AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #61 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette med å senke ek kravet helt med til 10% er helt spinnvilt og sykt skummelt. 90% belåningsgrad er helt hinsides, kommer garantert til å føre med seg. 1) enorm prisøkning, de svake vil alltid bli forbigått for de har uansett ikke betjeningsevne. Og værre vil jo det bli med økte priser. 2) store betjeningsproblemer, og dertil økonomisk ruin. 90 % er ubegripelig stor gjeld, og da er det absolutt null rom, null fleksibilitet. 3) urolige markedet. Jeg vil tro det blir gjort om på ved første anledning ved registreringskifte, for dette er et Vedum stunt uten forankring i det realistiske. Et stunt for å tiltrekke seg velgere og intet mer. Anonymkode: 1040e...857 10% gir enorm personlig risiko for de som ikke har med. Ergo taper du først litt av din egne penger, og så bare bankens. Og banken vil ha de igjen… de fattigste risikerer å bli gjeldslaver for livet!!!!!!! Skjønner ikke at det er lov. Anonymkode: 83bf9...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #62 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ser fortsatt ikke poenget ditt eller hva du prøver å påpeke, skal du degradere min glede i min jobb fordi du mener jeg er en selger? Hva er galt i å være en selger? Om du kaller min stilling selger eller rådgiver eller hva enn så er sluttresultatet og produktet det samme. Jeg har aldri sagt at jeg driver med veldedighet. Men, produktet jeg selger er livsendrende for de aller fleste. Spesielt for de barnefamiliene som potensielt nå får en sjanse så er dette stort for DEM. Det skal man behandle med respekt og empati, og man må selvsagt ha et ønske om å hjelpe. De blottlegger økonomien sin og livssituasjonen sin for oss. Om jeg skal gå på jobb med holdningen om at de bare er tall i et system og at jeg skal selge renter så lederen i banken skal bli rik til neste år så mister man det memellommenneskelige. Og slik har vi det heldigvis ikke i banken jeg jobber. Selv om det tydeligvis går sport i å påpeke dette på kvinneguiden. Så håper jeg ikke dette er opplevelsen til de som møter banken sin i et potensielt sårbar og blottlagt situasjon, uansett bank. Så ja, jeg jubler for denne endringen! Ellers har jeg 100% tillit til at de som jobber høyere opp i banken ellers gjør gode risikovurderinger og driver banken godt til tross for endringen om senket krav til EK 🫶🏻 Velkommen til alle som får det lettere på tur inn i boligmarkedet framover 🥰 Anonymkode: 8af9f...9b7 Poenget mitt er at du lever (eller jobber…) i en illusjon! Du gjør ikke det du tror du gjør. Anonymkode: 83bf9...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #63 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Poenget mitt er at du lever (eller jobber…) i en illusjon! Du gjør ikke det du tror du gjør. Anonymkode: 83bf9...89f Mki 👍🏻😊 Anonymkode: 8af9f...9b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #64 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 2: Gjelden blir ikke høyere, da det fortsatt er betjeningsevnen din som avgjør hvor mye lån du får. Dette er det samme enten egenkapitalkravet er 10 eller 15%., lånegrensen din endres ikke. Anonymkode: e8321...dd0 Utlånsforskriften ramser opp tre faktorer som avgjør om banken får gi deg lån. Betjeningsevne er en av disse. Hvis du kan betjene 100 millioner i lån men har egenkapital til 2 millioner i lån så får du 2 milioner i lån. Når kravet til egenkapital nå senkes så vil en slik kunde få noe mer i lån. Anonymkode: e8478...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #65 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): 2: Gjelden blir ikke høyere, da det fortsatt er betjeningsevnen din som avgjør hvor mye lån du får. Dette er det samme enten egenkapitalkravet er 10 eller 15%., lånegrensen din endres ikke. Anonymkode: e8321...dd0 Hvis du låner 90% kontra 85% så har du høyere gjeld jo. Åpenbart. Selvfølgelig er det betjeningsevne som setter grenser, punkt 2 var ment i tilfelle der man hadde betjeningsevne til 90% men så skjer uforutsigbare hendelser som gjør at du ikke har det lengre. At flere tar opp gjeld nær hele boligens verdi betyr at gjelden blir høyere. Anonymkode: 1040e...