Gå til innhold

Er det bare jeg som ikke liker overdigitaliseringen av samfunnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 45, og husker hvordan ting var da jeg var ung voksen. Vi hadde Posten, der ansatte kunne sine saker, ytet god kundeservice og kunne slå av en prat med deg. Jeg husker billettluka på togstasjoner, betjente NAV-kontorer, der man kunne stikke innom for å spørre noe og få hjelp med ting. Hyggelige butikkansatte i kassa. Nå skal alt digitaliseres, folk skal klare absolutt alt selv - skru sammen møbler, fikse bagasjen på flyplassen, fylle ut alskens skjemaer for søknader om det ene og det andre, veie, måle og sende brev og pakker og så videre. Man skal helst ikke ha kontakt med mennesker. Ringer man til banken, så må man prate med en robot som knapt forstår hva man sier, lenge før man kommer til riktig saksbehandler.

Jeg havnet i en liten bilulykke med to barn i bilen for en uke siden. Ringte forsikringsselskapet for å melde fra og bestille veihjelp. Fikk jeg snakket med en saksbehandler? Nei da. Først robot. Så måtte jeg trykke det ene og det andre, og så fikk jeg tilsendt en kobling via SMS (som for øvrig ikke funket), for å kunne melde fra om skaden via nett. Måtte til slutt gå omveier og velge å snakke med en saksbehandler, som da var drittsur for at han måtte snakke med meg, og at jeg ikke fikk det til via nett. Er det virkelig innenfor at man skal prate med roboter og fylle ut masse skjemaer på nett rett etter man har krasjet? 

Er det dithen vi vil? Til et samfunn der vi ikke snakker med hverandre, der man må klare seg selv med alt, og der man rett og slett blir asosial? Det er ikke rart det er masse depresjon, ensomhet og selvmordstanker hos folk i Norge når vi snart går rundt i huset vårt og snakker til veggene.

Anonymkode: 65ff7...9e0

  • Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg savner tastetelefon. Hater at jeg blir tvunget til å være online hele jævla tida. Kan ikke engang logge meg inn på systemene til universitetet uten en app.

Anonymkode: b27e8...923

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er 45, og husker hvordan ting var da jeg var ung voksen. Vi hadde Posten, der ansatte kunne sine saker, ytet god kundeservice og kunne slå av en prat med deg. Jeg husker billettluka på togstasjoner, betjente NAV-kontorer, der man kunne stikke innom for å spørre noe og få hjelp med ting. Hyggelige butikkansatte i kassa. Nå skal alt digitaliseres, folk skal klare absolutt alt selv - skru sammen møbler, fikse bagasjen på flyplassen, fylle ut alskens skjemaer for søknader om det ene og det andre, veie, måle og sende brev og pakker og så videre. Man skal helst ikke ha kontakt med mennesker. Ringer man til banken, så må man prate med en robot som knapt forstår hva man sier, lenge før man kommer til riktig saksbehandler.

Jeg havnet i en liten bilulykke med to barn i bilen for en uke siden. Ringte forsikringsselskapet for å melde fra og bestille veihjelp. Fikk jeg snakket med en saksbehandler? Nei da. Først robot. Så måtte jeg trykke det ene og det andre, og så fikk jeg tilsendt en kobling via SMS (som for øvrig ikke funket), for å kunne melde fra om skaden via nett. Måtte til slutt gå omveier og velge å snakke med en saksbehandler, som da var drittsur for at han måtte snakke med meg, og at jeg ikke fikk det til via nett. Er det virkelig innenfor at man skal prate med roboter og fylle ut masse skjemaer på nett rett etter man har krasjet? 

Er det dithen vi vil? Til et samfunn der vi ikke snakker med hverandre, der man må klare seg selv med alt, og der man rett og slett blir asosial? Det er ikke rart det er masse depresjon, ensomhet og selvmordstanker hos folk i Norge når vi snart går rundt i huset vårt og snakker til veggene.

Anonymkode: 65ff7...9e0

Helt enig med deg. Digitaliseringen har gått altfor langt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både ja og nei. Savner det du sier om mer møter med mennesker. Er lei av digitale skjemaer og søknader og alt man må finne ut av selv. Har man spørsmål om f.eks skatt, så var det mye lettere før da man kunne få en time med personlig oppmøte lokalt.

