4ce6...508

Privat fysio er heller ikke så dyrt, jeg har gått til to og den ene tok 20 kr mere i timen enn offentlig og den andre 550,- sånt må man bare ta seg råd til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke hatt det selv, men forstått at det kan være vondt. Om du kan få sykemelding avhenger vel av om du kan jobbe og type jobb. Siden det er vondt å gå på den kan du prøve med krykker. 

Anonymkode: 59706...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i de som skriver om øvelser. Jeg ble kvitt det med tøying og øvelser. 

ville og ringt rundt til ulike fysio, virker rart at ingen har tid før jul.

Anonymkode: 1469c...6a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere naprapater bruker også trykkbølge behandling. 

Jeg hadde det i begge bena I halvannet år, men var ikke sykemeldt en dag. Det var helt grusomt på morgenen,  men ble sakte men sikkert bedre utover dagen når jeg var i bevegelse. 

Søk opp øvelser og kjøp deg gjerne en ball med pigger på som du kan bruke å massere senefeste under foten for å myke opp 😊 

God bedring.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis smertene/plagene er så store at du har problemer utføre jobben din, så kan du snakke med lege om sykemelding, og eventuelt medisiner.

Men du bør også komme deg til fysio. Vet ikke hva du mener med trykkbølgebehandler, er det noen som kun driver med trykkbølge og ikke annen behandling? Har du fått behandling tidligere?

Jeg var sykemeldt 50% i seks uker pga hælsmerter. Avlastet med krykker, men hadde så vondt at jeg var konstant utslitt. Hos meg viste det seg være tretthetsbrudd og veldig irriterte (men ikke betente) sener.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i de som skriver om øvelser. Jeg ble kvitt det med tøying og øvelser. 

ville og ringt rundt til ulike fysio, virker rart at ingen har tid før jul.

Min fysio kjører dobbel behandling på mange pasienter for å klargjøre for ferien.

Anonymkode: c99f2...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du en fysisk jobb så vil sykemelding være en selvfølge til du får behandling. 

Til dere som sier " prøv privat fysio" eller " ring rundt til forsjellige" . Hva om ts bor på bygda? Der er det EN fysio og den er kommunal og ofte underbemanna. Det er hvertfall et typisk problem på bygda. 

Anonymkode: e2fdc...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skaff innleggsåler til å legge i skoen!

Anonymkode: 49578...185

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du en fysisk jobb så vil sykemelding være en selvfølge til du får behandling. 

Til dere som sier " prøv privat fysio" eller " ring rundt til forsjellige" . Hva om ts bor på bygda? Der er det EN fysio og den er kommunal og ofte underbemanna. Det er hvertfall et typisk problem på bygda. 

Da kan man prøve øvelser/tøye. 

jeg ble kvitt det på den måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da kan man be om å få sendt øvelser på epost så man kommer i gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da kan man be om å få sendt øvelser på epost så man kommer i gang.

Men det var ikke poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men det var ikke poenget. 

Poenget til oss som foreslo å ringe rundt til fysio var at det er mulig å gjøre noe aktivt selv for å bli bedre. Det er uendelige mye info som er tilgjengelig på nett. Disse øvelsene har hjulpet mange, inkludert meg selv. Når det er noe man kan gjøre selv, trenger man ikke passivt vente på ledig time over nyttår. Uavhengig av om man bor på bygda eller ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går til fysio med kommunal avtale, må man da betale ekstra for trykkbølgebehandling eller inngår det i prisen? 

Anonymkode: 914ce...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man går til fysio med kommunal avtale, må man da betale ekstra for trykkbølgebehandling eller inngår det i prisen? 

Anonymkode: 914ce...b92

Hvis de utfører trykkbølgebehandling så er det ikke noe ekstra kostnad.

Anonymkode: c99f2...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...