Gå til innhold

Den nye abortloven

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tanker rundt den nye abortloven?

Hold dere saklige og respektfulle.

Anonymkode: c0748...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig bra 👍🏼 

Er overrasket over at det gikk gjennom, men er fornøyd

Anonymkode: ba366...a47

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter den men må være ærlig å si at abort i uke 18 er et dypt, etisk dilemma.

Anonymkode: ebf9e...236

• Liker 3
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg støtter den men må være ærlig å si at abort i uke 18 er et dypt, etisk dilemma.

Anonymkode: ebf9e...236

Jeg å støtter den. 9 uker etter den nye abort grensa fødte jeg et velfungerende barn for 20 år siden. 

Anonymkode: af199...086

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv født i starten av uke 23 (mor hadde svangerskapsforgiftning), og støtter den nye loven fullt og helt. 

Anonymkode: 55733...6d1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykt! Jeg støtter absolutt abort og har tatt det selv tidligere, men uke 18 er ikke lenger bare en celle, men et foster som har kommet langt i utviklingen. 

Anonymkode: e7fca...5fb

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sykt! Jeg støtter absolutt abort og har tatt det selv tidligere, men uke 18 er ikke lenger bare en celle, men et foster som har kommet langt i utviklingen. 

Ja enig med deg👍

Anonymkode: 0efb0...742

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt forferdelig. Først og fremst så klager regjeringen på at det blir født for få barn. Og at vi må få flere barn, samtidig som de hever abortloven. Det kan gjøre at det blir lavere terskel på abort, fordi man kan se om det er avvik. Og man får lenger tid på å bestemme seg eller ikke. Barnet er et helt menneske i uke 18. Jeg synes det er super trist. Det er også større sjanser for komplikasjoner jo senere man tar abort både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: ffb80...deb

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter 12 uker, men ikke 18. 

Anonymkode: 7a4a7...ac8

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer den nye abortloven som den gamle, altså at man kan bruke abort som et prevensjonsmiddel helt frem til uke 18?

Jeg trodde at ved uke 18 så måtte fosteret ha en defekt som gjorde at man måtte søke om å ta det bort, ikke at man kan fjerne et friskt foster?

Uansett håper jeg at folk ikke venter til uke 18 med å ta abort.

Når man tar abort i narkose er det jo større sjanse for å få komplikasjoner enn når man kan bruke tabletter og gjøre det tidlig i svangerskapet, og det håper jeg folk er klar over.

Anonymkode: 31e52...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er helt forferdelig. Først og fremst så klager regjeringen på at det blir født for få barn. Og at vi må få flere barn, samtidig som de hever abortloven. Det kan gjøre at det blir lavere terskel på abort, fordi man kan se om det er avvik. Og man får lenger tid på å bestemme seg eller ikke. Barnet er et helt menneske i uke 18. Jeg synes det er super trist. Det er også større sjanser for komplikasjoner jo senere man tar abort både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: ffb80...deb

Det blir født for få barn, derfor skal man tvinge kvinner til å føde? 

Anonymkode: 22df4...3a8

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fungerer den nye abortloven som den gamle, altså at man kan bruke abort som et prevensjonsmiddel helt frem til uke 18?

Jeg trodde at ved uke 18 så måtte fosteret ha en defekt som gjorde at man måtte søke om å ta det bort, ikke at man kan fjerne et friskt foster?

Uansett håper jeg at folk ikke venter til uke 18 med å ta abort.

Når man tar abort i narkose er det jo større sjanse for å få komplikasjoner enn når man kan bruke tabletter og gjøre det tidlig i svangerskapet, og det håper jeg folk er klar over.

Anonymkode: 31e52...149

Ja, nå trenger man ikke få godkjennelse fra en nemd for å ta abort mellom uke 12 og 18.

Anonymkode: 22df4...3a8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres naivt ut å si at det ikke er noe risiko for at folk vil begynne å ta abort seinere. Kjenner de ikke mennesker, liksom? Selvfølgelig vil noen tøye grensa fordi de kan (fordi de vingler angående om de vil beholde eller ikke).

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra. Og til alle dere som mener at "kvinner bruker abort som prevensjon", grav dere ut av steinen dere bor under.

Anonymkode: 64a76...f41

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt for ny lov. 

Jeg klarer forøvrig heller ikke å la være å glede meg over at dette egentlig er mørkemann-Ropstads skyld. Det var han som brått begynte å snakke om å se på abortloven for et par år siden. Noe som førte til harnisk og samhold mellom svært ulike partier. 

Hadde han holdt kjeft, så hadde nok ikke denne endringen kommet allerede nå, og med så stort flertall. 

Så den kristenkonservative mørkemannen (som også lurte til seg fellesskapets penger gjennom boligjuks) ga oss en mer liberal abortlov. 

Det er jo til å bli glad av.

Anonymkode: 86060...5dc

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter selvvalgt abort, men synes grensa skulle vært på uke 12. 

Et slikt verdispørsmål synes jeg vi skulle hatt avstemming om. 

Anonymkode: 8733b...96c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg å støtter den. 9 uker etter den nye abort grensa fødte jeg et velfungerende barn for 20 år siden. 

Anonymkode: af199...086

Mye som skjer på ni uker. Og nå er grensa satt til ni uker før det og et foster på 18 uker hadde ikke overlevd å blitt født da

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men altså når man har kommet så langt og ikke bestemte seg for abort lenge før det, så vil det nok være mer tungtveiende grunner som ligger bak valget om abort tenker nå jeg da

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...