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #66 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mki 👍🏻😊 Anonymkode: 8af9f...9b7 Du tror du gjør folk en tjeneste - men det du gjør er å SELGE en tjeneste som eierne av banken din tjener pengene på. Du får en liten del av kaken, ja - lønnen din. Men at du fremstiller dette sånn som du gjør, får det til å fremstå at du ikke skjønner det. Derfor reagerer jeg - du tror det hjelper disse kundene dine at grensen settes ned til 10%, når det stikk motsatte egentlig skjer. Du er bare mer "ansvarlig" for at risikoen for enorme personlige tap oppstår. Banken ler hele veien til ba…. Hjem. Anonymkode: 83bf9...89f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #67 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utlånsforskriften ramser opp tre faktorer som avgjør om banken får gi deg lån. Betjeningsevne er en av disse. Hvis du kan betjene 100 millioner i lån men har egenkapital til 2 millioner i lån så får du 2 milioner i lån. Når kravet til egenkapital nå senkes så vil en slik kunde få noe mer i lån. Anonymkode: e8478...fd3 Hvordan fører dette til at betjeningsevnen økes? Har man betjeningsevne til å få 2 mill i lån, er det fortsatt 2 mill om egenkapitalkravet er 10 eller 15% Forøvrig vil eksemplet ditt gi 100 mill i lån, siden betjeningsevnen er der. Sikkerhet er også en faktor her. Anonymkode: e8321...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #68 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du låner 90% kontra 85% så har du høyere gjeld jo. Åpenbart. Selvfølgelig er det betjeningsevne som setter grenser, punkt 2 var ment i tilfelle der man hadde betjeningsevne til 90% men så skjer uforutsigbare hendelser som gjør at du ikke har det lengre. At flere tar opp gjeld nær hele boligens verdi betyr at gjelden blir høyere. Anonymkode: 1040e...857 Nei, gjelden er den samme uansett hvilken prosent man har lånt. 5 mill i lån er 5 mill i lån uansett om en har lånt til 85 eller 90%. Anonymkode: e8321...dd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #69 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som finansrådgiver jubler jeg! På den egoistiske siden kommer jeg aldri til å bli arbeidsledig, for antall søkere på nyåret kommer til å eksplodere 🤪 Regjeringen åpner også for individuell vurdering av barnefamilier uten standardiserte SIFO-tall. Vi vil få muligheten til å hjelpe mange flere, og det gjør meg utrolig glad!! 🩷 Jeg er i utgangspunktet ikke for å senke kravene til betjeningsevne, men sannheten er likevel at det sitter mange familier med barn som betaler like mye i husleie og som får det til å gå rundt helt fint. De aller fleste kan å prioritere! Smør dere med tålmodighet og forvent lang ventetid, presset kommer til å øke. Så håper jeg at vi kan hjelpe mange fler av dere inn på boligmarkedet i 2025 🫶🏻 Anonymkode: 8af9f...9b7 Som finansrådgiver bør du være inneforstått med at finanstilsynet frarådet denne senkingen sterk. Du bør sette deg inn i det. Anonymkode: 1040e...857 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #70 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan fører dette til at betjeningsevnen økes? Har man betjeningsevne til å få 2 mill i lån, er det fortsatt 2 mill om egenkapitalkravet er 10 eller 15% Forøvrig vil eksemplet ditt gi 100 mill i lån, siden betjeningsevnen er der. Sikkerhet er også en faktor her. Anonymkode: e8321...dd0 Dette er feil. Utlånsforskriften krever at alle faktorene er tilfredsstilt. Hvis du kan betjene 100 millioner i lån men har egenkapital til 2 millioner, så får du 2 millioner. Anonymkode: e8478...fd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #71 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, gjelden er den samme uansett hvilken prosent man har lånt. 5 mill i lån er 5 mill i lån uansett om en har lånt til 85 eller 90%. Anonymkode: e8321...dd0 Jeg ser at du ikke skjønner. Gitt at man kvalifisere til å betjene et lån opp til 5 mil, og du har sett deg ut bolig som havner på 5 mil. I dag gir 85% deg en boliggjeld på kr 4 575 000, med en frikapital på kr 425 000. Etter nye regler vil du se at gjelden er høyere og frikapital mindre. Anonymkode: 1040e...857 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #72 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ser at du ikke skjønner. Gitt at man kvalifisere til å betjene et lån opp til 5 mil, og du har sett deg ut bolig som havner på 5 mil. I dag gir 85% deg en boliggjeld på kr 4 575 000, med en frikapital på kr 425 000. Etter nye regler vil du se at gjelden er høyere og frikapital mindre. Anonymkode: 1040e...857 Og for og suplere så er det jo da den frikapitalen i boligen som man gjerne vil se at er mer og mer for hvert år som går, og ikke mindre som endringene nå vil gjør. Det skaper en ganske "farlig" situasjon når en gjeng sitter med nær hele boligens verdig i gjeld mens en annen gjeng har gått inn i boligmarkedet med mindre gjeldsopptak, samt da fått jobbet ned gjeldsgraden. Om noe så skaper det bare større forskjeller når gjeng 1 og 2 møtes på boligmarkedet nå. Frikapitalen er jo også privat økonomiens buffer, lykke til med å få avdragsfrihet i noen mnd om gjelden er 90% av boligens verdig. Anonymkode: 1040e...857 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #73 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ser at du ikke skjønner. Gitt at man kvalifisere til å betjene et lån opp til 5 mil, og du har sett deg ut bolig som havner på 5 mil. I dag gir 85% deg en boliggjeld på kr 4 575 000, med en frikapital på kr 425 000. Etter nye regler vil du se at gjelden er høyere og frikapital mindre. Anonymkode: 1040e...857 Gjelden blir ikke høyere, da en ikke har betjeningsevne til å få den høyere. 5 ggr inntekten er max, uansett om huset koster 2 eller 20 mill. Anonymkode: e8321...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #74 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette er feil. Utlånsforskriften krever at alle faktorene er tilfredsstilt. Hvis du kan betjene 100 millioner i lån men har egenkapital til 2 millioner, så får du 2 millioner. Anonymkode: e8478...fd3 Her tar du dessverre feil. Anonymkode: e8321...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #75 Del Skrevet 4. desember 2024 takinova skrev (2 timer siden): Kunne vært løst smidig ved at å beholde 15% for alle andre enn førstegangskjøpere/de som ikke har eid bolig på x antall år. Nå tror jeg på en ny prisspiral. Har de endret på hvor mye man kan låne på årsinntekten også? Så vidt jeg skjønner kan ikke førstegangskjøpere kjøpe dyrere , men raskere? Anonymkode: 13e4f...9b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #76 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette er feil. Utlånsforskriften krever at alle faktorene er tilfredsstilt. Hvis du kan betjene 100 millioner i lån men har egenkapital til 2 millioner, så får du 2 millioner. Tullprat! Bankene gjør alltid en totalvurdering også. Anonymkode: 22a91...bfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #77 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Her tar du dessverre feil. Anonymkode: e8321...dd0 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-12-09-2648 «§ 5.Betjeningsevne Finansforetaket skal ikke yte lån dersom kunden ikke vil ha tilstrekkelige midler til å dekke normale utgifter til livsopphold ved en renteøkning på 3 prosentpoeng på kundens samlede gjeld … § 6.Gjeldsgrad Finansforetaket skal ikke yte lån dersom kundens samlede gjeld overstiger fem ganger årsinntekt. … § 7.Belåningsgrad Nedbetalingslån med pant i bolig skal på innvilgelsestidspunktet ikke overstige 85 prosent av et forsvarlig verdigrunnlag for boligen « Hvis du kan betjene et lån på 100 millioner men er uten egenkapital så feiler du på § 7 og kan følgelig ikke få huslån. (Merk at bankene har adgang til å omgå forskriften for en liten andel av kundene men det er ikke det vi diskuterer her) Anonymkode: e8478...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 4. desember 2024 #78 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har de endret på hvor mye man kan låne på årsinntekten også? Så vidt jeg skjønner kan ikke førstegangskjøpere kjøpe dyrere , men raskere? Anonymkode: 13e4f...9b6 5x gjelder fortsatt, men nå kan jo de som har råd til høy husleie raskere kunne bruke de pengene på å heller betale på eget lån. Syns i utgangspunktet det er fornuftig. Kanskje skulle man fjernet hele EK kravet for enkelte grupper og heller fokusere mer på betalingsevne. Nå er jo rentene ikke lenger null. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #79 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du kan betjene et lån på 100 millioner men er uten egenkapital så feiler du på § 7 og kan følgelig ikke få huslån. (Merk at bankene har adgang til å omgå forskriften for en liten andel av kundene men det er ikke det vi diskuterer her) Det er jo nettopp det som saken, disse låntagerne vil alltid kun utgjøre en "liten del".. 😉 Anonymkode: 22a91...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #80 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo nettopp det som saken, disse låntagerne vil alltid kun utgjøre en "liten del".. 😉 Anonymkode: 22a91...bfe Utlånsforskriften er hva utlånsforskriften er. Det er feil å hevde at bare betjeningsevne avgjør hva du får i lån. Det er feil å hevde at endring i egenkapitalkravet ikke vil endre hvor mye noen får i lån. Forskriften nevner 3 separate faktorer som alle må være tilfredsstilt hver for seg. Det betyr at du kan ha betjeningsevne til 100 millioner i lån men 0 egenkapital, og da er det egenkapitalkravet som stopper deg. Bankene har adgang til å avvike fra forskriften for et lite mindretall kunder (8% av volumet i Oslo tror jeg).Typisk kan dette være en nyutdannet lege (som har lite egenkapital men god forventning om økning i inntekt) eller en person som viser stålkontroll på utgifter. Anonymkode: e8478...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå