Gå til innhold

Mounjaro - noen som har prøvd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk selv nettopp fra  Wegovy (da den ikke virker lenger på meg) over på  Mounjaro igår.

Foreløpig merker jeg ingenting. 
Har gått ned 18 kilo og skal ned ca 15 kilo til. 

Noen andre?

Anonymkode: a056a...deb

Fjernet omtale av medisindosering. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er på femte uka på Wegovy. Gått ned 4,6 kg... synes det går tregt. Vurderer Mounjaro i stedet. 

Anonymkode: 63666...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er på femte uka på Wegovy. Gått ned 4,6 kg... synes det går tregt. Vurderer Mounjaro i stedet. 

Du synes det er lite å gå ned nesten 1 kg i uka? Hva hadde du forventet?

Anonymkode: 31d9c...bbf

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du synes det er lite å gå ned nesten 1 kg i uka? Hva hadde du forventet?

Anonymkode: 31d9c...bbf

Det dobbelte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det dobbelte

Vel da vil du veie det dobbelte når du slutter med medisinen 

Anonymkode: 0db19...157

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er absolutt ikke dårlig å gå ned ca 1 kg i uka. Går man ned mer kan det gå utover muskler og andre ting i kroppen for man får i seg for lite mat. Hadde vært fornøyd med 1 kg i uka jeg, og heller tatt tiden i tillegg til å legge om kostholdet så man ikke går på en smell dagen man slutter på wegovy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imposta skrev (1 time siden):

Det er absolutt ikke dårlig å gå ned ca 1 kg i uka. Går man ned mer kan det gå utover muskler og andre ting i kroppen for man får i seg for lite mat. Hadde vært fornøyd med 1 kg i uka jeg, og heller tatt tiden i tillegg til å legge om kostholdet så man ikke går på en smell dagen man slutter på wegovy. 

Heilt utrolig hvor urealistiske forventninger folk har. De vil ned 10kg på 5 uker miste muskelmasse og legge på seg alt igjen 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner.

+ Ryddet for kommentar til moderering

Vi minner om at spørsmål og tilbakemeldinger rundt moderering tas på Private forumhenvendelser

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 2.37):

Det dobbelte

1kg fett utgjør ca. 8000 kcal. Det vil si at man må ha 8000 kcal i energiunderskudd for å gå ned 1 kg i vekt (= fett som er lagret på kroppen).

Synes du ca. 8000 kcal i energiunderskudd i løpet av én uke er lite?

Det synes ikke jeg.

Anonymkode: 5c626...5ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 2.37):

Det dobbelte

1kg fett utgjør ca. 9000 kcal (1g fett = 9 kcal).
Det vil si at man må ha 9000 kcal i energiunderskudd for å gå ned 1kg i vekt (= reduksjon av fett som er lagret på kroppen).

Synes du ca. 9000 kcal i energiunderskudd i løpet av én uke er lite?

Det synes ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett - merker at jeg er litt mer mett enn til vanlig så helt klart at den virker selv i startfasen. Ingen bivirkninger enda, men det hadde jeg knapt på Oz og Weg også. 

Andres erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 12.58):

Heilt utrolig hvor urealistiske forventninger folk har. De vil ned 10kg på 5 uker miste muskelmasse og legge på seg alt igjen 

Wegovy og andre lignende medisiner er kjent for å gi ekstrem sult når man er ferdig, mange må gå på dem permanent eller gå rett opp igjen når de slutter. At noen tror de skal ned 10 kg på 5 uker er bare helt utrolig. Enig i det. 

Anonymkode: ca565...f4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett - merker at jeg er litt mer mett enn til vanlig så helt klart at den virker selv i startfasen. Ingen bivirkninger enda, men det hadde jeg knapt på Oz og Weg også. 

Andres erfaringer ?

Siden det ser ut til at du har erfaringer med både Mounjaro og Wegovy: Hvordan synes du disse er, hvis du sammenligner virkningen av dem? 

(Forstår at det kan være litt vanskelig siden den ene kanskje ble brukt fra "scratch" (= ingen "slankemedisin" tidligere) mens den andre kom etter bruk av andre lignende medisiner.)

Jeg spør fordi jeg har dårlig virkning av Wegovy, selv etter mange måneders bruk og normal opptrapping, og derfor vurderer Mounjaro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har bytta fra wegovy til mounjaro, måtte dere ha et opphold mellom medisinene? 
Det er så lite og sprikende informasjon om dette. Noen sier 5 uker, andre 3 dager. Noen bare bytter på dagen omtrent. 

Anonymkode: 3fad5...472

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dere som har bytta fra wegovy til mounjaro, måtte dere ha et opphold mellom medisinene? 
Det er så lite og sprikende informasjon om dette. Noen sier 5 uker, andre 3 dager. Noen bare bytter på dagen omtrent. 

Kan ikke forstå at man skal måtte vente i 5 uker.

Det er jo også litt risky, med tanke på at effekten av sprøytene fader ut i mellomtiden, og man kan risikere å gå på en smell.

I tillegg er det jo mye likt med tanke på innholdet i sprøytene.

"Medisinene inneholder hver sin kunstige versjon av tarmhormonet GLP-1.
Det som skal gjøre Mounjaro enda mer effektiv og kraftig, er at den inneholder enda et kunstig tarmhormon GIP."

https://www.nrk.no/trondelag/fedmemedisinen-mounjaro-_-konkurrenten-til-wegovy-_-kommer-til-norge-1.17098700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden det ser ut til at du har erfaringer med både Mounjaro og Wegovy: Hvordan synes du disse er, hvis du sammenligner virkningen av dem? 

(Forstår at det kan være litt vanskelig siden den ene kanskje ble brukt fra "scratch" (= ingen "slankemedisin" tidligere) mens den andre kom etter bruk av andre lignende medisiner.)

Jeg spør fordi jeg har dårlig virkning av Wegovy, selv etter mange måneders bruk og normal opptrapping, og derfor vurderer Mounjaro.

Jeg fikk aldri virkning av de to før jeg var på den ultimate dosen (blir slettet om jeg skriver hvilke) og da var det ikke slik at jeg taste ned i vekt, men type 8-10 kilo i løpet av et år.

Hadde bedre virkning på Ozempic enn Weg, men pga jeg ikke har dia måtte jeg bytte. Nå virker ikke Wegovy på meg lenger og jeg har fortsatt 15-20 kilo jeg må ned for å være på normal vekt så da prøves Mounjaro.

Jeg må ned i vekt på en kronisk skade i foten som forverrres pga vekten jeg er på nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, legen sa jeg kunne gå rett fra Weg til Mounjaro, men måtte begynne på scratch på Mounjaro.

Jeg hadde tatt Weg på søndag og begynte på Mounjaro på tirsdagen. Har ikke merket noe bivirkninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På tirsdag har jeg gått 1 uke på Mounjaro, så har ikke så mye å si på det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk tre uker fra jeg sluttet på Wegovy til jeg begynte på Mounjaro. 

Anonymkode: 32af3...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...