Samtidig et det mye som er mer oversiktlig også. Skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten nettbank før, og mange apper er også mer oversiktlige. Savner ikke all posten og alle papirer som det måtte holdes orden på.

Anonymkode: ffec4...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker digitaliseringen! Alt kan løses med et tastetrykk på noen få minutter. Masse ting som kan automatiseres, som regninger, sparing osv. Kan bruke tjenester som sammenligner priser på forsikring, boliglån, strøm. Jeg mistet bagasjen på ferietur i sommer. Alt sto enkelt forklart på nettsiden. Sendte inn kvitteringer på kjøp til 15 tusen for hele familien på morgenen dagen etter bagasjen ble mistet. Fikk pengene samme kveld. Elsker det moderne livet!

 

Anonymkode: 82993...41b

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 40, husker hvordan ting fungerte da jeg vokste opp. Man måtte bka gjennom leksikon eller komme seg ned til biblioteket i byen for å finne informasjon. Banken måtte man fysisk innom for å flytte f eks penger fra en konto til en annen, eller for å ta ut penger. Som student betalte jeg giroer, husker jeg, og som nygift hadde jeg flere permer med papirer og betalte giroer stående på kontoret i huset. Ja, for da trengte man et kontor med skriver, oppbevaring til papirer og andre greier som tok plass. Uansett hva man skulle søke eller betale, så måtte man logge inn med koder som sto på et ark man fikk fra banken. Engangskoder tror jeg det het. Gikk man tom for koder, måtte man få tilsendt nytt brev med koder. 

Digitalisering har gjort det enkelt å samle filmer og serier i en app. I 2010 hadde min mann og jeg over 500 film-dvd'er stående. Og mange hundre cd'er. De beste seriene hadde vi også på dvd. Kostet flesk. Husker da en vanlig cd kostet 149,- og dvd kostet 199,-. Se for deg hvor mye du kan streame for den prisen i dag.

I år endret jeg navn. Lå i senga og logget inn på skatteetaten, navnet ble endret på sekundet. Ingen papirer eller vanskelige søknadsprosesser. Uansett hva man skal søke eller endre på, så er det gjort med noen tastetrykk. Det frigjør tid og energi som heller kan brukes på noe annet.

Synes også det er deilig å scanne varer selv. Pakker varene fint samtidig, slipper kø som puster meg i nakken. Og om jeg skal kjøpe noe, kan jeg sjekke der og da om tingen er billigere et annet sted. Eller om den finnes i en annen størrelse i nettbutikken. 

For ikke å snakke om hvor deilig det er å slippe å løpe frem og tilbake til et parkometer for å hive på flere mynter. Det var sånn mamma alltid skulle ha meg til å gjøre dersom vi hadde parkert i byen. Løp gjennom halve byen bare for å utsette parkeringen litt😅

Anonymkode: d6c2d...01d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, det er ikke bare deg. Jeg er 34 og tenker akkurat det samme som deg, ts! Jeg liker for eksempel papirpenger, og papirbilletter, og jeg foretrekker å snakke med ekte mennesker fremfor robotstemmer. Er drittlei av at det finnes apper for absolutt alt nå. Ja, jeg synes digitaliseringen går alt for langt 😆

Anonymkode: 9da84...cd6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker at det meste kan gjøres på nett. Husker bare for 6 år siden, da måtte jeg dra til eiendomsmegleren for å signere kjøpekontrakten. Solgte et hus nå i høst, da slapp jeg det bryderiet. Kunne bare signere digitalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

 

Jeg havnet i en liten bilulykke med to barn i bilen for en uke siden. Ringte forsikringsselskapet for å melde fra og bestille veihjelp. Fikk jeg snakket med en saksbehandler? Nei da. Først robot. Så måtte jeg trykke det ene og det andre, og så fikk jeg tilsendt en kobling via SMS (som for øvrig ikke funket), for å kunne melde fra om skaden via nett. Måtte til slutt gå omveier og velge å snakke med en saksbehandler, som da var drittsur for at han måtte snakke med meg, og at jeg ikke fikk det til via nett. Er det virkelig innenfor at man skal prate med roboter og fylle ut masse skjemaer på nett rett etter man har krasjet? 

 

Anonymkode: 65ff7...9e0

Du ringer jo ikke forsikringsselskapet når du har kræsjet - du ringer et nødnummer. Forsikringsselskapet tar du jo kontakt med og melder skaden i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker digitaliseringen. Mue lettere å få ordnet banksaker og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne ikke vært mer uenig. Er travel nok som det er, om jeg ikke skal bruke timesvis hver uke på å gjøre ærender i bank, post osv. Har du mye fritid til overs? Genuint spørsmål.

Anonymkode: 43957...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker alt som gjør at jeg må ringe mindre og ikke møte opp steder! Det er puslespill nok å få til tannlege, lege, at noen skal sjekke noe i huset osv i full jobb. Hvis jeg i tillegg måtte møtt opp fysisk alle steder eller sette av lang tid til å ringe, skjønner jeg ikke hvordan jeg skulle fått det til uten å bruke feriedager. Er heller ikke sosial- det holder plenty for meg å se folk på butikken, jeg trenger ikke å snakke med dem. 

Anonymkode: d93b0...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med TS i mye her. Digitaliseringen har ført til et litt kaldere samfunn. Menneskelig kontakt har det blitt mye mindre av. Samtidig er jeg glad for at feks banktjenestene har blitt langt enklere. Før så kunne folk få lønnen kontant på jobben. Så måtte man på Posten eller i banken og sette de inn. Det samme om man skulle overføre eller betale regninger. Nå ringer datteren min meg når hun står i køen foran kassa og spør om vipps. Om akkurat det er et fremskritt er kanskje mer usikkert. ;)

Anonymkode: 0cc3c...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ting jeg er glad for, og ting jeg ikke er glad for. Bor alene og er relativt isolert, det hadde vært svært utrygt og enda mer ensomt å ikke ha tilgang til andre slik jeg har. 

Men syntes ikke noe om at det virker som at det tar for mye av konsentrasjonen og for mye av den opprinnelige sosiale kontakten mellom mennesker  og livet rundt oss generelt.

Anonymkode: 0c78c...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 7.56):

Jeg er 45, og husker hvordan ting var da jeg var ung voksen. Vi hadde Posten, der ansatte kunne sine saker, ytet god kundeservice og kunne slå av en prat med deg. Jeg husker billettluka på togstasjoner, betjente NAV-kontorer, der man kunne stikke innom for å spørre noe og få hjelp med ting. Hyggelige butikkansatte i kassa. Nå skal alt digitaliseres, folk skal klare absolutt alt selv - skru sammen møbler, fikse bagasjen på flyplassen, fylle ut alskens skjemaer for søknader om det ene og det andre, veie, måle og sende brev og pakker og så videre. Man skal helst ikke ha kontakt med mennesker. Ringer man til banken, så må man prate med en robot som knapt forstår hva man sier, lenge før man kommer til riktig saksbehandler.

Jeg havnet i en liten bilulykke med to barn i bilen for en uke siden. Ringte forsikringsselskapet for å melde fra og bestille veihjelp. Fikk jeg snakket med en saksbehandler? Nei da. Først robot. Så måtte jeg trykke det ene og det andre, og så fikk jeg tilsendt en kobling via SMS (som for øvrig ikke funket), for å kunne melde fra om skaden via nett. Måtte til slutt gå omveier og velge å snakke med en saksbehandler, som da var drittsur for at han måtte snakke med meg, og at jeg ikke fikk det til via nett. Er det virkelig innenfor at man skal prate med roboter og fylle ut masse skjemaer på nett rett etter man har krasjet? 

Er det dithen vi vil? Til et samfunn der vi ikke snakker med hverandre, der man må klare seg selv med alt, og der man rett og slett blir asosial? Det er ikke rart det er masse depresjon, ensomhet og selvmordstanker hos folk i Norge når vi snart går rundt i huset vårt og snakker til veggene.

Anonymkode: 65ff7...9e0

Jeg er like gammel som deg og hjertens enig i det du skriver ♥️ 

Endret av Mardina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg savner ikke menneskekontakt, synes folk er så dumme og gir så mye dumme svar. 

Jeg bodde i USA for et par år siden hvor det fortsatt måtte fylles ut skjema for hånd, og da gjerne 2-3 stk samme sted til ulike ting og så måtte en sekretær sitte og tyde mine kråker. Sjansen for feil er stor.  Da kjente jeg hvor enkelt det er hvor alt er digitalt og fyller inn dokumentasjon koblet til deg her i Norge. 

Bank i USA var også helt sykt tregt og manuelt. Det tok kortere tid å overføre fra norsk bankkonto til amerikansk konto enn å betale en regning på nettbank i USA, for i banken så ble min regning skrevet ut som sjekk og sendt til den andre banken. Nå snakker vi 2020. 

Så var det amerikansk skatt, selv med inntekt fra Norge måtte hele familien, selv barneskoleelever sende inn skattepapirer og det var papirmølle som skulle sende inn per post, selv om vi ikke hadde inntekt fra USA, siden vi var der på «sabbatical» 

Jeg vil virkelig ikke tilbake til predigitalt, for USA føltes som steinalderen og igjen, selv om man prater med noen kan man ikke garantere riktig informasjon. 

Anonymkode: 9fc8d...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg savner ikke menneskekontakt, synes folk er så dumme og gir så mye dumme svar. 

Jeg bodde i USA for et par år siden hvor det fortsatt måtte fylles ut skjema for hånd, og da gjerne 2-3 stk samme sted til ulike ting og så måtte en sekretær sitte og tyde mine kråker. Sjansen for feil er stor.  Da kjente jeg hvor enkelt det er hvor alt er digitalt og fyller inn dokumentasjon koblet til deg her i Norge. 

Bank i USA var også helt sykt tregt og manuelt. Det tok kortere tid å overføre fra norsk bankkonto til amerikansk konto enn å betale en regning på nettbank i USA, for i banken så ble min regning skrevet ut som sjekk og sendt til den andre banken. Nå snakker vi 2020. 

Så var det amerikansk skatt, selv med inntekt fra Norge måtte hele familien, selv barneskoleelever sende inn skattepapirer og det var papirmølle som skulle sende inn per post, selv om vi ikke hadde inntekt fra USA, siden vi var der på «sabbatical» 

Jeg vil virkelig ikke tilbake til predigitalt, for USA føltes som steinalderen og igjen, selv om man prater med noen kan man ikke garantere riktig informasjon. 

Anonymkode: 9fc8d...51e

Glemte å skrive at jeg er 48 år. Har brukt datamaskin i hverdagen/skole siden midt på 80-tallet (barneskolen) 

Anonymkode: 9fc8d...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye er bra, men det fanatiske opphenget i apper har gått for langt. 

Så lenge man kan velge selv og heller printe ut en billett f.eks, så er det helt greit at de tilbyr app-løsning. Men jeg liker ikke de som presser folk over på app og utestenger de som ikke har app. 

Jeg er såpass tverr at jeg holder meg til tastetelefon. Men vi blir vel snart nektet å betale med kort på butikken, så da må jeg drasse rundt på en "smart" telefon jeg også for å få kjøpt meg mat. 

Elsker nettbank, og det å kunne chatte med kundeservice.  Foretrekke det fremfor å ringe. Chatboter derimot, er ofte noe ubrukelig dritt. Savner postkontor. Post i butikk er stress for de ansatte som må løpe mellom kasse, varer og posten. 

Er født i 83. 

Anonymkode: 1fac3...adf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 50, og synes det meste rundt digitalisering er fantastisk.

Ting som kan ordnes når jeg har tid, i stedet for å bruke tid midt i arbeidstiden i telefonkø, selv om det er private anliggender.

Slippe lang innsjekkingskø på flyplassen fordi det alltid var en eller tre som skulle fortelle livshistorien sin i skranken mens de skulle sjekke inn.

Slippe å måtte bestille legetime for å fornye resept, eller stå i telefonkø hos fastlegen for så å hente papirresepten på legekontoret i åpningstiden (og avspasere for å rekke dette).

Slippe å måtte bruke tid i telefonkø til banken for å ordne trivielle saker, eller for å bestille flybilletter osv.

Anonymkode: 2f1c1...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for en blandet "verden". 

Jeg liker digitaliseringen, men ønsker også å ha muligheten til å snakke med et fysisk menneske når jeg trenger noe. 

Samtidig elsker jeg digipost kontra post i postkassa, fordi jeg har en tendens til å glemme ting vekk om jeg har det på papir. 

Men nav??? De kan ta seg en bolle. Skal du ha hjelp av de så må du sende melding på selve siden, en fax, mail og ringe de i 3t for å få svar på en enkelt ting. Å når du faktisk når et menneske på telefonen, så er det ikke sikkert de kan svare deg heller. Ubrukelig møkk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...