Gå til innhold

Skader i utleileleilighet!

Clancy

Anbefalte innlegg

Spotmaling blir sjelden bra uansett. Jeg ville malt hele veggen med maling som er så lik som nåværende som mulig, kanskje det er nok med ett strøk. 
Skaden under skapet er litt vanskeligere å forstå, men det høres ut som noe utleier burde tatt ansvar for tidligere?

Anonymkode: 101d7...f90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør hvertfall om du kan male

Noen maler jo overnalt av stikkontakter, vinduer, brytere osv sånn at det ikke ser ut etterpå

Anonymkode: 698e5...656

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clancy skrev (På 4.12.2024 den 7.03):

Ønsket ikke det heller 😅 Det var jo så klart ikke med vilje. Ville bare prøve å få fikset opp i hullene jeg lagde mens jeg bodde der, og det står så mange steder at man skal sparkle og male, så jeg ville jo bare prøve å gjøre det riktig. Jeg trodde at malingen kom til å matche om vi scannet den. 

Men jeg tror vi da går for å male hele rommet om utleier ønsker det. Blir dyrt men det er jo min egen feil.

Det koster 220,- for en 2,7 liters bøtte maling på obs... Når det er såpass lik farge at det knapt er synlig med flekking trenger dere neppe mer enn ett strøk. 

Anonymkode: ca002...fa4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bevise at det var skade på skapet da du flyttet inn? Hvis nei stiller du nok dessverre svakt.

Hvis det ikke var lov å skru i veggen, men du skrudde og gjorde en dårlig jobb med å skjule det, så er det selvfølgelig ditt ansvar å male s det ikke synes. Er det "lenge" siden det ble malt (1 år+) må du male hele rommet. Det er slik det er å vedlikeholde boliger.

Det er mange leietakere som ikke forstår dette. Ikke hør på alle råd her på KG som stort sett består av mugne leietakere - de har ikke peiling på hva huseier/utleier kan kreve eller ikke. Det du må gjøre er å lese kontrakten nøye og forholde deg til den. Evt kan du klage til HTU (husleietvistutvalget), det koster et beskjedent beløp. Vil dog tro det fort er billigere å male altså, du klarer vel det selv? For ja, huseier må male over om det er masse flekker på veggen, og det er faktisk ditt ansvar.

Anonymkode: 29fcc...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clancy skrev (På 4.12.2024 den 6.40):

Vi visste ikke at malingen ikke var lik 😕 Det er en veldig merkelig blåtone, og vi trodde vi hadde riktig og at den kom til å matche helt når den tørket. Det er litt synlig, men jeg ville ikke sett på det som krise. Hadde jeg visst at malingen ikke var riktig hadde jeg ikke malt og heller bare betalt haha

Den nye leiligheten vi nettopp flyttet inn i har samme spotmaling fra tidligere leietaker, hvor det syntes men det er ikke skjemmende. Det var det eiendomsfirma som godkjente, så jeg trodde det ville være ok!

Angående garderoben:

Vi har bilder av skaden på garderoben. h*n er klar over at den var der, men mener jeg må fikse den siden den har blitt verre!

Utleier prøver seg. Om du ikke gidder å krangle så, bruk 250 kroner på hvitmalig hos clasohlson, og mal den veggen på nytt. Finn et gratis eller et billig skap på finn.no og sett det inn. 

Du skal få lov til å rette opp "feil" selv, før utleier tar depositumet. Utleier får ikke lov til å bruke dine penger på å pusse opp leiligheten til en bedre standard en det den var da du flyttet inn. 

Anonymkode: ac18b...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kan du bevise at det var skade på skapet da du flyttet inn? Hvis nei stiller du nok dessverre svakt.

Hvis det ikke var lov å skru i veggen, men du skrudde og gjorde en dårlig jobb med å skjule det, så er det selvfølgelig ditt ansvar å male s det ikke synes. Er det "lenge" siden det ble malt (1 år+) må du male hele rommet. Det er slik det er å vedlikeholde boliger.

Det er mange leietakere som ikke forstår dette. Ikke hør på alle råd her på KG som stort sett består av mugne leietakere - de har ikke peiling på hva huseier/utleier kan kreve eller ikke. Det du må gjøre er å lese kontrakten nøye og forholde deg til den. Evt kan du klage til HTU (husleietvistutvalget), det koster et beskjedent beløp. Vil dog tro det fort er billigere å male altså, du klarer vel det selv? For ja, huseier må male over om det er masse flekker på veggen, og det er faktisk ditt ansvar.

Anonymkode: 29fcc...6b3

Jeg har både bildebevis og skriftlig bevis på at utleier var klar over at skaden var der når vi flyttet inn. Nå har jeg snakket med leieboerforeningen, da via telefon, og de var enige i at det ikke er opp til meg å fikse selv om skaden har blitt verre. Problemet er at utleier ikke tror på meg når jeg gjentar hva leieboerforeningen sier.

Når det gjelder malingen har vi ordnet det slik at de kjøper inn en bøtte med maling i den fargen de ønsker også maler jeg og samboer det på søndag, malingen blir da trekt fra depositum. Jeg orker ikke bry meg noe mer om det. Vil bare bli ferdig med den leiligheten og komme meg videre i livet. 

Uansett så holder jeg meg til kontrakten og loven. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Utleier prøver seg. Om du ikke gidder å krangle så, bruk 250 kroner på hvitmalig hos clasohlson, og mal den veggen på nytt. Finn et gratis eller et billig skap på finn.no og sett det inn. 

Du skal få lov til å rette opp "feil" selv, før utleier tar depositumet. Utleier får ikke lov til å bruke dine penger på å pusse opp leiligheten til en bedre standard en det den var da du flyttet inn. 

Anonymkode: ac18b...3da

Joa, jeg kan forsåvidt det. Men jeg vil ikke bruke mer penger enn jeg må på en leilighet jeg ikke eier for å fikse problemer jeg ikke skapte. Sånn som skapet f.eks.

Jeg er en student med dårlig råd som nettopp har skrapet kontoen for 45k i depositum og 15k i leie for å ha tak over hodet tidsnok til utflyttinga. Har null kroner å bruke på maling, skap og drit akkurat nå. De penga fra depositumet skulle egentlig til buffer'n, men det skjer vel ikke før om en stund kjenner jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du et lovlig depositum på depositumkonto? I så fall kan du kreve det utbetalt fra banken når leieforholdet er over, og utleier må klage til HTU hvis han/hun er uenig. Dvs du trenger ikke å prøve å overtale utleier om at du har rett om skaden på skapet, før du ber om utbetaling.

Ang. malingen virker det som om dere har kommet til enighet. Men hvis utleier ikke gir seg om skapet, kan du bare kontakte banken og be om utbetaling, så blir det opp til utleier om han/hun vil starte en klage på en såpass dårlig sak. Jeg er enig med Leieboerforeningen om at utleier trolig ikke kommer noen vei med den skaden ut fra bevisene du har. Du får uansett utbetalt det beløpet utleier ikke klager over, så får du resten med renter når utleiers klage forhåpentligvis avvises.

Anonymkode: 7fa7e...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...