Gå til innhold

Noen som har fått Xonvea på blå resept?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er det fortsatt ikke mulig? 

Blir ikke det veldig dyrt om man trenger denne medisinen et helt svangerskap? Jeg var kvalm hele sist svangerskap😢

Anonymkode: aecdb...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir dyrt om du er på full dose som jeg var. Prøver å bytte de med postafen nå pga bivirkningene (dårlig søvn, rastløse ben).

Ikke mulig å få på blå resept for meg med hypermesis. Går på afipran og zofran i tillegg, zofran fikk jeg på blå resept (kun 10 stk pakning er gratis på de, fortsatt dyre for større pakninger) 

Anonymkode: 6e8ca...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blir dyrt om du er på full dose som jeg var. Prøver å bytte de med postafen nå pga bivirkningene (dårlig søvn, rastløse ben).

Ikke mulig å få på blå resept for meg med hypermesis. Går på afipran og zofran i tillegg, zofran fikk jeg på blå resept (kun 10 stk pakning er gratis på de, fortsatt dyre for større pakninger) 

Da har du prøvd det meste, hvilken vil du si du har best effekt av?

Og kan du leve et tilnærmet normalt liv på medisinene uten å være konstant kvalm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 16.53):

Hmm, så merkelig. Jeg fikk alle kvalmestillende jeg forsøkte på blå resept med hyperemesis, også Xonvea.

Zofran, som var det eneste som delvis hjalp, hentet jeg ut i de største pakningene uten å betale ei krone for det. Dette var i sommer / tidlig høst. Hvordan kan det ha seg at vi ble så forskjellig behandlet? 

Anonymkode: 122c1...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Xonvea de siste 7 ukene. Betaler for medisinene selv.

Anonymkode: 51f9f...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm, så merkelig. Jeg fikk alle kvalmestillende jeg forsøkte på blå resept med hyperemesis, også Xonvea.

Zofran, som var det eneste som delvis hjalp, hentet jeg ut i de største pakningene uten å betale ei krone for det. Dette var i sommer / tidlig høst. Hvordan kan det ha seg at vi ble så forskjellig behandlet? 

Var du innlagt på sykehus? Kanskje noen kriterier der, selv om jeg ikke finner noe om det.

Eller kanskje legen søkte individuelt for deg om p få de på blå resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre ikke. Har en venninne med ekstrem hypermesis hele svangerskapet og hun måtte betale selv hele veien. 

Anonymkode: 6ed7e...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var du innlagt på sykehus? Kanskje noen kriterier der, selv om jeg ikke finner noe om det.

Eller kanskje legen søkte individuelt for deg om p få de på blå resept?

Ja, jeg var innlagt. Jeg husker faktisk ikke om det var sykehuslege eller fastlege som søkte om det, men jeg husker jeg måtte ha prøvd i alle fall 3 andre typer før de kunne søke, og for Zofran var det enda flere, kanskje 5 stk? Det hadde jeg uansett prøvd, så det var ikke noe hinder for meg.

Synes det er unødvendig at man må prøve i ukesvis med medisiner som ikke funker, hyperemesis er tortur.. Føler med alle som har det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg var innlagt. Jeg husker faktisk ikke om det var sykehuslege eller fastlege som søkte om det, men jeg husker jeg måtte ha prøvd i alle fall 3 andre typer før de kunne søke, og for Zofran var det enda flere, kanskje 5 stk? Det hadde jeg uansett prøvd, så det var ikke noe hinder for meg.

Synes det er unødvendig at man må prøve i ukesvis med medisiner som ikke funker, hyperemesis er tortur.. Føler med alle som har det.

Ja blir så veldig sint av at det sånn, hyperemesis er skikkelig tortur, men nei da, kvinnehelse må for all del ikke tas på alvor. Andre medisiner som strengt tatt ikke er helt nødvendige skrives ut på blå resept. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xonvea er dessverre ikke mulig å få under blå resept enda. 

Anonymkode: 59e78...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa hun kunne søke for meg etter å ha brukt det i 12 uker.

Anonymkode: 74dd4...c94

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært gravid, men synes det er tragisk at ikke kvinnehelse og derunder sånne plager skal lindres på blå resept. Det skulle bare mangle mener jeg. Og nå snakker de om at vi må føde flere barn osv, samtidig som mange kvinner har det jvlig under svangerskapet. 

Anonymkode: 85ea1...d40

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja blir så veldig sint av at det sånn, hyperemesis er skikkelig tortur, men nei da, kvinnehelse må for all del ikke tas på alvor. Andre medisiner som strengt tatt ikke er helt nødvendige skrives ut på blå resept. 

Men så er det heldigvis frivillig å gå gravid da. 

Anonymkode: d65a1...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men man kan ikke vite på forhånd at man skal bli så dårlig.

Det er forresten også frivillig å røyke, drikke, spise usunt, la være å trene, og slik pådra seg livsstilssykdommer, men disse skal få behandling og blå resepter??

Dette jeg mer med at kvinnehelse ikke tas på alvor. Men flere barn vil staten ha. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men man kan ikke vite på forhånd at man skal bli så dårlig.

Det er forresten også frivillig å røyke, drikke, spise usunt, la være å trene, og slik pådra seg livsstilssykdommer, men disse skal få behandling og blå resepter??

Dette jeg mer med at kvinnehelse ikke tas på alvor. Men flere barn vil staten ha. 

Og alle utgiftene som går til lysbehandling for folk som selv har valgt å ruse seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 17.03):

Da har du prøvd det meste, hvilken vil du si du har best effekt av?

Og kan du leve et tilnærmet normalt liv på medisinene uten å være konstant kvalm?

Zofran og nei, dessverre.. føler meg fortsatt dritt da jeg sliter veldig med angst, uro, lavt blodtrykk bl.a, men verdt å prøve, kan være du vil få det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 12.24):

Heldigvis! Så får vi heller bruke alle pengene vi sparer på å neglisjere gravide, fødekvinner og småbarnsforeldre på å leige inn arbeidskraft utenfra, nå som vi sakte men sikkert utsletter oss selv med negativ befolkningsvekst🥳

Anonymkode: 97f47...f7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Svar jeg fikk fra lege nå nettopp: Blå resept på individuell stønad er forbeholdt de med alvorlige svangerskapsbrekninger og forstyrrelse i kroppens energiomsetning. Med andre ord kreves det at du kaster opp flere ganger om dagen eller plages med vekttap pga. kvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ønsker å være anonym 

Anonymkode: e68a3...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...