AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Del Skrevet 22 timer siden Barnet mitt startet på skolen i høst. Den er liten, og barnet kjente ingen fra før pga flytting. Vi opplever at selv om det er høy voksentetthet, og barna følges godt opp faglig, viser det seg også at det sårbart med så få barn å spille på. Barnet har gått fra å ha mange gode venner i barnehagen, til å ikke være noens bestevenn nå i første klasse. Det virker ikke som at det handler om direkte mobbing, men at det er vanskelig å få ordentlig innpass blant barna som har gått sammen i den lokale barnehagen. I tillegg er det familiære og naborelasjoner, som det er umulig å utkonkurrere. Vi har invitert flere av barna hjem til oss, og fått en invitasjon tilbake. Vi foreldrene har forsøkt å bli kjent med andre foreldre i sammenhenger man treffes. Det virker som at barnet vårt går fint overens med de andre når de er en-til-en. Problemet er når den lille klassen er samlet, at vårt barn ikke er trygg på at det vil bli regnet med i friminuttene. Har dere noen gode råd? Både for å styrke relasjonen til klassevennene, men også hva vi kan gjøre hjemme for å forebygge/kompensere for det som skjer på skolen. Anonymkode: af854...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Har to barn der den ene er superpopulær og den andre helt motsatt.. jeg ville ikke ha fokusert så mye på venne-tema ovenfor barnet ditt. Alle barn 4+, vet at det å ha venner er «viktig» og det oppleves skamfullt for de som ikke har det dessverre. Det er viktig for meg at mitt barn har det fint her hjemme og er raus på å invitere andre og si ja til besøk når anledningen byr seg.. Lykke til ♥️ Anonymkode: 7ddc2...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden Jeg ville snakket med kontaktlærer. Man skal ikke i førsteklasse være usikker på man får være med, da skal man få hjelp til å finne noen. Anonymkode: 4ca5b...f17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden Det var det samme her. Min kom fra en annen barnehage enn alle de andre pga en kort flytting, og var vant til å ha en veldig nær venn i barnehagen. Ble ikke mobbet eller noe, men vanskelig å få venner. Det forandret seg helt på våren i 1. klasse, da de begynte på fotball. Da ble disse fotballgutta gode venner. Kan din begynne på en fritidsaktivitet? Lettere å få venner når man er sammen om en hobby 🙂 Anonymkode: 13df1...093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Jeg har også en førsteklassing som jeg er litt bekymret for sosialt. Han gikk i barnehage i oppveksttun, altså barnehagen var en egen avdeling på skolen, og halve klassen gikk i samme barnehage (men bare 2 på samme avdeling som mitt barn). Det er dårlig kommunikasjon med skolen, vi får forferdelig lite informasjon om hva som skjer og hvordan han har det. Treffer jo aldri lærerne, kun de som jobber på SFO, og der er det store bemanningsproblemer og bare vikar på vikar på vikar.... Han ser ut til å leke sammen med noen hver gang vi henter på SFO. Men han blir aldri invitert hjem til noen, ikke en eneste gang. Vi har invitert barn hjem til oss, men blir ikke invitert tilbake. Når vi har hatt barn på besøk her, så hører vi jo på praten at disse barna er mye hjemme hos andre barn også, og har disse barna hjemme hos seg også, og omtrent hver dag når vi henter er det barn som skal være med andre barn hjem.. Det er mye borettslag her vi bor, rekkehus og blokker, mens vi bor i et eneboligfelt noen hundre meter unna. Og det er tydeligvis nok til å være "utenfor", da.. Jeg synes det er kjempevanskelig. Barnet mitt ser ut til å trives, og har ikke selv nevnt noe om at han aldri blir invitert til noen. Ei heller sier han noe negativt om skolen, ser ut til å trives. Så jeg er redd for å projisere egne barndomsopplevelser. Jeg var helt venneløs, utenfor, osv. Men det største problemet med det, var de voksne som gjorde en stor Greie av det, så jeg ble veldig bevisst på at jeg var "rar" og "utenfor"; og følte da mye skam over dette. Så jeg ønsker overhodet ikke å gjøre det samme med mitt barn, og lage et problem av noe han ikke selv ser ut til å plages over. Anonymkode: a45c2...590 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Erfaringsmessig bedrer dette seg mot slutten av vinteren og inn i våren.Det tar tid å bli kjent og å bli trygg. (må få sagt at det er mange som ikke har noen bestevenn, men flere venner). Fortsett å invitere - så ofte dere orker. Anonymkode: 026fa...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #7 Del Skrevet 34 minutter siden Det er det jeg er litt bekymret for, at mine spørsmål til barnet skal gjøre at det føles verre. Jeg vet ikke hvordan jeg skal høre hvordan barnet har hatt det og om det har hatt noen å være med uten å spørre. Anonymkode: af854...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå